Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1811 ggr
Knottet
0

Perfekta hundrasen för mig?

Hej, jag skulle behöva tips och åsikter om olika hundraser som skulle kunna passa mig. Läst och tittat på en mängd raser men velar fram och tillbaka och ni kanske kan komma med något :)

Kan börja med lite kriterier:

- Storlek mindre eller medium.

- Lite pälsvård, korthårig

- Medelaktiv

Grupp 1 hundarna ligger mig varmt om hjärtat, där har jag tittat allra först. Vill ha en lättlärd hund med flockkänsla, som vill vara omkring mig och som ogärna ger sig iväg på egna strövtåg. Ska passa bra ihop med barn. Som sagt medelaktiv, vill ha fart och fläkt men ingen hund som går i taket om det blir en lugn dag med enbart promenader. Planen är att tävla agility och lydnad. 

Vi har tittat på: Lancashire heeler, schipperke, dansk svensk gårdshund, kelpie, lapsk vallhund. Ni får gärna komma med fler förslag och skriva ev. erfarenheter av rasen.

[MikaelaR]
0

collie & shetland sheepdog i grupp 1. Annars finns det ju massa hundar som passar det du söker i grupp 6. Dansk svensk gårdshund har mycket energi det är bra att tänka på men dem är mycket mysiga och trevliga hundar

VildaVittra
0

Hur bor du? En del raser har ju lättare till skall och är av den anledningen olämpliga i en trappuppgång.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Knottet
0

#1 Sheltie har vi tittat på men det är tyvärr pälsen som sätter käpparna i hjulet. Sambon vill absolut inte ha en långhårig. Grupp 6 är långt ifrån det jag söker. #2 I hus med gård så det är inget problem :)

Oliviahack
1

Welsh corgi pembroke 😃

CissiD
0

Hur ofta tänker du stimulera hunden mentalt? 

Har själv en Lancashire heeler kille på 9 månader och är jätte nöjd med mitt rasval. Har ingen jätte bra koll på de andra raserna du kollat på. 

De är jätte goa hundar och bara man inte glömmer att passivitetsträna dem när de är små så har de absolut inga problem att ha en vilodag. Men de älskar att arbeta och behöver få tänka. Har också en förkärlek för vallhundarna. Det är bara att fråga om du undrar något över Heelern. 

Har du kollat på Sheltie? De är också lättlärda och gillar att arbeta men är mindre krävande än Heelern. Men som sagt beroende på hur mycket mental aktivering du vill ge din hund så kan Heelern funka utmärkt för dig. Heelern springer ogärna för långt bort. Min kan springa en bit så länge han ser mig men ser han mig inte kommer  han och letar när han fattat att ja e borta. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[MikaelaR]
0

#3 Varför är det långt ifrån det du söker? många ur grupp 6 klarar av allt du skrivit och mer än så.

luckysheltie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag tänkte på dansk/svensk gårdshund som du hade tittat på. Verkar passa dig perfekt! Min kompis har en dansk/svensk gårdshund och de är verkligen jättemysiga och trevliga hundar.

Bilder på min sheltie och kompisens dansk/svenska gårdshund

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Knottet
0

#4 Ska titta på dem Ler

#5 Ofta men inte varje dag. Klarar den kanske två vilodagar i veckan? Med promenader så klart. Du får gärna berätta mer om hur du upplever rasen. Verkar vara något av det jag söker, vallhundar är helt klart bäst haha 🙂

Sheltien var en gång i tiden min drömras men sambon har sagt nej till långhåriga hundar tyvärr. Fast kanske går att rucka på 😉 Pälsvård är inte min starka sida heller så att trimma och klippa är något jag undviker om jag kan.

#6 Men är det inte i princip bara jakthundar? Dalmatiner och ridgeback är de enda jag känner till litegrann men inget jag söker.

Har haft en blandras mellan schäfer, vit herdehund och tervueren så jag vet vad det innebär att ha en aktiv hund. I framtiden blir det förmodligen något liknande men iom att vi har småbarn så vill vi ha något med en mindre energimängd men ändå aktiv, ingen soffliggare med andra ord 🙂Hon krävde aktivitet och mental stimulans varenda dag.

Knottet
0

#7 De verkar riktigt fina, har träffat två stycken 🙂Ett stort minus är att jag har fått lite uppfattningen om att det kan vara en "strövarhund" som kan lämna gården för egna äventyr. Men det är väll lite skilda meningar och beror nog mer på ägaren kanske?

[MikaelaR]
1

#8 Du jag ber om ursäkt! jag menade såklart grupp 9 INTE grupp 6! självklart ska du inte ha en renodlad jakthund om du inte jagar

CissiD
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Ja då nog klarar de två vilodagar i veckan. Så länge man passivitetstränar från början så ska de inte vara några problem alls. De låter som om Heelern skulle passa dig jätte bra. 

Det jag föll för var att de älskar att jobba men blir inte tokiga om man skulle bli sjuk eller inte orka en dag eller två. De är noggranna i sitt nosarbete och min kille älskar att spåra han går konstant med nosen i backen. (Det går att träna bort om man inte vill ha en hund med näsan i marken hela promenaderna). De är lättlärda och som vuxen så orkar de hänga med på allt och lite till men tackar inte nej till gos i soffan. 

Lite negativt kan vara att de äter allt ute på promenader så man får ha koll med valpar och lära dem att glas, snus, fimpar, skruvar och annat skoj man kan hitta i stan inte ska ätas. Min egen tycker att de där med att gräva och äta rötter ute är gott men maten inne går inte för sig. Men nu är han en unghund som är mitt i matvägrar fasen. Men den fasen har många raser. 

Något du ska tänka på om du väljer heeler är att eftersom du vill hålla på med agility så bör du försöka välja en som inte har allt för lång kropp och korta ben Finns många olika versioner av heelern. de har de lite lättare i högre klasserna med högra hinder. Men för att ha så korta ben så hoppar de väldigt högt. Ja blev väldigt imopnerad när jag träffade rasen första gången och såg hoppen. Deras balans va något ja föll för också de flesta har otroligt bra balans. 

Mina planer är att hålla på med lydnad, rallylydnad, agility och så blir det troligtvis lite spår också. 

Vår rassida har en jätte bra förklaring på hur det är att ha heeler och jag tycker den stämmer väldigt bra hittills. http://lancashireheeler.se/index.php/om-heelern/livet-med-en-heeler/ 

Slänger in en liten bild på min niomånaders klump :) Han är nog bara åtta månader på bilden.

luckysheltie
0

#9 Ja, det kan de nog få för sig att göra, men det hänger ju på träningen och individen också. Min kompis kan ha sin hund lös.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

IngridSvensson
0

Norsk Lundehund

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Knottet
0

#10 Haha ingen fara, tänkte först "men är inte det jakthundar?" när du sa grupp 6 🙂 Vi har tittat på grupp 9 och Pudel hade kunnat vara något men där är det pälsvården som gör att jag säger nej. 

#11 Låter intressant! Kul att läsa personliga erfarenheter också. Heelern är defintivt en ras jag kan tänka mig 🙂Snygg kille var han då!

#12 Det är säkert så. De jag har träffat har kunnat vara lös utan minsta problem så det är säkert individuellt och träning som du säger. Väldigt fina hundar det där, det enda som egentligen fått mig att "rygga tillbaka" är när jag har läst på en del ställen att de kan sticka på egna äventyr. 

#13 Ska titta på dem. Min mormor hade en sån för länge sen 🙂

CissiD
0

#14 Tack! Det finns en jätte bra facebook sida om du vill fråga fler heeler ägare om deras egna erfarenheter eller andra frågor. Där finns det ägare som haft heeler i massor av år och flera olika individer. Den heter: Vi som gillar/äger Lancashire Heeler

Lycka till med ditt rasval! Det är bara att skicka ett PM om du vill veta mer om Heelern. :)

[MikaelaR]
0

Papillon skulle annars passa bra medelaktiv smarta och gillar fart och fläkt typ som agility&lydnad smidiga av sig kan ta det lugnt pälsvården är typ att borsta genom pälsen och ett bad då och då men den räknas som en enkel pälsvård.

Knottet
0

#15 Ja tack så mycket! De är verkligen högintressanta. Det tråkiga är att närmsta kennel ligger väldigt långt bort och vet ingen som har heeler här. Skulle vela ha möjligheten att träffa rasen först 🙂

#16 Det är fina hundar men tyvärr, papillonen är jag inte intresserad av. 

Ska åka till en kennel här i närheten och träffa dsg. Dsgn var vårat första handsval tills jag läste att de gärna drar iväg men ju mer jag kollar runt verkar det ändå vara mer tvärtom. Har träffat några stycken men kan vara kul att titta på hundar från en kennel som man ev. tar en valp ifrån 🙂

I första hand tänker jag träna agility och lydnad men kommer säkert att prova på mer än så. Att spåra är kul, både vilt och person. Rallylydnad har jag varit nyfiken på. Åka skidor på vintern m.m. Så det kommer vara mycket mental stimulans och aktivitet. Men vill inte ha samma energinivå som hos en schäfer, det får bli när flickan är större 🙂

SparklingTindra
0

Jag skulle dock inte vilja påstå att varken Heeler eller dansk-svensk är mer krävande än Sheltie. Shipperke skulle jag inte rekommendera om du vill ha en lätt hund att ha lös osv. Det är en ras med mycket egen vilja och som kan vara lite svåra, även om det är väldigt roliga hundar. Men jag tror också att både dansk-svensken och heelern skulle kunna passa. Var dock noga med att träffa föräldrarna, DSG'n är en ras där det precis som med sheltie finns en del rädda individer. Lycka till! :)

SparklingTindra
0

Kooiker kan ju också vara ett alternativ. Det är ju lite jakt i dom men dom brukar ofta vara ganska lätta att ha lös i alla fall bara dom är aktiverade. Dock samma där, bör var noga med mentaliteten.

CissiD
0

17 Gå in på facebook gruppen och fråga om någon bor i närheten. Många uppfödare är med i gruppen och har lite koll på vart i landet de flesta hundarna bor. Så du kanske kan hitta en privatperson med heeler i närheten av där du bor. :)

Lathundarna
0

Om du inte vill ha schäferns energinivå så kan du utesluta kelpien direkt. Jag hade kikat mer på DSG'n :)