Skäller :/
Min pappas hund Jocke ska vara hos oss en vecka f.o.m nästa fredag eftersom min pappa ska till sjukhuset då. Problemet är bara det att genast som jag går in och lämnar Jocke ensam ute börjar han skälla. Han bara skäller och skäller olycklit ända tills jag kommer ut. Då blir han genast tyst och är hur lugn som helst. Men så fort jag går in börjar han skälla igen. Och fast han inte skäller på en stund så ger han inte sig själv ro att äta/dricka. :S Hos min pappa skäller han aldrig fast han är ensam ute. Eller om jag är där vill han helst komma med in men då han varit ute en stund så lugnar han ner sig. Har ni några tips på hur jag kan få honom att sluta skälla?

Varför övehuvudtaget lämna han ensam ute? Jag tycker det låter som att han inte känner sig trygg med att var ensam ute då han inte är på sin hemmaplan
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Han är ganska stor (Belgisk vallhund) och är van att vara ute för det mesta och så har vi två katter som nog inte skulle gilla att han är inne hela tiden. Tror inte heller att mamma skulle gilla idén.. Och så ska jag ju till skolan också så han måste vara ensam ganska länge, vilket han inte heller är van vid då pappa är sjukpensionerad och nästan alltid är hemma. Så då vore det enklast att ha honom ute, då han säkert skulle få tråkigt och börja bita sönder saker inne om han måste vara ensam från 8 på morgonen til halv 4 på eftermiddagen. :|

#2 så länge är det inte ens lagligt att lämna en hund ensam efterson de enligt djurskyddslagen måte rastas minst var 6:e timme dagtid.
Ni har ingen bekant eller granne som kan ta hand om hunden då ni är i skolan/jobbar?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Precis som Anne säjer får inte en hund vara ensam mer än 6 timmar. Var någonstans är han ute? Ska han vara ute hela dagen finns det oxå regler för hur miljön är… tex måste den ha ett hus/koja den kan gå in i, ha en upphöjd plats den kan ligga utsträckt på etc…
jag rekommenderar dig att först läsa hundhållningsreglerna för hund på jordbruksverkets hemsida och sedan se till att någon håller honom sällskap medan ni går i skolan/jobbar.
tar man på sig ansvaret för att passa en hund får man se till att det funkar på bästa möjliga sätt för hunden då den troligtvis ändå kommer ha separationsångest efter din pappa som är hemma med den hela dagarna annars…
Lycka till med vovven
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#3 Nej det har vi nog inte men mamma kanske kan komma hem när hon har lunchrast och hålla den lite sällskap. Har aldrig hört om detdär med 6 timmar, massor med människor lämnar ju sin hund hemma ensam i en lägenhet när de jobbar 8 timmar i sträck. :o
#4 Han är fast i en lång lina (den var 12m lång först men vi kortade av den så den kanske är ca 10m lång nu) som är fäst i vårat garage där han har utsikt över landsvägen. Han har egentligen ingen koja här men hemma hos min pappa finns där en stor koja men han är aldrig inne i den. Fast det regnar och blåser ligger han ändå helldre på terassen än inne i kojan. Jocke har varit här nu idag och förra helgen för att vänja sig. Idag verkar han ändå trivas bättre än förra veckan, eller han har inte skällt lika mycket iaf. :) Men jag har ändå träffat honom nästan varannan dag ända sedan han var liten valp så det är ju bättre än att han ska vara hos någon han inte känner så bra.. Tack, nog ska det väl gå på något sätt! :) Det är ju ändå bara då han ska vara ensam som det inte funkar.
#5 ännu värre måste jag säja… en hund får bara vara fastsatt i löplina max 2 timmar/dygn!
Tycker du ska läsa lagen som kom 1/5-08 där det står både om 6-timmarsregeln, löplina, koja etc…
/Ingalill
här är en länk till reglerna:
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf
/Ingalill
#6 Har jag inte heller hört om.. :o Ska kolla igenom reglerna.. Jag bor ju i Finland så det kanske inte är riktigt samma regler här..? + det är ju egentligen inte en löplina, utan en lina fäst i en vägg men jaja.. :P
Varsågod, Finalnds lag angående djur.
Och här finns ännu mer..
Du behöver som sagt nog kolla upp lite om vad passning av hund innebär. Det är ett stort ansvar, som kräver massor av tid.
Tänk dig själv att bli utestängd helt själv utan några vänner, när du inte ens är hemma.
Jag hoppas det går bra och att du verkligen sätter dig in i hundens situation!
Lycka till.
Ojoj, det låter inte som att denna hund kommer att må så gott under tiden husse är på sjukhus. Att ha en hund uppbunden i lina på gården i flera timmar är inte något att rekommendera, finsk lag eller inte. Det finns ju skäl till att dessa lagar har kommit till..
Förstår att det inte kan vara så lätt att veta sånt, men jag hoppas att ni inte kommer att lämna den stackars hunden utomhus utan "skydd", ensam.
Lycka till med hundpassandet.