Att gå på kurs
Igår var jag på kurs för första gången med egen hund. Det var en del saker som kursledaren tyckte vi skulle lära våra valpar som jag själv kände att det inte alls fanns någon logik bakom och som inte kommer hjälpa mig med hur jag vill att min hund ska vara formad. Brukar ni sålla information på kurs och använda er utav det ni själva tycker verkar vettigt och strunta i det andra eller gör ni precis som kursledaren sagt och ser vart hän de leder? Frågar bara av nyfikenhet då jag själv redan bestämt mig för att sålla bort det jag inte trivs med att göra i vardagen med min hund :)
Jag blir nyfiken på vad det är du vill sålla bort?
Ja ibland för min hund eller jag inte klarar att göra det på det sättet. Och en instruktör sa till mig att inte mata så mycket men det funkar för mig så jag fortsatte. Hon hade mer andra metoder än positiva så valde inte att lyssna vid flera tillfällen.
#1 Hon ville bland annat att jag skulle gå honom att gå framför mig i koppel istället för bredvid där jag vill att han går för att kasta ut godis bakom honom och sedan hitta det själv fast han missade det. Kommer göra övningen men på mitt eget vis eftersom jag annars alltid bara gör övningen då han kan vara lös :) Sen ville hon att jag ska lära om hans ligg från sittande men det sättet jag gör på har vi alltid gjort på familjens hundar och det har inte varit något problem på lydnadsbanorna innan så kommer fortsätta som jag gjort där med. Och sista grejen var att ropa kom när han tar första tuggan av sin mat efter att man sagt varsågod för att öka värdet på ordet, och att han tydligen inte ska behöva komma då jag ropar men har en hund som matvägrar till och från så kommer endast att belöna kom med riktigt gott godis :) De andra sakerna hon nämnde tyckte jag verkade väldigt bra så som att träna ögonkontakt varje gång man ska ut genom en dörr, bilen, grinden etc. Träna in att ta med sig en filt och vara passiv på filten samt att träna på att ta på sig halsbandet /kopplet på kommando :) #2 Förstår dig precis, man känner ju ändå sin egen hund bäst och allt passar inte för alla ^^,
Nu har jag den senaste tiden mest gått kurser för instruktörer jag känner ganska väl. Är det något som jag tycker konstigt eller fel så diskuterar jag det med dem och förklarar varför jag tror mitt sätt fungerar bättre på min hund. Sedan börjar de nog vänja sig vid att jag är lite "rebellisk" ibland och gör på mitt eget sätt. För jag gör precis som dig och sållar lite. Dessutom har jag kört många av deras övningar själv hemma och lärt in min hund lite annorlunda, och då tänker jag inte lära om sålänge det fungerar lika bra!
// Nadja
Jag sållar alltid. Det finns oändligt många sätt att lära in samma sak och alla hundar är individer. Alla övningar funkar inte på alla hundar och inte för alla människor heller. Sen har man ju olika syn på hur man vill att sin vardag med sin hund ska se ut. Och då får man ju träna för att nå sitt mål inte någon annans mål om hur deras perfekta vardag ser ut. 😎
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/