Utställnings vs bruks schäfer
Jag har de senaste veckorna haft en fundering kring schäfrar. Har läst en del om de två inriktningarna bruksschäfrar och utställnings schäfrar. Det verkar mest vara pajkastning man hittar så det är svårt att utläsa vad som egentligen skiljer dem åt.
Som jag fattat det är utställnings schäfern lite kraftigare( vissa skriver tjockare), lugnare än bruksvarianten och har räkstjärt.
Medan bruksvarianten är mer krävande, har mer än fyrkantig kropp som inte lutar lika mycket och är slankare.
Så till mina frågor.
Stämmer detta? Och finns det några mer skillnader man bör känna till?
Är det skillnad på hälsostatusen mellan de olika varianterna?
Är det skillnad på hur mentalt stabila hundarna är?
Frågorna är ur ett allmänt perspektiv. Ni får gärna diskutera det är alltid roligt med diskussioner.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Ja alltså, det är nog en individfråga också.
Min fd hund, Utställningsavlad Schäfer utan räkstjärt. (Bruksmodell i kroppen)
Rejält berest hane, stabil i psyket och riktigt riktigt trevlig.
Bra on/off knapp, fortfarande friröntgad som 8åring, togs bort vid 9,5år pga L7S1 syndrom. Frisk hela sitt liv i övrigt.
Har även stött på en mentalt instabil utställningsschäfer.
Mycket utåtagerande och osäker. Räkstjärt men fri i höfter och armbågar.
Jag upplevde inte honom som trevlig att varken titta på eller arbeta med.
Skulle tagit mig an en Bruksschäfertik på foder om det inte var för att jag fann min nuvarande hund istället. (kände hunden personligen)
Hon var friröntgad, härlig kroppsmodell och lagom stor. (ynka 25kg)
Hon var härlig att arbeta med, hängde med på allt, dock lite väl intensiv imellanåt och hade en ganska kass on/off knapp just då.
Men det var en övningsgrej, hon blev bättre senare tack vare massor av passivitetsträning.
Hon var också lite för osäker till och från men självförtroendet byggdes sakta upp. Aldrig utåtagerande vid osäkerheten iallafall.
Har en vän som hade en rejäl bruksschäferhande på närmare 45kg.
Bra on/off knapp, trevlig att arbeta med, mycket power, riktigt stabil mentalt och ursnygg i kroppen. Muskelpaket!
Hon körde Lydnad och Skydds med honom. Jag skulle dö lycklighetsdöden om jag haft en hund likt honom.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Ja det finns ju självklart individuella saker också. Alltid några undantag som bekräftar regeln så att säga. Men eftersom jag inte är insatt i schäfrar så tänker jag mer hur de i regel är. Jag har fått känslan av att schäfrar i allmänhet (med undantag självklart) är väldigt mentalt stabila hundar. Men det kanske är olika beroende på "inriktning"?.
#2 Skulle säga att det har mycket med uppfödare och föräldradjur att göra också :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Samtidigt får man inte glömma att en schäfer inte kan bli utställningschampion utan bruksmeriter. Exakt vad dom går ut på vet jag inte då jag inte är så insatt i just bruks.
#4 Det visste jag inte. När jag läst runt lite har jag fått uppfattningen att många inom bruks schäfer svären anser att utställningshundarna är mer som "sällskapshundar" i jämförelse. Men det kan ju vara jag som missuppfattat det hela. Om utställnings hundarna måste ha bruksprov för att bli champions krävs det något mer än bruksprov för bruksschäfrar i deras avel?
#5 - jag hittar detta i championatbestämmelserna för schäfer (fast be mig inte förklara allt hihi):
På sidan 27 kan du läsa bestämmelserna för just schäfer och utställningschampionat (var svårt kopiera - det blev knasigt). Intressant är att den måste ha fria höfter för att kunna få championat.
#6 Haha jag ska testa läsa men jag är fortfarande väldigt grön på det här med rasstandarder och tävlings/utställnings bestämmelser. Tycker de e krångliga ;)
Det med fira höfter är ju jätte bra tycker jag! Som jag fattat det är höfterna ett av de stora hälsoproblemen hos schäfern så att de måste vara friska där för att få championat är ju jätte bra.