Megastort hundmöte!!!
Jag var nyss ute med mina 'dagbarn'. 5 hundar. Jag tänker inte nämna hur många löptikar och hur många kastrerade hanar, jag hade. Och jag kan omöjligt nämna hur många löpisar och kastrater mitt möte hade, för jag har inte utforskat den saken. Men till alla er som är förskräckta över att Yezz-an är ute och går med hund, så kan jag säga att ni lugnt kan läsa vidare för mitt ekipage och mötande ekipage har ABSOLUT INTE nosat på varann.
I alla fall….. Så kommer jag skruttande med mina hundar:
En liten fröken, som kan få ett grinigt tanthunds-beteende (barnens uttryck) om hon är understimulerad.
En hane (alltid lös) som inte gillar påträngande människor eller hundar. Han gillar inte svarta sopsäckar. Han gillar inte kvinnor med sjal på huvudet. Han gillar inte människor som är utan ansikte (vilket han tycker att mörka människor med mörka kläder är). Det finns så mycket han inte alls gillar, men bara man kallar in honom vid sin sida så känner han sig trygg och går inte in i försvar.
En till tik, som gör utfall mot cyklar, skateboardar eller annat som snabbt dyker upp bakifrån.
En hane till, som inte är koppeltränad av sin matte och därför väldigt tung i kopplet (om man ger honom en hel koppel-längd). Han är dessutom vääääääldigt glad i andra hundar, så då blir kopplet tyngre än någonsin (mina arma handleder, hua!).
Och ännu en hane, lös av den anledningen att han är så liten valp så jag kan inte ha koppel på honom.
Vi kommer ut från skogsgrynet och ska korsa en trafikerad väg. Och DÅ…. får jag syn på precis det där som jag absolut inte vill möta!! Det kommer ett stort ekipage på 7 hundar!!! Oh, my god!! Hjärnan går på högvarv. Hur ska jag få det här att funka?? Finns två val. Det ena är att gå tillbaka var jag kom ifrån och känna mig jagad av flåsande hundar i nacken, eller att helt enkelt se till att klara situationen och ta sig över gatan.
Bara kavla upp ärmarna och börja jobba 
7-hundsekipaget stannar upp på sin sida för att låta mig upptäcka och bedöma situationen (alla hennes var kopplade, vilket mina inte var). Jag får de sekunder jag behöver för att hinna fiska fram torrfoderkulorna ur fickan. Då hör jag någon i hennes grupp skälla (kan inte beskriva närmare hur den betedde sig, då jag inte hade tid att titta ditåt). Självklart triggar den skällande hunden igång min 'bitch', som då trodde att hon kunde ta sig friheten att skälla tillbaka. Inombords kokar jag av ilska, utvändigt så kommer min milda röst "Fiffi, tass". Min lilla 'bitch' förvandlas till cirkushund och kastar fram tassen i hopp om att få gott-gott. Hela mitt ekipage aktiverar sina nosar och deras blickar vilar på min hand med foderkulor. Bra! Nu är jag mer intressant än det som väntar framför oss.
NU har jag tid att titta upp mot den andra dagmatten, som fortfarande är upptagen med korrigeringar och förmaningar (skällandet hade inte upphört). Jag ser då att hon vänligt och klokt utnyttjat övergångsställets bredd, och därmed placerat sig i bortre sidan för att skapa så stor lucka som möjligt för vårat kommande möte. Jag följer exempel och håller mig på motsatt kant. En kort nick från henne och passagen kan påbörjas. En nick tillbaka och vi båda går över gatan, utan incidenter 
Tänk er en sån syn för alla som sett oss. Plötsligt står kvarterts två största dagisgrupper, på var sin sida vägen för att passera varandra. Hennes duktigt kopplade, någon skällande. Mina yrväder med valp i gruppen, två lösa, en bjäbbig terrier (som nu fick höra "Fiffi, tass", och tystnade snabbt). Dom som tittat på har säkert med ett leende tänkt "oj, vad många hundar!?!" Men de som log mest, var nog både jag och den andra dagmatten som känner oss stolta över vårat yrke.
Det finns dock en sak som jag grubblar över…. Var fick jag "tass" ifrån???? 
Gammalt torrfoder och kommandot tass, är nåt som funkar. Får bli min nya nich 
Hihih!
Ibland säger man roliga saker! Vad kul att mötet gick bra! Det är kul när det fungerar.
Kram
Vad roligt att vara dagmatte förresten 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Härligt =) Har också varit dagmatte en gång i tiden då gick ett hundmöte inte så bra :P Ena tiken lyckades hoppa av den andra tikens halsband så hon kom lös och sprang in i den andra hundgruppen på 3 hundar själv stod jag där och funderade i 120 hur fasen jag skulle lösa det där eftersom jag själv hade 4 hundar i handen dock blev min tik rädd när ena hennes hund sa ifrån så hon kom tillbaka efter detta tillfälle blev det sele på denna tik när hon hade väldigt lätt annars att krypa ur halsbandet!
Måste bara säga bra jobbat Det är inte så lätt alla gånger :)
Alltid kul när det går bra.
Haha, kul att det gick bra iaf!
Har själv varit ute med två hundar när andra hundar på en tomt började skälla. Mina brukar sköta sig men den här gången rann det över. Min ena slängde sig mot staketet varpå läderkopplet går AV. Höll på att få panik eftersom han har svårt att komma på inkallning. Men just den här gången kom han, gissa om jag blev glad. Och eftersom kopplet gick av var jag tvungen att ha honom lös en bit och det klarade han också, då blir man stolt :)
låter som en kul erfarenhet :D kul att det gick bra iallafall
Att vara dagmatte är helt underbart. Önskar bara att jag hade fler armar 
Tänk om vi människor kunde vara lika fria på att uppfostra andra och säga ifrån lika bestämt när något inte passar oss
som den mötande hunden var när din tik rusade fram.
Ibland behöver man bli utsatt för dom där jobbiga situationerna för att inse att ens hundar inte är så odrägliga som man ibland själv tror att dom är 
Det känns som vinsten är högre när den jobbigaste jycken kommer på inkallningen, än den hunden som alltid gör det jag säger 
Jo, nu vet jag ju att "Fiffi, tass!" är kommandot jag ska använda