Anti-drag sele?
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Funkar de bra?
Börjar känna mig lite desperat efter någon lösning nu.. En schäfer på 9 månader, och jag får verkligen inte bukt med dragandet. Det börjar kännas hopplöst, och promenaderna är inte alls så roliga som de skulle kunna vara. Han börjar bli starkare än mig, och min rygg börjar ta stryk.
Någon tipsade då om en anti-drag sele, och de verkar finnas i väldigt varierande prisklasser. Är det någon som har tips på en billig som fungerar? Tanken är att jag förhoppningsvis inte ska behöva använda den så länge.
Menar du VGW? Dvs sele med knäppe fram?
Min åsikt är att det fungerar olika på olika individer, men oftast fungerar den bra.
Selen fick min kompis amstaff/rottis att helt sluta dra och lugna sig i kopplet, mer harmoni helt enkelt.
Det är ungefär det jag ser när folk införskaffar sig selen, det blir lugnare och lättare att berömma kontakt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag menar ingen specifik, eftersom jag inte har någon erfarenhet av den typen av selar. Jag har alltså ingen aning om vilka modeller som finns, vilka som är effektiva osv.
Jag köpte en VGW-sele till min Labrador/Dalmatiner hane som drog som en tok.. Använde den ett tag och det fungerade bra, slutade dock använda den av någon anledning, minns inte varför.. Men nu så är det min mamma som har hand om honom och efter att han nyligen dragit omkull henne 2ggr så letade jag fram selen och gav henne den och hon tycker att den är helt toppen, fungerar utmärkt! :)
Nu kan hon gå med honom utan att oroa sig för att bli omkull dragen, och jag uppfattar honom också lugnare med selen, ja.
// Teddytussens kaninuppfödning
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~
Det finns många olika.
Jag rekommenderar VGW, den är utmärkt att träna med och ger inga skador eller obehag, som tidigare skrivet är selen även utmärkt för att jobba med & belöna kontakt.
Går ett rykte dock om att den kan snedbelasta, men om så är fallet så lär det handla om en lång tid utan framsteg med selen på.
Det finns fler s.k anti-drag selar och hur etiskt försvarbara dem flesta av dem är går att diskutera.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Min var besvärlig i den ålder också, kunde inte alls gå i koppel. Jag löste det på följande vis:
1. Hundratals repetitioner inomhus, bara ingångar. Dvs hur hunden ska gå in och ansluta vid min vänstra sida.
2. Belöna VARJE ingång hunden spontant gör ute i koppelpromenad.
3. Köpte en sele och ett midjebälte till mig själv, och tog en längre promenad per dag där det var tillåtet att dra.
Det kommer ta tid när det handlar om reaktiva hundar, men gör allt du kan för att verkligen befästa ingången till att börja med. Det kommer bli en fin hjälp när hunden sedan erbjuder det beteendet under era promenader.
#4 Vad brukar sådana kosta?
#6 Några hundra, men det finns billigare versioner av dem som funkar lika bra. Kan leta upp åt dig om du vill?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Den jag köpte kostade ca 500kr och det var från Arkens zoo i Mora. Men finns nog säkert billigare!
// Teddytussens kaninuppfödning
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~
Har inte själv testat den men vi pratade om den idag på unghundskursen och instruktören sa att de är bra träningsredskap om man tränar samtidigt. Men att de är väldigt viktigt att de sitter bra på hundens kropp och inte glappar. Lycka till med din träning!
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
#7 Får du gärna göra! En billig, för ekonomin är inte jättebra just nu.
Här är den riktiga VGW selen.
http://www.hundteknik.se/antidrag/vgw-balte-sele-extension.html
http://www.csigora.com/produkter/hundsele/100449__petsafe_easy_walk_antidragsele/
Detta ser ut att vara en billigare variant, men med samma utgångspunkt - dvs knäppe fram som gör att när hunden drar så vänds hunden emot dig ist, och får på det viset ingen kraft.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#11 Tack! =)
På bilden är en ställbara kraftig y sele som sitter mer på plats på hunden genom att du kan ställa in den exakt överallt så att den inte rör sig, du ska sätta kopplet fram. Den andra billiga selen rör sig mycket och ger inte mycket effekt. Möjligen om du redan har en tight sele som du kan dra åt över den nya selen så den hålls på plats. Den gröna jag har kostade också runt 100 lappen. Köp inte de som drar åt i armhålorna det är djurplågeri utan bara de som fästs fram på bringan. Tror du hunden kan krångla sig ur selen sätt fast selen både i fästet fram och i ett kraftigt halsband.