Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 6618 ggr
seba
0

Lydig hund utan "fel" kommandon..?

Jag har sett att det är en hel del människor här som är emot att ge sin hund någon sort "dåliga" kommandon, t.ex. att tala om för hunden att den inte får bita i soffan.

Det jag undrar är, hur gör ni när hunden gör något den absolut inte får? Säg att ni är ute på promenad, din annars så lydiga hund går lös (ni är på ett ställe där man kan och får ha hunden lös). Helt plötsligt ser hunden något på andra sidan vägen, den springer över och riskerar att bli överkörd. Hur gör ni för att få hunden att inte springa iväg?

Ja, det är mycket "om" här :)

Banankaka320
0

Jag kör med ordet "Nej". Men jag tror dem andra skulle antingen stå kvar och gå mot ett annat håll så hunden inte får något stöd i "titta-på-något-attacken." Eller ropa tillbaka hunden och berömma en massa :)

Hellis
0

TS, jag har funderat på samma sak. T.ex. om hunden känner doften av något gott på matbordet, och får för sig att ta det. Ska man då stå stilla och ignorera det negativa beteendet, och sen bara berömma när hunden hoppar ner igen, mätt och belåten?

Zabbio
0

Jag kallsr på hunden och springer åt andra hållet om det blir bråttom - då får han mer roligt genom att rusa fram till mig än genom att springa över vägen.

Annars använder jag nej som avbryt ganska ofta. Har varken fått eller träffat hundar som blivit olyckliga/rädda/nervösa/olydiga etc av det. Det är bara ett kommando, som sitt eller fot.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hellis
0

#3; om hunden tycker att det på andra sidan verkar roligare just då då?

Och jag tror att både jag och TS även undrar hur dom som inte använder ordet nej till sina hundar gör…

SaraC
0

I nödsituationer struntar jag i allt som jag håller på annars och gör vad som krävs för att stoppa hunden. Det tror jag de flesta gör, oavsett vad man annars kör med för träningssätt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fettmedkevlar
1

I min stad så finns det en del personer som anser att om man säger "nej/fy" till sina hundar så hotar man hundarna. Ska tilläggas att dessa personer helt enkelt väntar på att hunden självmant slutar med det negativa den gör.

Det kan vara som så att om deras hund tar en egen liten sväng på promenaden så går helt enkelt dessa personer efter hunden med en köttbulle i högsta hugg och försöker vifta med den framför hundens ögon. När hunden då kommer så får hunden köttbullen.

Dessa människor anser att det är fel att träna en hund med kommandon såsom "Nej", "kom hit", "Fy". Och många av del VÄGRAR delta i aktiviteter där man tränar tillsammans och hjälps åt, dvs kör träningsgruppen SÖK så vill inte dessa personer delta eftersom många andra har egna sätt att träna på.

Själv anser jag att en hund känner sig varken hotad eller nedtryckt av kommandon, mina hundar är levnadsglada även fast jag använder kommandon.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Catnap
0

#2 Om man pratar i klickertänk så hindrar man hunden från att självbelöna sig själv, dvs. äta av maten på bordet. deetta han du göra genom att inte ha godsaker på bordet, eller lyfta ner hunden innan den får tag i maten.

Jag försöker att inte "nejja" mina hundar i alla lägen de gör fel utan istället förstärka rätt beteenden men det händer att jag ryter ifrån likaså om det är för att hindra hunden från en situation så går överstyr och det är enda sättet att avbryta hunden. Å andra sidan funkar det myket bättre att röst korrigera en hund som inte blir åtsagd för varje litet fel den gör och det är större chans att hunden lyssnar tycker jag.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Rafflan
0

Jag säger inte nej, jag använder tonläg, bestämt och tydligt tonläge betyder att han gör nåt han inte får. sen när han slutar med det blir det beröm ;)

tsset
2

Emot och emot… jag ser ingen fördel med att börja jobba i fel ände helt enkelt. Varför fya/neja hunden för att den drar efter vilt först när den gör det, istället för att från början grunda för att hunden aldrig kommer göra det?(eller, med en hund som redan gjort det, träna upp ett nytt beteende som den tjänar mer på? Det går! Med små steg, full kontroll för att hindra hunden om det skulle behövas och rejäla belöningar.)

Jag använder inte "nej", inte "fy", ingenting alls för att tala om för hunden att den gör fel. Jag blir inte förbannad (som i "det där är fel") på min hund för att JAG inte lärt den rätt. Det är mitt ansvar och gör inte hunden som jag vill så är det JAG som misslyckats med min träning.

En hund som jagar vilt har följt sina instinkter - är det hunden som gör fel, utan att veta annat än vad dess instinkter säger, eller är det mitt fel som inte lärt hunden hur den ska hantera vilt, eller inte tränat hunden att komma på inkallningen även när störningen är vilt? Mitt, utan tvekan.

En hund som lärt sig att inte skälla på dörren och ändå gör det - är det hunden som gör fel trots att "den vet" vad som gäller, eller är det jag som inte lärt hunden tillräckligt väl vad den tjänar mest på? Mitt, utan tvekan. Hundar gör vad dem tjänar mest på (vi också) och kan jag inte få min hund att förstå vad jag vill att den ska göra så är det mitt fel. Det är inte hundens fel att ägaren är en dålig tränare!

I ditt exempel, där det handlar om att rädda liv, gör jag vad jag tror varenda vettiga människa skulle göra - det som krävs för att rädda liv! Om det så är att skrika högt, kasta ett gäng stenar framför/mot hunden för att få den att fokusera på något annat eller slänger mig efter. Är vi ute och går och min hund skulle lukta på en orm eller om ormen bara ligger i vägen så rycker jag undan hunden i kopplet så den och jag hamnar långt från ormen - rädda liv går först!

Och när livet är räddat kan jag börja analysera vad som hände - var det något som jag hade kunnat gjort eller något jag kunnat lärt hunden annnorlunda?

I ditt exempel - ja, jag hade kunnat träna mer på att hålla sig på en sida vägen trots störningar. I ormfallet - ja, jag hade kunnat lära hunden att gå förbi ormar utan att lukta på dem. Men samtidigt också nej, jag kan inte styra vart ormarna är(jag kunde däremot ha gått en annan väg/haft bättre koll).

Men nu var det nog inte livriskerande saker du tänkte på främst, utan typiska "nej"-situationer.

Så långt det är möjligt ser jag till att förebygga.
Vill jag inte att min hund rymmer och drar efter vilt så börjar jag med att lära hunden följa mig, ökar mitt värde, lär hunden en stadig inkallningssignal, lär den att skvallra på vilt, människor, hundar, katter osv. Först i koppel, sen lina och/eller inhängnad. Inte förrän jag är övertygad och nöjd med hur min hund hanterar alla situationer som skulle kunna uppstå så släpper jag min hund!
Vill jag inte att min hund stjäl mat så lär jag den att hålla tassarna i marken, det tjänar den mest på.

Jag har kontroll över situationerna för att kunna ge så lyckade resultat som möjligt! Jag väntar inte på att hunden ska göra fel så jag kan rätta den, jag lär hunden vad som är rätt och ser till att den tjänar tillräckligt mycket på det rätta för att låta bli det som är fel.

Skulle det dock vara så att jag av någon anledning brister i mitt ansvar och missar att ha ögonen med mig, och min hund försöker sno mat som den inte bör äta så tar jag hunden därifrån. Men jag gör ingen stor grej av det, inte mer än vad som behövs för att få undan hunden. Istället lägger jag min energi på att lära hunden ännu bättre så det inte händer igen.

Och jag tror utan tvekan att det ger bäst resultat att lära hunden rätt än att fela hunden först när den gör fel.
Vissa hundar tar inte ens emot "obehag"(något, skrik, tonfall, smärta, obehag, doft…, som får hunden att inte vilja göra om det), att lägga till något för att få bort ett beteende funkar inte(om man inte går långt över gränsen för djurmisshandel).
Dessutom finns det hundar som snabbt lär sig att göra fel - för då blir matte rolig! För vissa hundar är även vår värsta ilska belönande - det är uppmärksamhet!
Och där ägarna har en ovana att "neja" felen och ge hunden "något bättre" är det ännu roligare att göra fel. Kedjan bildas snabbt - snor jag mat så kommer matte säga nej och det är skitkul!

Jag har en som dels inte tar straff som läggs till i syfte att ta bort ett beteende och dels kedjar allt till uppmärksamhet, eller vad han nu får för att "låta bli". Skulle jag nypa min hund i örat för att den skäller skulle han skälla igen. Skulle jag skrika nej rätt ut så mörkt jag kan skulle han göra om det. Skulle jag säga nej och ge honom en leksak hos mig skulle han absolut göra om det! Det GÅR alltså inte att fela något han gör!
Det är inte många som skulle klara av den här hunden, utan att vara sån. Det är sanningen helt enkelt. Det enda som funkar är att lära honom vad han tjänar mest på, alltså det jag vill att han ska göra, en rejäl utmaning men jag har klarat av det :)

Catnap
0

Tsset skriver så bra som alltid! Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Sophie&Segra
0

Oj jisses, här lärde jag mig mycket. Tack #Tsset!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Tangotime
0

#9 Ärligt talat… var bor du? Har du kurser? Varje gång jag läser dina inlägg om träning så blir jag SÅ inspirerad och sugen på att vidareutveckla mina kunskaper!

Maja2
0

Håller med föregående, har lärt mig massor av tsset.

Tina
0

Jag håller med #12. En kurs av tsset skulle jag ge mycket för!

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Rafflan
0

#9 hur gör man för att lära en hund att inte gå upp på köks bordet utan att säga att det är fel att vara på köksbordet?

Tokryck
0

Håller med tsset, så gör jag med.

Fördomen mot de som klickertränar (eller föresten de som TROR de klickertränar) är bland annat att har man inte klickern med sig så kan man inte träna alls och den andra vanliga fördomen är just att vi står och väntar på att hunden har gjort klart det den inte får göra för att sedan se till så det aldrig händer igen.

Det man inte gör är att korrigera och att lura/locka hunden. Däremot plockar jag bort min hund om hon gör något hon inte får, det är ju uppenbart belönande för henne att utföra det så det ska man ju hindra. Men jag nejjar eller fyar inte för det.

Skulle jag behöva få min hund att komma eller avbryta det den gör så säger jag namnet, stanna, eller något annat kommando som den ändå ska kunna. Som ni andra också säger så är ju en farlig situation något annat.

Jag använder inte många kommandon på min hund, gjorde det inte på den förra heller. Jag har belönat det som jag vill ha så många gånger så jag har inte behövt det. Kommer det folk eller hundar så går de intill mig, jag har inte sagt något utan belönat varje gång de sett en hund eller människa och då kommer de till mig för att det lönar sig. Ofta känner jag att hundägare tjatar "hål i öronen" på sina hundar, sen undrar de varför den aldrig lyssnar…jag vet inte med er men jag slutar också lyssna på en som hela tiden tjatar på en ;) .

tsset
0

#10, #11, #12, #13, #14 - tack så mycket! Kul att det uppskattas :) Har faktiskt inte tänkt tanken på att hålla kurser, men det kanske skulle vara något… hm!

#15 - Man säger att det är rätt att vara på golvet, såklart ;) Tjänar hunden mest på att vara på golvet så kommer den vara på golvet.
Sen beror det självklart på VAD som gör att hunden kliver upp på bordet - är det för att det finns en krokodil på golvet den vill komma ifrån får man ju jobba med att tycka om/acceptera krokodilen i första hand, vilket i sig ensamt kan få bort att hunden går upp på bordet.

#16 - Fast, här måste vi ju förtydliga lite. Även hundarna och människorna dina hundar ser är ju signaler, precis som kommandon är och därför är de indirekt kommandon för vad dina hundar ska göra.
Bara för att förtydliga, finns folk som tror att det är något som hunden "bara förstår på något magiskt sätt" men det är ju faktiskt en signal som löst ut beteendet ;) Att tjata kommandon i tid och otid är däremot tabu även här! Funkar det inte första gången så funkar det inte, helt enkelt(med undantag för att kommandot inte hörs, eller signalen inte syns… för långa avstånd, något i vägen etc.).

Rafflan
0

#17 följer efter katten upp på bordet å inser att man har en ganska bra utsikt över gatan från bordet, så när man kommer hem sitter en glad hund och en glad katt på bordet och kollar på en, men när man är inne i huset går demaldrig upp där ^^

Tokryck
0

#17. Det blir en signal när hunden har lärt sig vad det betyder ja. Men det är inte det från början. Jag ser inte det som ett kommando dock utan just en signal till hunden som den självmant kan välja att följa eller inte, beroende på vad den tycker att den tjänar på. Jag förtydligade det inte just pga att det var kommando det pratades om, jag ger inget kommando då den ser en hund eller människa.