Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8807 ggr
[Ulvarsdotter]
2

Hund med autism?

Hej! Jag hittar inte någon direkt information på internet om hundar kan ha autism. Någon av er som har en hund med det/vet att hundar kan ha det?

Jag har länge misstänkt att min hund har det. Han hamnade på hundcentret där jag jobbade efter att ha levt i en ladugård med alla sina mor- och farföräldrar och syskon osv, och har troligtvis inte haft mycket mänsklig kontakt under de 2,5 åren han bodde där. Alla hundar som omhändertogs från detta ställe (ägaren hade för många hundar och inget tillstånd, därför de omhändertogs) var rädda för kopplet och trötta efter att ha gått en knapp kilometer i början. De var allihopa reserverade mot oss som jobbade på centret, men alla förutom min hund kunde efter några veckor visas upp för eventuella nya ägare. Han tydde sig till mig och gömde sig så fort någon okänd kom nära honom.
För mig kändes det självklart att få med honom hem. Och han levde upp. Han blev glad på promenaderna, slängde in sig själv i halsband och täcke som han förut varit så rädd för, sov i min säng tätt intill mig och min andra hund, lärde sig leka med leksaker (efter att noggrant studerat min andra hund), och vi fick en väldigt god kontakt. Han började lita lite på mig bara några dagar efter att han hamnat på centret och efter att han bott hos mig i några veckor blev han mycket bättre och gladare. Idag hoppar han på mig, sitter i mitt knä, slickas, trycker sig mot mig osv. Men mina föräldrar som han bodde ihop med i två år ser han fortfarande på som om de vore främlingar. Det går bra om de har ryggen till honom eller kliar honom, och min pappa kan gå ut med honom om han lockar med kopplet. Men så fort han fått det han vill ha (promenad, kliande osv) så är det som att han inte känner dem längre.
Han har nu bott ihop med min sambo och mig i ett år och han leker med min sambo på promenader och man kan verkligen se att han uppskattar min sambos sällskap - så länge jag är med. Är jag inte med så håller han sig på avstånd, trycker sig bortåt, rafsar till ordentligt i golvet när han springer förbi osv. OM han inte ska få gå ut och gå. Då är det inga problem att koppla honom. Men hela promenaden håller han koll på min sambo och rycker till inför minsta sak.
Han kan även gå ut med min sambos pappa och farfar nu för tiden och blir gärna kliad. Men när han blivit kliad så är det igen som om han inte alls känner dem. (Och det tar ett tag innan han vågar sig fram för att bli kliad första gången - men då kan han buffa på dem och vill ha mer kliande.)

Han har kissat på sig vid tillfällen då det inte ens varit något hot mot honom.

Jag vill tillägga att han inte alls är aggressiv. Han har aldrig morrat förutom när någon knackar på dörren, då kan han både skälla och morra.
Han är även på sin vakt när jag är med honom, fast det är mest om det är något konstigt ljud eller om något nuddar vid honom. Han är livrädd för sådant som låter eller rör sig som är nytt (han är lite som en häst i det fallet). Jag är nästan den enda som kan kalla in honom om han är lös, min sambo kan det ibland, men oftast går det inte. Alla som han bott ihop med har försökt ta hänsyn till honom: inte gå för nära, inte kolla på honom, inga hastiga rörelser i hans närhet osv. Och han har blivit mycket bättre. Idag kan han ligga under matbordet när man har gäster, och de som träffar honom nu kan också säga att det är en himla skillnad från hur det var för tex 1-2 år sedan.

Han verkar inte må dåligt heller, utan lever lycklig i sin egen lilla bubbla - har jag fått för mig. Då är det ju tråkigare för de som försökt få kontakt med honom i år utan att lyckas.

Lizelda
13

Hundar har inte autism. Han har haft en taskig uppväxt och kan mycket väl ha inavel bakom sig men ingen autism.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Udoon]
17

Blir så förbannad av såna här trådar, och tonen i ditt inlägg. Befinner mig själv på autismspektrat och höra vilka ideér ni neurotypa har om oss och sedan projicerar på olika djur är rent ut sagt vidrigt. Skärp dig.

Lizelda
9

#2 Jag håller med dig till 100%, har själv Asperger och förstår verkligen vad du menar.

[dynamitella]
14

Förstår inte hur ni kan bli arga över en sådan sak. Det finns ju många som spekulerar kring vilka typer av diagnoser hundar kan ha. Bland annat både asperger och autism. Googla det innan ni skäller ut Ts för att ha betett sig illa.
Jag hade absolut kunnat fråga samma sak eftersom jag själv inte känner någon med diagnos och därmed inte har kunskap om hur det visar sig i beteendet. 

Med det sagt verkar det vara solklart att Ts hund verkar emotionellt skadad av uppväxten och inte alls har någon diagnos-

[Udoon]
4

#4 Beteer man sig illa så är det inte alltid man vet om det, inget fel i att upplysa TS om hur äckligt deras (och andras) fasoner är. Om du blev jämförd med ett djur skulle du förmodligen förstå, men antar att du är neurotypisk.

[Olivialundborg]
12

#5 vart jämfördes du med ett djur?

Zadeira
13

#5 Jag förstår inte heller var du blev jämförd med ett djur. Snarare tvärt om, djur som blev jämförd med en människa eftersom TS tillskrev en människor-diagnos på en hund…

[Ulvarsdotter]
6

Herregud. Jag jämförde ingen vid ett djur. Hundar kan ha mycket som vi människor kan ha, varför inte autism? Jag har sett att andra frågat på nätet och har för mig att jag såg någon artikel om det för ett tag sedan, och att vissa delar av min hunds beteende stämde så bra överens med den (artikeln). Men jag hittar den inte nu och kan inte finna de svar på nätet som jag ville ha. Det är en oskyldig fråga. Varför tar man så illa vid sig av det? Jag FRÅGADE dessutom om hundar kan ha det. Jag sa inte att "min hund måste ha det för att han visar massa tecken på att det är just precis autism han har".

Det jag hade velat förklara med mitt inlägg är att han visar tydliga tecken till att inte vilja vara social med någon annan än mig, särskilt inte när jag finns i närheten. SJÄLVKLART betyder det inte att jag på en gång säger att "Aha! Där har vi det, så måste det vara!" - Nej, det var en fråga, en spekulation till varför. "Kan det möjligtvis vara så att det finns en annan bakomliggande orsak till varför?"

Jag har alltid sett hans beteende som ett resultat av hans uppväxt. Men de andra hundarna som omhändertogs ihop med honom (mamma, två mostrar, två morbröder och en bror) kunde alla så smått börja förlita sig till fler människor. Men inte min hund. Därför har jag det senaste börjat fundera på om det finns någon mer orsak till det. Därför skrev jag här för att se om det fanns någon med liknande historia eller ifall någon visste om DET ENS EXISTERADE.

Jag blir så himla trött på människor ibland. Okej, förlåt, jag kanske förklarade mig klumpigt. Men det är ingen som helst orsak till att bli så himla arga och nedsättande till mig som inte har så stor erfarenhet av autism. Okej, visst, jag borde kanske ha sökt en massa på nätet innan jag skrev detta inlägg - jag erkänner mitt stora misstag. Men varför inte: "Hans beteende låter inte alls som autism,", istället för att slänga ur sig en himla stor massa av elakheter? Blir ju inte direkt en bättre stämning av det.

[Ulvarsdotter]
0

Men tack ni andra för svaren, då vet jag att jag helt kan sudda ut den tanken ur huvudet :) (Vilket ju var precis det jag ville veta.)

[vronkylou]
18

Fattar verkligen inte varför ni blir arga. Djur är individer lika mycket som människor.

TS. Tror bara hunden tytt sig till dig, och alla hundar är ju olika. Om han är vaktig kan det bero på att han tror att du behöver skyddas på något sätt och det är inte konstigt att han är reserverad mot främlingar, även släktingar, en del hundar är det bara. Du säger att han lyssnar bättre på dig, kan bero på att han har respekt för dig.

PS har både Asperger & ADD och blir hellre jämförd med ett djur än andra människor då jag ofta ogillar dem.

[Olivialundborg]
8

#10 Bra skrivet, håller helt med om att hellre bli jämförd med djur än människor👍 Dock tycker jag inte TS gjorde det så känner att reaktionen TS fick var lite väl stark.

Fialialej
7

Lite info till er som blev stötta; 1. människor är också djur. 2. Människor och hundar är väldigt lika när det kommer till neurologiska funktioner så att hundar och människor skulle kunna ha (läs: har) samma typer av problematik är inte alls konstigt.

"På natten är alla katter svarta"

Lona
9

Även jag tror att TS hund helt enkelt har fått en kass uppväxt som hämmat utvecklingen av den sociala biten.
Samma sak kan för övrigt även hända barn, tänk på de rumänska barnhemsbarnen…

Jag tycker att det är intressant med mentala och neuropsykiatriska diagnoser och sjukdomar på hundar, till stor del ett outforskat område.
Det är väl inte osannolikt att till exempel signalsubstanser i hjärnan på hundar också kan komma i obalans eller att vissa neuropsykiatriska funktioner kan rubbas även om det yttrar sig på andra sätt när det gäller hundar.
Tyvärr är det ofta ett "fult" ämne att diskutera och ta upp, både på humansidan och när det gäller djur. Borde inte vara konstigare än att ha ett brutet ben eller diabetes men dessvärre är det något av ett stigma emellanåt.

Och, innan någon hakar upp sig, jag har Asperger, ADD och diverse psykiatriska diagnoser…
Jag blir faktiskt mer upprörd av folk som ursäktar svinigt beteende både på nätet och IRL med "Jag har säkert Aspergers eller ADHD", som att alla med de funktionshindren ständigt uppför sig otrevligt och obehärskat.
Skulle vilja påstå att de flesta som uppför sig otrevligt gör det av dåligt hyfs eller för att de struntar i andra, inte för att de har en bokstavsdiagnos.
Då blir jag hellre jämförd med TS hund 😛.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kigon
5

Har också atypisk autism och jag förstår fullt ut varför folk blir upprörda av att läsa detta. Fick en rejäl otrevlig känsla av att läsa det själv. Lät som en autism speaks reklam…

(hoppas innerligt att alla ni som säger till folk att inte vara upprörda är på autism spektrumet själva också, men det är fortfarande helt befogat att tycka detta är obehagligt)

Detta är inget att spekulera om ens egentligen, autism är ett väldigt brett spektrum som endast borde utredas av någon utbildad inom ämnet (vad jag vet finns inget sådant för hundar i sverige så det är som det är)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Udoon]
4

"Min hund kissar på sig och tycker inte om alla, har den autism" och så förstår ni på allvar inte varför spektrumpersoner blir illa berörda? Fattar ni inte det så kan ni inte ha många hjärnceller att dela på. Trodde det här var en vettig sida, men där gick jag allt bet.

jenmjao
3

#15 Fast människor och djur reagerar inte likadant på att ha brutna ben heller så att en hund kissat på sig vid något tillfälle "utan anledning" har inte direkt så mycket med autismen att göra, det är du som drar det till det. Jag tycker personligen att du överreagerar. Jag känner jätte många i min närhet som har autismoch asperger, dom hade inte reagerat om jag frågade "hmm tror du min hund har asperger?". För det är inget personligt emot dom öht att min hund kanske har en sjukdom som dom råkar ha? 
Människor och djur jämförs förfasiken hela tiden oavsett om de thandlar om sjukdomar, kön, utseende, beteende, allt. Så det här är inget personligt emot någon med samma diagnos som någon misstänker att dennes hund har..

Lizelda
5

#16 Stopp, stopp, stopp. Autism är ingen sjukdom. På något sätt. Och bara för att dina vänner inte ser något problem med det betyder det inte att andra inte gör det. Du har ingen diagnos och kan inte ta illa upp av det, vi har diagnos och tar illa upp, då har du INGEN rätt att påstå att vi inte ska det.

jenmjao
3

#17 Och hur vet du at tjag INTE har någon diagnos? Vart skrev jag det?

Lizelda
1

#18 Då du skrev att du kände folk med sjukdomen som du frågat och att de inte tog illa upp över att du funderat över om de har samma sjukdom så var det antytt.

jenmjao
2

#19 Autism och Aperger är dock inte de ända diagnoserna som existerar i hela världen. Så det var väl fel val av ord du tog, vilket jag förstår nu i efterhand.
Jag har inte heller sagt att ni inte får ta illa upp av vad personen skriver, det kan alla göra av allt, men att överreagera och ta illa uppär två olika saker, personen ifråga (TS) är inte världens hemskaste människa pga denna tråden, och TS vill ju bara veta vad det kan vara och om någon varit i samma sits med sin hund, TS vill inte trycka ner folk med diagnosen ifråga, Vilket borde förstås.

Lizelda
3

#20 Nej, det är det verkligen inte men ALLA NPF är diagnoser INTE sjukdomar. Vi överreagerar inte, vi reagerar. Ingen har sagt att TS är hemsk, det har enbart att göra med grejen att en hund som har taskig uppväxt skulle ha autism för att den lever i en liten bubbla. Jag förstår att TS vill har hjälp och råd och ingen har ifrågasatt det, det är "autismen" vi reagerar på.

LinaK
7

Tycker verkligen att en del behöver tänka på hur man skriver till andra människor. Nu har medlemmen jag främst syftar på gått ur iFokus. Men jag kan inte förstå varför man måste låta aggressiv i sin ton när man skriver, varför inte på en trevlig nivå informera och upplysa varandra om våra erfarenheter. Detta kommer göra att man tar till sig saker som man kanske inte visste innan.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

jenmjao
0

#21 Jag förstår helt klart att man reagerar men endel kanske inte vet att hundar inte har autism och därför ställer sådana hära frågor. Det är soms agt inte menat som något illa om man själv inte vet.

hemul
9

#15 Men tänk om jag blir illa berörd över att du drar alla över en kam då?

"[…]höra vilka ideér ni neurotypa har om oss och sedan projicerar på olika djur är rent ut sagt vidrigt", skrev du.

Nu tog jag faktiskt inte åt mig. Men jag skulle ju ha kunnat göra det om jag valt att tolka det du sa bokstavlig. Då hade jag kanske tyckt att du hade en taskig syn på oss neurotypa. 😉

Kom igen nu allihopa! Försök förstå vad den som skriver försöker få fram istället för att tolka allt till det värsta! Please….

[dynamitella]
10

Sverige. Landet kränkt.

kigon
2

#16 Jag tror det #15 försöker säga är att kissa på sig osv = autism i #0, denna tråden handlar ju om ifall hunden har autism och sen så skriver TS att den kissar på sig och diverse andra anledningar som bubblor skulle vara "skälet" till att de misstänker autism.

Jag blev inte upprörd av att de tror att en hund kan ha autism, för visst kan de säkert ha liknande tillstånd, men mera varför de tror de har autism. Det finns en populär bild av att människor med autism bland neurotypiska (typ kissa på sig här och där, okontaktbar, osv) vilket folk med autism diagnos stöter på HELA TIDEN… Autism är ett väldigt brett spektrum med väldigt mycket innehåll, det kan inte bara diagnostiseras genom att någon kissar på sig eller håller sig borta från fler människor än en person utan det kan vara i princip vad som helst… Det är mycket till en diagnos som man inte kan utreda själv utan det kräver någon med utbildning.

Och det blir ju bara mycket mer komplicerat när det kommer till hund där det inte finns mycket fakta, nu finns det inte så mycket fakta om kvinnors autism (vilket visar sig annorlunda än autism hos män) så redan där är det luddigt, och då har vi inte ens lämnat vår egen art 🤪

hemul
5

Usäkta, men det är ett jäkla bitchande på det här forumet ibland.🤫

Måste varje språkligt eller annat misstag förstoras upp och ältas? Ta varandra i hand nu så återgår vi till ämnet. Ingen menade något illa vad jag förstår. Någon uttyckte sig olämligt någon annat blev arg och uttryckte sig också klumpigt. 1-1! Nu går vi vidare va? 🙂

kigon
3

#27 Detta är faktiskt ett ganska bra sätt för neurotypiska människor att se åsikter från folk på spektrumet (både varför folk inte tar till sig sådant här och varför vissa gör det) vilket är lärorikt, har inte varit dålig ton förutom från vissa enstaka 🤔

Nooklear
0

#2: Blir triggad av din kommentar och tänkte informera dig om fakta så du i framtiden inte uttrycker dig på detta vis.

Människor försöker se mönster och utgår alltid ifrån sin egen självbild för att kunna förstå världen lättare.

TS försöker förmedla en observation hen iakttagit och försöker förstå och kommentarer som dina och Lizelda är känslomässigt laddade och besvarar inte TS funderingar överhuvudtaget, kommentarer som dessa är irrelevanta och saknar vetenskaplig grund. Kommentarer som dessa skapar bara dålig stämning och visar på hur impulsiv och obrydd om du är som person gentemot dina medmänniskor. (Ett beteende människan ser som ikke önskvärd)

TS uttrycker sig klumpigt och kan lätt trampa lättkränkta personer på tårna men hens syfte med texten är tydlig.

Det kallas inte för autism när det kommer till hundar men det finns ett liknande tillstånd som kännetecknas: Canine dysfunctional behavior https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0168159106003765

Forskning inom neuropsykiatri är bristande när det kommer till djur.
Inte konstigt då neuropsykiatriska tillstånd även var bristfällig hos människan för 50 år sedan.

Hundar har en hjärna och kan där med uppleva/ha/lida av Canine cognitive dysfunction syndrome som kan liknas med människans autism. Depression, ångest, samt andra psykiska tillstånd.