Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 11408 ggr
[rightPAW]
0

Vilken ras skulle ni INTE vilja ha?

Finns det någon ras ni absolut inte skulle vilja ha?
Skriv gärna en motivering också Glad

[rightPAW]
0

Jag skulle inte vilja ha Chihuahua eller liknande ras i denna storlek. Tycker det är obehagligt med så små hundar för dem känns så ömtåliga och vill jag ha något så litet går det ju lika bra med en kanin eller katt Glad

Sophie&Segra
0

Pudel i alla storlekar, och div "mustach-hundar" :b

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Sophie&Segra
0

Motivering? Helt enkelt inte för att att dom tilltalar mig what so ever utseende mässigt.. Men inte heller mentalt :b

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Kristall
0

Det finns raser som jag inte vill ha pga att de är "sönderavlade" (sjuka/defekta) och att stödja sådan avel är enligt mig väldigt fel, och sen så finns det helt enkelt raser som jag inte passar med.

T.ex. de flesta små hundraser, visst finns det vissa mindre raser som jag gillar (JRT och sheltie t.ex.) men jag trivs bättre med stora hundar helt enkelt.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

kerstinjo
0

Små hundar med utstående ögon!Rynkar på näsan

Kerstin 

Nicolina
0

Oj det är mååånga raser jag inte vill ha…. men några ex. är väl lockiga hundar i allmänhet typ Pudel och Lagotto - deras mentalitet och utseende tilltalar mig absolut inte på något plan alls. Sen har vi Schäfer, Dobberman, Molosser, Bergshundar och Sennerhundarna, de är alldeles för stora, klumpiga och dregglar.. Ett antal olika jakthundar, dels för att de rent av är fula (tex. basset och diverse liknande, tunga raser) men också för att jag inte kan tillgodose deras behov. Vill inte heller ha någon liten fluffig pälsboll (golvmopp^^) ur grupp 9. Malteser, Bichon, Shih tzu, Mops, Tibbe…. ryser, vill absolut inte ha en sådan ras!

Sen är det naturligtvis så att ex. andra smidiga jakthundar tilltalar mig enormt mycket, men samma där ju att jag inte kan tillgodose jakten. Likaså finns det raser ur grupp 9 som jag gillar ;) I allmänhet så gillar jag raser som är mellanstora, smidiga, lätta i kroppstypen, mycket go och energi, lättlärda, gärna lite mellanlång päls osv. Även små och kvicka hundar som ex. flertalet Terrier och andra små raser.

Tur är det väl att vi alla är olika och har skilda smaker när det det kommer till hundraser Tungan ute

[Hilo]
0

Många raser p.g.a sjuk avel.
Dock tänker jag lägga det åt sidan.
Låt oss låtsas att alla raser är friska för en stund, blir så långt annars.

Pudel!
Aldrig i livet att en Pudel kommer innanför min dörr.
Never!
Varför? - Fulare hundar får man väl leta efter. Nervösa, elaka, hyperaktiva.
Träffat många pudlar, jobbat med pudlar, haft Pudel..
Finns icke på kartan att det blir en andra Pudel.
Har inte träffat en enda som fallit mig i smaken, inte ens mentalt.
Är de inte hyperaktiva är de tråkiga, livlösa och bara finns..

Skulle heller inte vilja ha någon form av spets, men ytterst FÅ undantag.
De tilltalar mig inte med en massa päls och för att inte tala om skallet som får mig att vilja riva av mig öronen..

nagithas
0

Vill inte ha en Pudel, labrador, schäfer eller en sån ras som alla andra har. Sen föredrar jag helst små hundar då jag på senare år har blivit van med alla hundar som finns runt omkring mig hos släkt och vänner och kan tycker att stora hundar är äckliga. Kan nog påstå att jag är "storhundsrädd", de skrämmer skiten ur mig.

Katti
1

Dobermann vill jag inte ha. Tycker att de är nerviga stresspaket, tyvärr. Ser inte det vackra hos dem heller. Vill absolut inte ha rottis heller, men de kan absolut vara både vackra och trevliga i rätt händer.

Kan inte heller tänka mig någon jättestor eller pytteliten ras. Det var helt enkelt aldrig naturens avsikt att hundar skulle vara för små eller för stora. Så där får vi förlossningskomplikationer, ledfel mm.

Och inga hundar med sjuk kroppskonstitution! Inte intryckt nos, utstående ögon, för raka eller för vinklade ben, för mycket skinn, för korta ben etc.

Ixectrona
0

* Vallhundar. Vad som helst i grupp 1. Motivering? Helt enkelt inte min stil, de kräver för mycket, och har, vad jag vet, ofta tendens till nervositet. (De är ju trots allt inte direkt skapade för att koppla av.)

* Schnauzer och andra mustasch-hundar, som Skotsk Terrier, Bouvier des Flandres osv. Dels dras jag inte till utseendet alls (en kuperad, svart Bouvier är nog allra längst ned på skönhetslistan för min del), och sedan tror jag att majoriteten av de raserna passar mig inte heller.

* Herdehundar á la Sarplaninac, Kavkazskaja ovtjarka, etc. Gillar inte stora lurviga "nallebjörnar", och jag har inget behov av det de är framavlade för.

* De allra flesta i grupp 3. De passar inte mig, alternativt tilltalar mig inte alls.
(De enda grupp-3orna jag kan tänka mig är möjligen English Toy Terrier och Bedlingtonterrier.)

* Ingen Tax. Samma som med de andra, inte min stil och passar inte mig.

* Ingen europeisk spets. Gillar helt enkelt inte deras utseende, päls, skälligheten… inte något. Som med vallhundarna. (Däremot gillar jag asiatiska spetsar. Flört)

* Ingen grupp-6a, för deras användningsområde är inte för mig. Sedan finns ju Rhodesian Ridgeback och Dalmatiner men de är för krävande, bland annat.

* Ingen grupp-7a, utom möjligen Bracco Italiano. Samma som med grupp 6.

* Av grupp 8 åker allt utom möjligen Sussex Spaniel och Cocker, men på både engelsk och amerikansk Cocker så har pälsen gått och blivit så grotesk, och man vill ju inte behöva klippa ned hunden bara för att utställningsavlen förstört den…

* Av grupp 9 skulle jag inte kunna tänka mig raser som Pekingese, Mops och Fransk bulldogg för att de är för osunda. Samma med Cavalier, sedan är de ju så äckligt poppis. Tungan ute (Sorry, men jag kan inte gilla raser som är vanliga… de blir bara tråkiga i mina ögon.)

* Av grupp 10 åker allt (även om jag gärna skulle ha en Chart Polski), för jag har haft vinthund och vet hur svårt det är att ha dem lösa. Detta inkluderar även vinthundar i grupp 5, som Faraohund.

lsoderberg
0

oj jag såg att de va rätt många som inte vill ha Pudel ^^

jag har en liten dvärgpudel fast jag inte riktigt gillar pudlarnas utseende, men när jag letade hund så såg jag olle (min hund) på blocket och jag fastnade för han, så vi åkte dit och kolla på honom och de klickade bara:) haha fast jag tyckte inte mamman och pappan va fin, inte olle heller men de kändes bara rätt så jag köpte han. men nu tycker jag att pudlarna är väl okej :) haha jag har lärt mig att tycka om dom.

hah men jag skulle ALDRIG köpa en bedlington terrier, skulle aldrig köpa en sån för jag tycker dom är riktigt fula.

visst dom är lite lik pudeln men jag tycker ändå verkligen inte om dom ;)

Katti
0

# 10, vad blir det kvar Flört?

FridaMariedahl
1

Alla typer av "kamphundar". För att deras lynne tilltalar mig inte och jag tycker inte om deras utseende eller korta päls.

Och inga förstörda raser, schäfer har alldeles för sluttande rygg för att det ska vara normalt, enligt mig. En så frisk ras som möjligt vill jag ha, inga konstiga rasfilosofier.

Ixectrona
0

12 - Jadu… Flört

* Mastiffer, doggar (fast bara några… jag är kräsen som få, men det är bra).
* Sennenhundar (Grosser och Entlebucher).
* Asiatiska spetsar (som Akita och Shikoku).
* Urhundar (som Thai Ridgeback Dog och Korea Jindo Dog).
* En del sällskapshundar (som Malteser, Japanese Chin och KCS).

Bland annat.

Mischa
0

Inga hundar med omfattande päls (pudel är nog ett undantag)

Inget extremt för stort och kortlivat eller extremt för litet och bräckligt.

≧◔◡◔≦

rebz
0

Skulle aldrig kunna tänka mig en Pudel.
Orsaken är väl deras utseende, tycker ärligt att de är fula och nästan äckliga på något vis.. Nej usch ingen Pudel.

Bichon Frise är inte heller en ras jag skulle kunna tänka mig, den påminner för mycket om en Pudel. Och brukar dessutom ha mycket problem med området omkring ögonen.

Någon sorts schnauzer skulle jag inte heller vilja ha, eller en terrier av något slag. Deras utseende tilltalar mig inte alls.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Noa-Nisse
0

nu när jag har stor hund skulle jag aldrig vilja ha liten hund! jag trivs så bra med att ha något att ta i liksom. den hundras jag har nu passar mig så perfekt, kräver minimalt, är STOR, vill mysa mysa mysa, följer gärna med på allt, och är glad för inget alls :) Grand danois är perfekt för mig :)

skulle aldrig vilja ha för krävande hundar som (t.ex. rotweiler, shäfer, dobermann, vallhundar och andra krävande hundar)blir nervösa och klättrar på väggarna om man tar en, två eller tre slappedag i rad.

inte heller en vanlig hund som labbe eller golden (och nu tycker jag de är för små hundar), eller jack russel. skulle aldrig få för mig att skaffa en avlång hund.

vinthud skulle jag vilja ha :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

AnnaCDSG
0

Många! Raser som…

• …är kända för att skälla "hela tiden och utan anledning".
  • …kräver flera timmars aktivering varje dag och blir helt galna om man skulle hoppa över det någon dag.
  • …har massor av päls.
  • …är kända för att vara opålitliga bland andra hundar.
  • …måste få jaga för att må bra.
  • …dreglar massor.

Jag kan nog fortsätta hur länge som helst… Men om jag ska säga några raser som jag aldrig i livet kan tänka mig att ha (av olika anledningar) så blir det:

Border collie (om jag inte skulle få behov av en i framtiden, men det är inte så troligt), puli, shih tzu, akita, american akita, fila brasileiro, mastino napoletano och affenpinscher.

Workingdog
0

Inte några små små hundar, så som Chihuahua, pomerain osv.. Gillar mellanstora-stora hundar. Har hittat mina raser det är, BC, Puli och Kuvazs. SKA ha minst en av varje när jag flyttar hemifrån någongång. Jag har en bc nu och har haft kuvazs och puli :)

#17 du ska ju ha en DDB jue ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

FridaMariedahl
0

Kom på en ras jag aldrig någonsin skulle vilja ha, Kavkazskaja ovtjarka!

Noa-Nisse
0

#19, kom du ihåg att jag var inne på en Dogue de bordeaux? :P jag valde mellan den och Grand danoisen, först hade jag bestämt mig helt för DDB, men efter att jag letat kennel och tyckte att jag hade hittat en bra så såg jag att de avlade på hundar med C höfter :/ även om grand danois inte är en så himmla frisk ras så är den ial friskar än DDB, men det är definitivt en framtidshund, hoppas den avlas på frisk djur då :)

Zebben
0

Finns många, men nämner bara snabbt några:

Cavalier - sjukare ras får man leta efter.

Collie, dobermann - tyvärr sönderavlad mentalt

Puli och vissa franska bulldogar - hemsk med att så många indvider ska behöva leva med så stora fysiska problem.

missemel
1

Jag skulle aldrig vilja ha en mastiff.

Dom är så stora och klumpuga och är inte så fina, plus att en attackerade min hund så jag vill inte se en hund som liknar den hunden varje dag. Dålig förklaring kanske ;)

Noa-Nisse
0

#23, jag tycker det är en bra förklaring :)

jag skulle inte vilja ha en risenshnauzer (stavning?) för mina föräldrars hund har blivit "attakerad" av en sådan mer än 2 ggr.

samma sak med namn. inte vill man döpa sin hund till Kerstin om man t.ex. känner en som heter det som är en otrevlig/elak person ^^

kerstinjo
0

# 22

Tungan ute

Jag visste väl att du aldrig skulle ha med en Labrador på din icke-lista.

Kerstin 

Zebben
0

#25 just ja…glömde dem. Men labradorerna är helt ok…det är de där Labradårerna som är lite halvt inne på min icke-lista

kerstinjo
0

#26 Ånä, nu ljuger du!

Marodören skulle fullkomligt älska dig och töserna.

Han skulle t.o.m. älska de konstiga hundar du har.

Hm……det stämmer nog med "mycket liten hjärna".

Kerstin 

SamanthaJones
0

Finns många raser som jag inte vill ha! men inget under 10 kg och över 45 kg.
Ingen ras som blir tung och klumpig och inte heller någon som är för spinkig. haha, lite luddigt svar kanske..

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en förkärlek till stora och korthåriga raser. Gärna enfärgade.

Utseendemässigt så är Weimaraner otroligt vackra och en underbar hund att jobba med.

Vacker och utmanande. Vill alltid kunna något nytt. Modell: Varför ska jag göra det här? Det kan jag ju redan.

På fotot Mirja Kaspersons Holger.

En vovve från Get Busy.

Kerstin 

Workingdog
0

#21 haha det gör jag :p Det fanns valpar som var halvsyskon till våran tjej som du ville ha fast itne hade tid då typ :P Haha jo aveln borde bli bättre :/

/Mvh Jennifer

Noa-Nisse
0

OT (förlåt)

#30 aa så var det! jag var helt inne på en 8 veckors valp då, och då var jag tvungen att vänta till sommaren 2011 för att jag skulle ha tillgång till mest semester då :) men skaffade 10 mån hund nu ist och fick ändå 4 veckors sem :) så det blev ju bra och jag är så glad för att jag gjorde det! allt förarbete med rumsrenhet är ju ett plus!

men jag charmas så av DDBn. vill ha en i framtiden sooo bad :) det bor ju en i samma stad och jag suckar djupt varje gång jag ser den ;)

Workingdog
0

#31 haha :D Jaa vi hade 2 andra här men båda har gott bort pga sjukdom osv. Fast våran tjej är gaaaaalen, hon snor vantar och hoppar upp och ner :P

/Mvh Jennifer

Sophiies
0

Pudel

Sharpei

Bedlington terrier

Foxterrier

Engelsk bulldog

Labrador

Golden retriever

Tråkiga, fula, sönderavlade och absolut ingenting som faller mig i smaken.

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

Starfall
0

Chihuahua och fransk bulldog - Vill inte ha en ras där förlossningarna väldigt sällan går "av sig självt" utan att man behöver göra kejsarsnitt.

Border Collie - Jag älskar border collien men jag vill inte skaffa en hund som kräver så pass mycket stimulans för att må bra. Jag anser att en border collie SKA få valla, något som inte jag kan ge den. Därför kommer jag aldrig skaffa border collie.

Grand Danois och mastiffer - Jag gillar inte dregelhundar, tycker det är vidrigt när dessa raser skakar på huvudet så det är dregel långt uppåt väggarna.

Räkryggad schäfer - Jag verkligen älskar schäfern, men då ska det vara en rakryggad schäfer som inte är avlad för utställning. Jag vill ha en frisk hund, inte en championhund som knappt kan gå.

Malinois - Alla malinois jag har träffat har varit väldigt aggressiva hundar. Visst, man ska inte dra alla över en kam. Men vad jag förstått har denna ras lätt till att utveckla aggression. Därför vill jag inte ha en malinois.

Collie - Jag har sett många collies som är väldigt nervösa och som har lätt till att nafsas. Jag anser att många collies har problem med temperamentet och man borde införa krav på MH-test innan man parar hundar. I övrigt älskar jag colliens utseende och om det inte vore för temperamentet hade jag absolut velat ha en blue merle LH collie.

Okända raskorsningar - Jag har absolut ingenting emot blandraser, däremot vill jag veta vad det är för raser i min hund. Jag skulle därför inte vilja ta hand om en hund där jag inte vet vad för raser den har i sig, jag vill veta vad jag får så att säga. Detta då jag vill kunna ta reda på eventuella rasbundna sjukdomar som min hund kan tänkas få. Det är mycket viktigt för mig.

LillaBenice
0

Schäfer!jag är liv rädd fr dom då jag blev biten i ansiktet av en när jag var tre år..

[MinRonja]
0

Jag vill INTE ha amstaff eller pitbull - dem är för starka för mig.

Inte heller ha Pudel pga hur dem är.

Aldrig Chihuahua eller såna i den storleken är van med schäfer storlek. Har helst STORA hundar som schäfer & grand danois.

Emma-K
0

Jag skulle aldrig vilja ha t.ex.

- JRT
- Amstaff
- någon av bulldog typerna
- Malle
- Schäfer
- mops
- cairn terrier
- Rottweiler

med mera..

Alltså aldrig en korthårig, strävhårig hund finns givetvis några undantag
men nu var det ju vad man inte ville ha som gällde ;)
Skulle heller inte vilja ha någon ras med massa fysiska fram avlade problem.

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

Zynell
0

Väldigt intressant att läsa. :) Själv skulle jag älska att ha en Chihuahua och hoppas ha en en dag. Har idag en yorki. Med andra ord föredrar jag småhundar. MAX 10 kg raser.

Men de hundar jag absolut INTE kan tänka mig är muskelhundar. De flesta av dessa raserna ser bara riktigt hemska ut, speciellt de med vit färg. Dobermann och rottweiler är visserligen vackra, men muskelhundar passar mig bara inte. För mycket råstyrka och aktivitetsbehov.

såg också att många skriver Pudel. Det var också en ras jag aldrig skulle kunna tänka mig, men på sistone har jag börjat tänka om efter att jag har fått se dvärgpudlar. De är otroligt söta, så vi får se. :)

Noa-Nisse
1

vilken tur att vi alla tycker olika! :)

lsoderberg
0

#38 jag tycker dvärgpudeln är mycket sötare än kunspudeln xP fast du kanske menade alla pudlar xP har du nån bild på din hund ? :D

Workingdog
0

#39 väldigt tur :D annars skulle några hundraser utrotas :P

/Mvh Jennifer

Zynell
0

#40 Jag har tyvärr ingen bild på min vovve. Jag menar nog dvärgpudel eller toypudel. Gärna röda. :)

OM jag nu skulle ta en större hund så skulle det vara en husky, men större än så lär jag inte gå.

[Tinus-mus]
0

jag skulle aldrig kunna skaffa mig

Pudlar

Varför?  Nervösa, elaka, hyperaktiva.

Chihuahua Elaka, Hyperakiva, skällig .Blir behandlad mer männskligt än andra raser, Har nästa aldrig sätt en av denna ras gå eller bli uppfostrade på rätt sätt, oftast sitter dom i växor eller i knä eller bärda i famen som en bebis.

ja de är väl dom som jag inte vill ha eller aldrig kommer in i mitt hus

Katti
0

Du menar alltså att de föds elaka?

EmmaWq
0

*tassavtryck*

[Hilo]
0

#44 Ibland undrar man…

Zynell
0

#43 Jag har en granne som har en storpudel. Möter henne ofta ute på promenaderna när jag är ute med min hund. Det är sällan jag ser en så uppfostrad hund som den där pudeln. Visst är hon glad och sprallig och vill jätte gärna leka med min vovve, men säger hennes matte nej, så är det nej. Med andra ord lyder hon alltid. Aldrig sett henne inte göra det.

Min andra grannes rottweiler däremot är en annan saga. Kommer jag gående med min hund så blir den där rottweilern alldeles hysterisk och börjar skrika och dra sig. Mycket kan bero på att ägaren verkar inte ha någon pli alls på den hunden.

Anothername
0

Det är många hundar jag verkligen ogillar. Men nån jag verkligen AVSKYR så är det Chihuahua.

Tycker dom är extremt fula, Har dålig erfarenhet av rasen, har blivit biten av flertal och d är helt enkelt inga trevliga hundar enligt mig.

Nä fy!

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

LinaK
0

Skulle inte kunna ha; Någon hund ur rasgrupperna; 2,6,7,8 inte heller någon arbetande vallhundsras.
Ingen hundras under 5 kg och ingen hundras över 25 kg Tungan ute Så egentligen finns det inte så många hundraser jag skulle kunna tänka mig. Men det är väl bra att man är kräsen antar jag.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

Rottweiler,labrador,fralla,jack russel,BC  o inte Chihuahua inte min typ av hund.

Är pudelfrälst, svaret är enkelt glad och lätta lärda en positiv hund att arbeta med.

lsoderberg
0

#43 alla är inte elaka . de beror på hur man uppfostrar dom. dom föds inte elak.

Katti
0

Det är en väldig skillnad! Det finns nog hundar av alla raser som inte blivit som de skulle p g a dålig uppfostran/behandling. Jag skulle snarare se det som en utmaning att ha en sån hund och visa att det inte är rasen det är fel på!

[Hilo]
0

#52 När folk, duktiga hundfolk inte har några problem med andra hundar av andra raser och får ett monster till Pudel så kan jag inte annat än tycka att det är rasen det är fel på. Har fler än ett exempel på den typen av upplevelser.. Det är därför jag nämner ordet Elak när jag pratar om pudel…

EmmaWq
0

Har egentligen ingen speciell hund som jag absolut inte skulle kunna tänka mig faktiskt, alla hundar är ju individer. Sedan finns det ju givetvis många raser som inte skulle passa mig pga av deras behov, t.ex jakthundar etc.

Har dock en stor förkärlek för irish soft coated wheaten terrier, Boxer, Mexikansk nakenhund, rottweiler, fransk bulldog, dobermann, Greyhound, rhodesian ridgeback M.FL Tungan ute Som sagt, alla raser har sin charm Glad

FAST åh, jag kom på en, och den rasen jag absolut INTE skulle kunna tänka mig att skaffa då de verkar nervösa och inte tilltalar mig för fem öre, är en kinesisk nakenhund!

Ixectrona
0

#54 - Perro sin Pelo del Perú då? Flört (Eftersom du gillar Xolon men inte kinesen.)

EmmaWq
0

#55 Hehe absolut :-) De är ju väldigt lika den mexikanska varianten ^^ Dock såg jag på ett hundprogram att den från Peru är rätt ovanlig, och det finns inte så många uppfödare i världen, så vill man ha den varianten får man nog köpa en mexikansk vove ;-)

GaloppHov
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle inte vilja ha nån Chihuahua, för små för min smak och inte så värst söta ;o…

ser att många inte vill ha pudlar pga. deras utseende, men vad menar ni då? utställningspudlarna som har den typsika klippningen med "bollar" runt benen?.. för pudlar kan se väldigt olika ut beroende på klippningen, har själv en dvärgpudel flicka och hon klipper vi själva, bara kortar ner pälser och klipper runt ögon, trampdynorna m.m. (fast på bilden var hon lite rufsig i ansiktet Obestämd)

fast smaken är ju olika såklart o det är ju bara bra, men jag var bara nyfiken på om det var någon särskild frisyr ni syftade på?

EmmaWq
0

#57 Naaaw, vilken fin tjej!! ^^ Skulle kunna tänka mig en Pudel, men då i så fall en Kungspudel, då jag föredrar större hundar :-)

Tycker en del folks uppfattningar om pudlar är rätt konstiga… Kan hålla med om att standard-klippningen är allt annat än smickrande, men med en längre päls så är de superfina! Alla pudlar jag har känt hitills har varit både smarta, lugna och tysta av sig, så man kan inte dra ALLA hundar inom en ras över en kam.

Ixectrona
0

#56 - Var det Dogs 101 på Animal Planet? För där säger de att PSPn är väldigt sällsynt, men det vill jag inte hålla med om. Det finns inte så många fler Xolos i Sverige än det finns PSP, men Xolon är väl mer känd, och så får man inte ta ut fler PSP ur Peru, tyvärr. De vill behålla rasen för sig själva.
Jag skulle gärna vilja ha en peruan en dag. Flört

[Hilo]
0

#57 Det är den lockiga pälsen jag ogillar hos pudlar. Klippningen spelar absolut ingen roll, de ser lika hemska ut ändå, även fast utställningsklippningen ser bra löjlig ut..

#58 Den dagen jag träffar en Pudel som faller mig i smaken ska jag fundera på att ändra uppfattaning, men än har det inte hänt så.. *Väntar*

EmmaWq
0

#59 Ja, det var på det programmet! :-D Älskar det! Okay jag förstår, men när jag väl skaffar hund blir det nog ändå antingen typ en kungspudel eller en Irish soft coated wheaten terrier :-) Dessa raser är "säkra" då jag har lite hundallergi med vissa raser…

Fast de mexikanska nakenfisarna är bra söta, kanske blir en sådan ändå :P Det enda är att jag har hört att (som jag tror att de även sa i programmet), att de är rätt känsliga mentalt. Inte att de är aggressiva eller så, men lätt blir lite nervösa om man inte är supertaktisk och lugn med de. Men det borde ju i och för sig inte vara några större problem, då en lugnare människa än mig förmodligen är rätt svår att hitta :P Har handskats rätt bra med speedade raser, som t.ex staffisar. En tik jag gick ut med hade en non-stop energi och skulle hoppa på folk etc etc (då hennes ägare aldrig jobbade med henne…) men efter ett par veckor/månader med mig, såg jag en otrolig skillnad (fastän jag egentligen inte gjorde så mycket :P) Det jag gjorde var att ignorera henne när hon var som värst, och att vara ännu mer envis än vad hon var, och ALLTID konsekvent :-)

IceLinn
0

#57 åh vilken fin tjej ! precis så som jag tycker är snyggt när de är klippta ! mycket vacker och söt :D

GaloppHov
0

#58 tack så mycket :)! jaa, kungspudlar är jättefina, min mormor har även haft uppfödning av de.

#60 okejokej, smaken är ju olika som sagt :)

#62 tack så mycket :D, tycker personligen inte om när de klipper de med bollar över hela kroppen och sånt, gulligare när de ser ut som små nallebjörnar ju :)

jgs09001
0

Jag vill inte ha en långhårig ras. Har fått nog av pälsvård under min uppväxt. Sen vill jag inte ha för små hundar. Men i hundval får jag nog bara acceptera mannen i husets val som är jägare. För det är just en liten terrier som ligger överst på önskelistan nu.