Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 3052 ggr
Vanja
0

Hunddagis med hundgård.

Hej!
Jag har funderat lite på en sak va det gäller hunddagis. Här i närheten finns det ett hunddagis med rastgårdar till hundarna, dessa hundar får komma ut på promenad en gång om dagen. Och utöver detta händer det inte mycket, ibland är inte ens personalen där. De kan vara i något hus i närheten men de är inte hos hundarna. 
Tycker ni att det verkar okej? 

Jag tycker inte det, men det kan ha att göra med att praktiken jag gjorde på ett annat hunddagis gjorde mig bortskämt i mitt tänkande. På det hunddagiset fanns det inte några rastgårdar , utan hundarna hade stora "rum" de var i, utan väggar och dörrar utan mer som halvväggar och grindar. Så att man alltid kände att man var med hundarna och de var med oss. Och så gick vi en kortare promenad på 20 minuter på förmiddagen, en lång på lunchen (Runt 45-60 min), och sen en kort igen på eftermiddagen på 20 min. 
Mellan förmiddagspromenaden och lunch var det vila så hundarna skulle hinna slappna av efter att husse eller matte lämnat dem, och mellan lunchpromenaden och eftermiddagspromenaden var det lek. Det var ALLTID någon kvar när hundarna rastades. De lämnades aldrig någonsin ensamma och jag trodde då att det var en självklarhet att man inte lämnar dem. 

Vad tycker ni? Är det okej att lämna hundarna själva så att det inte är någon där när man kommer och ska hämta sin hund? Någon som vet vad lagen säger? 

Jag har hur som helst hellre min hund på ett hunddagis utan rastgård om den inte blir rastad ordentligt på hunddagiset med rastgård.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Torpedtass]
2

Innan jag kan yttra mig dök två frågor upp i mitt huvud, det ena är hur du vet att de endast rastas en gång om dagen? Det andra är hur du vet att personalen inte är där utan i något hus intill?

Vanja
5

Jag har bekanta som haft sina hundar där i någon vecka för att sedan ångra sig och byta dagis. Och jag har varit där själv och hälsat på och kom då när ingen var där. 

Jag skulle inte skriva detta inlägg utan grunder.

/ Vanja 

[Torpedtass]
0

#2 Någon vecka tycker inte jag är länge nog att utvärdera ett hunddagis, det kan ha rört sig om en vecka de var underbemannade eller dylikt. När du kom dit och ingen var där säger ju egentligen inget om att personalen aldrig skulle vara där.

Men om det du säger är hur verkligheten ser ut undrar jag vilken typ av rastgårdar det rör sig om? I annan byggnad? Utomhus med hundhus? 

Om de är utomhus, är hundgårdarna i närheten av det hus du säger personalen befinner sig i? Syns rastgårdarna från husets fönster? 

Så många aspekter man måste ta hänsyn till innan man kan säga vad som är rätt eller fel.

Sen ser ju alla hunddagis olika ut också, varav en del endast erbjuder en rastning under de timmar hunden vistas där det är sådant man bör kolla upp innan man placerar sin hund på ett hunddagis.

Vanja
7

#3 Jag har inte skrivit att personalen aldrig är där. Lär mitt inlägg igen. 
Och ska du fortsätta ifrågasätta allt jag skriver kan du väl överlåta kommenterandet till någon annan? 

Någon vecka är fullt möjligt att bedöma, jag var där och hälsade på för att jag känner en i personalen där. Så ja, jag vet om att det är så, jämt. Inte bara någon vecka under ombyggnad eller så. 
De brukar lämna hundarna för att det ändå inte kan hända något när de sitter instängda i sina boxar. 

De har rastgårdar som de kan gå in och ut som de vill i. Och de har alltså varsitt med ingång inomhus, i rastgården som är utomhus finns det ett hundhus.
De som har tillgång till iaf. Hälften av rummen har inte tillgång till rastgården. 
Men nej, de brukar inte vara så att de har uppsyn i rasthagen. 
Det finns inte ens något sätt att vara inomhus någon annastans och samtidigt ha uppsikt över rastgården.

/ Vanja 

[Torpedtass]
3

#4 Du behöver inte bli irriterad, om du nu är det, för att jag ställer frågor. Följdfrågor får man nästan räkna med när man skriver ett inlägg kring en situation som endast du som trådskapare känner till hur den ser ut, det är inte att ifrågasätta det är att söka mer kött på benen innan man som läsare kan göra en bedömning av situationen. 

Ber om ursäkt om ordet aldrig var fel ordval, medger att jag inte borde skrivit det eftersom du själv skrev ibland så det står jag för men som sagt följdfrågor får du räkna med.

Vanja
6

#5 Hade jag varit irriterad på dig så hade jag inte svarat från början :)

/ Vanja 

[Torpedtass]
1

#6 Ok, jag tolkade bara "Och ska du fortsätta ifrågasätta allt jag skriver kan du väl överlåta kommenterandet till någon annan?" som någon slags irritation men jag kan förstås ha tolkat dig fel på den punkten, inte lätt att tolka text alla gånger. 

Men det hjälper en hel del att ha mer bredare bild över miljön hundarna hålls i för att avgöra situationen, alla hunddagis ser olika ut.

Men är det så att du känner dig oroad över denna verksamhet och anser hundarna far illa finns det säkert någonstans man kan vända sig för att anmäla ett hunddagis, är väl länsstyrelsen om jag inte minns fel? Men då ska man vara säker på sin sak för det är att ödsla med deras tid ifall man anmäler i onödan.

teddykaniner
1

Nu är jag absolut ingen hund expert men vad är poängen med att de är på hunddagis om de bara är ensamma i någon inhägnad? Lika bra att vara hemma då om tiden inte är alltför lång förstås. Själv vet jag att vår hund inte skulle klara av att gå till ett hunddagis som du beskrev, hon skulle bli alltför trött och uppjagad, dock är hon en senior. I det avseendet skulle det där andra hunddagiset(där vad de inte rastas) passa vår hund bättre, men å andra sidan skulle hon inte få någon ro alls på ett hunddagis så hon är helt enkelt hemma på dagarna (vi är 5 i familjen som har lite olika tider så det blir inga 9-17 ensamma dagar).

Med vänlig hälsning,
Jenny

AktivaSiri
3

Nu är jag inte helt hundra på om det är några särskilda krav som ställs gällande hunddagis, men ser man till att lämna hund i hundgård finns ju några krav gällande storlek från jordbruksverket.  Länsstyrelsen ska ju sedan ha godkänt lokalen om företaget har sitt tillstånd.

Men utöver det finns det i alla fall ingen lag som styr om de får lämnas eller ej. Det finns någon text att de ska få rastas på annan plats minst en gång om dagen. 

Så tycker hundägarna att detta är ett bra ställe att lämna sin hund på finns det väl egentligen inte att anmärka på.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Vanja
1

#7 Jag har inte påstått att jag vill anmäla, jag undrar vad folk tycker och ville veta om det står något om detta i jordbruksverket. 

#8 Ja min skulle nog inte klara ett hunddagis i längden heller vilket det än månne vara. Men jag skulle prioritera ett där det faktiskt finns människor som har koll på honom och så om jag nu skulle vara tvungen att ha honom på ett hunddagis. 

#9 Jo jag har också läst hur det fungerar när de är i hundgård. Jag bara funderade på om det fanns något skriver om just det här med verksamhet så som hunddagis. 
Nej det är klart om hundägare trivs där så får de väl ha sina hundar där. :) Vilket var min poäng med inlägget, att folk skulle svara på vad de personligen tyckte om att lämna hund där.

/ Vanja 

JoannaLi
2

Om jag var tvungen att välja mellan utomhus, med fri tillgång till att gå in, och inomhus med promenader, och konstant liv och rörelse, så för våra hundar hade jag nog valt utomhus. 

Men då är ju det en individfråga, där våra hundar skulle trivas bättre utomhus i lugn än inomhus i liv. Så, som #9 säger "Så tycker hundägarna att detta är ett bra ställe att lämna sin hund på finns det väl egentligen inte att anmärka på." Mycket bra sagt tycker jag.

Vanja
0

#11 Men skulle du inte vara orolig att något skulle hända när ingen har uppsikt över hunden? 

Jag skulle vara superorolig men det kanske bara är jag som är larvig :)

/ Vanja 

[Torpedtass]
1

#10 Nej det skrev jag inte att du ville heller, jag skrev ifall du känner dig orolig och anser att hundarna far illa. Ett litet tips bara i all välmening. 

Hade jag behövt hunddagis några timmar så hade jag kunnat tänka mig ett som håller hundar i hundgårdar utomhus med en promenad under vistelsen, hellre det än instängda inomhus med enstaka korta promenader. Men då har jag slädhundar också.

Välja hunddagis är ju lite av en smaksak.

JoannaLi
0

#12 Om han gick med andra hundar - så ja, naturligtvis, då vill jag att de ska ha uppsikt. Om han ska gå själv - så, visst vore det väl inget negativt, så länge de inte stör honom, men om jag skulle ha honom hemma skulle han ju också vara utan uppsikt. 

Nej, jag litar till 100% på våra hundar, de är lugna och stabila, som inte ställer till det i onödan. Men, de blir för varma inomhus, så möjlighet till fri utomhusvistelse är värt mer än mycket annat, så därför skulle jag starkt väga åt utomhusdagis, om jag inte hade möjlighet till fin hundgård hemma :)

Vanja
0

14# Ja det där med hundgård hemma är något som jag har som ideal i huvudet =) . När vi köper hus så kommer vi bygga en hundgård om de inte redan finns en på tomten. :)

/ Vanja 

Em_
1

(Har inte läst hela tråden.) Det låter mer som att man hyr en hundgård plus får en rastning av huden. Visst kan det funka men då kan jag tycka att de borde sätta priset därefter.

AktivaSiri
1

#12 vad gör att du skulle vara så orolig? Vad blir skillnaden mot att lämna hund ensam hemma?

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Vanja
0

#16 Ja det är klart, man får väl vad man betalar för i många sammanhang. men jag skulle hellre betala mer just för att någon då har koll på honom hela tiden, plus att han bli aktiverad och rastad på ett annat sätt. 

#17 Ja, fast det är inte ofta han är ensam hemma och om jag betalar ett hunddagis pengar så vill jag inte att de ska lämna honom ensam. Inte bara för att något kan hända, men för att han ska slippa vara ensam.

/ Vanja 

-Cissi-
0

Tycker det låter mer som "planlösning" för ett hundpantionat än ett dagis. På beskrivningen av hundarnas ytor.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[thildaaaa]
0

Går hundarna ihop i en stor elr har de varsin rasthage? Låter lite läskigt om det skulle bli bråk elr nått åsså är det ingen där… annars håller ja med om att om priset är satt efter att de endast "hyr" en hage å en prom så kan det ju vara bättre än att vovven är ensam alla timmar ist! Å man kan ju själv ta den ordentliga morgon å kvällsrundan liks :) sen beror det kanske på hur många timmar det rör sig om…

Cixx
0

Jag känner till ett hunddagis som har hundarna i en stor rastgård, vissa hundar får gå promenad men inte alla. Har även hört att en grand danois tagit en chuhuahua i munnen och ruskat om en gång. Inget dagis jag skulle sätta min hund på. 
Och vad gäller lämna hundarna ensamma har jag lärt mig att man ALDRIG får lämna dagishundar obevakade.

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

[Daniela1983]
0

Det låter inte så bra att ingen är där ibland. Hundarna kan väl börja bråka eller så behöver vissa hundar mänskligt sällskap. Ute i radtgården vill jag också ha nån övervakning av min hund.

Wellcraft
2

Jag föredrar hunddagis med egen rastgård, gärna tillgång till boxkompis.
Det räcker väl med en promenad om dagen. Dock vill jag att tillsynen ska vara bra.
För mina hundar skulle det bara vara lättare att slappna av i en lugn & trygg miljö istället för att släpas ut i tid och otid.
Aktivering kan jag fixa med själv när hunden kommit hem.

Oftast har hunddagis mer tillsyn & övervakning än många tror, då personalen sällan springer runt kring boxar & gårdar och stressar upp hundarna, oftare går de lugn & lite på avstånd och checkar så allt är ok & fungerar. Ett effektivt sett, det är otroligt lätt att få igång att hundarna på ett dagis - knappast önskvärt.

Boxar & rastgårdar ska vara av godkända mått, baserat på hunden/hundarnas mankhöjd och antal hundar. I rastgård ska även där finnas en upphöjning från marken, som hunden kan sitta på samt ett skydd från regn & oväder (vilket oftast är boxen i sig).
Hunden ska rastas minst 1 gång per dag på ett annat ställe än rastgården.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CissiD
0

Har inte läst alla inlägg men tänkte ge min åsikt ändå. 

Jag anser att så länge hundarna får komma ut och rastas några gånger per dag gärna en lite länge promenad någon gång under dagen. Sen tycker jag att de som arbetar där ska vara runt hundarna inte sitta någon annan stans. 

Det hunddagiset vi har vår kille på får hundarna två promenader en på morgonen och en på eftermiddagen och emellan där får de leka en stund två och två i en annan hall(Lek blir nästan varje dag ca 4 av 5 dagar i veckan). De sitter i varsin box och jag måste erkänna att det känns skönt att veta att de inte är i samma rum alla ca12 hundarna samtidigt(har inte koll på exakt hur många hundar det är på dagiset). 

Sen så antar jag att hundarna måste vara ensamma när hon tar en grupp hundar på promenad eftersom hon driver hunddagiset själv och inte har någon mer personal. Men jag har bara sett bra signaler från min hund när han ska till dagis och är jag hämtar honom så är inte det minsta orolig för att han inte skulle må bra av de rutinerna de har. 

Men däremot hade jag inte gillat om personalen rutinmässigt skulle sitta i en annan byggnad eller rum för den delen och hundarna behöver va ensamma hela dagen.  Jag anser att om man driver ett hunddagis så ska personalen använda sin tid med att vara med hundarna inte någon annan stans. Men att hundarna behöver vara ensamma när ägaren behöver gå på toa eller när andra hundar rastas är inget jag sätter mig emot. Sen är det ju olika olika individer av hundar vad de klarar och inte klarar. Det viktigaste är att hunddagiset är öppna med sina rutiner så att de vet hur dagen ser ut för sin hund innan de lämnar den där.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();