Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 5163 ggr
Bill&Bull
0

Mannen som talar med hundar

Vad tycker du om Cesar, hans metod, hans sätt att jobba? Finns så många som jobbar med beteende och alla har väl lite olika metoder. Men jag förlora mitt tycke för Cesar när jag såg att han använde de där halsbandet som ger stötar (vet ej vad de kallas ;).. den metoden tror jag inte på alls, kanske funkar för stunden men inte pga respekt utan pga rädsla och det tycker jag är fel metod.

||My Love For Animals Is Immortal||

Fridaaaa
0

Finns många trådar kring honom.

Men kan säga att jag gillar inte honom, för mycket dåligt jämfört med bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

knutteknop
0

Det finns ett antal trådar som handlar om CM och hand metoder, sök lite snabbt på forumet så hittar du nog vad du söker :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

russin
10

För mig är han enbart en djurplågare. Stryper vissa hundar tills dom halvt svimmar av syrebrist, sparkar på dom och använder mer än gärna elhalsband. dessutom har han ofta ett kroppssporåk som är vansinnigt när han "hotar" hundar att "ge sig" - och blir därmed biten titt som tätt pga det.

Önskar dom la ner hans program, så kanske jag skulle få slippa se hans metoder användas av kreti och pleti

Bill&Bull
1

Oj visste inte att de fanns det redan :) Ska söka då. Tack #3 håller med

Fridaaaa
0

Tyvärr har det ju kommit en "svensk" version av CM, som tagit kurser & så hos honom 😕

knutteknop
0

#5 oj, har du något namn på denna cm wannabe?

LottaV
0

I Sverige är dom metoder som han andvender förbjudna så för oss är hans program mest underhållning

Ett gott skratt förlänger livet

Turast
2

#7 hur kan det vara underhållning att se hundar bli misshandlade!?

Jag hatar CM men som sagt finns det massor av trådar om honom som mer än ofta spårar ut ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fridaaaa
0

#6 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2024&artikel=5991931

#7 Underhållande att se honom plåga/behandla hundar illa? 😕

Ambrose
5

Jag tycker att CM precis som alla dessa hundtränare på TV har ett och annat guldkorn som kan vara värt att ta till sig. T.ex. att han lägger vikt vid att hundar behöver motioneras och arbeta.. han pratar om att de behöver använda nosen (men hade gärna sett att han pratade mycket mer om mental aktivering), när det har varit en hund som inte velat gå i trappan, gå ut, etc. så har han en "Nu kör vi, hunden ska inte hinna fundera för mycket på detta" attityd och det tycker jag är bra, men i det stora hela så är jag verkligen inte en CM fantast. Hans sätt att dominera hundarna och tvinga dem till lydnad istället för att skapa en god relation och en sammarbetsvilja tycker jag är rena skräpet. Visst är det ok att säga till och ta tag i hunden om så krävs, men att lösa alla problem på det viset är bara quick fix och till för att skapa högre tittarsiffror. Jag skulle aldrig låta honom arbeta med min hund!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Fridaaaa
1

#10 Det ang trappan har jag sett videos enbart när han typ försöker dra upp hund för trappan 😕 Han talar en del bra saker men inte lika bra på att ta det praktiskt sen tycker jag 😕

Bill&Bull
1

#10 kan hålla med om de du skriver att han lägger vikt på motion, för de behöver ju alla hundar. Har även sett i programmet att hundarna ser trötta ut (av motion alltså) och då är det ju lättare att jobba med problemet när hunden har slut på energi att envisa emot. Dom flesta i programmet verkar inte gå ut med sina hundar utan dom får vara på bakgården.. :/

Ambrose
0

#11 Den jag såg var en bullterrier tror jag som la sig på rygg och vägrade gå.. fanns en trappa precis utanför huset så de tog sats innifrån och sprang uppför den istället… tror det tog lite stopp uppe på, men sedan kom de iväg igen. Sedan vet man ju inte med TV… han kan ha släpat den där hunden upp och ned 100ggr innan de faktiskt filmade det lyckade försöket :s Håller helt med dig om att han är bättre på att prata/ge tips än att faktiskt lösa de praktiska problemen…

//Ambrose

Ambrose
1

#12 Tror det är rätt standard i USA (finns någon/några här som bor där och vet säkert), men man går aldrig ut med sina hundar. Man har en helt annan syn på djur och bryr sig sällan om deras behov där.

//Ambrose

Fridaaaa
1

#13 Det jag sett har varit en SB bland annat. Nej jag gillar inte hans metoder riktigt 😕

Wellcraft
3

Avskyr honom och alla dessa hundägare som tar efter honom.
Träffar sådana både i tid och otid, trots programmet vad jag tror varnar för att inte pröva metoderna hemma?
I  vilket fall är hundfolk (spec. de som lever kvar i hundhållningen för 50 år sedan typ) ofta besserwissrar med  riktig jag kan själv attityd.
Vilket då resulterar i att han tror att minsann själv klarar av dessa mannen-som-talar-med-hundar metoder och sen har man satt plågeriet och den skeva faktan i system med sin hund.

Hundträningen idag har kommit längre än han har.
Tror inte många instruktörer på brukshundsklubbarna skulle bli så glada om man påbörjade CM metoder under en kurs el. liknande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
13

Cesar förespråkar motion och respekt för hunden - jättebra!
Synd bara att han inte visar någon respekt själv i sitt arbete.

Nej tack, absolut inga CM metoder här hemma.
Jag använde CM's alfa-rullning på en person som använde det mot min hund, konstigt nog blev personen förbannad när denna själv utsattes för metoden 🤔

[Juel70]
5

Jag tycker han är jättebra, förutom att vad jag hört att han använder el-halsband ibland och stackel. Det tycker jag inte om.

#3 Jag har då aldrig sett CM sparka på en hund 😮

Turast
3

#18 han sparkar i alla avsnitt jag har sett (mår illa av att kolla på det dock så har inte sett många kan jag säga men vet vad han sysslar med)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Saffran0Spice
4

#18 CM kallar det att ''stöta till hunden med foten''
Men det han gör är att sparka hunden i sidan samtidigt som han använder sitt Tsccchhh..

Bill&Bull
0

#18 jag har sett avsnitt där han sparkar för att hunden bitit tag i honom och låst käken. Han menar väl på att det är ett sätt att få hunden att släppa.. själv har jag ingen aning vad som är lämpligt att göra i en sådan situation, men sparka på hunden ligger långt ifrån hos mig

Bill&Bull
0

Kan tillägga att jag menar inte när han stöter till nu utan verkligen sparkar. Sorry om jag missuppfattade; )

[Juel70]
7

#20 Ja, det är att "stöta" till med foten och inte SPARKA hunden. Så gör jag med min hund också ibland .. stöter till lätt med foten vid promenad. Det händer att jag gör det med handen också när jag vill ha henne uppmärksamhet, men oftast behöver jag inte det för hon är rätt lyhörd.

Det är fult och säga att han SPARKAR hundar.

[Juel70]
7

#21 Ja om en hund bitit sig fast i mig och låst käkarna…. så hade jag också velat komma loss🙂 En hund ska inte bita människor.

lizaohman
4

Jag har sett väldigt många program med CM och gillar honom verkligen skarpt - har aldrig sett honom skada en hund, men däremot rädda massor!

CissiD
10

Jag vet att många inte gillar honom och jag håller inte med om alla hans metoder. Men däremot tycker jag det finns vissa saker som han förespråkar som är bra. Att man ska ge hunden motion, disciplin (regler) och kärlek. Sen att han säger att man ska vara lugn och bestämd och aldrig bli arg, frustrerad och ledsen på hunden. Väldigt svårt men bra att sträva mot. 

Sen tycker jag också om att han anser att ingen hund inte går att rehabilitera om det inte är något fysiskt fel på hunden. 

Sen använder han bara elhalsband vid enstaka tillfällen de är inte lagliga i Sverige men i USA är de lagliga. Tycker personligen inte det är bra redskap. Stackel eller vad de hemska halsbanden heter med taggar använder han endast om ägaren redan använder det. Han förespråkar stryp vilket jag inte skulle välja. 

Sen tycker jag många glömmer att det ofta handlar om väldigt aggressiva hundar han hanterar. Jag hade inte själv använt mig av de metoderna i första hand men jag hade hellre använt CM's metoder än att avliva min hund. Att inte göra allt för att hjälpa sin hund bara för att man tycker det är för hårda metoder tycker jag är djurplågeri. Men där vet jag många inte alls håller med mig. Men för att förtydliga jag tycker det är en sista utväg inte en start.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

IngaTrnqvist
8

(Inte läst tråden)

Har sagt det innan, säger det igen: Skulle jag behöva råd om rehabilitering av hund skulle jag söka hjälp av någon som är utbildad i etologi och vet hur hundar fungerar. Inte någon med hittepå-metoder som tror att han gör något vettigt bara för att han har ett TV-program.

[Try_To]
0

Jag tycker inte alls om cm ! På tal om aggressiva hundar tycker jag det är sällan man ser i programmen snarare uttråkade osäkra hundar ! Som förvandlas till passiva nertryckta hundar ! Om tex en hund gör utfall mot andra hundar varför försätta hunden i den situationen så hunden till slut stryper sig själv ? Istället för att jobba med hunden långt ifrån för att närma sig den andra hunden mer och mer ? På det sättet slipper hunden förlora respekten för dig , den slipper kvävas det slipper bli nertryckt osv osv

LottaV
3

Varför tittar ni på honom om ni är så ner tryckande på honom han är faktisk utbildad på det han gör.

russin
2

#29 - menar du Ceasar så är han inte utbildad det minsta - han är "självlärd" av det han sett löshundar göra mot varandra på gatan…..

wonderland
8

Jag tycker Ceasar är bra! 

och som #29, så säger jag också detsamma;

Varför titta på honom om inte ens är intresserad av det han gör och tycker han är så hemsk.

Jag har sett många av hans avsnitt och enligt mig så är han då ingen "hundplågare" och han sparkar inte hundar, han trycker till med foten, det är något helt annat än att sparka.

SuperLimm
1

Den enda utbildningen han har är väl hundfrisör, om han nu ens har utbildning i det. Hade han haft någon kunskap om etologi hade han jobbat rätt annorlunda.

Mvh Linn

poodlelicious
0

Jag tycker såklart att de där metoderna är vidriga… Men jag har träffat glada familjehundar i USA som har fått stå ut med elhalsband och de mår trots allt bra i slutändan. De har en del konstiga idéer där borta. De slår ju sina barn så det är väl inte konstigt att de gör samma sak med hundar. Trots att de  älskar dem.

redstaryena
14

Gud vilken hemsk människa en person är, när man hjälper hundar som annars inte haft en sucks chans!!! Tänker inte gå närmre in på Cesar och alla hemska saker som skrivs här men som en motvikt till lite av det, vill jag ändå att detta ska ses   http://youtu.be/L0gDE_96nr4

När det gäller Alexandra Ortega (som nånstans kallas CM wannabe) henne tycker jag verkligen ni ska tänka er för , innan ni pratar illa om !!    Om en hund ni håller väldigt kär, som har hunnit bli en del av er familj, lider av svåra problembeteende, som utvecklats under år av missförhållande äntligen får den hjälpen som behövs för att kunna leva ett fullvärdigt liv, hade inte ni tagit emot den hjälpen då!?  Den hjälpen fick i alla fall jag i somras med min tik! Olika "experter" gav mig kalla handen när de insåg vad de hade att jobba med. Dessutom drog de sig för att hjälpa oss, pga hennes ras. Men en person tog emot oss  och det var just Alexandra!! Så snacka inte skit om henne, är ni snälla! Kan inte med ord beskriva vad hon gjort för oss. Och är henne evigt tacksam för det. Den dagen ni varit hos henne, sett hur jä*** harmoniskt alla djuren har det och upplevt riktig flockmentalitet, blir det svårt för en sann djurvän att påstå något annat än att hon är ALLT OCH LITE TILL!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Try_To]
1

Till er som undrar varför man tittar om man inte gillar honom , jag tittade från början men när jag insåg vad han egentligen höll på med så har jag inte tittat något mer ! En annan sak som är roligt med eran kommentar är ju att om man ska kunna gilla/ogilla något måste man ju ha sett det för att kunna uttala sig , eller hur ?

Bill&Bull
0

#35 ja precis, är svårt att uttala sitt tycke om man aldrig sett programmet ;) Sen måste man ju få diskutera såklart men även komma ihåg att alla får tycka som dom vill.

Bill&Bull
1

#24 ne självklart ska inte en hund bitas, är ju inget man strävar mot direkt ;) men man måste ju även ttänka på varför den bits - eftersom dom inte kan prata så måste dom uttrycka sig på sitt sätt, kan vara olika orsaker till att det bits men oftast handlar det om rädsla/osäkerhet. Då anser jag att man ska jobba med problemet i grunden, och är det rädsla det handlar om så blir det väl inte bättre av att man sparkar på hunden.

SuperLimm
1

#34 Det är inte många som snackar illa om dom som personer, bara om deras metoder och sätt att "träna" hundar på. Jag tror inte det är så många i den här tråden som ens träffat CM personligen för att kunna säga något alls om hur han är som person privat. Däremot så får man säga vad man vill om deras metoder och gillar du deras sätt att "träna" hundar så får det stå för dig. Många andra gillar inte deras sätt och då får dom tycka det.

Mvh Linn

[Juel70]
9

#37 Återigen.  Cesar SPARKAR inte hundar. Men om du menar när hunden bet sig fast i honom, så kan jag förstå. Jag vet inte vad jag skulle ha gjort.. men jag skulle ju inte sitta still och le.

SuperLimm
1

#39 Jobbar man med hundar på det sättet (alltså hundar med såna problem, oavsätt metoden man använder) så får man räkna med att man kan bli biten och då är det också upp till en själv att i förväg veta vilka sätt som kan hjälpa för att hunden ska släppa när den biter. Att sparka hjälper nästan aldrig, om du inte lyckas sparka hunden medvetslös då. Det finns bättre sätt att få en hund som biter fast att släppa.

Mvh Linn

redstaryena
8

#38 Att tycka olika är en sak men om du påstår att en person sparkar, plågar och misshandlar ett djur, ja då säger du väl något om den personen eller? Till #5 kan jag bara beklaga vad du skrivit . För "tyvärr" , tack vare henne fick vår lilla familj all den hjälp och mer därtill, vi var TVUNGNA att ha, för att kunna behålla vår fina tjej!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Bill&Bull
0

#39 ja, jag menar när hunden biter de var då jag mena att tror inte man gör mer nytta genom att sparka. Självklart vill man att hunden ska släppa och skulle det handla om liv å död så får man väl göra det som krävs, men de gjorde det inte nu.

Karmatarerskanise
3

Ser aldrig på honom. Förlegade quickfix metoder.

knutteknop
4

Jag kan inte säga att Ceasars metoder inte funkar för det gör dom, man får ett snabbt resultat som ser bra ut på tv, men är det verkligen den långsiktiga lösningen man vill ha? Nej det är det ju inte. 

Finns många historier om vad som händer när kamerorna är avstängda, hur han triggar igång hunden för att få en "cool" bit - scen. Det ÄR ett tv program och vi alla vet väl ändå att man kan vinkla tv ganska rejält. 

Jag som 10-år var stort CM fan, jag fick min första hund i samma veva och jag kan medge att jag förstörde den hunden rejält med ceasars metoder. åren gick och jag vart välkomnad i klickerkretsar och så på fan, min aggressiva sönderstressade hund vart helt plötsligt "frisk". 

Nej som sagt så är det bara qickfix och bullshit.

knutteknop
0

Kan ju tillägga att hundaggressionen försvann ett tag med hjälp av cm metoder för att sedan komma tillbaka ännu värre, och nästan ge sig på människor. Jag kan dock bättre idag och om jag kollar tillbaka så vet jag att jag kunde läst av honom bättre än så..

redstaryena
8

#44 att som 10 åring försöka sig på hans metoder och bedöma annat än när det behövs städas på rummet (om ens det) , när det dessutom står att man inte ska göra det ens som vuxen, var nog inte så bra nej. Men någon som Alexandra "wannabe CM " , som jobbar på samma sätt som han, har gjort min hund till en mycket lycklig hund. För HON om nån var stressad med en massa problembeteende. Inget djur, allt ifrån hundar, katter, kaniner och marsvin, var stressade eller uppförde sig annat än harmoniska, TROTS min problematiska hund + 5 andra. Det borde vara mycket märkligt, när hon jobbar helt efter hans filosofi och han är ju allt annat än bra enligt de flesta här😏 Min hund borde vara total förstörd enligt era omdömen. Jag kan lova och svära på allt jag håller kärt, att INGEN no matter what, hade fått göra min hund illa! Jag hade utan att tveka, gjort denna personen mycket olycklig! Men det enda jag känner är tacksamhet, efter varit där 🙏🙏🙏

[Juel70]
6

Jag tycker det är fel att baktala CM och säga att han sparkar och stryper sina hundar 😕

Fridaaaa
0

Anser personligen att det inte är att baktala. Folk ser det de ser i hans avsnitt inget annat.

LottaV
2

Även BK rekomenderar stryp-halsband till problemhundar

Fridaaaa
0

#49 BK?

LottaV
0

Bruks hunds kubben

Fridaaaa
0

#51 Brukshundklubben beror väl på vilken brukshundklubb? För jag har gått på det med en hund, vi hade en hund som var en "problemhund" om man ville kalla det för det men de rekommenderade inte stryp.

Jag personligen gillar inte helstryp men dömer ingen som använder det men då ska det användas på rätt sätt, som tyvärr allt för många inte gör 😕

redstaryena
2

Så nu är man en dålig hundägare för att man använder strypkoppel!? Fattar inte

LottaV
1

#53 Jag tycker att man ska använda det halsband som är bäst för en själv.

Fridaaaa
2

Jag anser att man ska använda det halsband som är bäst för hunden.
Eller då ännu hellre bra sele (som jag förespråkar framför halsband)

redstaryena
2

Om det inte fungerar gör ägaren, så blir det inte bra för hunden iheller vice verca . Så man kan ju inte dömma ut människor bara för att de använder ett visst halsband.

LottaV
0

Prissis

vallhund
10

Dyrkar man CM så har man förmodligen ganska lite erfarenhet av hundar. Vi andra är vare sig okunniga eller omogna.

Att tillskriva CM motståndare diverse superlativ är knappast en bra grund att starta en tråd på.

Vi som varit med ett tag har praktiserat hans metoder, man använde dem på brukshundsklubbarna på den tiden, dvs -70 o 80 talen.

CM har en läcker häck o ett charmerande leende etc.. Kunskap om hundar har han inte.

Det är knappast raketforskning att hundar behöver fysisk o psykisk stimulans, det har vi vetat långt innan Natural Geografik började sända hans program.

Självklart får man dyrka CM om man vill men då får man vara beredd på att försvara hans metoder, såsom att hänga/strypa hundar till medvetslöshet. Släppa en rottis lös för att valla tamdjur.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anne-Li Will
0

#55 Sele är till för att dra, så inget för en hund som gillar att dra, man tappar helt kontrollen.

Anne-Li Will
1

#19 HAN SPARKAR ALDRIG NÅGON HUND, GUD VAD ARG JAG BLIR PÅ ATT DU SÄGER SÅ!!!! GRRRRR

Grace2009
1

#59 Beror på typ av sele. Många promenadselen är inget vidare för att dra i.

Fridaaaa
1

Jag tycker jag har bättre kontroll med sele än med koppel och mer skonsamt med t.ex en bra y-sele om hunden drar än ett halsband.

#60 Lite onödigt att skrika. Alla tycker vad dem vill och folk ser olika. Jag har sett honom sparka på hund mer än en gång, men sedan kanske man ser olika på vad som är "sparka" eller inte. Inte alla gånger tar han bara lätt med foten i alla fall för att få uppmärksamhet eller bryta ett beteende.

[Juel70]
1

Trams!

DixieBC
2

#59 Vad menar du med att sele är till för att dra med? Syftar du på dragsele då eller? 

En vanlig promenadsele är det mest skonsamma och ergonomiska alternativet. Inget fel med att använda halsband, självklart. Men, sele är som sagt ett mer skonsamt alternativ till vardagen :)

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

Vizzla
1

Jag är imponerad över hans sätt att bemöta varje ägare med respekt oavsett vad han själv tycker om att de klär ut hundarna eller så. Han låter alla vara den dom är men förklarar att det är en hund och inget annat.

Däremot tycker jag inte om hans hårdhänta sätt att hantera hundar. Det man dock ska komma ihåg är ju att d inte är vanliga problemhundar utan han har väl specialiserat sig till de som mer eller mindre kommer avlivas om d inte blir bättre?

Jag tycker aldrig man ska ta efte något man ser på TV. Jag tycker man ska få handledning av en duktig instruktör så man lär sig grunderna rätt innan man experimenterar själv.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[FridaGenborg]
1

Är ganska trött på diskussionen om Cesar Millan. När jag var yngre var han min idol, har sett varenda avsnitt av honom men sen växte jag upp och förstod bättre. Med andra ord, alla får ha sin åsikt om honom och visst är det en del saker han har rätt i men det finns andra metoder som är bättre. Man kan inte säga att en metod fungerar till alla hundar, man får helt enkelt anpassa sig efter hunden och köra på den metod som fungerar bäst för individen 👍

[Juel70]
2

#65 Hur är hundar mot varandra?

vallhund
0