Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7570 ggr
Jaxination
0

Hund och bil - er lösning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är lite nyfiken på hur ni har de med hundarna i bilen..?

De är så att jag är på jakt efter en egen bil, eller snarare modell. Tanken är att skaffa en MIMbur till den. 

Just nu lånar jag familjens V70 - 06, och har en hel vanlig svetsad bur. Den är dock lite stor. Men är lösningen just nu i alla fall.  Någon som har tips på en relativt billig men bra förstabil?

Vad har ni för bil och bur? Släng gärna med en bild! :)

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Hildgrim
3

Jag har en Peugeot 107, alltså en pytte liten bil där man ej kan ha bur.

Min lösning är en Allsafe bilsele i baksätet. :) Lite jobbigt när man bara ska åka korta sträckor dock. Men det fungerar.

LisaF
1

Vi letade också efter en bur som skulle passa till den bilen vi har tillgång till, men tyvärr var alla burar för stora så vi fick helt enkelt hitta någon annan lösning.. Vi kör (som #1) också på en Allsafe sele till vår dvärgschnauzer. Det funkar riktigt bra och han har hittills aldrig tjurat över att få på sig den, även om den ser väldigt stor ut med alla spännen och remmar på honom 😃

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

nadilda
0

Vi har en Saab av något slag men som i alla fall är en kombi med stort bagage. Vi har dock av någon anledning ändå börjat köra med allsafe-selen istället för bur. Funkar bra!

Tilda93
0

Jag har en Volvo V70N -02 och en MIM bur :)
Maken har en Volvo 244, så blir en sele till hans bil sen när vi har fått hem valpen :)

Till en början då valpen växer så kommer vi köra på billigare variant av sele, sen när hon är färdigväxt (och maken inte bytt bil) blir det en Allsefe-sele :)

CissiD
0

Vi har en Skoda fabia kombi. Vi har inte installerat en bur ännu utan har fortfarande selen vi hade innan vi fick egen bil. Tror inte det kommer vara något problem att installera en bur i bagaget men måste få tummen ur att göra det bara. Mycket smidigare än att byta sele varje gång man hoppar in och ut ur bilen.

Däremot ett väldigt praktiskt redskap om man ska åka med någon annans bil/hyr bil eller liknande.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Lathundarna
0

Passatkombi av äldre modell. Relativt billig att äga/köra/laga, rymlig som bra den och rätt pigga och därmed kul att köra. Jag rullar numera BMW. Mindre bagageutrymme, dyrare att äga/köra/laga och ganska plan och tråkig att köra. Oavsett om jag rullat Volvo V70, Passat eller BMW så har jyckarna alltid åkt i MIM.

Lon@
0

Vilken bil som passar bäst beror ju också på hur många och hur stora hundar man har. Håller med om att Passat Variant är en bra hundbil, även Golfen kan vara värd att titta på om man har en mindre hund. Jag har en Citroën Berlingo och är väldigt nöjd, den är väl inte flashig precis men ganska praktisk. Jag gillar verkligen sidoskjutdörrarna, inte snygga kanske men jädrigt smidigt när man står trångt eller skall ha in stora saker. Nackdelen ur hundsynpunkt är väl att bagaget är ganska grunt. Det hjälper ju inte att det är högt i tak, hundarna går inte att stapla ;-). Å andra sidan får man plats med packning ovanpå buren. Hade tänkt att ha en MIM-bur i, enligt ritningarna skulle den passa men när jag väl provade så var den några retliga cm för stor. Har nu en bur från Robust. När Nikka löper får Posh sitta i Allsafe-sele i passagerarsätet. Skulle jag köpa ny bil idag skulle jag nog satsa på en VW Caddy, kompisen har en och det är ju lite samma typ av bil som Berlingon men mycket rymligare bak. Tycker även att VW har bra och relativt prisvärda bilar :-).

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Forest]
0

Allsefe sele på Donna då hon inte funkar att ha i bur, hon stressar upp sig och mår dåligt.  Vi har annars en mindre dubbelbur för små hundar som passar kanon vi åker Volvo XC70. Vi funderar lite på införskaffa Dog Box som även är en krocksäker bur den vi har spanat på ligger på närmare 5 000 kr http://www.swecat.com/dog-box-krocksaker-dubbelbur-condor-small

isblixt
0

Vi har en volvo v40 som har lite knepigt kombiutrymme med lasttröskel. När vi bara hade en hund så tog buren upp cirka 60% av utrymmet och vi fick då plats med matkassar och annat vid sidan om buren. Nu när vi har två stycken bestämde vi oss för att skaffa en större bur som numera tar upp hela utrymmet där bak. Passar fint för våra två cockertjejer 🙂

RosaMoln
0

Jag skaffade en Ford focus efter min v70 och trivs riktigt bra. Har en MIM i storlek medium och det är samma utrymme i Forden men den drar mindre och kostar inte lika farligt i skatt som Volvon :)

FjantYoda
1

Vi har en Suzuki S-cross , den går rätt billigt iallafall  men inköpspriset tillkommer ju, och i den har vi en Artfex bur i storlek S, passar perfekt för Yoda iallafall men hade gärna haft lite större utrymme i bagaget, det räcker ju till, men det är ju inte gigantiskt precis men en övervuxen stövare har vi fått in där och någon annan gång Yoda och en Springer Spaniel, däremot utan bur så nog ryms det, fast å andra sidan är den rymlig och skön att åka i, även bak, går till och med att slänga in lillebror på 190 utan att han får sitta som en ostkrok! Så just nu funkar det, men den dagen jag skaffar körkort (å vi kanske skaffar en till större hund) så blir det kanske nått begagnat med större bagage!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[tintilar]
0

Skoda fabian vi hade var rymlig o bra i bak. Billig lagom stor bil. Gick bra också o inga problem med den.

Hildgrim
0

#11 "Så just nu funkar det, men den dagen jag skaffar körkort (å vi kanske skaffar en till större hund) så blir det kanske nått begagnat med större bagage!"

En standard mexare då hoppas jag? 😎

viktoria91
1

Mim safe bur, skulle aldrig köra min hund i annat än säkraste buren på marknaden!

FjantYoda
0

#13 de hade ju faktiskt sett rätt häftigt ut bredvid Yoda ;) meeeen jag tror det blir något med lite mer will-to-please ;) räcker fint med Yodas tjurighet 😃

https://www.instagram.com/aros_yoda/

TjockaBerta
0

All Safe till båda hundarna förut. Nu till en hund.

>>>Malum domesticum<<<

Whippet
0

Slänger in en bild ;)

I'm out Vilar huvudet i handen

[Nalle-]
0

Jag kör en Volvo 940 -92 kombi 😃Har en dubbelbur till den som ska vara specialbeställd till den modellen men jag köpte den begagnad.

Maleficum
0

Gletta har en allsafe sele (Labrador) och Fjant har en bur (powderpuff/pudel blandning). Har buren i bakluckan (på stor bil (Volvo v70)) eller baksätet (på lilla bilen (toyota corolla)) eller när det är fullpackat bak). Fjant är även van att sitta nere på golvet.

Vi har alltid kört på sele till Gletta då vi ofta åker långt med mycket packning i bakluckan och ofta har många små transportburar med kaniner och fåglar och då får ingen stor bur plats. Är dessutom enkelt när man ofta åker med henne i olika bilar (byter man ofta kan man ha flera fästen). Pappa har även fixat med fäste i bakluckan för de gånger vi åker många människor (dock blir hon åksjuk i bakluckan så vi undviker det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Paxxa
0

Har en Volvo V50 och hundarna sitter i bagaget med lastgaller bara. Ska köpa grindar också, har inte hunnit/haft råd än. Får definitivt inte plats med en bur till mina 2 i det bagaget..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Kallaterrier
2

Volvo V70 med en MIM enkelbur. MIM är den säkraste på marknaden och då vi har plats till den var valet inte så svårt.

JonnaCecilia
0

Själv tänkte jag köpa en sån här till min blivande vovve: http://www.haromi.se/product_info.php?products_id=1327{2}34 En sele som kan användas både vid promenader och i bilen. Spännet är litet och lätt att ha med sig, och så slipper en byta sele när en ska in i bilen osv. Har ingen egen bil så bur är inte aktuellt, och de jag åker i är små eller fullpackade oftast ;) Väldigt praktiskt! Ser ut som att det är reflexer på också men står inget om det så kanske inte…

Jetaime
0

Jag har en WV Golf III Variant -98/99 (står olika på olika papper och alla är lite oense om vad den egentligen är, men det spelar mindre roll) och en mim-bilbur DL :)

Jetaime
0

:)

Sugar Mist
0

Tar körkort om lite drygt ett år och fyra månader och köper bil i samma veva, lär bli en volvo v70 eller liknande och med undansparade pengar ska jag försöka köpa MiM variocage dubbelbur.

-

[tk1971]
0

Bil 1 (min bil):  Kia sedanmodell, hunden sitter i bur i baksätet.

Bil 2 (sambons bil):  Opel Combo, dvs STORT utrymme för bur med hund i.  Gasdrift.

AktivaSiri
0

Har halvbur i ena bilen (Citroen C5) och grindar i den andra (Volvo V50).

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se