Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 6544 ggr
Neoos
0

Hundras som passar min familj

Hej jag undrar om ni kan ge ett tips om någon hundras som kan tänkas passa min familj bäst? Ska berätta lite om oss och några önskemål.

Vi är 5st i min familj, yngsta är 17år. Bor i en villa. Vi söker inte en hundras som är i behov av mycket motion. Vill helst ha en hund i mellan eller stor storlek. Kort eller långhårig spelar ingen roll. Vill ha en hund full av glädje. hunden ska vara en sällskapshund. Vi har ingen stor hundvana.

Ska bli spännande att se om det kan tänkas finnas någon som passar in på åtminstonde dom flesta av våra ''krav'' Glad

Schroder
0

Engelsk mastiff kanske?

Me tanke på motion kravet ni har :P

Neoos
0

Oj det kanske blev lite för stor hund Tungan ute Men självklart ska den få massa motion, men vi vill inte ha en hund som kräver motion mer än normalt Glad

Emaljoh4
0

Shetland Sheepdog?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Schroder
0

En labrador kanske?

Svårt å ge bra tips, något specifikt utseende du gillar mer än andra?

Några egenskaper du vill att rasen ska ha?

Neoos
0

#3 En otroligt vacker hund, men nackdelen är att dom inte är nå stora i storleken.

#4 Labrador har den perfekta storleken som jag är ute efter, och dom är väldigt fina. Annars vet jag inte så mycket om den rasen.

Utséende - Ska inte likna pitbull för mina föräldrar har lyckats intala sig att alla dessa hundar är farliga. Har försökt tala med dom men inte lyckats nå fram. Mini måttet på hunden ska vara ca en cavaliers storlek, största måttet ska vara strax över en schäfers storlek. Helst inga krull håriga hundar.

egenskaper - glad, bra första hund, ganska lätt hanterlig, om den gillar att bada är det ett + för vi har en fin sjö med hundbad precis brevid huset. Vi har en kanin så jag vill inte att den ska skada kaninen.

[rightPAW]
0

old english bulldog kanske? annars är ju labben mer eller mindre perfekt.

Neoos
0

#6 Ja bulldog är ju bara för goa, fast kanske inte så mycket fart i dom, fast skulle inte tro dom är så värst motions krävande?

Jag ska kolla upp lite om labradorer nu, se om jag känner att det kan vara någonting för oss Skrattande

Schroder
0

Tollare kanske då? dom älskar ju vatten!

Nova scotia duck tolling retriever är fullständigt namn.

Vet inte hur lätta dom är att dressera men dom e vackra :)

LinaK
0

Eurasier kanske skulle passa er.

Sen sa du att minimåttet var en cavaliers storlek, men shetland sheepdog är ju oftast inte mindre än en cavalier. Tror shetland sheepdog skulle passa er också.
Det finns många små cavalierer nu för tiden.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Neoos
0

#8 Är inte dom vallhundar och kan vara lite jobbiga pga det? Annars är dom sjukt vackra och att dom gillar vatten är ju toppen Glad

#9 Har faktiskt inte hört om den hundrasen förut, jätte söt hundras såg jag nu. Jaha, jag trodde cavalier var normalt större än shetland sheepdog, vi har en shetland sheepdog här i villa området och jag tycker den ser så liten ut Tungan ute

Emaljoh4
0

#5 Enligt vovve.nets rassida så står det såhär "Cavalieren skall vara en välbalanserad hund omkring 33 cm hög; tiken något mindre. Absolut ej över 35 cm."….

Idealmankhöjden Sheltien är:  hos hanhunden är 37 cm och för tiken 35,5 cm.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Neoos
0

Jaha okej. Då kanske en shetland sheepdog är någonting för oss endå.

LinaK
0

Sen skulle jag inte rekommendera en tollare till någon som inte är väldigt hundvan och vill ha en hund som inte behöver mycket motion. En tollare skulle inte jag säga endast är en sällskapsras.

Neoos
0

Jaha okej. Då kanske en shetland sheepdog är någonting för oss endå.

Schroder
0

Gör man sin läxa ordentligt så hittar man snart en hund som man kommer älska och ha roligt med i många många år!

LinaK
0

Tänkte också på pudeln, men såg att du inte gillade den pälstypen Glad

Sophie&Segra
0

Finsk Lapphund? Golden Retriever? Labrador? Flatcoated Retriever? Någon Spaniel ras? :) Gå in på www.skk.se och kika under raser.. Där har du ju flera hundra att välja på.. Åsså kan du kolla mellan dom olika grupperna. Vall, jakt, sällskap, fågelhund osv :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Hilo]
0

Min labbe blir misstagen för pitbull.. Av någon anvledning.

Schroder
0

#18 Min boxer med :P

Michaela-N
0

#17 Dessa raser är dock enormt motionskrävande.

Sophiies
0

Franskbulldog, mops?

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

Sophie&Segra
0

#20, Nää.. Inte mer än andra raser. Vilka raser av dom jag skrev anser du kräva enormt mycket motion?

Michaela-N
0

#22 Finsk Lapphund, Golden Retriever, Labrador, Flatcoated Retriever.

Sophie&Segra
0

Dom kräver enligt min åsikt, inte mer än andra hundar.
En långpromenad om dagen, och flera kissrundor på kanske 5-20min.

Detta är i mina ögon inte enormt mycket motion. Och tycker man det.. Bör man nog inte skaffa sig hund :)

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag skulle välja ras gick jag in på SKK och rasklubbarna. Öppnade alla sidor med raser jag var det minsta intresserad av. Läste på och klickade bort varefter jag hittade egenskaper jag inte ville ha. Till sist var det bara en kvar Skrattande.

Sophie&Segra
0

#25.. Precis så man ska göra!

Riktigt fina lappisar har du.. Lappsjuk som jag är!

(Själv haft flera stycken)

Maja2
0

Du säger att ni är 5 st i familjen och den yngsta är 17. Hur ser det ut om 4-5 år? Hur många bor kvar, vilka bor kvar och hur ser deras hundintresse ut?

Vad önskas utav hundägandet?

[Forest]
0

Jag säger Pudel där har ni en jätte glad hund som är sprallig,rolig,smart är med på allt iaf våran.

Neoos
0

#27 Om 5 år är det troligtvis min Mamma och Pappa som bor här. Efter att ha varit 5st och bara blivit 2 tror jag dom skulle behöva sällskapet en hund kan ge dem. Hur stort deras hundintresse är vet jag inte, men dom är såna människor som inte tröttnar på en sak snabbt eller ger upp.

jag har ett fel med min rygg som gör att jag måste träna mina ryggmuskler mycket och behöver gå ut motionera regelbundet. Min pappa är arbetslös och han är hemma om dagarna och det blir lite ensamt.

missemel
0

En lagotto! En lagom stor hund som inte fäller. Tror inte att den behöver extra träningspass ;) Känner bara jätte snälla och lugna lagottosar och dom är jätte mysiga! Ska nog ha en själv ;)

Maja2
0

Då skulle jag utgå ifrån vad dina föräldrar vill ha. Om de nu ens vill ha en hund. Din pappa ska väl förhoppningsvis inte vara arbetslös år efter år, hur blir det då?

Varför jag ens tar upp det är för att jag bara för en dryg vecka sedan hade ett samtal med en kvinna, och det är inga nya saker, men tänkvärda. Hon vill ha en sällskapshund´och frågade mig vilken ras jag tyckte skulle passa. Hennes man är jägare och har en jämthund som mestadels bor ute i hundgård. De har tre barn, pojkar på 17, 19 och 22 år. Den äldste pojken har nyss flyttat och ingen av pojkarna är särskilt intresserade av hundar.

Jag frågade kvinnan vad syftet med hunden var, förutom sällskap. Ja… egentligen är det väl bara som sällskap. Ok. Hon jobbar heltid, kommer hem kring 17.30, ska laga mat, sen plocka bort, tvätta, fixa…. hunden blir alltså ett sällskap mellan 20 och 22 på dagarna. Örvig tid är det fullt upp med annat. Jag sa åt henne att det inte finns någon hund överhuvudtaget som passar.

Det gäller att tänka framåt. Det är alltför vanligt att hundar ska omplaceras, ofta efter en kort tid pga "ändrade familjeförhållanden" eller "fick jobb"

Så… till att börja med. VILL dina föräldrar ha en hund? Har de tid, lust, engagemang i många år framöver?

missemel
0

Blir inte dina hundar väldigt varma på sommaren? Älskar fluffiga hundar men vill kunna ha dom ute i solen :/

Katti
0

De gillar inte när det är för varmt. Men det kan å andra sidan aldrig bli för kallt för dem. Den här årstiden trivs de vill jag lova! Vill helst vara ute dygnet runt Skrattande.

Med korthåriga raser är det ju tvärtom.

Jag trivs inte heller när det är för varmt, så de passar mig Cool.

Neoos
0

#25 Ujuj så fina! Skrattande

Neoos
0

#31 OM vi ska skaffa hund eller inte är ingenting jag tar upp nu, eftersom vi själva inte ens har hunnit tänkt så långtTungan ute Just nu ville jag bara veta om det finns en passande ras till oss.