Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 6779 ggr
Sophie&Segra
0

Kissnödig efter 2 timmar. Vad ska man göra?

Jag har en Border Collie tik å snart 8 månader.

Hon har varit rumsren i snart 4 månader. Hon är torr natten igenom, men på dagen är det en heeelt annan femma.

Hon behöver ut o kissa varannan timme, annars sätter hon sig inne o gör sina behov.

Någon som har erfarenhet av detta som kan dela med sig? Eller har någon ide på en lösning/anledning till detta?

Värt att tillägga är väl även att hon har under sina ynka 8 månader haft 5-6 urinvägsinfektioner, och har även haft vaginitt. Kan detta ha något med saken att göra tro?

Tycker ändå att hon borde kunna hålla sig lite längre än två timmar.. Om nu detta inte bara är nått påhitt hon har fått för sig/pskykist.. Vad kan man ta till för åtrgärd på detta då i sånna fall?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Tangotime
0

Har du kollat så hon inte har uv infektion nu igen efter som hon haft det tidigare? Om hon inte har det så kan blåsan blivit överaktiv efter alla dessa infektioner. Vad man gör åt det, tja knip övningar är ju svårt på hund…

Sophie&Segra
0

Jag tror inte hon har en uv-infektion igen. När hon har haft det har hon kissat var femte minut o bara ibland bara satt sig o försökt pressa ut nåra ynka droppar. Så då kissar hon i snitt 10-15 gg/timme! =O
Och så är ju inte fallet nu..

Att hon har en överaktiv blåsa är något jag nog tror mer, som jag även tänkt på själv, frågan är bara vad man kan göra åt det?!

Hon kan ju även vara torr i tre-4 timmar mitt på dagen om hon sover efter en långprommenad/träning osv.

Nej, det blir nog ett samtal till vetten iaf!

Alex
0

#2 Det kan vara en påbörjad UVI. Men ring och hör med veterinären oavsett.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sophie&Segra
0

Ska ringa o fråga imorn, för säkerhets-skull!
Har dock mina misstankar om att hon bara driver med mig bara för att få gå ut.. För väl ute kissar hon inte mycket alls!

Kakan81
0

Ett tips som min svärmor fick till sin tik är att du lär henne äta citroner eller apelsiner. Det är nämligen vanligt att tikar får mycket UVI före och efter fertilålder.

Inte så kul att ge dem antibiotika en 5-6 gånger om året…

Annars håller jag nog med dig att hon testar. När det är tråkigt hotar jag med att kissa för då får jag mattes uppmärksamhet. Prova med att ge henne en toarulle med godis i eller en aktivitetsboll eller annat när du vill vara "i fred" en stund.

tsset
0

Har hon någon gång kunnat hålla sig en längre tid än 2 timmar? (räkna inte med sömn här, det är något helt annat för blåsan!)

Jag tror inte alls att hon protesterar eller så, hon är helt enkelt kissnödig. Det är ju som så att hon precis kommit upp i den ålder där blåsan börjar bli kontrollerbar, men förmågan att hålla sig i timtal behöver inte dyka upp än på ett tag. Den utvecklas med tiden, några är snabbare och tar längre tid.

Att du inte släpper ut henne så hon får kissa när hon är kissnödig kan göra att hon tappar sin rumsrenhet. Har hon sagt till när hon är kissnödig tidigare så kommer det beteendet också att försvinna - det ger ju ingenting att säga till. Det kan också vara så att hon, pga tidigare problem och kanske början på ytterligare en omgång UVI, bara kan kissa lite i taget och att hon därför behöver kissa flera gånger.

Så därför är åtgärderna, som jag ser det, följande;

- Låt tiken kissa när hon vill kissa!
Annars riskerar du att hon tappar sin rumsrenhet, slutar säga till om hon gjort det tidigare, och att hon dessutom kan bli mer sjuk än nödvändigt. Lägg därtill att hon kanske inte har den fysiska förmågan att hålla sig, att kräva det blir alltså ett omöjligt krav från din sida.

Sophie&Segra
0

#5  Ja, det här med c-vitamin har jag helt glömt bort. När hon var som sjukast med UVI så fick hon 2 c-vitamin tabletter dagligen och det fungerade super mot just hennes urusla hälsa där nere hos lilla fröken!

#6  Ja, att hon är kissnödig är det nog ingen tvekan om!
Ska börja med C-vitaminerna igen och låta henne kissa när hon säger ifrån. För just det här att hon ska säga ifrån har vi kämpat lääänge med, så det är verkligen det sista jag vill förlora!

Tack för tipsen!

Karizma
0

Är det inte lätt att de får återkommande uvi med? har för mig det jag skulle någ fårsätta ge c-vitamin inte 2 per dag kanske men iaf 3 st i veckan för underhålla det lite.

Sophie&Segra
0

#8 Ja, det är som på oss människor. HAr man väl fått det, kan man ge sig sjutton på att man får det igen!

Så vi ska börja me dC-vitaminerna och ser fortsätta med dom, fast i lägre dos när hon blivit bättre!

Karizma
0

9, Tänkte lite så med jag får om jag slarvar så som sätter mig i en kall bild med skinnklädsel kan jag räkna med få urinifektion :S  Men jag tog en massa citron älskar äta dom så ett par st så var vart man okej igen.

Sophie&Segra
0

#10 Ja, i vintras var det hemskt! Då fick stackarn gå med små bebistrosor och tik-skydd ute på långprommisarna bara för att hon inte skulle bli för kall. Åkte vi bil var det samma sak där. Hela tiden när hon var stilla någonstans.. Även om hon sov på golvet hemma.. Ja då var det bara på med ett par bebis-trosor!

Lätt är det då inte, men vad gör man inte! :)
Kan förstå henne dock, vet själv hur jobbigt det är eftersom matte har nästan samma problem haha :)