Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 4747 ggr
[Akilles1]
1

lära hunden skall?

Jag skulle vilja lära min hund skall på kommando och även tyst på kommando. Jag skulle vilja ha lite tips på hur man lär in detta jag är ingen expert på inlärnings saker. Jag och min sambo har lyckats lära honom det vardagliga så som sitt, ligg, stanna, kontakt, varsegod, fot, vacker tass och lite andra små trix.

Men hur lär jag honom skall och tyst?:)

exitingsvillemo
0

Vi har en hund som har väldigt lätt för skallet, så istället för att visa vårt missnöje när hon skällde vid dörren så fort hon hörde ngt, så gick vi dit, tog ögonkontakt och sa: skall… sen belönade vi för skallet. Efter ca 2 dagar satt skallet perfekt på kommandot skall och inte pga att hon hörde ngt =)

När skallet funkade överallt oberoende av var vi va eller vad som skedde runt omkring, så gick vi vidare till tyst.

Kommandot tyst är enligt mig alltid bäst att lära in när skallkommandot sitter bra, för då kan du kräva kontakt under hela skallet och har då hundens koncentration riktad på dig.
Använd kommandot tyst, när hunden är mellan två skall och alltså tillfälligt är tyst under en kort stund. Så fort hunden tystnar, beröm.

Så har vi gjort iallafall och det har fungerat bra på vår hund =)

redstaryena
2

ååå äntligen så kan jag vara lite behjälplig när det gäller ett trix ( nu vet jag förstås inte om det funkar på din hund) Men min son lärde vår hund det på 1 min Han tog en sån där pipleksak och tryckte på den sådär utdraget och sakta, så den tjuter riktigt, och höll den i närheten av hunden men ändå utom räckhåll. Ganska snabbt blev Nemo uppspelt av ljudet och av att inte kunna nå pipisen. Och då skällde han, samtidigt sa min son "skall"

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

exitingsvillemo
0

Förtydligar att vi INTE gett beröm för att hon oprovocerat skällt vid dörren, utan endast när vi gett kommandot skall :)

redstaryena
1

Jag tror man får vara lite sådär uppspelt när man lär in det och säger ordet. Och det gick jätte snabbt för honom att förstå att pipleksaken inte behövde vara med och att man kan få godis istället 😊

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

xEmmsix
0

När jag lärde min förra hund skall så höll jag i en leksak eller hundgodis framför henne och upprepade "skall" tills hon skällde, sen gav jag henne leksaken/godiset. Hon lärde sig det på 3 minuter men då blev Skall det ända hon gjorde -___- hahah

Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!GladSkrattarGapskrattar

redstaryena
1

Min hund skäller aldrig. Kan räkna på mina fem fingrar hur många ggr det skett under 3års tid, så det var lite kul

[Akilles1]
0

Tack för alla tips!

Träna skall vid ytterdörren hade nog varit väldigt effektivt men tror tyvärr inte våra grannar skulle uppskatta det:/ 

Men alla tips verkar bra:)

exitingsvillemo
0

#7 Nej det funkar ju kanske inte lika bra överallt =) Vi bor i hus på landet, så ingen blev störd av våra övningar =)

[Akilles1]
0

Då hade det funkat perfekt :)

Melissa V
0

Har också en hund som aldrig skäller så vore toppen med tips. Skäller aldrig på hundar, leksaker, vid uppstress. Morrar gör han när han leker men inte mer än så. Hört han nån fåtal gång skälla och det var veckor sen. :D

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

[Akilles1]
0

Min har iof lätt till att skälla men vill lära in det på komando. När han skäller är det mest när han vaktar eller leker….

Melissa V
0

#11 jag som kidnappade tråden lite tänkte om de fanns nån med tips för hundar som ej skäller, glömde skriva de :D

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Dramatik
0

Skall var det första jag lärde min hund som valp. :P Först klickade jag in honom sen så hade han lätt för skall när man gjorde konstiga ljud. Så jag gjorde helt enkelt så att jag satt och fånade mig framför honom tills han skällde, och då klickade jag och gav godis. La till ordet skall efter ett tag och han lärde sig det superfort. :)

CissiD
0

De finns jätte bra YouTube filmer om just det. Har inte hunnit testa lära in skall ännu. Men däremot testat några andra av samma person och gillar dennes sätt att lära ut. :) https://m.youtube.com/watch?v=0vtn8NhofOwttw bra

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Akilles1]
0

tackar för alla kanonbra tips vi började träna igår och nu kan han det perfekt inomhus så nu blir nästa steg att börja träna det ute och det bästa är att eftersom han har lätt till skall så tyckte han att denna träningen va riktigt kul:)

sasha_setter
0

Lärde Sasha genom att sparka i marken bakom en tennisboll. Självklart ville hon att jag skulle sparka iväg den och då skällde hon en gång och jag berömde. Fortsatte tills det satt. Tyvärr har hon ett ganska mesigt skall när jag ber henne så ingen skulle bli rädd eller liknande. Dock är det effektivt när jag vill ha upp hennes energi lite (hon har lite svårt med motivation under träning) . Hon skäller annars mycket sällan utan jollrar och piper mer när hon vill få sagt något :P Hoppas att detta var till hjälp :)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!