Vilken försäkring?
Hej,
Har nyss köpt en bichon havaneis (stavning??) och undrar vilken hundförsäkring ni har, och vad ni tycker om den?
Tack,
Max
Hej Maax123,
Jag använder FurryChamp, har aldrig haft några problem och den var enkel att teckna. Även en väldigt billig hundförsäkring!
Mvh,
Polka
#1: 60.000 som maxbelopp på 365 dagar- det räcker inte långt om en hund blir allvarligt skadad och behöver operationer, ligga inne på intensiven eller blir kroniskt sjuk.
Endast 6000kr per år för receptbelagd medicin - min hunds mediciner kostade 2000kr per månad som exempel.
MR och ct är begränsat till 12.000 per år
Endast 3000 för veterinärordinerat foder - räcker inte till mer än ett par säckar.
Dragning av mjölktänder som inte trillar ut ersätts inte. En viktig punkt eftersom många valpar behöver dra en eller flera när dom påverkar de nya tänderna. Och utan ersättning från försäkring kostar dragning av en enda mjölktand 4000 hos evidensia.
Ingen rabatt om man försäkrar mer än ett djur. -många bolag erbjuder det.
Inga tilläggsförsäkringar som ex användbarhet eller avel.
Det var vad jag såg när jag anabbt kikade på det bolaget. Maxbeloppet är det som skulle få mig att direkt välja bort bolaget bara det. Det är för lågt.
Man binder sig ett helt år i taget. Det är en viktig faktor att tänka på. Har sett många som velat byta från sina bolag pga missnöje, men som upptäckt att dom måste betala hela försäkringsperioden innan dom kan säga upp den.
Fler börjar nu erbjuda försäkringar utan bindningstid, vilket är bra för oss kunder.
Att vara fast 300 dagar hos ett bolag man avskyr är inget kul.
Jag försökte se vad 60.000 och lägsta fasta och rörliga självrisken skulle kosta mig, men sidan fungerar inte när jag försöker. Så huruvida prisnivån är rimlig med tanke på villkoren kan jag inte säga något om. Villkoren är inte utstickande och flera bolag erbjuder bättre.
Får man fråga vad som fick dig att välja ett okänt bolag med de villkoren framför alla andra?
Gällande jämförelsesidor säger dom inte så mycket och visar ofta fel i de punkter de tar upp som ses i överblicken. Betygen som visas säger ingenting egentligen. Stora bolag med många år på nacken har ofta lägre betyg än nya mindre. Enbart för att missnöjda kunder är mycket mer benägna till att lämna betyg än någon som tycker allt flyter på bra, och antalet kunder i ett stort äldre bolag är väldigt mycket fler och givetvis är de missnöjda också fler. Kunderna har dessutom haft många år på sig att få uppfattning om bolaget.
Och missnöjda kunder är oftast inte bolagets fel, utan kunderna har inte läst igenom alla villkoren i sin försäkring och blir missnöjda när bolaget helt enligt villkoren nekar ersättning för något kunden tycker är något som självklart borde ersättas. De sätter omdömen om hur bolagen inte ersätter sånt som dom egentligen ska, fast det är kunden som inte läst villkoren ordentligt och missat att skadan har många krav och därför inte ersätts om något kring den gör att kraven inte är uppfyllda.
Nya okända bolag får betyg från nya kunder innan dom någonsin använt sig av den. Ses varje gång ett nytt bolag dyker upp. Betygen är bra, men kikar man på omdömena gäller dom att dom tycker om villkoren, att personen dom pratat med vid tecknandet av försäkringen var väldigt trevlig eller bra pris. De hamnar i toppen. För att följande åren kraftigt vända och betyget sjunker och kunder blir missnöjda när dom behövt använda försäkringen och bemötande, handläggningstid, villkorens betydelse i praktiken plötsligt inte känns lika bra för kunden när det är på riktigt. Den ytevliga personen som fick dom att välja bolaget och verkade bry sig på riktigt om kunden och dennes ekonomi är inte mer villig än övriga bolag att betala för mer än exakt det som står att dom täcker i villkoren. Nya bolag höjer sin premiekostnad ganska kraftigt de första åren på marknaden innan dom landar i en lite stadigare årlig höjning. Höjer gör alla bolag numer, och den utvecklingen lär fortsätta så länge vi lever. Även om det på pappret egentligen ska kunna sjunka med.
När oturen sen är framme och valpen bryter benet riktigt illa och operationen bara den, utan kostnaderna för inläggning, rehab och eventuell intensivvård vid komplikationer, kostar 30.000kr. Då är valen man gjort kännbara. Trots försäkring måste man betala 12500 och det är bara början. Om man valt 5000 i fast och 25% rörlig. Har man valt 900 fast och 15% rörlig betalar man 5400.
Händer det en röd dag som tex midsommarafton läggs akutavgift och eventuell jourtidstillägg på. Förra midsommar åkte jag in akut med min ena hund som slagit upp stort sår på benet. Bara att gå in och skriva in sig för att få träffa en veterinär, kostade 5000kr, veterinärundersökningen/rådgivningen och den behandling som dom ger om det bedöms behövas tillkommer på fakturan som innan man fått träffa veterinär eller annan vårdpersonal redan kostar 5000kr, för man gått in genom dörren. Har man tur behöver man som kund endast betala den summa som självriskerna hamnar på efter reglering med bolaget, även om bolaget har stängt när man är hos veterinären, och om det sen visar sig kosta mer eller mindre när kliniken reglerar med bolaget när dom öppnat så får kunden tillbaka eller faktura på det som bolaget inte täckt. Tyvärr är många inte snälla. De kräver att kunden betalar hela kostnaden för att få ta med sig sitt djur hem, om försäkringsbolaget har stängt vid besöket och därför inte går att direktreglera med. Då får man betala ur egen ficka, och sedan själv kontakta bolaget med en skadeanmälan, och vänta på att ärendet handläggs, beslut kring ersättning tas och ersättningen nått ens konto. Att efterreglera kan ta allt från några dagar till några veckor, så man kan behöva ligga ute med stora summor pengar man inte förstått att man kan behöva betala när man är försäkrad. Direktreglering funkar bara när bolagen har öppet. Dvs "kontorstid" oftast.
Bolagen är idag många och för någon som är ny djurägare blir alla villkor en stor röra. Ja även för oss med erfarenhet är det tufft att gå igenom och välja bolag. Det utnyttjar dom så klart. De visar upp villkor på sina sidor och framställer dom så det låter bra, är lättläst och är något vi ser direkt vi kommer in på deras sidor.
Kan se ut så här:
-vi ersätter tandvård vid skada och sjukdom
- ersätter tidigare skador om kunden berättar om dom vid tecknandet, utan karens.
- vi har gjort det enkelt och har bakat in allt i en försäkring så inga tilläggsförsäkringar med extra kostnader behövs.
Ser bra ut. Om man inte går igenom villkoren i avtalet, var hela villkoren står. Då blir villkoren inte lika bra som det verkat.
Vad som egentligen står
-vi kan ersätta tandvård om permanenta tänder skadas i en olycka eller om dom drabbas av sjukdom, undantag är paradondit och tr(det som drabbar flest djur och måste behandlas och kostar svinnycket täcks sällan, om man kollar hela villkoren)Förebyggande vård som tandsten och plackborttagning ersätts inte. Mjölktänder ersätts inte.
- vi erbjuder inget speciellt, utan en vanlig försäkring som inte går att anpassa efter behov så som i användbarhet, ras eller avel. Så tävlande hundar, arbetande hundar, meriterade hundar, avelshundar mm förlorar ägare på att försäkra hos oss.
Jag som haft flera sjuka djur vet hur fort pengarna tickar iväg och kom upp i hela beloppet på 140.000 på mindre än ett år med min förra hund som var kroniskt sjuk. Då var han aldrig inlagd, men opererades 2 gånger för skador i mjukdelar, vilket ändå är "billigt" jämfört med komplicerade benbrott, krosskador osv. Ständiga blodprover för kontroll av diverse värden, ibland så ofta som veckovis. Sjukt dyra mediciner. Dyra foder. Infektioner i operationssår. Stygn som gick upp. Parasittester som skickades in hela tiden.
En katt jag hade låg inne på djursjukhus i mindre än 2 dygn pga kräkningar. Det enda dom gjorde när han var där var att ge medicin mot illamående, ett ultraljud, aptitstimulerande tablett och vätska. När dom insåg att han inte tänkte äta för han var så rädd i den miljön fick jag hämta honom utan diagnos, utan någon behandling som jag inte kunde ha utfört hemma. Det blev 18.000. Det var flera år sedan. Det är dyrare idag.
Bra försäkring kostar. Att byta bolag för man hittat ett annat som är mycket billigare och påstå att villkoren är samma ändå är inte ovanligt. Vid en jämförelse ser man alltid stora skillnader i villkoren och den billigare är sämre. Dessutom ger ett byte av försäkring det nya bolaget många utvägar kring många skador och sjukdomar som kan ha funnits innan byte och då inte täcks.
Bäst täcker försäkringar hundar som försäkrats innan de är 4 månader och har varit försäkrade utan uppehåll i samma försäkring hel tiden. Därför är valet av bolag väldigt viktigt från start.
Och vissa tror att man behöver ha kvar det bolag uppfödaren försäkrat valparna i. Det är inga problem att byta när valpen är under 4 månader och inte varit sjuk eller skadad tidigare.
Jag har manypets på mina hundar. Men de går inte att teckna ny försäkring hos längre och kommer försvinna i Sverige.
Jag kikar lite på Hedvig som kommer erbjuda manypets kunder flytt till likvärdig försäkring hos dom, utan restriktioner på skador som ersatts av manypets. De erbjuder liknande villkor. Men lite dyrare.
Har ett år på mig innan jag måste byta, så jag har inte lusläst villkoren ännu. Får gå igenom alla bolag igen innan val.
Ett tipps är att kolla så försäkringar du är intresserad av inte sänker ersättningsbelopp eller ändrar vad dom täcker när hunden blir äldre.
Och nu har jag fått största chocken på länge.
Idag betalar jag 1700 för 2 hundar hos manypets. Det är mycket pengar.
Jag kikade vad priset för mina hundar skulle bli med den som är likvärdig hos HEDVIG.
5700KR PER MÅNAD
68400KR PER ÅR!
Det är ju fullständigt vansinne. Vem fan har råd att lägga ut så mycket i månaden?
Kunde inte i min vildaste fantasi ha gissat att så befängda summor existerar redan nu.
Det är sjukt att det är helt fri prissättning för försäkringsbolagen.
Blir riktigt skrämd av detta.
Jag har Agria på mina hundar (hade även på min förra hund) samt på mina papegojor. Med hundar med diverse olika sjukdomar/besvär osv. så har jag minst sagt utnyttjat deras försäkringar en hel del och har alltid varit nöjd.
Vet att de kan vara lite dyrare än andra, men tycker att det är värt det (bland annat för att de inte sänker ersättningen bara för att hunden blir över en viss ålder…har man små hundar som jag, så kan de ju bli gamla och då är det ju inte kul om det blivit mycket mindre i ersättning från att de är förhållandevis unga).
#4: Herrejävlar rent ut sagt! 🫣😮
Jag tyckte Charlies var dyr med 11000:- per år efter att jag lagt till i princip allt som går på maxersättning.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2: Mycket möjligt att jag har fel och i så fall ber jag om ursäkt men #1 ger onekligen intryck av "fulreklam".🤫
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#6: eller hur!!!
Jag har folksam på båda mina (alltid haft folksam på alla mina hundar, aldrig några problem).
Har den största försäkringen de har o är väldigt nöjd.
Jag har Folksam och är jättenöjd.
Bra kundservice
Snabba på återbetalning eller direktreglering vilket man nu behöver göra
Ingår mycket
Bra pris per månad
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4: Satan i gatan 😲 Det är ju Horribelt 😨
Jag har Svedea på mina. 900 i månaden på 5 hundar.
#11: lan du inte gå in på hedvig hundförsäkring och kolla vad skillnaden med din nuvarande försäkring blir vid priskoll?
Kollade och jämförde med de 5 jag har försäkrade i Svedea , Hedvig är betydligt dyrare.
Sen är det tydligen olika pris beroende på ras också.
Chihuahua långhårig. Hane okastrerad, 1,5 år:
Årspremie Hedvig: 3588.-
Årspremie Svedea: 2453.-
Welsh Springer Spaniel. Okastrerad hane, 6 år:
Årspremie Hedvig: 2760.-
Årspremie Svedea: 2299.-
Chihuahua korthårig. Okastrerad hane, 3 år:
Årspremie Hedvig: 3960.-
Årspremie Svedea: 2048.-
Chihuahua långhårig. Okastrerad hane, 3,5 år:
Årspremie Hedvig: 3720.-
Årspremie Svedea: 2729.-
Chihuahua långhårig. Okastrerad hane. 4 mån
Årspremie Hedvig: 3120.-
Årspremie Svedea: 2370.-
#0: Jag har manypets på min hund, men de kommer ju snart att försvinna i Sverige. Så tänker en hel del nu, vad man ska köra på. På hundförsäkringskollen (en jämförelse sida för hundförsäkringar) så är Lassie bäst i test, men Hedvig har den billigaste hundförskringen. Kanske värt att prova? Var tar ni vägen som har ManyPets?
#14: jag vet inte vad jag ska välja. Men lutar åt trygg-hansa.