Annons:
Etikettbeteende
Läst 3074 ggr
Wwsio
2017-12-20 12:54

Min hund rymmer

Så jag har en 7årig bearded collie som aldrig egentligen har smitit med avsikt att aldrig komma tillbaka, men idag smet han och kom inte tillbaka på 4 timmar. Jag var inte med när det hände, men min pappa och farfar var där. Vi brukar släppa ut honom löst och utan övervakning på gården eftersom gården är ganska avlägsen från andra bostadshus. Han har alltid stannat på gården. Men idag smet han och lämnade gården under ungefär 4 timmar. Min farfar åkte runt i området och letade men han kom inte tillbaka när vi ropade. Sen när farfar åkte tillbaka till gården låg vår hund på verandan. Han var alltså ute på äventyr i 4 timmar och sen kom han tillbaka som att inget hade hänt, helt oskadd. Han har inte markerat på att någon tik löper och han har skymd sikt till gångvägarna i närheten så han kan inte har sprungit iväg till en annan hund. Jag ser ingen anledning till att han skulle rymma. Och det här stör ju mig och min vardag eftersom jag nu måste övervaka honom varje gång han ska vara ute, och det har jag inte tid med. Vill bli av med problemet så fort som möjligt. Jag ursäktar om texten är konstigt skriven, jag är trött och stressad och orkar inte skriva om den.

Annons:
Magrat
2017-12-20 13:48
#1

Enkel lösning, släpp inte ut hunden utan att ha uppsikt över den. Att säga att man inte har tid, näe. Har man skaffat hund så har man väl även planerat för att kunna ta promenader och träna. Det ingår ju och tar lite tid. Att bara släppa ut hunden på gården och hoppas på det bästa känns ju rätt dumt.

Alternativt sätter ni upp ett staket.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Sugar Mist
2017-12-20 13:58
#2

Har du inte tid att hålla koll slå upp ett staket- problem solved.

-

frijoh
2017-12-20 14:43
#3

Håller med ovanstående! Staket eller ha lina på hunden när den är ute!

Wwsio
2017-12-20 15:20
#4

#1 kan inte spå framtiden. Inte visste jag att skolan skulle bli så jobbig och att mina föräldrar skulle separera så jag blir ansvarig för en hund som jag dessutom bara träffar varannan vecka. Jag går på promenader och tränar honom, men han är mer krävande än vad en ensam person klarar av.

Honestyisdead
2017-12-20 15:29
#5

Man släpper inte ut en hund utan uppsikt! På med koppel och gå promenader!

Wwsio
2017-12-20 15:29
#6

#2 #3 vi har en 70x40 stor gård han har tillgång till. Att sätta staket som ska vara över en meter på så stort område kostar alldeles gör mycket. Dessutom äger vi inte gården, och ägaren vill nog inte att vi förstör den genom ett staket.

Annons:
Honestyisdead
2017-12-20 15:31
#7

#4 Har ni inte tid och ork att ta ert ansvar som hundägare måste ni omplacera.

Gronstedt
2017-12-20 15:36
#8

Antingen tar ni ansvar för hunden eller så lämnar ni den ifrån er. Det finns inga magiska lösningar.

Hornslandet
2017-12-20 15:39
#9

Men ni måste ju inte hägna in hela jäkla tomten? Sätt upp ett billigt stängsel på en yta om ni vill ha en liten "hundgård" att släppa ut hunden i ibland.

Däremot alltså.. om du "går på promenader och tränar honom", varför ska han då behöva springa runt själv utomhus utan uppsikt på gården också?

Blir väldigt nyfiken på vad det är för en hund som en människa inte kan klara av att aktivera, trots att ni tom bor avskilt på en gård långt bort från andra (dvs kan träna öppet direkt utanför knuten)?

Stinastygg
2017-12-20 16:14
#10

Men är du på riktigt? Luktar nästan troll här.

Håller med alla tidigare skribenter. Koppel är en enkel och billig livförsäkring…

Särskilt  #9 har en bra poäng. Om han redan får promenader och träning behöver han väl inte släppas ut lös _också? 
_Hur många promenader går ni per dag?  Har du inte TID att gå ut med hunden i koppel  varje gång den behöver rastas så har du ju inte tid med hunden, så enkelt är det.  Hur tror du att alla vi som bor i stan får göra liksom?

Det är ALDRIG okej att släppa ut ett djur lös helt utan uppsikt. Det är väldigt oansvarigt och ska du fortsätta med det finns bara "skyll dig själv" kvar att säga dig.

Det finns som sagt ingen magisk lösning eller quick fix på detta. Gör dig av med hunden om du inte har tid med koppelpromenader. För du har ju ingen lust att hägna in (och knappast tid med det heller eftersom du inte ens har tid att hålla koll på hunden när den är ute)…

hemul
2017-12-20 16:16
#11

Nu var ju inte OPs plan att det skulle bli så här. Hunden är 7 år och har kunnat vara lös på gården förut. Klart man vänjer sig vid det då. Tycker Jazzyjeffs förslag med en rastgård låter som en bra idé.

Wwsio
2017-12-20 16:19
#12

#4 #8 svårt att omplacera en vuxen hund som redan har blivit lämnad 2 gånger. Tror ni på riktigt det blir bättre för en redan mentalt ostabil hund om man omplacerar den ännu en gång? #9 han har en hundgård han får vara i när vi inte är hemma och inte har möjlighet att ta med honom. Men han trivs inte i den, och jag gör det som känns bäst för honom. Jag är ute med honom på en 30 min lång promenad minst varje dag jag träffar honom. Men han vill vara ute mer än så. Jag kan inte lägga ner så mycket tid på honom. Han är en före detta misshandlad hund. Som du borde förstå är en misshandlad hund mycket jobbigare att ta hand om. Jag har inga problem med att aktivera honom, det är hans krav. Han kräver sällskap när han äter och sover. Han kräver uppmärksamhet hela tiden. Han ska ha underhållning hela tiden. Det finns flera små detaljer som han också kräver. Men bara det jag har tagit upp nu tar för mycket tid.

Stinastygg
2017-12-20 16:24
#13

#11: Hundens ålder säger ingenting om hur länge ägaren haft hunden.  TS själv skriver att den redan omplacerats 2 ggr.

Annons:
hemul
2017-12-20 16:30
#14

Ja, jag ser det. Men det sa hon först efter att jag skrev mitt inlägg så det kunde jag rimligtvis inte veta när jag skrev det.

#12 Jodå, jag förstår det. Men du gav ju inte den här informationen förrän nu. Då ser inte jag heller hur ni ska kunna klara av situationen om ni inte har råd/möjlighet att sätta upp staket och inte har mer tid att lägga på hunden.

Honestyisdead
2017-12-20 16:37
#15

#12 En hund behöver fler promenader än en 30 minuters runda.

Och ja, jag tror definitivt att han kan få det bättre hos någon som lägger tid på honom.

Stinastygg
2017-12-20 16:55
#16

#15: SPOT ON! Precis så. 👍

Wwsio
2017-12-20 17:45
#17

#15 #14 #10 För att klargöra min livsstil: Jag bor varannan vecka hos min pappa eller mamma. Min hund bor hos min pappa. Jag har funnits i hans liv sen han föddes, men aldrig haft ansvaret över honom. Jag har "ägt" honom i 3 år. Jag träffar min hund 14 dagar i månaden. Jag har skola från 8-15 så jag har bara 6 timmar fritid innan jag måste sova. Jag spenderar all min fritid med min hund. Jag lägger tid på honom. Men jag måste sköta skolan också. Eftersom jag var nära på att gå om en klass måste jag plugga igen det jag inte var med på. Jag går på promenader så ofta jag kan och så långa som möjligt. Det här är vad jag gör. Vi är 3 st i huset. Vad dom andra gör vet jag inte. Jag vet inte om dom går på promenader med honom när jag inte är här. Kortfattat: Det här är vad jag gör när jag är med min hund. Inte hur min hunds liv ser ut. Och ännu en sak att klargöras: jag ville ha tankar på vad som orsakat beteendet. Har jag orsaken är det löst. Det är bara att träna bort det. Inte vad jag ska göra med min hund. Ni vet inte något om min hund eller vad han har varit med om. Sista saken jag vill klargöra: Min hund har sen vi flyttat hit kunnat gå lös på gården. Han har kunnat gå lös på promenader också. Jag vet att han kan sköta sig. Men han är en hund, alla gör misstag. Även om han gick från gården medvetet var inte tanken med det att vara borta 4 timmar och göra oss oroliga. Han vet ju inte bättre, och det är min uppgift att träna honom. Jag behöver orsaken, som jag redan har skrivit. Jag gör fel och jag vet det. Jag är mycket medveten. Men att isolera honom (ett staket) kommer aldrig hända. I hans gamla hem blev han isolerad, han ser det som ett straff. Jag straffar inte min hund för något jag har gjort fel. Vill bara ha seriösa svar med tips om vad som är orsaken. Inga order om vad som ska göras med hunden.

Herveaux
2017-12-20 18:02
#18

#17 Som djurägare har man ansvar över sitt djurs väl och ve. 
Har din far (med familj) inte den tid som hunden kräver så är det hans ansvar att se till att den kommer till en ny familj som har den tiden och det engagemang hunden behöver. 

Om du inte ens vet om hunden tas ut på promenader när du inte är där, antar jag att du inte heller vet om/hur han aktiveras? 
Bara det låter för mig som brist på engagemang hos både dig och din far. 
Ber om ursäkt att det låter hårt, men är man brydd i sin hund så vet man såna grundläggande saker tycker jag.

Om hunden har mycket i bagaget så kontakta en duktig tränare som kan se hur hunden beter sig, vad den behöver och kan jobba med både den och er tvåbenta.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
2017-12-20 18:34
#19

Vi kan ju inte veta varför hunden rymde. Min första gissning skulle vara en tik, men det säger du ju att det inte var.

Det är rätt svårt att förstå förhållanden hunden har nu och har haft tidigare. Du säger att du haft kontakt med honom sedan han var valp, men också att han misshandlats och omplacerats flera gånger. Har allt hänt inom familjen/släkten då? Det låter som en väldigt jobbig situation, både för dig och hunden.

Lona
2017-12-20 19:58
#20

#17, Men varför skulle han vara mer isolerad med ett staket än om han är ute och dräller själv på gården?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Basunen
2017-12-20 19:59
#21

Kanske kände din hund lukten av en löptik som gick förbi? Eller fick vittring på vilt? En katt? Det är ju helt omöjligt och veta exakt tyvärr.

Wwsio
2017-12-20 20:13
#22

#19 tack för ett riktigt tips, uppskattas verkligen. Skulle kunna vara en tik men han har inte markerat något på sistone. Allt som hänt honom har hänt inom familjen. Han har lämnats, aldrig riktigt omplacerats. Först lämnades han av min mamma, sen min storasyster. Min storasyster var hans trygghet och när hon gick sökte vår hund sig till mig. Inget som påverkar oss särskilt mycket idag dock. Bara hans enorma separationsångest. Kanske var därför han rymde, för att söka efter mig. Jag hittade spår som liknade hans vid vägen vi brukar gå vid. Han har gjort det en gång tidigare och hittade mig den gången.

Honestyisdead
2017-12-20 20:25
#23

Varför ljög du då innan och så att han har omplacerats 2 gånger? Att folk lämnar familjen är inte ens likt omplacering.

Det enda sättet att förhindra att han rymmer igen är att skaffa staket eller helt enkelt aldrig lämna honom oövervakad. Alltså ta ansvar så det aldrig kan hända igen.

Känns väldigt oseriöst hela altet.  Hur mycket bryr man sig när man inte ens vet om hunden får promenader när man inte är hemma? Inte vidare mycket i min värld.

Wwsio
2017-12-20 20:25
#24

#18 Som jag skrev är jag medveten om att allt är mitt fel. Såklart han får gå ut när jag inte är hos min pappa, men inte lika ofta. Och som också skrev lägger jag all min fritid på min hund, men eftersom jag går i skolan har jag inte så mycket tid över. Jag gör så mycket jag bara kan, men samtidigt måste jag se till så jag inte går in i väggen. Vi kommer som sagt inte gör oss av med honom. En ny ägare skulle inte förstå varför han beter sig så annorlunda och jag är rädd för att han ska bli illa behandlad igen, och då kan vi inte göra något. Det enda stället jag kan vara säker på att han är trygg på är hos oss.

Honestyisdead
2017-12-20 20:38
#25

#24 En hund som springer lös utan uppsikt är INTE trygg.

Herveaux
2017-12-20 20:44
#26

#24 Som jag skrev är hunden främst din fars ansvar. 
Det är han som ska se till att huden får vad den behöver. 

Hur kan du påstå att hunden är trygg hos er när han rymt två gånger och nu senaste gången var borta i 4 timmar och ni ändå tänker fortsätta låta honom vara ute lös och oövervakad?!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[AnimeV4]
2017-12-20 20:56
#27

Om ni nu absolut vägrar att omplacera:

Jag är sjukskriven och mår riktigt dåligt, men har en knasig unghund hemma. De dagarna/stunderna jag inte orkar gå ordentliga promenader går vi till något ställe där han kan springa lös och leka med leksaker. Då kan jag bara stå och titta på eller leka med honom. Då kommer vi båda ut iallafall och han kan få göra sig av med sin energi.

Jag tycker att det är bra att du stannar i tråden, för du vet ju själv att situationen inte är hållbar och försöker lösa det efter bästa förmåga. Vi kan inte tvinga er att omplacera, men jag hoppas att det går att gå runt det så att det iallafall blir bättre för hunden, för det är ju det viktigaste. Däremot så tror jag på omplacering, men det är svårt att släppa ifrån sig djur så.

Annons:
Hornslandet
2017-12-20 21:06
#28

Ok.. Men.

Du har ju 6 timmar fritid säger du. Plus tiden mellan du vaknar till du måste iväg till skolan. Hur sjutton blir resultatet av det att du enbart hinner med 30min promenad per dag?! En 30min-runda kan du hinna med på morgonen direkt efter du vaknat. Av dina 6 timmar på kvällen kan du lägga två timmar på hunden, och ändå ha 4 timmar kvar till plugg+annat. Det låter fullt tillräckligt, eller vad är det jag missar? Samt att farsan får dra sitt strå till stacken förstås och gå iaf en runda per dag med hunden, det måste han väl kunna göra? Den bor ju själv med honom halva månaden, då gör han väl det?

Fattar att han förut kunnat hänga fritt på gården. Jag ser egentligen inget särskilt fel i det om man bor avskilt och har en hund som stannar kvar. Men det får ju inte ersätta promenader och aktivering helt och hållet. Man kan ju inte enbart ha hunden dra runt på gården och typ aldrig göra nått med den? Då tycker jag det låter helt fel.

Wwsio
2017-12-20 21:50
#29

#26 #25 trygg från misshandel, skrik, bråk, orättvisa. Och varför skulle han inte vara trygg på vår gård? Några argument?

Honestyisdead
2017-12-20 21:52
#30

#29 För att han rymmer så klart!!

Menar du att din mamma och syster misshandlade honom?

Wwsio
2017-12-20 21:56
#31

#27 som sagt, jag har inga alls problem med att omplacera honom om jag vet att han får ett bra hem. Men det går inte att garantera. Och blir han illa behandlad igen finns det inget vi kan göra. Jag vill att han ska ha det bra, därför insisterade jag på att behålla honom. Men som jag också skrev kan jag inte spå i framtiden. Det här är en period och jag ska ändra på det så fort skolan lättar lite. Ska jag sälja min hund för alltid när allt löser sig om 2 månader?

[AnimeV4]
2017-12-20 22:00
#32

#31 Men om du inte kan spå framtiden vet du ju inte om allt löser sig efter 2 månader? Oväntade saker kan ske. Och ska hunden verkligen behöva må dåligt 2 månader i sträck? 

Ska du omplacera måste man blanda in Tillit genom att gå på magkänsla och besöka det tilltänkta hemmet. Prövotid finns också och så länge ni inte juridiskt byter ägare eller skriver andra avtal så är han ju enligt lag din.

Ms_Raptorskull
2017-12-20 22:01
#33

Avliva.

Wwsio
2017-12-20 22:09
#34

#30 Som jag redan sagt var det förmodligen ett misstag från hans sida. Hittade harspår längst bort på gården, så han blev väl distraherad. Han har aldrig rymt härifrån tidigare. Men han klarade sig i alla fall bra. Jag ska fan inte lära mig av mina misstag, vi gör oss av med hunden direkt. Och varför vill du ens veta om hur han hade det förut? Du verkar inte vilja förstå, och jag kom inte hit för bråk.

Annons:
Honestyisdead
2017-12-20 22:13
#35

#34 Jasså? Innan hade han rymt två gånger. Var det inte heller sant?

Jag förstår men det är uppenbart att du inte gör det. Du har ju inte lärt dig något eftersom du tänker fortsätta släppa honom lös på gården utan uppsyn och utan staket. Det kommer hända igen det kan du vara säker på. Kanske blir han överkörd nästa gång.

Om din familj misshandlade honom hoppas jag du anmälde dom.

Det är ingen som bråkar.

Ms_Raptorskull
2017-12-20 22:13
#36

#34 Hunden har gjort precis vad hundar gör, du däremot har gjort ett misstag genom att lämna honom helt ensam.

Wwsio
2017-12-20 22:14
#37

#32 mot våren slipper vi läxor och tar de mer lugnt. Dessutom så mår han inte dåligt? Det har du hittat på. Men hur ska jag veta vad den nya ägaren gör bakom stänga dörrar? Eller när hn har köpt honom och inte kan kontrollera honom. Vad tror du kommer hända då?

Wwsio
2017-12-20 22:16
#38

#33 har kämpat med att återställa honom i nu 3 år, ska vi bara ta bort honom när han äntligen får vara lycklig?

Wwsio
2017-12-20 22:21
#39

#35 Jodå, i vårt gamla hem. Där hade han däremot öppnat dörrar och tagit sig lös från sin lina. Har jag skrivit att han ska fortsätta vara lös utan uppsyn? Jag var ett barn när allt det hände. Jag kunde inte anmäla dom, vem fan skulle ta mig seriöst?

Wwsio
2017-12-20 22:33
#40

Och hera, du får gärna lämna den här tråden. Du har inte kommit med ett enda tips, vilket var det enda jag sökte. Du vet inte hur gammal jag är, hur aktiv jag är, hur min relation till min hund är osv. Du vet inte vad min hund var med om och du vet inte hur han fungerar. Så du kan omöjligt säga vad jag borde göra och inte borde göra.

Hornslandet
2017-12-20 22:33
#41

Alltså. Nu har det blivit en snurrig cirkus här.

Nu blir ju inte hunden misshandlad idag. Det är bra. Jag förstod det som att det inte var TS familj som hade misshandlat hunden, utan snarare tidigare/föregående ägare? Eller har jag missförstått?

Anyways. Jag tror personligen inte att hunden måste vara "otrygg" bara för att den stack iväg från gården. Mycket mer troligt är väl att den följde efter nått spännande, antingen djur, eller löptikdoft, eller whatever. Tror inte den plötsligt bestämde sig för att den inte gillade sitt hem och "flydde" - den sprang ju för sjutton tillbaka hem av sig självt till sist ! Så "fly" är nog ett jäkla dumt ord att använda.

Men uppenbart är det ju att hunden inte håller sig till gården, att ni absolut inte kan tro att den kommer göra det. Så ni måste sluta släppa ut den utan uppsikt, nu. Spärra av en tillräckligt stor yta med nån slags stängsel om den ska vara utomhus ibland. Men ärligt, ni måste ta erat ansvar och ta hand om hunden NU. Inte om två månader.

Alltså jag bara förstår inte. Du säger att det är nu de närmaste två månaderna som du har mycket i skolan etc. 

Men du hade ju för sjutton 6h fritid per dag?!?!

Prioritera hunden. Hunden och plugget. Har du inte tid till andra fritidssysslor då så får det vara så.

Sex timmar fritid räcker gott till både läxor/plugg och att hundens behov skall fyllas. Och det är om din farsa inte gör ett jota, vilket han såklart borde.

Jag förstår inte, vad är problemet?! Bara gör det!

Annons:
Honestyisdead
2017-12-20 22:37
#42

#40 Nej jag lämnar inte tråden. Du däremot verkar behöva läsa den igen. Du verkar inte ens ha koll på vad du själv har skrivit.

Herveaux
2017-12-20 22:45
#43

#41 Jag blir lika förvirrad jag… 🤔

Misshandel av hunden verkar ha skett inom familjen då hunden tydligen aldrig hade omplacerats, TS skriver i #22
_Allt som hänt honom har hänt inom familjen. Han har lämnats, aldrig riktigt omplacerats. Först lämnades han av min mamma, sen min storasyster.
_
Vad jag menar med att hunden är otrygg i nuvarande hemmet är att den lika gärna kunde blivit påkörd eller skadad på annat sätt ute på sin 4-timmars utflykt.
Inte att den avsåg att "fly" från nuvarande hemmet. 

Staket blir tydligen för dyrt och hundgård funkar inte enligt TS.

---

Vet inte riktigt vad du förväntar dig för svar TS?
Det du påstår att Hera inte vet i #40 vet ju ingen av oss här i tråden,
vi kan bara gå efter vad du skriver. 

Min tolkning av vad du skriver är en familj som inte har tid och engagemang nog för en krävande hund. Lösning: Omplacering.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Hornslandet
2017-12-20 22:56
#44

#43 Ett bättre ord att beskriva det vore nog att hunden inte är "säker" då den kunde ha råkat ut för en olycka på sin "utflykt". Att den inte skulle vara trygg låter som nått helt annat, menar jag. Att vara otrygg i sitt hem antyder att hunden mår dåligt.

Vi vet ju även alltså att hunden inte mår bra själv i hundgården. Ändå lämnas den där när de inte är hemma. Det lär ju inte hjälpa nånstans.

TS har tydligen 6 timmar fritid efter skolan, varje dag. Med de 6 timmarna + tiden på morgonen före hon åker till skolan så menar hon att hon ändå bara kan lägga 30min om dagen på att promenera med hunden. 

Det kan bara tolkas på ett sätt; hunden prioriteras inte överhuvudtaget. Antagligen har det varit enkelt att låta hunden strosa runt på gården om dagarna, och nu funkar det uppenbarligen inte. Och istället för att lägga den tiden/pengarna som behövs och kanske prioritera bort nått annat för att det ska funka - så hoppas man på en lösning som gör att hunden kan fortsätta bara vandra omkring på gården.

Ugh.

Men visst, har jag tokfel i nått ovan så får TS gärna upplysa mig.

Wwsio
2017-12-20 23:12
#45

#43 Det är just det jag menar. Ni berättar för mig att omplacering är den enda lösningen, när ni inte vet. Svaret jag vill ha är tankar kring varför han rymde, inte ordet omplacering i varje svar.

Wwsio
2017-12-20 23:15
#46

#44 Ja, några av grejerna du tog upp var tokfel. Men det spelar ingen roll. Vill bara ha tankar om varför han rymde. Inte lösningen, för jag hittar en lösning själv.

Honestyisdead
2017-12-20 23:18
#47

Men hur ska vi kunna gissa Det? Du kommer aldrig få veta svaret vad vi än gissar på. Just eftersom ingen var där när han stack. Eftersom han var utomhus oövervakad.

Ms_Raptorskull
2017-12-20 23:25
#48

#37 Har mycket svårt att tänka mig att en hund kan vara lycklig baserat på vad du har berättat hittills. Du klarar inte av hunden och ingen annan i familjen verkar bry sig. Du förstår att det skär sig med tanke på tråden du skapade om hästar? Hunden måste komma i första hand, inte dina känslor. Klarar du inte av att omplacera så låter avlivning som det ända vettiga alternativet eftersom att en död hund varken mår dåligt eller blir misskött.

Annons:
Wwsio
2017-12-20 23:28
#49

#47 Stopp där, du verkar ha glömt ordet omplacering. Eftersom du bara verkar upprepa dig. Däremot kan man spekulera kring det. Det är möjligt. Tex varför en vuxen hund drar från sitt hem. Alltså från dess trygga plats. Vart den kan ha tagit vägen osv. Behöver du en mer utvecklad verison av det jag skrev ovan så säg bara till.

Honestyisdead
2017-12-20 23:32
#50

#49 Vadå jag har glömt ordet omplacering?

Herveaux
2017-12-20 23:40
#51

#49 Löptik eller annan hund
Närgånget vilt eller doftspår efter vilt
Understimulering ---> rastlöshet
Något/någon på gården skrämde/jagade honom därifrån
Förbipasserande som lockade med sig eller kopplade hunden/lyfte in den i en bil

Antal anledningar till att inte lämna hunden oövervakad ute vind för våg…🥵


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Hornslandet
2017-12-21 00:29
#52

Många vuxna hundar som älskar sina hem kan springa iväg efter vilt. Den hund som inte springer efter harar kan däremot springa efter rådjur, mm. Jag lägger ner den här tråden för min del nu eftersom TS vägrar svara på hur hon endast kan lägga en halvtimme av all fritid hon har på sin hund som ingen annan verkar bry sig om att ta hand om. Att den drog från gården är fullt normalt för en hund, kan vara 100 anledningar och ingen här kommer veta exakt varför. Lösningen har TS redan fått flera gånger om, dvs hägna in eller släpp inte hunden utan uppsikt. Aktivera den och låt den vara i huset. Är man för lat för det så omplacera. Låter hårt men vafan, jag tycker en hund är värd en ägare som bryr sig om den. Att inte lägga mer än 30min om dagen på en hund, då bryr man sig absolut inte om hunden enl min åsikt. Kan bara tänka mig hur min hund skulle bli och må om jag skulle göra så, fy fan.

[AnimeV4]
2017-12-21 01:32
#53

#37 Det jag menar är att vad som helst kan hända. Vi är överens om att vi inte kan spå framtiden. Tänk om du går in i väggen, blir sjuk fysiskt m.m. Det bästa skulle vara att se till att du eller någon annan ger hunden mer än 30 min uppmärksamhet NU och inte låta allt hänga på att det kanske blir bättre om 2 månader. Du säger själv att han kräver uppmärksamhet och så vidare, samt att det är svårt för en person (som dessutom bara träffar honom 2 veckor i månaden).

Att han mår dåligt tänkte jag var ett resultat av ostabila mentalitet som du nämnde, men det kanske ni har fått ordning på? Jag kan däremot inte tänka mig att en hund som får 30 min uppmärksamhet om dagen mår särskilt bra.

Självklart kan man inte veta vad den nya ägaren gör, men man kan minska risken genom att lära känna personen först, samt ha en prövotid innan man skriver på det som gör att denne juridiskt äger hunden. Det är skitläskigt att ge någon annan ansvaret för sina älsklingar. Jag vet.

Skulle det mot all förmodan bli något om man skrivit på papper så är det Länsstyrelsen och polisen som gäller.

[HundochKatt]
2017-12-21 03:26
#54

Oj, här var det rörigt minsann. Men till kärnfrågan. Förmodligen så kan det ha varit något vilt på gården som hunden fick vittring på om det inte finns löptikar inom rimligt avstånd.

Har han aldrig gjort så förut så kommer han förmodligen att göra det igen eftersom han fått en vinst att dra efter vilt den här gången. 

Så alltså. 

1) Mer motion och aktivering. 30 min är inte speciellt mycket i motion. 

2) Aldrig låta honom vara ute själv.

3) Hägna in en del av tomten om han absolut ska vara ute själv. 

Eller omplacering ifall det inte går att lösa något av ovanstående.

Mika_
2017-12-21 08:18
#55

Får intrycket av att TS är väldigt ung? Ansvaret för hunden bör i så fall ligga på TS pappa, inte på TS. Tycker inte man kan begära av en tonåring (?) att ansvara för att styra upp en situation som orsakats av andra personer i familjen och i ett hem där TS bara bor halvtid dessutom

Annons:
Wwsio
2017-12-21 08:34
#56

#52 #53 Spenderar 6 timmar per dag med honom, men enligt er får han bara 30min uppmärksamhet. Påhitt ännu en gång. Och det här med omplacering orkar jag inte diskutera mer. Det jag menar med hans mentala ostabilitet är att han är rädd för förändringar och har grov separationsångest.

[AnimeV4]
2017-12-21 08:51
#57

#56 30 min promenad, okej okej. Well, du har iallafall redan fått svar om vad hans rymning kan bero på och vad du kan göra åt det.

Hornslandet
2017-12-21 09:51
#58

#56 Men vad menar du med "spenderar tid" ? Du sa ju själv att du enbart går 30min promenad/dag med hunden. Och att du har så mycket i skolan att du inte hinner mer. Du sa att du "bara" har 6h fritid om dagen (tänk den som fick ha den lyxen…var glad sålänge du inte är vuxen säger jag bara😃).

Om du/ni går säg, 3 rejäla 1h+ promenader med hunden om dagen iaf och gör nån slags aktivering/lek/nosjobb då och då så borde den inte behöva vara lös ute på gården. Det är poängen folk försöker få fram.

akvarium123
2017-12-21 10:25
#59

Hej!

Alltså att du går till 15 varje dag, ok visst men det är inte troligt. Att du slutar 14 nån dag och nån 15 det är mer troligt! Går själv på högstadiet och jag eller nån som jag känner går aldrig 8-15 i en hel vecka… Och då är ändå 8;an den klassen med mest skoltimmar. Sen vet ju jag inte hur mycket läxor du har men att det skulle ta 5 och en halv timme är inte alls troligt. Ifall du nu inte går på typ Chalmers men det ser jag inte som något jag tror du gör med tanke på att du bara går 7 timmar i skolan. Har däremot aldrig varit i närheten av att gå om utan har mer varit "plugghästen" om ni förstår ha ha… Men att du då ska få 5 och en halvtimmes läxor är dock något jag inte tror på om du nu inte tar väldigt lång tid på dig att göra läxorna. För isådanafall skulle jag ge dig ett råd att prata med din lärare om att du inte hinner med läxorna och behöver mindre tid. För att göra 5 och en halvtimmes läxor är inget jag har hört om.

Men att nån kan ha gått gåendes och kopplat din hund och sen kopplat lös den igen efter 4 timmar kan ju också ha hänt. Men det vet vi ju inte och kommer förmodligen aldrig få reda på.

TS kan ju skriva tillbaka om jag missuppfattat dig helt.

[134643]
2017-12-21 11:01
#60

Du skriver i ditt första inlägg att du vill bli av med problemet att din hund sticker. Jag tror att du letar efter sätt att träna din hund att stanna kvar så att ingen behöver hålla koll på den. Men grejen är den att oavsett hur vältränad en hund är kan det alltid sticka, eller så kommer någon förbi och tycker sig ha rätt att ta den. Tycker också att ifall du skulle ha tid att backa i träningen för att lära om att man stannar på tomten, så har du nog också tid att gå på promenader med den! Du har fått två svar på din fråga, och det är att antingen sätta staket så att hunden inte kan dra, eller att ändra på er situation så att hunden inte längre behöver vara ensam ute. Om inget av de alternativen fungerar för er, ja då får ni kanske tänka om. Jag förstår att det känns som ett litet och ofarligt problem, men det är faktiskt inte det och det är hundens ägare som har ansvar för att sådana situationer inte ska uppstå. Har du pratat med din pappa? För även om du aktiverar hunden under veckorna du är där behöver hunden promenader och aktivering de andra två veckorna också. Känns jättetrist att hunden i två veckor inte får göra något annat än att vara ute obevakad på gården?

akvarium123
2017-12-21 11:11
#61

#60 Jag vill absolut inte säga att jag inte håller med dig men som jag tror att TS menar är att hon bor varannan vecka hos pappa och mamma. Dvs 1 vecka utan träning och inte 2. Inte för att en vecka är bättre men så att du förstår henne rätt🙂 Så alltså typ såhär:

1 Mamma

2 Pappa

3 Mamma

4 Pappa

EXEMPELVIS!

hemul
2017-12-21 11:18
#62

Det blir två veckor per månad. Ni menar nog samma sak.

Annons:
Wwsio
2017-12-21 11:39
#63

#60 Frågan var: Vad är orsaken till beteendet? Svaret du gav var staket. Jag fattar att du har missuppfattat frågan, men det är ändå lite komiskt. Min pappa aktiverar hunden, men inte på samma sätt som jag gör.

Gronstedt
2017-12-21 11:46
#64

#63: Orsaken till beteendet är att hunden lämnas utan uppsyn eller stimulans, under orimligt lång tid, under förhållanden som inte begränsar dess rörelsefrihet.  

Det konstiga är inte att den gav sig iväg, det konstiga är att en inte gjort det förr. Varför skulle den stanna på gården när den lika gärna kan spankulera iväg? Det behöver inte ens ha varit något särskilt som lockade bort den, det kan räcka att det inte fanns någon anledning att stanna kvar.

Wwsio
2017-12-21 11:50
#65

#59 Allt är missuppfattat. En människa måste få ha kul och göra vad den vill för att må bra. Jag lägger 1,5 timme på plugg. 2 timmar på att ha kul och 6 timmar på att umgås med min hund. Han är med på allt jag gör. Så nej, jag gör inte 5 timmars läxa. Och min hund får inte enbart 30 min sällskap per dag.

Wwsio
2017-12-21 11:53
#66

#64 5 minuter ensamhet på gården där han får springa fritt och göra vad han vill. Hemskt va?

Honestyisdead
2017-12-21 12:01
#67

#66 Och det tror du vi tror på? Att det handlar om fem minuter?

"Och det här stör ju mig och min vardag eftersom jag nu måste övervaka honom varje gång han ska vara ute, och det har jag inte tid med. Vill bli av med problemet så fort som möjligt."

Det visar att det inte handlar om fem minuter och att du inte lärde dig av ert misstag.

Gronstedt
2017-12-21 12:21
#68

#65: En människa som har djur har ingen fritid och ingen tid att ha kul och ingen tid att göra vad den vill för att må bra förrän djuren har fått sina behov tillgodosedda.

Itchy
2017-12-21 12:22
#69

#67 svårt att lära sej av sina misstag, när man förnekar att man gjort ngt misstag över huvud taget

TS, försök att ta till dej till kritiken och råden i denna tråd, du och din familj utsätter eran hund för så mycket faror genom att låta honom gå ute vind för våg. tänk om han hade spårat efter en varg eller ett vildsvin och blivit dödad som följd, hade det varit roligt då ?

och så undrar jag iom att du säger att han flyttat runt i familjen, vem var det då som misshandlade honom ? eller var det ännu ett "misstag" från din sida ?

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
[134643]
2017-12-21 13:06
#70

#63 Orsaken till problemet är att du inte har något som stoppar hunden från att sticka. Det spelar liksom ingen roll om den stack efter en löptik, ett vildsvin, eller blev tagen av en människa som gick förbi. Orsaken att hunden stack var för att ni inte gör något för att den ska vara kvar. Din fråga var vad som orsakade rymningen och mitt svar var inte staket, utan bristen på staket. Så nä, jag har inte missuppfattat. Handlar det om 5 minuter som du skriver i #66 så tror jag inte det är några problem att du sätter lina på den och är med ute! :)

Belzebubble
2017-12-21 13:23
#71

Orsak till beteendet? Hunden är en levande varelse och fick nog. Gräset var grönare på andra sidan staketet (eller juste ja, om det iallafall fanns ett staket). Jag har full förståelse för lydiga hundar som är ute i det "fria". Men en lydig hund har ofta sin ägare i närheten som ger en kommando. Är hunden inte lydig ska den inte få ströva fritt. Är hunden lydig ska ägaren finnas i närheten och kunna kontrollera hunden vid behov. Tycker inte det är svårare än så. Min hund tillhör första kategorin. Hon får inte springa fritt utan långlina eller inhägnad område. Dessutom säger du att en människa ska ha fritid för att må bra. Min hund ÄR min fritid och det var ett val jag gjorde när jag skaffade henne. Tycker man inte det är kul med hund, så får man ge sig och leta efter ett nytt hem. TS låter som en martyr som tvingas ta hand om sin hund trots att livet erbjuder så mycket annat skoj.

akvarium123
2017-12-21 13:53
#72

#65 

Visst det flesta gillar att ha roligt FINE! Men sen går ju skolan före det roliga om man nu ska säga så och det gör också hunden. Men sen om han är med i allt du gör, ok men ifall du bara kollar på film i 2 år menar du då att den får den aktiveringen som behövs? Samt 30 min promenad och sen sällskap? 

Enligt Jordbruksverket:

Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning.Du bör rasta din hund åtminstone var SJÄTTE timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag.

Så egentligen bör din hund rastas minst 3 gånger per dag.

Eller har jag fattat det fel? Iallafall 3-4 gånger per dag. (Kan typ inte matte😂)

Lona
2017-12-21 14:30
#73

TS, det är stor skillnad på att bara vara med hunden och att GÖRA något, att aktivera den. Jag spenderar oftast hela dagarna med mina hundar, det innebär inte automatiskt att de fått göra ett dugg. För att de ska få ut något vettigt av dagen och få stimulans mentalt krävs ett aktivt engagemang, där vi gör något TILLSAMMANS. Det finns relativt lätta grejer man kan göra för att hunden ska få jobba och använda både nos och hjärna. Angående varför han stack och hur du ska jobba med problemet så instämmer jag med övriga. Det är omöjligt att veta varför, hur du ska jobba med problemet; ha inte hunden lös ute utan uppsikt, vare sig det är fem minuter eller fem timmar. Sen vet jag inte hur gammal du är? Såvida du inte är myndig så är det din pappa som har yttersta ansvaret för hunden, något som han inte verkar ta på något större allvar, tyvärr.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
2017-12-21 15:06
#74

#65

Men du sa ju själv att du enbart går 30min promenad med hunden per dag. 6 timmar med att "umgås" <- vad betyder det? Att den ligger på golvet bredvid dig medans du gör annat? Tror ju knappast att du tränar med din hund 6h/dag liksom (och det ska du inte heller göra).

Hela poängen är att OM du rastar hunden säg minst 3 rejäla rundor om dagen, samt gör lite regelrätt träning med den regelbundet, så måste den inte vara ute och strosa runt på gården heller och då behöver du inte oroa dig för att den ska springa iväg.

Att det rör sig om 5 minuter tror jag faktiskt inte på, isåfall är det väl inget problem? 5 minuter kan du väl undvara att hänga med hunden ut isf?

Du kommer aldrig kunna göra nått som medför att hunden kommer kunna vara ensam ute på gården och ALDRIG sticka därifrån, förutom att hägna in med staket. Inget, nada.

Wwsio
2017-12-21 15:16
#75

#67 Men, vem *** är du som tror sig veta allt? Han är ute i 5 min. Om du inte vill tro det så finns det inget jag kan göra. Och hur vet du vad jag tänker kring det som hände? #69 säg mig när jag har förnekat att jag har gjort fel? Innan du skriver något borde du läsa igenom om det jag har skrivit. Tills dess kommer jag ignorera dig.

Wwsio
2017-12-21 15:17
#76

Ni andra verkar vara troll så jag kommer ignorera er tills ni kommer med något nytt.

Annons:
Hornslandet
2017-12-21 15:22
#77

Om hunden bara är ute i fem minuter så är ju problemet löst. Då är det bara att hänga med ut så kan han inte sticka iväg.

Lona
2017-12-21 16:02
#78

Ok, ett otroligt barnsligt inlägg av mig men apropå #76; "Den som sa det hon* kan va det!" ;-D *Eller "han" PS, Jag är varken ett troll eller en stalker - men jag verkar ju vara i gott sällskap i stalkersgruppen i alla fall! :-D


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
2017-12-21 16:15
#79

#76 alla har bara försökt hjälpa dig, och framförallt din hund. Jag ser också att vissa hade kunnat uttrycka sig trevligare, men att komma hyfsat ny till ett forum och kalla de som varit här i flera år och som är sajtvärdar/medarbetare och påstå att de är troll, gör ju att inte många kommer vilja hjälpa dig mer? Hoppas du tar det här rätt, för jag menar inget illa mot dig. Varför låstes tråden?

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: