Arraks spårtråd
Jag är sjukt dålig på att skriva träningsdagbok, och just spåret behöver jag ju mycket stöd med, så vad passar inte bättre än en interaktiv träningsdagbok på mitt favoritforum? 😃 Kom jättegärna med tips, tricks eller allmänna kommentarer!
Idag, 23/11-16, så blev det ett personspår. 120 meter långt, 60 minuter liggtid. Axaeco-sele med band runt midjan, linan mellan benen. Bitvis snö bitvis barmark, milt regn. Relativt rakt spår om man ser på det stora hela, men gjorde småsvängar över i princip hela. Näring i första fotsteg, sedan var 5-20e steg. Spårslut: Mycket näring + pipiskatten. Sele på 2 meter före starten, av precis vid slutet.
Jag peppade mycket innan vi gick och på vägen till spårstarten. Mycket sök-hets (ska vi gå och ta den; vars är den; ska vi ut och träna) men något dämpat, mindre fokus på "ta busen". Bad honom söka upp spårstarten från 2 meters avstånd - mycket lallande en stund. Hittade sedan näringen, övervägde om han skulle vara klar eller inte, och tog sedan upp spåret.
Spåret gick över en grusplan, så troligtvis har vittringen förflyttat sig en bit ur spårkärnan. Han var en aning velig, sprang en del fram och tillbaka (troligtvis mellan vittringen och spårkärnan). Efter ca 40 meter checkade han ut och ville gå och söka/kissa istället. Jag halade in och satte stopp. Uppmuntrade allt där han hade näsan i backen, vilket gjorde att han gärna "smet" ifrån spåret genom att sätta ner näsan och gå iväg. Så fort näsan kom upp tog linan stopp. Efter ett tag blev det jobbigt, och han spårade vidare. Han var inte spårsäker och sprang gärna stora lovar och tog gärna upp andra spår i t.ex. vinklar. Jag halade in honom, peppade upp lite, lät honom samla sig en stund och bad honom spåra vidare. Spårade därefter klockrent.
Lite antydan till bakspår.
Åt upp näringen under stora (falsett-)beröm av matte, och lekte sedan lite med pipiskatten. Ville gärna spåra även efter slutet, men ignorerades.
Tankar i efterhand: Jag berömde mycket under hela spåret, vilket jag känner var rätt. Lågt och lugnt "braaaa/snyyyggt" etc. Jag berömde allt spårande, vilket gjorde att han gärna spårade även annat, men det är det värt för att få upp intresset.
Han spårade som allra bäst 12 meter framför mig. Kom jag för nära störde jag, och kom jag för långt bak kunde jag inte flexa tillräckligt bra med linan, så det blev lite ryckigt.
Linanordningen verkade jättebra, han verkade inte alls störd över det.
Jag tappade tålamodet lite ibland, men visade det inte mer än ett "neeeej, feeel" lite lågmält när han t.ex ville bakspåra. Han tog inte illa upp av det, men 1 gång blev han väldigt förig och ville gärna gå fot en stund efteråt = nervös. Han blev mer störd när jag bara höll emot i linan för att uppmuntra honom att gå rätt, ville då fjäska ordentligt och bröt spårandet helt.
Bör jag ändå bara passivt hålla emot, eller kan jag använda mig av "feeel", som i annan träning?
Han verkar enormt mycket tryggare idag med att spåra, det känns som att vittringsrutorna och näringsspåren har gjort jättestor skillnad!
Spontant funderar jag över två saker: varför gör du valet att han ska börja med att leta upp spåret, och varför lägger du den längden av spår? Det jag tror ni behöver är rutin. När jag spårar vill jag inte alls ha hets eller den intensiteten som söket kräver, jag vill ha samma svansföring som i en godisruta. Fundera över exakt vad det är du tränar på, och när hunden spårar bra så tar du honom av spåret! Du bestämmer när ni är klara, inte spårets längd. Den största vinsten är ju att han ville fortsätta spåra, lägg fokus där. Lycka till, det kommer gå fint det där.
#1 Det jag upplever är att om man får "söka" upp spåret (jag ställer honom alltså 2 meter ifrån och pekar direkt på spåret) att han blir säkrar och mer nyfiken, och har mer motivation att följa. Ställer jag honom direkt på spåret så upplever jag att han väldigt lätt blir orolig och nervös, troligtvis för att det blir mer press.
Längden av spår. Det jag känner är att om jag hade lagt ett kortare spår (t.ex. 50 meter) så finns risken att han inte hinner börja spåra ordentligt, utan bara stressar fram till slutet med näsan i backen. Jag upplevde att det här spåret blev precis rätt längd den dagen, för de sista 40 meterna spårade han lugnt och väldigt fokuserat. Han var målmedveten, utan att stressa. Han kom in i "the zone" så att säga. Det är precis den känslan som jag vill ta med mig till nästa spår. Är det då bättre att plocka av honom i det läget, innan spårslutet, och belöna honom själv? Det kanske gör att han blir mindre hetsig på slut? ☝️
Nä, jag tar inte alls upp honom till sök-nivåer, då hade vi ju aldrig kommit någonstans, då hade han bara stått och skrikit i mitt ansikte i ren frustration över att matte inte fattar någonting :D Men lite "måste" jag ändå hetsa honom lite, annars får vi som ingenting gjort. Utan att peppa igång kan vi knappt få ett "sitt" ordentligt 🤐
Tack så jättemycket för att du stöttar mig så bra! Jag har funderat hela dagen på hur, vad och varför. 😊