Välja foder (igen) - hund med känslig mage m.m.
Hej!
Jag har en hund (Ianto) som har mag-/tarmbesvär. Han har genomgått en gastroskopi och endoskopi där provsvaren visade på inflammation/kronisk inflammation eller vad det nu kallades (värst i "bakändan" tydligen). Han går nu på en ganska hög dos kortison och har under ca sex månader eller så även ätit ett specialfoder av typen "gastrointestinal" .
Han har under denna period ätit uppblött torrfoder: https://vetzoo.se/veterinary-diets-canine-en?gclid=EAIaIQobChMI7sHR5dGK4AIVQjPTCh1qBgIAEAQYASABEgJ2jvD_BwE#!child=2098
Jag blandade under en tid detta torrfoder med burkmat för att få ett vad jag kunde utläsa av innehållet en bättre sammansättning. Inte helt nöjd med torrfodret så det kändes bättre att blanda i lite av detta också.
https://vetzoo.se/veterinary-diets-canine-en-mousse-burkar
Jag började dock inse sakta men säkert att det var någonting i burkarna som han reagerade på för om han fick "för mycket" burkmat ex. under en dag eller om han fick endast burkmat ett av sina fyra mål/dag (som han ska äta enligt veterinärens instruktioner, mindre portioner flera gånger om dagen alltså) så blev han lösare i magen.
Efter att ha läst igenom innehållet på alla fodersorter han ätit sedan han var var valp (hans problem började redan i tidig valpålder) så fick jag för mig att det kunde vara så att han reagerar på gris/svin samt fisk/lax. Dessa var vad jag kunde se de gemensamma nämnarna i den mat han reagerat på. Han mådde dock bra på torrfodret som jag länkade till ovan och det innehöll fågel/kyckling. Han mådde även bra då han fick skonkost i form av kokt kyckling med ris…innan han fick börja med maten ovan.
Eftersom jag allra helst vill ge mina hundar ett torrfoder med bra innehåll som är producerat i och har ingredienser från Sverige och om möjligt slippa ge ett veterinärfoder för resten av hans liv (han är 2,5 år) så testade jag att byta foder till Magnussons Ekologiska https://www.hundmat.com/produkter/magnussons-ekologiska/ som endast har kyckling som proteinkälla. Min andra hund (Sookie) äter Magnussons Vuxen (och det gjorde även Ianto innan han genomgick gastroskopin/endoskopin) https://www.hundmat.com/produkter/magnussons-vuxen/ Naturligtvis testar jag foder efter att ha frågat veterinären om de tyckte att det var ok osv.!
Jag har nu givit Ianto detta Ekologiska foder i ca en vecka (från det att jag började blanda det med Purina EN torrfodret, har slutat ge burkmaten) dvs. han har ätit endast detta under några dagar (Purina EN var nästan slut när jag fick hem detta nya foder p.g.a. försenad leverans så blandade det inte lika länge som jag brukar). Till en början märkte jag ingenting på honom…men nu har han blivit rejält lös i magen. Betyder det att detta foder inte fungerar eller kan det bero på att jag blandade det med det andra fodret för kort tid/gjorde ett för hastigt foderbyte?
Har funderat på att testa Magnussons Spannmålsfria https://www.hundmat.com/produkter/magnussons-spannmalsfria/ men annars vet jag inte riktigt vad jag ska testa/vad som skulle kunna fungera om detta Ekologiska inte fungerar.
Mina önskemål/krav på fodret är:
* Ianto (helst mina båda hundar) ska må bra på det naturligtvis. Skulle underlätta om jag kunde köpa ett foder som båda hundarna kan äta och som de mår bra på. I Ianto´s fall innebär detta ett foder som han inte får lös avföring/diarré av eller kräks/mår illa av och i Sookie´s fall ett foder med inte för mycket fett (har testat olika foder på henne tidigare och hon mådde inte alls bra på foder med högre fetthalt).
* Helst gå att beställa online för hemleverans till dörren utan kvittens (har inte körkort så underlättar väldigt). Annars gå att hitta lätt dvs. antingen finnas i ex. matbutiker eller i zoobutiker som Arken Zoo eller liknande (lättillgängligt helt enkelt).
* Allra helst Svensktillverkat med Svenska råvaror och helst med få ingredienser/ingredienser som man känner igen och inte massa konstigheter. Gillar verkligen Magnussons med sitt ugnsbakade foder m.m. men om det inte fungerar att hitta ett Svenskt foder så…jag tummar ju hellre på detta önskemål än att hunden mår dåligt såklart.
* Torrfoder är ett måste (vill inte ha typ. burkmat/färskfoder/barf eller liknande). Gav som sagt burkmat under denna "specialfoder-period", detta är dock ingenting jag vill göra framöver.
* Ska gärna finnas i lite större säckar dvs. typ. 10 kg eller mer. Så jag slipper beställa hela tiden/alternativt släpa hem på bussen eller/och förvara flera säckar, mina hundar äter mycket för sin storlek (nakenhundar).
* Helst inte megastora foderkulor, eftersom jag har småhundar (2 och 4 kilo) men de klarar ju normalstort foder trots sin litenhet. De har ju tänder (få och rejält sköra i Sookie´s fall…men ändå).
* Gärna hyfsat billigt, ungefär som Magnussons foder eller så. Kan tyvärr inte lägga en förmögenhet på fodret, men vill naturligtvis ha ett bra foder som mina hundar mår bra på.
Tipsa gärna om foder som kan fungera, helst både för känslig mage/allergi och "normala" hundar samt allra helst ett Svenskt foder. Har dock kollat lite på James Wellbeloved nu när Ianto verkar reagera på Magnussons Ekologiska…någon som har någon erfarenhet av det fodret (framförallt undrar jag över Turkey and Rice och Duck and Rice)?
Några foder som absolut inte kommer på fråga (ex. som han tidigare reagerat på, som Sookie inte klarar av, som jag tycker är "ren skit" osv.) är:
Doggy Professional - alla varianter - Ingen av mina hundar (varken mina nuvarande eller min tidigare hund Cain) har mått särskilt bra på något av dessa foder.
Acana (Puppy)- Ianto var dålig i magen samt kräktes och hade riktigt dålig andedräkt och fruktansvärt sträv och konstig hud på detta foder. Allt detta förbättrades vid foderbyte.
Royal Canin - Vill inte köpa något foder från RC. Har haft tidigare till första hunden och även till Sookie som valp, ingen av hundarna mådde egentligen speciellt bra på det och jag tycker inte att det är ett bra foder.
Sen har jag testat diverse foder som ex. Four Friends, Carrier osv. och dessa mådde Sookie inte alls bra på och hon har normalt sätt stålmage.
All hjälp att återigen navigera foderdjungeln mottages med tacksamhet!
Mvh/Chinesecrestedlover
Tillägg till ovanstående:
Ianto åt som valp först Acana valp (åt det hos uppfödaren), fungerade inte på detta så jag bytte ganska snart till Doggy professional valp och han blev betydligt bättre (som jag skrev tidigare magen, andedräkten och huden).
När han ätit detta ganska länge fick han dock ett rejält skov (långvarig diarré) och han gick då under ganska lång tid på skonkost i form av kokt kyckling och ris och blev bra i magen igen men när jag försökte byta tillbaka dvs. även med typ. en tsk av Doggy fodret så startade det igen. Jag bestämde mig därför för att byta till Magnussons valpfoder och det fungerade ljusår bättre att byta till det jämfört med Doggy.
När han blev 1 år ungefär så bytte jag till Magnussons vuxenfoder (som Sookie redan åt) och det gick bra. Han fortsatte dock ha problem med kräkningar till och från och ibland diarré vilket gjorde att jag tog kontakt med en veterinär för att kolla upp vad som var fel "en gång för alla". Han hade kräkts till och från sedan jag fick hem honom som åtta veckors valp (då i början var det i stort sett dagligen) så det var det som vi först koncentrerade oss mest på…men så fick han ett skov igen (med diarré). Han genomgick sin gastro- och endoskopi och då fick jag veta att han hade kroniska mag-/tarmbesvär. Han fick kortison och på den vägen är det.
Han har nu tyvärr sedan i natt…men verkligen idag fått ett skov (på riktigt, inte bara lite lös utan det rinner ur honom😢). Jag känner mig som universums sämsta matte som kom på tanken att försöka byta foder…men samtidigt så känns det fodret inte direkt som ett bra foder och jag vill så gärna att han ska kunna äta ett bra och "vanligt" (ej veterinärfoder)…
Någon som har en "maghund" som har tips på foder som kan fungera?
Purina EN (det veterinärfoder som han ändå fungerade på) innehåller mest majs…(inte precis vad jag letar efter som första och tredje ingrediens, rismjöl är den andra) så vill verkligen hitta något annat foder…men såklart inte på bekostnad av hans hälsa. Att dessutom betala dyra pengar för ett foder som mest består av majs och rismjöl känns sådär…
Jag har tyvärr inget foder att tips om, enda hunden jag haft hos mig som hade magproblem funkade bara på ett av Royal Canins foder. Ville bara tipsa om att Zooplus har veterinärfoder och brukar ha rabatt om man köper 2 säckar. https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/veterinarsfoder#Tarmproblem
Du har en Chinese Crested gissar jag på? :) Då räcker ju en säck på 12 kg väldigt länge och därmed är det inte såå dyrt om hunden väger typ 5 kg, står att de ska räcka i typ 115 dagar då(Purina EN fodret). Sen håller jag med dig om att innehållet inte är det bästa tyvärr :/
#2 Jo jag vet att man kan köpa stora säckar på zooplus osv. men gillar som sagt verkligen inte innehållet, så hoppas på att hitta ett bättre foder som han kan äta. Att behöva leva på ett majs/ris foder för resten av sitt kanske 15+ åriga liv…känns ju inte så där superbra. Nakna hundar behöver mer foder än man kan tro, men det är klart att en säck på 10-12 kilo räcker en stund. Jag har två nakna blandraser. Ianto är Chihuahua/Chinese Crested och Sookie är Chihuahua/Chinese Crested/Schipperke. De väger som jag skrev tidigare i tråden 2 och 4 kilo, Ianto är den största.
För att förstå vad jag menar med att "nakna hundar behöver mer foder än man kan tro" så kan jag berätta en historia om min förra hund Cain. Han vägde ca 5,5-5,6 kilo, han var en renrasig Chinese Crested och naken. Han var allergihund som vid ett tillfälle skulle äta hemlagat foder (allt enligt veterinärens instruktioner). När jag lagade den mängd/gav honom portionerna som veterinären sagt att jag skulle ge så förvandlades min hund snabbt till ett benrangel (runt 4 kilo eller t.o.m. mindre och såg ut som han precis blivit fri från ett koncentrationsläger). Jag började då på eget bevåg öka på portionerna och han åt sedan samma mängd foder som en 30 kilos hund skulle äta enligt veterinärens recept…för att hålla sin vikt på under 6 kilo alltså!
Då hade jag personligen provat James Wellbeloved :) Hört gott om det när det gäller känsliga hundar och gillar att ingredienslistan är kort.
Om din hund har kronisk inflammation så är det bästa foder det foder magen funkar bäst på, om det då är ett veterinär foder där du inte gillar innehållet får du kanske acceptera det om det funkar bäst för din hund?
RC Gastro Intestinal och Hills i/d Digestive Care är 2 foder som kan funka bra för hundar med kroniska mag/tarm problem.
#4 Ok, ska fundera på det…
#5 Jo, så kan det ju tyvärr vara, men med en så ung hund som jag har (inte ens fyllt tre år ännu) så vill jag inte ge upp tanken på att kunna ge honom ett foder med bra innehåll som inte baseras på majs/ris mest.
Som sagt så vill jag inte ge RC eftersom jag anser att det är ett skitfoder. Hills gillar jag inte heller. Dessa båda anser jag endast lever på sitt namn…inte på vad de faktiskt innehåller. Då kan jag lika gärna fortsätta med det majsbaserade fodret jag redan har hemma (som jag som sagt inte gillar).
Jag vill ge mina hundar ett foder på bra råvaror som inte innehåller massa onödigt skit och som helst inte baseras på annat än kött, kött som första ingrediens är ju liksom att föredra. Det är ju hundar vi pratar om liksom och då känns inte majs som det man vill att fodret ska innehålla mest av (och då är jag ändå Vegan…men det är ju inte mina hundar).
Min förra hund (Cain) fick under en lång period äta ett Purina foder (Purina HA) eftersom det var det han fungerade på, gillade det dock inte då heller. Bytte sedan till ett mer köttbaserat foder som han fungerade på trots sin klåda (allergihund) och hoppas på att jag kan hitta någonting som fungerar även för Ianto. Cain var dock så pass gammal att jag hade kunnat acceptera att han fick äta ett skitfoder resten av sitt liv…men Ianto har inte lika mycket åkommor och är inte på långa vägar gammal så jag ger inte upp så här lätt.
#6 jag förstår din tanke och håller med, en frisk hund ger jag gärna färskfoder eller torrfoder med mest kött i, men en sjukhund funkar ju inte normalt, då kan tex för mycket protein från kött, fisk och kyckling orsaka problem för mag/tarmen och därför får man ge "skit foder" istället.
Och inflammation i tarmen kan vara svårt att se dem små signalerna, exempel på signaler att hålla uppsikt över matvägran, oro, buksmärtor, påverkat allmäntillstånd.
Veterinärens checklista för mag-tarm-problem hos hund
- Kräkningar? Det är inte normalt att en hund kräks varannan vecka eller oftare
- Bajsar ofta? Det är inte normalt att en hund bajsar 7-8 gånger per dag. Oavsett konsistens på avföringen.
- Diarré? Hundar kan vara tillfälligt lösa i magen, men ska inte ha återkommande diarréer en eller flera gånger per månad.
- Sträcker på sig? Har hunden för vana att regelbundet lägga sig ner på frambenens armbågar och sträcker ut magen med baken uppåt och dessutom verkar ha ont, kan det vara en bra idé att åka till veterinären för kontroll. Speciellt om det är i kombination med att hunden är rapig, har dålig aptit eller att det förekommer enstaka kräkningar.
- Återkommande problem? En akut magsjuka ska gå över på max två veckor. Återkommande problem med avföringen är inte normalt.
Du har inte tänkt tanken att det är torrfoder han inte klarar? Om vi ska vara krassa så är torrfoder en enorm kassako för branschen, men för vems vinning har det uppfunnits? Ja, inte är det för hundarnas skull i alla fall! Det är bekvämt för oss och, som sagt, lätt att tjäna pengar på då man köper billigt (jag törs lova att INGET torrfoder innehåller kött - det är rester som inte på något vis går att sälja som människomat, alltså bortom att kunna mala ner i korv…) och säljer dyrt! Ingredienserna är sedan upphettade och behandlade på diverse för hundmat helt onaturliga sätt. Egentligen är det ett under att inte fler hundar mår mer dåligt än vad de gör…
Jo, jag har sett de kriterier du vill ha uppfyllda, men jag tvivlar på att din hund blir bra med torrfoder faktiskt.
#7 Jo, som sagt det kan bli att jag tvingas ge honom ett skitfoder i slutändan men vill inte ge upp ännu.
Han visar ganska snabbt att det inte fungerar…som jag ju ser idag t.ex. så jag tror knappast att det är ett problem att jag missar signaler. Jag känner vid det här laget min hund ganska väl och har dessutom erfarenhet från tidigare allergihund. Jag vet vad jag ska titta efter och han visar dessutom tydligt när han inte mår bra (ska tillägga här att detta skov inte är så allvarligt då hans allmäntillstånd inte påverkats, han är lika lekfull m.m. som vanligt, han brukar bli rejält nere vid sina allvarligare skov) och han är som sagt undersökt av veterinär, får kortisonbehandling osv.
Jag kommer ge honom lite av specialfodret igen och sedan ytterst sakta försöka introducera Magnusson en gång till, innan jag helt utesluter att just det kan fungera. Kan ha varit jag som var för snabb på att gå över på det fodret och det förhållandevis snabba foderbytet orsakade hans skov.
#8 Som sagt så letar jag efter ett torrfoder och ingenting annat. Han äter dock enligt veterinärens instruktioner sin mat uppblött.
Att det inte finns torrfoder med kött i är inte sant, inte heller att det inte finns bra torrfoder på marknaden, det är en djungel och man får leta men det finns. Alla hettas heller inte upp så att det förstör maten (Magnussons är ett exempel på detta, de ugnsbakar).
Att ge honom någonting annat kommer inte hända, jag vägrar laga mat till honom själv för det har jag testat med förra hunden och han mådde som sagt kasst på det och dessutom kändes det inte som att han fick i sig det han behövde (trots att det var ett recept från en så kallad expert). Jag är inte expert på näringslära och har inte kunskapen att laga egen mat.
Att Barfa eller ge färskfoder kommer inte heller hända eftersom det dels finns massor med risker med barf/färskmat som ex. diverse "härliga" saker som salmonella, listeria etc. och för att jag som vegan har svårt att hantera rått kött m.m. Det är helt enkelt ingenting jag varken vill hålla på med själv eller ge till mina hundar. Dessutom skulle jag absolut inte kunna ge mina hundar ben osv. för Sookie har bara mjölktänder (hon är 7 år så det är ett medfött fel, hon är inte valp) = extremt sköra tänder som lätt går av och ramlar ut, hon har väldigt få tänder kvar och får inte tugga på så hårda saker. Att förvara maten skulle förövrigt vara omöjligt med det lilla kyl och frysutrymme jag har i min lägenhet.
Sen så tror jag inte att det skulle lösa hans problem heller…många hundar är ju känsliga mot just kött av olika slag (ja, jag vill ha ett foder med kött i trots detta…men då hitta ett som han tål såklart)…så tror snarare på att hitta ett torrfoder med en (eller i alla fall ett fåtal) proteinkälla (or) än att Barfa.
TILL ALLA SOM LÄSER DENNA TRÅD: Vill inte verka otrevlig eller så…men skulle önska att ni som skriver någon kommentar hädanefter skulle hålla er till att tipsa om foder som motsvarar det jag söker. Att tipsa om fodersorter (eller från fodertillverkare) som jag uttryckligen skrivit att jag inte vill ge min hund hjälper inte mig och det blir bara en diskussion om huruvida jag kan frångå mina kriterier osv. istället för att hjälpa mig och min hund mot en lösning och förhoppningsvis ett friskare liv. Tipsa gärna men håll er till torrfoder och inte de foder jag redan skrivit att han inte klarar eller som jag skrivit att jag anser är skitfoder. Tack för förståelse och förlåt om jag låter hård/irriterad, orkar bara inte med att försvara mina kriterier osv. utan vill finna en lösning för min hund. Mvh/Chinesecrestedlover
#8 problemet är dock att många hundar inte motioneras lika mycket som tex en varg, så skulle man ge dem naturlig mat blir väldigt många väldigt tjocka. Torrfoder innehåller endel "bukfylla" som gör hundarna mäta utan att dem blir tjocka.
Jag gav mina hundar färskfoder en period, funkade bra på 2 hundar, 1 som har svårt att hålla hullet och 1 väldigt aktiv hund, men den 3:dje hunden blev tjock, och gav jag henne så lite mat att hon höll hullet var hon konstant hungrig.
#9 min foder allergiska hund fick lätt inflammation i mag/tarm kanalen, han funkar dock bra på vom färskfoder och magnusson grain free, men som sagt, var försiktig när du experimenterar med foder.
Ibland får man frångå sina principer och se till hundens bästa. Inte alltid de bästa innehållet, som funkar bäst. Men jag förstår vad du är ute efter. Jag ger mina purina pro plan. Inte bästa tänkbara innehåll, men dom mår bra, alla 3. Försökt byta några gånger, men alltid gått tillbaka. Magen krångla och pälsen blev kass. Så nu håller jag mej till purina och kokt ris med torsk, då och då. Men håller med att det är en djungel, maten. Hoppas det löser sej 😏
#11 Jag lägger ner massor med tid och kärlek (och pengar) på mina djur och allt jag vill är att de ska må bra, så det är verkligen inte en fråga om att jag håller stenhårt på mina principer eller nåt. Jag är ju liksom vegan med köttätande djur (har dessutom djur som lever på levande insekter)…så…eh…det borde ju om något visa att mina djur kommer före allt för mig. Jag blev dessutom vegan just för att jag bryr mig om mina djur…så jag ser definitivt till min hunds bästa.
Jag vill att min hund ska må bra…och inte bara kortsiktigt, utan resten av sitt förhoppningsvis långa liv. Just nu är hans mage ok på ett majsfoder men är ett majsfoder verkligen det bästa för honom i det långa loppet? Jag har väldigt svårt att tro det så därför försöker jag hitta ett bättre foder, inte p.g.a. mina principer.
Om jag skulle hålla mig till mina principer så skulle jag ju snarare ge honom ett veganfoder…men jag ger helst inte det (om inte hunden då skulle visa sig vara allergisk mot ALLT kött/animaliskt) för jag tror inte att det är det bästa för en hund. Hunden kommer ju oavsett domesticering osv. ursprungligen från vargen dvs. ett rovdjur och då känns ju inte majs som förstahandsvalet…
#9 Nu förstår jag inte. Bakar Magnussons i en kall ugn? Varför i så fall? Och hur blir fodret bakat om ugnen är kall???
Det handlar inte om att laga hundmat. Inga vargar eller vilda hundar äter tillagad mat, så det säger sig själv att det inte är naturligt…
Och som svar på diverse kommentarer om BARF/färskfoder. Jag har haft ett 10-tal vuxna hundar och ett antal valpkullar sedan jag började BARFa. Alla har mått alldeles utmärkt, och det har definitivt inte varit svårare att hålla dem i lagom hull än med torrfoder (ständig hunger är ju om något ett problem med torrfoder!).
#13 Nej de bakar naturligtvis inte i kall ugn, men det gör det på et sånt sätt att vitaminer osv. behålls. https://www.hundmat.com/ugnsbakat/
Som jag skrev tidigare i tråden så vill jag inte diskutera barf/färskfoder osv. Jag vill hitta ett torrfoder till min hund.
Jag kommer INTE barfa eller laga mat till min hund som jag skrev, naturligt eller ej… Där drar jag min gräns och som jag skrev så är inte mina hundar precis varglika i sina munnar så de kan inte tugga ben på det viset heller.
KAN VI NU SNÄLLA AVSLUTA DISKUSSIONEN OM BARF/FÄRSKFODER m.m. för som jag redan sagt flera gånger, så kommer jag inte ge det till mina hundar, mitt val i slutändan och jag har inte intresset av att fortsätta diskutera detta. Tack!
Acana Grass fed lamb med enbart lamm som animalisk råvara. Visserligen inte svenskt, men det är bara Magnussons torrfoder som har enbart svenska råvaror. Acana har flera olika foder (Acana singles) för känslig mage. Här finns det:
https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/acana/singles/249082
Fodret finns hos vetzoo, animail m fl men dyrare.
Ett billigare alternativ är Simpsons sensitive. Tex Lamb & potatoes. Visserligen laxolja i det, men ingen annan råvara med lax.
Efter att min lilla grabb ätit Lupo Sensitive 20/8 https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/lupo_sensitiv/lupo_sensitive/347142?origin=hopps&q=lupo%20s&i=3&ro=2 i ca två år (vilket resulterade i en glad hund utan näringsbrist som varken kräktes eller hade diarré…äntligen efter alla år) så måste jag återigen ge mig ut i foderdjungeln 😭
Ianto har i skrivande stund sitt första skov på jag vet inte hur länge (gissar typ. två år…). Allt var frid och fröjd även efter att vi trappat ner och tillslut slutat helt med kortisonet…tills nu (för några veckor sedan började symptomen komma och nu är det tydligt att det inte är en tillfällighet, det är verkligen ett skov).
Det höll i sig längre än någonsin innan (flera månader efter att han slutade med kortison) men nu mår han dåligt igen. Idag efter att ha diskuterat med veterinären så har han återigen fått börja med kortison och ska få det en period. Veterinärens rekommendation är att jag ger honom ett hydrolyserat foder.
Nu gäller det "bara" att hitta ett…
De foder som jag fick rekommenderat till mig från veterinärens sida, ger jag inte så mycket för:
Det första var ett Royal Canin foder (vilket jag redan sagt vad jag tycker om), som dessutom innehåller "animaliskt fett" (från vad? vad innebär det?) och fiskolja (vilken fisk…och tål Ianto ens fisk?). Utöver detta så är det 19% fett i det fodret (min "stålmagade" hund, Sookie reagerade med diarré då hon fick testa ett foder på 16%…det de äter nu är det 8% fett i).
Det andra var ett Specific foder som innehåller grisfett (och jag har genom uteslutningsmetoden konstaterat att Ianto inte tål gris/fläsk…så) och så fiskolja (som jag är osäker på om han tål…speciellt eftersom fisksorten inte specificeras). Mer ok fetthalt dock, 11,8 % men fortfarande betydligt mer än de som han äter nu. Det hydrolyserade proteinet är lax…vilket jag inte vet om han tål (lite laxolja i det han äter nu visserligen, men känns som skillnad mot att ha det som proteinkälla).
**Någon som vet ett hydrolyserat foder som inte bara består av skräpingredienser och ingredienser där man inte vet vad det är för djur det kommer i från? **
Det foder han äter nu är baserat på kyckling, vilket är det han har tolererat bäst av alla foder jag prövat. Han har även klarat av att äta lammöron utan att jag märkt av några besvär. Min gissning är därför att det helst bör vara kyckling och i andra hand lamm i fodret. Får inte innehålla: Fläsk eller nötkött, kanske inte heller fisk (men mer osäker där) och absolut inte vete.
- Redigerat 2022-01-31 12:10 av Chinesecrestedlover
Om han tål lax så kanske något av purizons foder? Ger själv min hund Adult fish (men det innehåller många olika fisksorter). Däremot finns det ju många av deras foder som innehåller annat än fisk, de flesta innehåller laxolja dock. Men har inte kollat igenom alla deras foder. Kanske hittar du något som passar honom?
- Redigerat 2022-01-31 13:05 av [Tismon]
Min hund som inte ens är 2 år än har fått samma diagnos efter gastroskopi med provtagning från mage och tarm.
Han har varit dålig i magen sen han flyttade hit 10 veckor gammal. Han hade giardia när han kom men den blev vi av med på första behandlingen. Magen fortsatte och dåvarande veterinär ville utesluta foderallergi så vi har testat en massa olika gastro och nu är vi på hydroliserat foder igen.
Senaste skrovet gav inte med sig så nu har han ätit mediciner som kortison, cellgift och flagyl utan resultat.
Hade jag hittat ett foder som fungerade hade jag aldrig bytt igen.
#17 Tack, men det verkar dock inte vara hydrolyserat foder som de har.
#18 Beklagar, vet hur det känns och det är verkligen inte roligt att försöka komma till räta med detta.
Min grabb hade ett extremt långvarigt och problematiskt skov (innan vi hittade det foder han äter nu). Då kunde han inte äta annat än ris och kyckling i extremt små portioner. Detta ledde till en hund utan färg (han blev inte ens solbränd som vanligt på sommaren utan såg ut som en vetebrödsdeg, nakna hundar blir normalt sätt mörkare under sommaren) och en hund med ännu mindre päls än normalt (han är ju naken, men han fick kortare och mindre tätt hår på skallen samt det pyttelilla han har på kroppen på ett ställe försvann helt). Ett starkt tecken på näringsbrist med andra ord; blek och tappar hår. Jag vill verkligen inte tillbaka dit.
Jag la sedan försiktigt till lite annat för att försöka ta reda på vad det är han reagerar på och kom fram till att vete verkligen satt igång honom medan ex. ägg gick bra. Jag kom då fram till att det foder han fått innan skovet inte skulle fungera (det innehöll nämligen vete) och testade mig sedan fram till det han ätit de senaste två åren.
Om jag fick bestämma så hade jag inte bytt foder, han fungerar fint och mår bra på detta foder…men bevisligen bara om han även får äta kortison också. Innan har dock inget foder vi prövat fungerat ens med kortisonet (längre än en kort period om kanske några veckor eller nån månad).
Jag skulle hellre låta honom äta kortison livet ut, med de eventuella biverkningar som finns än att leta foder igen (med allt vad det inneburit tidigare). Jag ser hellre att min hund mår bra, är glad och får i sig tillräckligt med näring, än att gå igenom ytterligare fyra år av helvete med att hitta ett passande foder. För mig är det bättre med ett kortare, men bra liv än ett utdraget lidande, men veterinären verkar inte vara villig att låta honom stå på kortison i längden.
Det blir ju lite att välja pest eller kolera i detta läge, det förstår jag. Visst finns det risker med kortisonet, men det finns även risker med att ha en hund som tappar vikt, är deppig (går undan och gömmer sig, hänger med huvudet och inte vill leka), mår illa och kräks i det närmaste konstant, samt som har diarré och näringsbrist…och dit vill jag inte tillbaka.
Vilket är bäst för en hund (som lever i nuet och inte kan tänka på framtiden); att må bra nu med medicinering eller att kanske må bra i framtiden utan…men att först behöva gå igenom, i värsta fall flera år av att må dåligt? Självklart vill jag ha min älskling kvar så många år som möjligt, men inte om det blir på bekostnad av hans livskvalitet och livsglädje.
Som ett bevis på hur bra kortison fungerar för honom, så kan jag säga att jag efter att han fått första dosen häromdagen så blev han omedelbart en annan hund. Gick direkt från att må dåligt, vägra äta och vara ledsen, till en glad kille som ätit sin mat med god aptit alla gånger den erbjudits.
Bilderna visar Ianto (den ljusa) och Sookie (den mörka). Ena bilden (utomhus på plattor) visar hur han normalt ser ut då han börjar bli solbränd på vårkanten/försommaren och solen börjar titta fram. Den andra bilden (inne) visar hur blek han var när han hade gått igenom/gick igenom skovet som ledde till att han fick näringsbrist. Detta är taget mitt i sommaren dvs. han borde ha en massa mindre och större fläckar och vara allmänt mer brun och ha mer hår. Bilden där han ligger på en fäll visar hur hans färg ska se ut under slutet sommaren, när han är som mest solbränd.
Läst nu att det oftast (alltid) är proteinet de reagerar på och att det därför brukar fungera med fett från gris även vid fläskköttsallergi?! Någon som vet om detta stämmer/har en allergisk hund som ändå tål ett foder, med fett från det som hunden är allergisk mot?
- Redigerat 2022-02-08 17:09 av Chinesecrestedlover
Någon som vet om (och i så fall var) man kan hitta provpåsar av olika foder någonstans?
Tänker så man slipper köpa en stor påse/säck eller så, bara för att testa något foder. Inte jättekul att köpa en hel påse om han absolut inte tål det och bara hinner smaka typ. en sked innan "helvetet brakar lös" (aka. han får ett skov) liksom.
Nu vet jag inte om det kanske är annat i fodret han inte tål men har du kikat på insektsbaserat foder? Om det nu är många proteinkällor han inte tål.
PetGood har smakprover man kan skicka efter.
Vad jag fick höra av min kompis (som jobbat i djuraffär) har många fodertillverkare slutat med smakpåsar (för att många utnyttja det att plocka flera stycken såna istället för att köpa fodret) utan har istället övergått till att ha "smakgaranti" där man kan lämna tillbaka säcken och få pengarna tillbaka istället (vilket känns för mig som mer jobb och slöseri).
Har också förstått det som att det ofta är själva proteinet som är "felet" och att fett från samma djurslag brukar funka.
Vet inte om du kollat på Brit Care fodren? De ska ju vara "skonsamt" för "känsliga" magar (och finns med lite olika proteinkällor). Inte svenskt men iaf tillverkat i Europa. Har för mig de har ganska små påsar också (om man bara behöver testa).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#21: brukar vara via de olika företagen. Tex man skickar ett mejl och frågar om provpåse
Och så var det dags igen då…(för en mindre rolig uppdatering alltså)
Ianto har sedan ett antal månader ätit det av veterinären föreslagna fodret från Specific (som skulle fungera trots att det innehåller grisfett, eftersom de tydligen inte ska reagera på annat än proteinet). Kortisonet trappades långsamt ut, men sedan har han varit utan kortison under några månader.
Jag har väntat på detta (för så har ju mönstret för honom sett ut) men hoppades ändå att det skulle fungera denna gång. Men icke, i helgen fick han sitt förväntade skov. Hoppades att han råkat få i sig något, att det bara var tillfälligt osv. men igår (för mig idag…för som vanligt har jag ännu inte gått och lagt mig, haha) så övergick det från att "bara" ha varit diarré till att han tydligt även mådde illa och att hans allmäntillstånd påverkades. Han gick nämligen från en matglad, busig och glad kille till en ynklig liten en, som gömde sig under bordet och vägrade äta sin frukost.
Jag ringde därför och pratade med djursjukhuset…och jag har aldrig blivit så irriterad.
De vill inte skriva ut kortison, jag frågade om det var ok att ge av det som jag hade kvar hemma och svaret jag fick var "eget ansvar" och att jag skulle kunna få en tid senare i veckan så de kan titta på honom. Jag fick ingen plan för hur jag skulle lindra min hunds lidande, fram tills det fanns en ledig tid för att det inte var "optimalt" att han ska gå på kortison.
Alltså va f…det är inte optimalt nej, precis…det optimala hade ju varit om min hund fick vara frisk…men livet är inte så enkelt. Allt är inte toppen, frid och fröjd och optimalt… Det är inte optimalt att vara kroniskt sjuk, men i hans situation så är det bästa för honom att han får gå på kortison och må bra (antingen att de skriver ut det då han drabbas av skov eller att han får en låg dos för resten av sitt liv). Uppenbarligen så fungerar det (att vara utan kortison) inte ens då han får ett dyrt (dubbelt så dyrt som det han mådde bra på i två år) hydrolyserat specialfoder.
Om inte jag hade haft kortison hemma och på eget bevåg givit honom det (för att det fungerat som ett mirakel förut) så hade han (eftersom de inte ville skriva ut något eller ens föreslå en plan) fått må extremt dåligt (det är en sak att vara sjuk men glad och pigg trots allt och en helt annan att vara en ynklig liten skrutt som gömmer sig under bord, stolar osv.) och vägrat äta tills den lediga tiden mot slutet av veckan. Det kanske inte är optimalt att gå på kortison, men jämfört med djurplågeri (vilket jag anser att inte ge honom kortison i detta läge skulle vara) så väljer jag kortison alla dar i veckan!
Vill jag peta i mina djur en massa piller i onödan (som det känns som de tror när de vägrar skriva ut nödvändig medicin)? Nej självklart inte, men ibland så är det nödvändigt för att ge ett djur (eller en människa) livskvalitet och hindra onödigt lidande.
Helt galet att jag ska behöva fortsätta strida för att Ianto ska få kortison efter alla dessa år, med exakt samma scenario oavsett foder, det går ett antal månader max och sedan kommer ett skov. Varför kan han inte bara få sin medicin och få må bra?!
Det tog förövrigt (precis som alla tidigare gånger) bara en kort stund efter att jag givit kortisonet, innan han åt med god aptit igen och ville leka.
- Redigerat 2022-09-20 02:59 av Chinesecrestedlover
#24: Vad tråkigt med skov igen :(
Ytterst märkligt att man nekas kortison till en hund som har gått igenom detta flera gånger tidigare och har diagnos!
Tur du hade hemma och att han så snabbt får önskad effekt.
Själv har jag minskat kortisondosen på eget bevåg, eftersom den skyhöga dosen inte gav effekt trots lång tids medicinering tuffare än veterinären någonsin haft en hund på. Jag såg hur hans kropp började ta riktigt stryk av dosen och kände att det var idiotiskt att plåga kroppen när det inte gav resultat ens där det skulle. Halverade dosen och märkte ingen försämring.
Bytte sedan foder till ett vanligt torrfoder när min andra hund bytte, för det hydroliserade gjorde inget bättre men kostade vidrigt mycket. Inte ens foderbytet gjorde honom sämre.
Jag kommer aldrig nå en plats var han är stabil nog att testa utan kortison. Men kanske en dag kan vi gå över till bara en av medrolet och budenofalk så han slipper två olika typer kortison.
#25 Ja, jag tycker också att det är väldigt märkligt. För hans del så finns ju uppenbarligen inget annat alternativ…förutom då om han ska må dåligt. Vi har ju prövat diverse saker sedan han var åtta veckor gammal…hur länge ska vi behöva se honom må dåligt, innan de inser att han måste gå på kortison alldeles oavsett hur optimalt de tycker det är eller inte?
Alltid trott att veterinärer är där för att hjälpa djur att slippa lida (ville länge bli veterinär själv, innan jag insåg att jag inte klarar intagningskrav osv.) men…upplevelsen av samtalet var precis det motsatta. För mig är det solklart djurplågeri att i detta läge neka honom den medicin som hjälper honom. Att inte ens diskutera hur han ska klara sig fram till veterinärbesöket…jag var verkligen arg så jag kokade.
Precis…vi bytte till det där svindyra fodret som veterinären ville, men sitter ändå i samma båt som innan, att han behöver kortison. Eller i ärlighetens namn så sitter vi i en lite sämre båt nu än då han fick det fodret som han åt innan. Nu är det nämligen som att han aldrig blir mätt, han känns hungrig nära på direkt han ätit (men kan inte ge så mycket mer utan att han blir överviktig). Det andra fodret kändes det som han stod sig på lite längre. Nu är det lite som det är för mig med havregrynsgröt, det må vara hur nyttigt som helst (eller whatever) men jag blir i alla fall hungrig efter någon timma igen.
Fick jag välja så skulle jag byta tillbaka till det vanliga skonsamma fodret han åt innan (som är hälften så dyrt men som jag anser har ett bättre innehåll) och ge honom kortison… Allt jag vill är att han ska få må bra och det fodret är det han mått bäst på (på kortison då…men det är ju tydligt att det behövs alldeles oavsett fodersort).
Efter att jag skrev sist så såg jag att jag hade fått ett meddelande från veterinären. Fick ett recept på kortison och behöver inte komma in med Ianto, det stod någonting om att jag varit in med honom tidigare i år (inte för magen men för annat) och att kortison därför kunde skrivas ut. Så nu fick jag som jag vill…en stund i alla fall (för efter denna kur så lär det återgå till samma visa igen).
Ringde idag också (eftersom han inte vill stabilisera sig i magen, han måste fortfarande ut flera gånger/natt) och frågade om jag kan göra som jag brukar trots att han går på hydrolyserat foder. Till min stora förvåning slapp jag tjata och hålla på. Så nu ska han få skonkost (kyckling och ris) tills hans mage stabiliseras. Normalt sätt hade han fått det redan då magen började balla ur (så i helgen), men eftersom han äter hydrolyserat foder nu, så visste jag inte om det var ok att göra så (även om jag insåg att han inte kommer bli bra på ett foder som gjort honom sjuk).
Nu hoppas jag på att det inte blir ett långvarigt skov som gör det omöjligt att återgå till foder på länge. Vid varje skov så tänker jag på det där värsta skovet…det som pågick lääänge (dvs. flera månader-ett år eller vad det nu var) och ledde till en hund med näringsbrist som inte kunde äta mer än någon tsk eller så åt gången.
- Redigerat 2022-09-22 12:43 av Chinesecrestedlover
#0: varför inte ge din hund riktig hundmat som är naturligt för dem och som är oprocessat? =)
Jag tror inte folk förstår hur illa torrfoder verkligen är för hundar. Det är inte konstigt att dagens hundar får så extremt mycket problem med både organ, hud, allergier, magproblem.
Folk är vana vid att en hund ska äta s.k "hundmat" (Alltså torrfoder, burkmat) att man inte tänker hur onaturligt det är. Man skulle aldrig någonsin få för sig att ge ett vilt djur sådant skräp.
Även om hundar levt länge med människan så är deras kroppar och magar ändå inte anpassade till processat skräp, precis som människan. Vi blir också sjuka av det.
Jag tycker så synd om alla dessa hundar som inte kan må så bra som dem förtjänar, p.g.a dålig mat.
Rått kött, råa inälvor och råa ben innehåller allt din hund behöver. Det är lättupptagligt och snällt mot deras magar. Inga syntetiska vitaminer och mineraler, det ska inte människan heller äta.
Dock ska dem inte äta för mycket fett och dem kan behöva långsamt vänjas in då deras magsyra blivit mindre sur p.g.a torrfoder.
Se inte detta som kritik. Jag vill bara att folk ska öppna sina ögon och ge deras hund vad den förtjänar. =)
#27: jag håller tummarna för att det går över fort med skonkost :)
#28 Läs det tidigare jag skrivit inom detta ämne i #9 och #14.
Min hund är så långt i från varglik som det går att vara. Han är liten, naken och dessutom saknar han sedan ett par månader tillbaka helt tänder (eftersom dessa tyvärr var tvungna att dras ut då han fick mycket problem med tandsten osv.).
Han kan inte direkt gnaga ben som en varg (min andra hund som dessutom lätt bryter sina tänder p.g.a. att hon endast har mjölktänder, kan inte heller gnaga på för hårda saker).
Han är allergisk mot diverse kött osv. så det är inte så enkelt som att bara ge honom en köttdiet och så är allt frid och fröjd. Det rör sig inte om en "lite småkänslig hund" utan det handlar om en hund med kroniska besvär (och en hund som alldeles oavsett föda behöver kortison för att må bra).
Snälla alla Barfare osv. som svarar i denna och andra av mina trådar; sluta dra alla hundar (och allt torrfoder och annat kommersiellt foder över en kam). Alla hundar är inte likadana! Dessutom så är det risker med salmonella osv. när man ger rått kött osv. till sin hund, ingenting som jag vill befatta mig med.
Läs även gärna det jag skriver angående nakna hundar och näringsbehov, det hittar du i #3. Att ge hemlagad/rått osv. till en liten NAKEN hund som då behöver äta extrema mängder för att ens hålla vikten känns allt annat än hållbart.
#29 Tack, ja vi får verkligen hoppas det och att det går att övergå till foder inom en inte allt för avlägsen framtid.
#30: varg eller inte, den mesta hundmat innehåller en massa tillsatser som en hund eller människa aldrig ska äta samt syntetiska vitaminer då innehållet är totalt näringfattigt.
Näringsbrister och skadade tarmar är vad som väntar.
Om du inte vill ge rå mat, ge kokt mat då. Men strunta i allt som kommer från en fabrik.
Det är precis som barnmat, dem här stora företagen vill få oss att tro att vi inte kan ge riktig mat till ett barn. Tydligen måste all mat ha gått via en fabrik för att vi ska våga ge det till våra barn.
#31 Som jag skrivit innan så är jag inte intresserad av varken Barf eller att laga egen mat. Min nuvarande hund (Ianto) tvingades leva på hemlagad skonkost under lång tid (när han hade ett väldigt allvarligt skov) och drabbades av näringsbrist och var extremt undernärd. Han fick tillbaka både färg och hull på kommersiellt foder. Min förra hund (Cain) blev även han extremt undernärd av hemlagat och orkade inte äta tillräckligt för att hålla vikten osv. Även han blev bra med rätt foder från fabrik.
Ianto behöver som sagt medicineras för sina besvär och han behöver mer än vad hemlagad foder ger honom osv. Orkar inte tjafsa mer kring detta nu, jag har vid flera tillfällen i denna tråd förklarat situationen.
Jag skrev bara i denna tråden nu för att allt hänger ihop (och för att skriva av mig lite av min frustration kring veterinären)…i nuläget letar jag inte efter något nytt foder. Jag hoppas på att veterinären ska lyssna på mig och låta mig ge honom det foder han mått bäst på under sitt liv ihop med kortisonbehandling. Detta är inte en vanlig "lite känslig i magen hund", det handlar om en hund med en kronisk sjukdom.
Detta har förövrigt absolut 0% att göra med vad barn ska äta eller inte och är därför ingenting som jag är ett dugg intresserad av att diskutera.
Idag har jag pratat med veterinären igen (bad om en telefontid för att diskutera hans fortsatta behandling). Jag hade förberett mig för att ta strid och kämpa för min lille kille…men till min enorma förvåning och lättnad så höll veterinären med mig!
Ianto får kortison (exakt dos vet jag inte var det landar i slutändan) för resten av sitt liv och inte nog med det veterinären var ok med att jag går tillbaka till Lupo (det vanliga skonsamma foder han mått bäst på).
ÄNTLIGEN!!
#0: Två av våra hundar tål inte kyckling så vi kör endast torrfoder utan kyckling .
#34 Ok, min grabb verkar dock tåla just kyckling bäst.
Just nu (när vi försöker komma till rätta med det senaste skovet) så får han kyckling och ris (med vitamin/mineralpulver) och fungerar bra på det.
Har nu under den senaste veckan eller så även blandat i en pytteliten bit av Lupo fodret (och hoppas det ska fungera igen).
OM nu inte Lupo vill fungera eller slutar fungera efter ett tag så har jag hittat ett foder som kanske skulle kunna fungera. Inte ett torrfoder som ju är det jag egentligen skulle föredra, men fungerar det för Ianto så kan jag leva med det. Det kan förvaras i rumstemperatur i alla fall, vilket helt klart underlättar när man som mig har en liten kyl/frys. Någon som har någon erfarenhet av detta våtfoder https://magnussonpetfood.se/produkter/svensk-kyckling/ ? Vet inte hur dyrt det skulle bli jämfört med torrfoder (och vet inte vad denna typ av foder brukar ligga på) så är det någon som vet om det är ett ok pris? Synpunkter på innehållet (vet inte hur man jämför våtfoder/torrfoder så vet inte riktigt hur jag ska tolka de olika värdena)?
- Redigerat 2022-11-25 02:13 av Chinesecrestedlover
#35: Har precis köpt den maten (kosta 49kr för två korvar på min ICA just nu) för vi ska se vad Mira tycker om den (hon har dock inte hunnit prova än så kan tyvärr inte hjälpa med erfarenhet).
Ingen aning vad den typen av foder ligger på normalt.
Enligt förpackning så räcker en korv (lite avrundat) i tre dagar för en 5kg hund (enligt förpackning ska de ha 210g/dag).
Står också att öppnad förpackning håller 2-3 dagar i kyl men kan även frysas.
#36 Toppen, då kanske du kan uppdatera mig på vad hon/du tycker om det när hon testat sen…för det verkar tyvärr inte bättre än att Ianto inte längre tål Lupo 😭 Foderdjungeln here I come again…suck…
Har under en eller kan det t.o.m. vara två veckor (försiktigt som tusan i alla fall) försökt ge en liten bit Lupo/dag. Först gav jag samma lilla mängd under ett antal dagar och sen har jag försiktigt ökat upp det fram tills igår, då han fick totalt en bit (de är stora så kanske mer som två "normala foderkulor").
Under natten/morgonen har han tyvärr återigen bajsat ordentligt löst (vad jag brukar kalla currysås)…så åter till endast kyckling/ris och vitaminer/mineraler.
Misstänker nu starkt att han förvärrats i sin känslighet (han fick ju trots allt ett skov även på Lupo, om än efter två år…och kanske har det inte bara med att vi minskade kortisonet att göra).
Kanske kan det vara så att han reagerar på den lilla procent laxolja som finns i Lupo…allergier kan enligt veterinären ju bara vara mot proteiner…men känslig mage behöver ju kanske inte alltid vara samstämmigt med allergi? Visst det finns annat i också med det känns mer långsökt att han skulle vara känslig/allergisk mot typ. potatis, palsternackor, maskrosor osv.
- Redigerat 2022-11-26 14:18 av Chinesecrestedlover
Hej
en väldigt lång tråd och inte läst igenom alla inlägg så jag kanske missat om du redan provat mitt kommande tips. i så fall sorry :)
Men har du provat "single-protein" foder? Det finns både i torrfoder och blötfoder och vissa proteiner är ju mildare än andra. Tänker tex Lamm.
Men om du vet att han tål kyckling så kanske ett sådan foder skulle fungera bra?
Ser att i ditt första inlägg så skriver du att du inte gillar RC; och det förstår jag för jag är på precis samma banan som dig.
Men de har ett foder som heter gastrointestinal som är snällfoder med lätt smälta ingredienser.
Jag har givit detta till min hund med känslig mage när han får curry eller senaps poop och det rättar upp magen på han väldigt snabbt.
"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"
#38 Ja, det är det vi kört med de senaste åren så ja, det har vi testad lite olika av. Lupo (som är det foder han hittills mått bra längst på) är t.ex. ett monoprotein foder så…
RC gastrointestinal skulle med stor sannolikhet inte fungera för honom då det ex. inte står vilket protein det rör sig om och inte heller fettets ursprung är utskrivet… dessutom står det att det innehåller fiskolja (och jag har en starkare misstanke om att han inte tål fisk och däribland lax nu efter det senaste skovet än innan).
Jättebra att du känner att det fungerar för din hund…men med Ianto så handlar det om mycket mer än "bara" en känslig mage. Han är kroniskt sjuk (inte bara känslig) och reagerar starkt på diverse olika saker, trots att han går på en rejält hög dos kortison. Nu säger t.o.m. veterinären att han är speciell/unik och att sånt som han borde fungera på (hydrolyserat foder) enligt de teorier som finns, inte fungerar, visar ju på att han är betydligt känsligare än de flesta andra hundar.
Jag misstänker också dessvärre att han kanske blir känsligare med tiden, eftersom han nu inte verkar klara Lupo alls, efter att ha ätit det i två år tidigare.
- Redigerat 2022-12-03 17:02 av Chinesecrestedlover
Liten uppdatering kring läget:
Pratade med veterinären igen igår och vi kom fram till att jag ska testa med Magnussons Svensk Kyckling. Börja väldigt försiktigt och öka på sakta men säkert som vanligt…
Hoppas verkligen att han tål det, för att leva på endast ris med kycklingkött och vitamin-/mineralpulver fungerar ju inte i det långa loppet.
Misstänker att det antingen är laxoljan (han har ju reagerat på andra foder som innehåller lax/fiskolja eller andra lax/fiskprodukter tidigare) eller Malt som han reagerar på i Lupo. Malt kan enligt det jag lyckats googla mig fram till tillverkas av allt från vete (som han ju verkligen inte tål) till korn, havre eller råg. Oftast är det tydligen korn det rör sig om. Kanske han inte tål spannmål (förutom ris då) alls längre?
Magnussons Svensk Kyckling innehåller bara rapsolja, inget från fisk (mailade och frågade för att veta vilken olja som det innehåller).
#40: Håller tummarna det funkar!
Mira fick smaka lite för första gången igår och först var hon (som vanligt) lite skeptisk men sen mumsa hon i sig (och gjorde allt för att inte få med några tråkiga foderkulor som låg under :P ).
#40: Om han tål kyckling, så är det fodret (Magnusson) väldigt bra. Har kört det på en av mina hundar som var riktigt taskig i magen och inte tålde nånting nästan.
Jag har magnussons spannmålsfria som har nötfärs som proteinkälla. Ser bra ut på papper men den av mina hundar som är frisk har alltid lös avföring på eftermiddagen/kvällen. Så jag får nog ännu en gång försöka byta foder.
Till ett fettsnålare nu efter att min mag och tarmsjuka hund fick bukspottkörtelinflammattion. Under 10%fett ska han äta. Just nu blandar jag med nötfärs och ris för att få ner fettet. Är så otaggad på att ännu en gång byta. Det enda vi inte testat är foder med fisk.
#43: Smaak fisk är ett bra foder för känsliga hundmagar, det är helt baserat på fisk 🙂
Det innehåller dock 10% råfett, så det är väl frågan om det funkar på din som skall ha fettsnål mat.
#40 Liten uppdatering kring Lupo: Det har nog blivit fel i ingredienslistan online för Lupo, för när jag tittade på min fodersäck så står det inte Malt utan malt kycklingkött, haha. Det har blivit en massa märkliga kommatecken online som förvirrar. Lupo ska enligt säcken inte innehålla några spannmål eftersom det ofta ger allergi. Däremot står det en sak på säcken som inte står online som definitivt skulle kunna vara den skyldiga ingrediensen; gelatin. Gelatin kan ju vara från olika djur (förenklat så är det kokta djurben) men är ofta gjort av fläsk eller nöt, vilka han ju inte tål.
#41 Ja, hoppas verkligen det. Om han inte klarar detta så undrar jag vad han skulle klara, det är ju så nära hemlagat man kan komma (utan att behöva laga själv då) med bara ett fåtal ingredienser. Om jag skulle tvingas laga eget så vet jag inte vad jag skulle kunna använda, annat än kyckling och ris om han inte klarar detta Magnussons foder. Kyckling och ris fungerar ju inte näringsmässigt i längden så hoppas verkligen att detta fungerar. So far so good i alla fall, men det är tyvärr för tidigt för att säga om han tål det eller inte ännu.
Ok, ja han verkar definitivt gilla det i alla fall. Han får hittills bara några kryddmått/portion men väljer det först om han kan. Med Ianto får man ta det extremt sakta när man introducerar ny mat (normala hundar kanske det räcker med några dagar eller en vecka, men för Ianto så är det snarare en eller en och en halv månad innan han kommer äta detta foder fullt ut). Sookie har också fått smaka och föredrar utan tvekan detta nya foder över sina torra kulor. Så smakmässigt (och säker även när det gäller lukt) så får det helt klart full pott från mina hundar.
#42 Ja, det känns som ett bra foder och med få ingredienser som borde kunna trigga hans mage…men med Ianto vet man aldrig. Får verkligen hoppas att det fungerar för det känns annars som en omöjlighet att hitta något som han klarar av att äta mer än en kort stund (förutom då kyckling och ris…men det är ju inte näringsmässigt fullvärdigt).
#43 Ianto tål varken fläsk eller nötkött och antagligen inte fisk heller. Vete är han extremt känslig mot och magen ballar ur direkt. Sookie (min stålmagade hund) reagerar på för mycket fett i maten, så även friska hundar kan ju reagera på olika saker i ett foder. Förstår verkligen din frustration kring att finna rätt i foderdjungeln…nu har jag försökt hitta rätt foder i sådär en sex och ett halv år…så snart finns inte längre några alternativ kvar. Lycka till och hoppas du hittar något som fungerar för dina hundar.
Jag har visserligen läst hela tråden men inte nyligen så jag kanske upprepar något.
Skulle det funka att du gav honom ris och kyckling som du sedan kompletterade med något tillskott? Det finns en del som är just för de som lagar mat själva till sina hundar men jag misstänker att han inte tål dem heller? Eller kompletterar på något vis med "lösa" tillskott?
Vad är det som saknas i en ris- och kycklingkost? Beroende på det så kanske det till och med är bättre att ge honom en inkomplett måltid som han åtminstone tar upp hyfsat väl än en med alla näringsämnen och som magen ändå kraschar av?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0: jag tycker ändå du ska fundera på att blanda mat själv till honom. Rått kött, lite råa inälvor och råa ben är väldigt naturligt för en hund att äta. Det är skonsamt och lättsmält för deras magar och innehåller alla näringsämnen som dem behöver. Du säger att han är allergisk mot tex nötkött. Har du testat det rått? För det är något helt annat än när det är kokt och man förstört enzymer och näringsämnen.
Min hund får såväl rått nötkött, fläskkött, kyckling, lamm och vilt om det finns. Han mår superfint på det. En hund som äter rått kött får en surare magsyra vilket tar död på diverse ovälkomna bakterier. En sur magsyra bryter ner mat lättare dessutom, bara fördelar med det.
Både människor och djur ska hålla sig borta från syntetiska vitaminer och mineraler. Det gick en väldigt intressant dokumentär nyligen på SVT om att det gör mer skada än nytta. Varför inte bara äta naturlig mat där man får i sig allt istället?
#47: hunden är inre en strikt carnivor så som exempelvis katten.
#47: För en frisk hund är Barf/annan typ av rå mat ofta väldigt bra men det funkar inte för alla.
Till en hund som är sjuk eller har speciella behov kan det rent av vara katastrofalt och orsaka stora problem.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#48: koka ris och potatis till den då om det känns bättre =) inte svårare än så. Det måste inte ha gått igenom en fabrik och ultraprocessats bara för att en hund ska kunna äta det =)
#50: och sjuka hundar har speciella behov. Foder är inte så enkelt som du vill få det att verka.
#47: Javisst, rått kött är bra, men det är inte alla som har möjligheten att förvara och ordna det till hundarna. Jag kör ett spannmålsfritt torrfoder som bas och växlar med Vom och Hundemat.
Två av våra tål inte kyckling så jag måste vara mycket noga och kolla innehållsförteckningen i den mat jag köper, vare sig det är färskmat eller torrfoder.