hjärngympa har ni några tips?
Hej jag vill ju träna en massa med min hund. Jag vill att honn verkligen ska få arbeta med huvudet och de kurser jag vill gå börjar i vår och jag vill inte vänta så jag undrar om ni har några tips på övningar osv vi kan göra ute på gräsmattan eller inne.. Svårare saker än att få upp toarullen för den får hon upp på stört och sen gnager hon rullen i tusen bitar :) vill ge henne riktiga utmaningar :) finns det kanske en hemsida som har massor samlat? :)
Saker som man kan lära henne med klicker och saker typ problem lösningar som hon får klura ut själv :)
Leta upp ett träd alternativt en stubbe med lite hål och grejer så kan du gömma godis lite här och var. Min 6 månaders vovve tycker det är superkul :)
Göm godis i hemmet och låt vovven leta. Även utomhus går ju bra :) jag brukar ta tomma flingpaket och lägga godis i och knöla ihop dom rejält. Annars så kan man ta 3 koppar, burkar eller annat och lägga godiset i en och blanda runt dom så får dom försöka sniffa sig till den. Du kan Oclså sätta ihop 2 eller 3 tomma burkar och lägga ihop dom och ha godis i en av dom så får hunden försöka ta loss burken från den andra :) om du förstår hur jag menar :)
Åå tack:) ja jag brukar gömma godis och hennes leksak här hemma och det tycker hon om :) man blir ju så glad också när man ser att hon använder nosen och hittar dom snabbt :D
En aktivitetsboll, eller, billigare alternativ, en petflaska (gärna bonaqua eller dylik hårdare plast så de inte tuggar sönder med en gång) som du gör ett eller flera hål o och lägger godis i. En äggkartong med godis, för att göra det svårare kan man lägga bullformar eller nåt på. Kolla youtube så finns fler idéer! :) Finns även bra leksaker att köpa med labyrinter de måste dra en knopp genom för att få godiset osv, Nina Ottossons är bra! Här finns: http://m.zoozoo.com/sv/#/products/12 även om man kanske inte vill/kan köpa kan man ju få idéer till att göra egna ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Just med godissök så är det bara fantasin som sätter gränserna. Du kan gömma godis både ute och inne svårare och lättare. Lägga godis under saker så som en bunke eller ett microlock. Eller något annat som är klurigt ta bara inte något du är rädd om för bitmärken kommer troligtvis att finnas på det du använder. Testa lägg de på olika underlag. Sen finns de massa saker man kan stoppa godis i så som petflaska och kartonger.
Själv tycker jag att lägga spår ute eller träna in trick är bra hjärngympa för hunden. Och tricks finns det så många att de tar aldrig slut. :)
Sen finns de ju massa aktiveringsleksaker att köpa. Jag är själv inte så imponerad av dem eftersom ja köpt de svåraste jag kan hitta och ändå klarar min kille dem på under 5 minuter första gången och sen snabbare. Så har slutat köpa dem. Däremot gillar jag dem som är som en boll eller en tärning där man lägger i godis så hunden får rulla runt på dem för att få ut godiset. De tar en liten stund även om hunden listat ut hur man ska göra. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Lägg godis i en plastburk med lock (den får inte vara vass. om du börjar trycka på locket lite löst kommer hunden snart fatta hur han ska öppna locket och du kan till slut trycka till locket ordentligt. Min valp tycker det är jättekul :-)
Figaro