Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 746 ggr
fredrikajon
0

Funderar på att skaffa en valp..

Hej! Jag går i tankarna på att skaffa en hund, en yorkshire terrier, antagligen en valp. 

Jag har haft hund innan men det var några år sen. (Var sambo då, så ex sambon fick ta över hunden när vi gick isär)

Så jag har glömt bort vad det kostar att ha en hund i månaden? Med försäkring, mat, tillbehören som tillkommer? 

Vad tycker ni är det jobbigaste med att ha hund, ni som är själva? Det blir ju nästan dubbelt så mycket jobb då och jag vet inte om jag är förberedd på detta riktigt. Speciellt valptiden känns som att den kommer bli väldigt jobbig.

Tacksam för svar!

egobitch_ @ instagram

Wellcraft
1

Din ras kommer bli lite billigare än genomsnittet som har hund :)
Då det är en frisk ras som äter lite, dock kräver den ju att man har samma pengar som när det gäller alla raser då alla hundar kan råka illa ut och veterinärkostnad kan bli ruskigt dyrt.

Min lagotto kostar mig ca. 500 kr i månaden räknat mat & veterinär.
Men det tillkommer rätt mycket kostnader..
Avmaskningsmedel & "kolla masken", öronrens, ny klotång, nya koppel & halsband/selar, godis & köttben, kurser osv. Så egentligen är han dyrare än 500 i mån, det beror på helt enkelt.

För mig har det aldrig varit några problem med att fostra en hund själv, jag har så mycket intresse i det.
Det blir jobbigt när jag är sjuk och egentligen inte bör gå ut men måste iaf, min ras är ju inte heller någon som man bara kan släppa ut på bakgården utan här krävs aktivering och motion.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

drika
3

Det som är dyrast är väl grejejrna man behöver förutom hunden borstar, bädd och koppel . Men försäkring varierar ju vilken ras man har och vilket bolag jag betalar 137 kr i månaden och mat 150 utöver det hundgodis. Allt annat är saker maninte behöver som ja köper så det räknar ja inte med. (kurser och träningsredskap). Sedan måste man vara beredd på att ha undansparat ifall hunden blir sjuk eller behöver operera benen osv:) Jag har en sheltie.

Det kan va tufft med valp eftersom den måste ut OFTA , beror på hur lätt individen har för att hålla sig så det måste man träna på och ensamhetsträning när den fyllt 4 månader, men det är roligt och man har en bra kompis. Rekommenderar att du kollar och hälsar på en bra kennel med den rasen så kan dem berätta mer om just den rasen:)

Hälsningar

Fredrika

CissiD
2

Håller med tidigare. Har inte helt koll på exakta månadskostnaden här då vi får klumpsummor och sen har vi inte haft honom så länge så vi har inget riktigt genomsnitt ännu. Sen beror de ju på vilken ras det är, vilket foder man ger och så vidare. 

Något man måste fundera på som jag själv inte la någon direkt tanke på var vad som händer när du går tillbaka till jobbet eller liknande. Har du råd med hunddagis eller dagmatte om du inte lyckas ensamhetsträna. Jag va själv väldigt naiv när jag planerade för vår valp. De fanns inte i min vildaste fantasi att han inte skulle klara att vara hemma 2 timmar själv vid 8 månaders ålder. Så för att slippa få en oplanerad utgift på mellan 2000-3500kr i månaden vilket är vad vi lägger på hunddagis just nu så se till att du har en ordentlig plan för det. Alla hundar är individer och de har olika lätt för att vara ensam. Jag hade planerat perfekt för allt annat utom just att ensamhetsträningen kan ta tid. 

Så mitt tips är att så fort valpen känner sig hemma så börja ensamhetsträna små steg. Att den inte får följa med på toa m.m. Vänta inte för länge med det. Tycker absolut du ska ensamhetsträna innan den är 4 månader men däremot behöver man ju inte lämna den ensam längre stunder. Men små saker som slänga sopor och gå på toa är bra om den vänjer sig vid redan i början.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Hildgrim
3

Jag är numera själv med hund (oplanerat då jag skaffade hunden med min dåvarande sambo). Det jag tycker är jobbigast är att kombinera hund och jobb. Jag får (så som många andra) inte ha med hunden på jobbet. Hunden går nu på ett jätte trevligt dagis där hundarna kommer ut på två långa svängar per dag. Dagiset tar även med sig alla hundarna och åker på utflykt. :) Så på det sättet är det väldigt bekvämt och jag upplever det inte som så mycket mer jobb som när man var två om hunden. Meeeen det blir ju väldigt dyrt. Dagis/försäkring/foder för mig ligger på 4000kr/månaden. Det svider ganska rejält i plånboken som "ensamstående hundägare".

Miner00
1

du måste också tänka på pälsvården, en yorkie kräver klippning. kommer du lämna in kostar det ca 500 kroner, men om du klipper själv måste du ha pengar till alla redskap.

Lycka till!