Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1428 ggr
Jossam
2016-10-30 09:31
0

Hundras för oss?

Skrev hör tidigare om att vi funderat på Staff eller Clumber, men nu när jag läst på om dessa raser börjar jag undra om de passar för oss… Detta är vad vi har för önskemål på hund, frågan är om det finns någon ras som passar in? *barnvänlig, (viktigast!) då vi har barn. (Är väl medvetna om att barn inte ska få bete sig hursomhelst med/runt hunden) *Lugn, i den betydelsen att den inte ska vara lättstressad/orolig *Inte kräva alltför mycket aktivering, jag går gärna kurser i ex. lydnad/spår med en hund, men den ska inte må dåligt om man inte håller på med sådant varje dag. *Lättskött päls *Motion; kunna hänga med ut i skogen, normala promenader, ev. joggingturer, men inte behöva flera mil om dagen. *Komma överens med andra hundar *Frisk ras Jag själv har alltid varit förtjust i Cavalier men nu när jag läser om rasen verkar den vara väldigt utsatt för sjukdomar…trist. Så, finns det någon hundras för oss?!

Lighthorse
2016-10-30 11:03
0

Pudel? Papillon?

Isalel
2016-10-30 12:01
0

Du skrev i tidigare inlägg att du haft labbar i 30 år, vad får dig att vilja byta ras? Visserligen mår dom alltid bäst av att aktiveras, men i övrigt överensstämmer väl kriterierna ganska väl? Iaf med den labb jag haft och andra jag känt :)

tiger tok
2016-10-30 15:16
2

Dvärgschnauzer??

Lilahnee
2016-10-30 18:09
0

Kan varmt rekommendera West highland white terrier. Annars låter Cavalier perfekt, synd med hälsan.

RosaMoln
2016-10-30 18:46
3

Skulle vilja påstå att cavalier låter bra för er. Nästan alla raser har ju något bundet till hälsan men är ni noga med att kolla upp kennel och linjer så borde det inte vara några problem :)

Hornslandet
2016-10-30 20:38
0

Håller med om dvärgschnauzer. Bra hälsa, bra päls, otroligt mångsidig!

Emellaya
2016-10-31 15:58
1

Tycker clumber spaniel passar in bra på egenskaperna men kanske inte om du vill ha en lättlärd hund när du tränar lydnad. Jag skulle även tittat på Field spaniel som är en lugnare variant av spaniel.  Många stora hundraser beskrivs som harmoniska som inte stressar upp sig över ljud och reagerar på sådant som händer.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Kalli
2016-10-31 22:35
1

Är det väldigt viktigt att hunden kommer överens med allt och alla hundar hade jag valt bort Staff. Många är otroligt trevliga men det förekommer absolut könsbundet aggressivitet.

Jossam
2016-11-01 11:43
0

Vad svårt detta är! Är väl egentligen ute efter en hund som ska vara ungefär som en labrador, men gärna i lite mindre modell och kanske lugnare i temperament (de flesta labbar är ju valpar i sinnet långt upp i åren, iaf de jag känt). Men samma älskvärda charm. Finns det någon sådan hundras? ☺

Moast
2016-11-01 16:46
0

Jag tycker att de dvärgpinscher jag har träffat varit väldigt trevliga. De har lättskött päls, små, gillar att lära sig tricks och tycker de mesta är roligt. 

De är fartfyllda men gillar också att gosa och är tillgivna familjemedlemmar.

Ellen89
2016-11-01 17:05
0

Dvarg schnauzer?

Jossam
2016-11-01 17:24
0

Nu har jag begränsad erfarenhet från sådana hundar, men är inte småhundar och då särskilt terriers ofta lite "nafsiga" av sig? Eller är det bara fördomar? Tänker då främst på kombinationen småbarn+hund.

Hornslandet
2016-11-01 17:48
0

Har absolut inte upplevt dvärgschnauzrar tex som "nafsiga". Mkt energi och glädje att söka kontakt med oss människor kan de dock ha, har träffat ett gäng som var väldigt "framåt" på så vis. Ser inte att de ska vara nått problem med barn i familjen. 

Viktigast är att lära barnen att hantera hundar på rätt sätt, och att inte lämna småbarn ensamma med hunden, någonsin. Den inställningen är oändligt mycket viktigare än rasvalet gällande hund+barn IMO.

Fisherling
2016-11-01 18:06
0

#12 Jag skulle definitivt säga att en Staffe är bra mycket mer "naffsig" än en dvärgschnauzer. 

Engelsk Staffordshire Terrier kommer från den grupp raser som är avlade för jakt där de ska "greppa tag och hålla fast". De bet sig fast i mulen på stora djur och höll fast det tills jägaren kom. Liknande raser (de större typerna av pitbull) används fortfarande i vildsvinsjakt i t.ex USA. Ser man till deras ursprung är det inte så konstigt att de är rejält munniga av sig - och har mycket kraft. Det kan lätt slå slint, även om hunden inte menar något illa.

Kalli
2016-11-01 19:22
0

Jag har inte upplevt någon av de Staffar jag har mött som nafsiga. Jag har nog faktiskt aldrig mött någon Staff som nafsat mot en människa. Däremot är de rejält intensiva, väldigt in your face och dränker en gärna i pussar.

De Dvärgschnauzrar jag mött har dock inte varit nafsiga de heller utan väldigt trevliga och många av dem har varit väldigt behärskade små hundar.

Fisherling
2016-11-01 19:36
0

#15 Alla de staffar jag träffat har varit ganska bestämda om att de ska ha någons kroppsdel i munnen, majoriteten av tiden. Sen om det är min, hundens, barnets, det spelar mindre roll. Inte ett 'nafsande' på det traditionella viset.

Inte konstigare än att retrievers gärna bär på saker och tar folks armar i munnen, bara att de inte är lika hårdhänta.

Kalli
2016-11-01 19:50
0

#16: Jag har som sagt inte alls den upplevelsen. Våra upplevelser är olika. Min Amstaffmix är sån som alltid ska ha kroppsdelar i munnen, fast han nafsar också när han blir lycklig. Är absolut inget konstigt med det men någon retriever är de inte.

Fisherling
2016-11-01 20:02
0

#17 Nej de är inte retrievers, de är ursprungligen avlade för jakt där de ska greppa tag och hålla fast i stora djur så som tjurar och vildsvin. Så instinkten att ta tag i saker är liknande.