Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 1691 ggr
Ellenfyrkant
0

Halsband eller sele?

Den eviga frågan… ;) Jag använder gärna sele pga ergonomin. Men jag vill att min hund i framtiden (detta är valp/unghund) ska veta vad som gäller mär det är spår- eller cykelselen som dyker upp. Sabbar man lite det om man använder sele i dagliga promenader?

Mvh Ellenfyrkant

Kallaterrier
0

Det funkar för oss, vi har samma sele till spår och promenad och ibland med långlinan som vi har till spårning UTAN att hunden tror att det är spår varje gång grejorna kommer fram. Kommer grejorna fram och packas ner i en ryggsäck med apporter och fika, DÅ fattar hon att det är spår på gång:)

Vi har en speciell dragsele när vi cyklar, så där är det inte heller risk för sammanblandning.

JoannaLi
0

Nejdå! 

Jag personligen har två selar, en vardagssele, och en dragsele. Dragselen används inte bara som drag - långt ifrån - den signalerar bara att han inte behöver gå ordentligt i koppel, och ska lyssna på sina instinkter lite mer. 

Vardagsselen kan användas om vi ska "fincykla" utan att han drar, för då ska han fortfarande "gå i koppel", annars till promenader, lydnadsträning och annat :) 

Dragselen används till drag, spår, skogspromenader, fältpromenader, simning/bad.

Wellcraft
0

Använd två olika selar till ändamålen, så är det löst :) Hundarna lär sig fort att se samt känna skillnaden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ellenfyrkant
0

#3 Fast hur många olika selar i diverse modeller ska man ha till varje hund? Haha :) Till äldre hunden (som inte tävlas aktivt med) använder Y-sele till trav bredvid cykel samt mär han är med mig och springer. Vid promenad den klassiska "spårmodellen". Vilka typer av selar tycker du jag bör använda på mitt nyförvärv? :)

Mvh Ellenfyrkant

Sugar Mist
0

Har olika selar till olika ändamål, en D-sele som spårsele och 2 Y-selar, en med bredare nätad front och en annan vanlig Hurtta, som är promenad och cykelselar, hunden vet skillnaden så de ser olika ut, känns olika och ffa- en av dom har spårlina bakom sig ;)

-

Agda
3

Tillbehören och hur man agerar gör hunden medveten om vad den nu ska få göra. Ska hunden spåra så tar du med spårlinan, ska ni cykla så tar du på dig hjälmen innan ni hunnit ut till cykeln. Ska du promenera har du inga speciella tillbehör. Du kanske också har olika sorters kläder vid de olika aktiviteterna, och du har garanterat olika sinnesstämningar.

Jag tycker det är roligt att iaktta våra hundar när något roligt är på G och se sekunden när de fattar vad det är som ska hända, de är mycket bättre på att tyda en än vad man tror ibland 😉

lisa90
0

Äsch, jag har samma sele till vardags som när vi spårar 🙂 Hunden fattar när jag tar fram långlinan! Likaså om jag tar fram cykeln vet han också vad som gäller.

taylor__lambert
0

Jag har olika selar, en promenads sele (som även används vid parkour), en dragsele & en spårsele, sen en VGW för dom dagar han ska vara hos mormor, hunden vet vad som är vad och när han ser att jag packar ned vissa tillbehör så fattar han också :) inga problem

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Forest]
0

Jag tror inte man sabbar om man har samma typ av sele/halsband vardags eller jobb. Vi har själva sele till skogen o halsband vardags.

teezan
1

Min hund har samma sel(ar) till spår & vardags. Har till och med sele plus långlina även när vi inte spårar & han ska få va lite friare utan att det är något problem :) när det är spår fattar han ändå då vi har en rutin att jag leder honom till spåret, lägger honom ner & sedan säger "spåra" :) så han fattar nog mer utifrån förberedelserna så sätt, ska vi bara rusa i skogen/gå promenad börjar vi bara gå.

[Forest]
0

10 oja, här vet hundarna om vi ska göra något eftersom man tar på sig andra kläder + tar med viss typ av godis. Alla tre går igång och är väldigt måna om att följa med  😎

Ellenfyrkant
0

Tack hörni för era svar! Känns bra att veta. :) Vi använder redan två olika typer av selar men orkar inte ha hur många selar som helst till varje hund! Tack!

Mvh Ellenfyrkant

russin
1

Hundar är inte dumma. För mina hundar skulle det inte spela någon roll vilken sele jag använde, för dom fattar snabbt när det är spårande som gäller ändå eller vad vi nu ska göra.

Jag menar, en hund som t ex får ligga kvar i bilen när ägaren lägger spår, eller när långlinan tas fram fattar att det är spårande som gäller. En hund som ser att ägaren har tagit fram cykeln och hunden är med i sele, fattar direkt att det gäller cykling.

CissiD
0

Hundar lär sig snabbt. Om du har olika selar för olika saker fattar de snabbt exakt vad som ska göras med den selen. Men det går att ha samma sele som till vardags också. Jag har köpt en sele som jag har till spår och så har jag vardagsselen. I framtiden vill jag att han ska gå i halsband men det går inte just nu. Min plan är att ha olika selar till olika saker jag gör så att hunden snabbare fattar vad för träning vi gör just idag. Men det är inget som man måste göra.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();