Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 16101 ggr
[VargVikens]
0

Acana eller Orijen ?

Någon som har erfarenhet av acana eller orijen ?  Har för mig att det är acana som tillverkar orijen eller tvärtom, så vad är egentligen skillnaden på dom två ? Är ute efter ett spannmålsfritt foder som inte innehåller massa smaktillsatser och socker. Vill ha ett foder med rena ingredienser och inte ett foder som är proppat med skit.

Har för tillfället VoH färskfoder men har tänkt byta till ett torrfoder av praktiska skäl.

Finns det något annat torrfoder som är bra ? Prislappen har ingen betydelse.

[MikaelaR]
2

Acana och Orijen är bra har jag hört, orijen har en del frystorkade foder som bevarar näringen bättre som jag uppfattat det? taste of the wild är också ok

det jag tror är bäst är dock ziwi peak http://animail.se/ziwi-peak-dog-venison-and-fish-5kg.html

[VargVikens]
3

#1 Det vekar vara ett bra foder, ska kolla närmare på innehållet och näringsvärderna.

russin
0

Mina får just nu Acana Rachlands som godis och är helt galna i det (äter färskfoder annars)😃

Hildgrim
4

Tror båda dessa foder passar in på det du är ute efter, du kan säkerligen variera mellan dem också. Orijen innehåller mer kött och högre del protein. Men för övrigt verkar innehållet väldigt lika och det är samma tillverkare så…

Jag har använt både som godis men använder nu bara Orijen för jag har fått för mig att hon tycker dom är godare. Plus att bitarna är mindre (i alla fall i dom minsta påsarna jag köper).

Elverpige
0

Har kört båda på min grabb, men Orijen har lite för mycket protein för honom så han blir lös i magen. Nu får han Acana och det fungerar bra. Men jag tycker att båda är bra torrfoder.

CissiD
0

Vi kör med Orijen till vår 7månaders valp. Han mår jätte bra på det och vi är jätte nöjda och kommer att välja deras vuxenfoder nu när valpfodret tar slut. 

Har hört väldigt gott om Acana också så om ja skulle behöva byta från Orijen av någon anledning så skulle det bli Acana som testades först.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

CissiD
0

Vi kör med Orijen till vår 7månaders valp. Han mår jätte bra på det och vi är jätte nöjda och kommer att välja deras vuxenfoder nu när valpfodret tar slut. 

Har hört väldigt gott om Acana också så om ja skulle behöva byta från Orijen av någon anledning så skulle det bli Acana som testades först.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Anibaz
9

Både Acana och Orijen är ju verkligen proppat med massa helt onödiga grejer.

Rekommenderar Standardt, ett jättebra foder till ett väldigt bra pris.

[MikaelaR]
1

#8 standardt innehåller ris med mera, det är fortfarande hög kötthalt i Acana och Orijen min personliga åsikt är att standart inte är bättre. Vet inte ens varför det är bra, men det är säkert bra för sin prisklass.

[Forest]
0

Jag har erfarenhet av båda sorterna nu får våra acana för små raser och dom äter med stor glädje dom äter 1 mål färskfoder på kvällen men morgon o middag är torrisar. Orijen red åt dom innan men ena tröttnar snabbt på äta ett foder lägre tid annars tycker jag den var bra.

Ktisroinen
1

#8 Det beror på hur du menar. Det är ju bara naturliga råvaror, inga konserveringsmedel eller smaksättare. Det innehåller mycket bär, lite frukt, linser, kikärtor och så vidare. Detta anser jag är jättebra! Ska man jämföra med deras förfäder vargarna, om de äter ett rådjur så lämnar de inte magsäcken. De äter den med och får på så sätt i sig allt som rådjuret också äter. Massa proteiner, vitaminer och andra bra ämnen som djuret behöver.

Ex från Orijen Adult dog:

Färskt benfritt kycklingkött (22%), torkat kycklingkött (15%), färsk kycklinglever (4%), färsk hel sill(4%), färskt benfritt kalkonkött (4%), torkat kalkonkött (4%), färsk kalkonlever (3%), färska hela ägg (3%), färsk benfri gös (3%), färsk hel lax (3%), färsk kycklinghjärta (3%), kycklingbrosk (3%), torkad sill (3%), torkad lax (3%), kycklinglever olja (3%), röda linser, gröna ärter, gröna linser, soltorkad alfalfa, jams, ärtfiber, kikärter, pumpa, butternut squash, grön spenat, morötter, Red Delicius äpplen, Bartlett päron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, Angelikarot, backhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmynta blad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin.

Jag tycker både Orijen och Acana är jättebra. Som någon skrev så har Orijen mycket protein som vissa hundar kan bli lite lös i magen av och då passar Acana bättre. Vi kör på detta hemma och är jättenöjda trots världens mest kräsna hund ^^

Anibaz
3

#11  "röda linser, gröna ärter, gröna linser, soltorkad alfalfa, jams, ärtfiber, kikärter, pumpa, butternut squash, grön spenat, morötter, Red Delicius äpplen, Bartlett päron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, Angelikarot, backhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmynta blad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin."

Du menar alltså att detta inte är extemt onödig utfyllnad i ett hundfoder?

russin
3

Mycket skulle jag absolut kunna vara utan i denna typ av torrfoder.  Linser och ärtor hör inte hemma i hundfoder, men jag ger inte som helfoder utan endast som godis.

Men jag har lättat lite på det jag anser ska finnas i hundfoder och går numera lite mer på vad en hund gillar och fungerar bra på. Jag gillar Standardts innehåll bättre, men mina vill inte ha det som belöningsgodis…

[VargVikens]
1

Eftersom det är till en valp på känns ju Orijen bättre eftersom det är mindre fett och mer protein i valpfodret för stora raser.  Frågan är ju om man ska fortsätta med VoH tills hon börjar med vuxenfoder.

Ja detta är svårt! Kan väl iofs också tycka att det är mycket onödig utfyllnad i fodret men det är ju knappast skadligt.

Hildgrim
5

#12 Någon form av stärkelse behövs för att kunna tillverka en torrfoderkula. Så onödig utfyllnad är tyvärr en nödvändighet vid denna typ av produkt. Det finns såklart foder utan detta men då är det inte längre en klassisk torrfoderkula. Frys- eller lufttorkat foder, blötfoder eller rå mat behöver ingen onödig utfyllnad.

Men jag förstår inte varför du anser att Acana och Orijen är proppat med en massa utfyllnad men inte Standardt? Acana och Orijen innehåller mer kött än Standardt och har således mindre utfyllnad. Enda skillnaden ur det aspekten är väl att Standardt enbart använder ris medan dom andra har valt att variera? Varför anser du att ris är bättre än blandade frukt/grönsaker/baljväxter? Ris innehåller ju arsenik. Jag hade absolut inte velat ge ett foder som innehåller mer ris än kött. Eller ris i foder går förresten helt bort för mig.

Anibaz
4

#15 Fast att det innehåller mer ris än köttprotein stämmer ju inte. Den totala procenten köttprotein är ju mer än procenten ris,  i och med att det är köttmjöl från olika djur. Istället för att slå ihop allt till en total massa skriver dem ut varje ingrediens vilket leder till att ris hamnar först i innehållet.

Jag skulle aldrig ge ett foder men den mängd utfyllnad. Standardts enda ingredienser som inte är köttbaserad är just ris, morotsflingor och vassle. Standardt innehåller inte en onödig mängd med utfyllnad, vilket både Orijen och Acana gör. Linser, ärtor, äpplen osv hör inte hemma i ett torrfoder, och mängden dem väljer att fylla ut med är ju totalt onödig.

[MikaelaR]
0

jag håller med #15

Ktisroinen
1

#12 Jag tänker inte säga att det är nödvändigt, men jag anser definitivt att det är nyttigt för hunden att få den variationen i maten. Vad skulle du vara mest nöjd med, att äta potatis och kött varje dag eller potatis med kött, grönsaker, sallad, sås och krydda?

Som jag skrev innan så är hundens mage gjord för att äta upp även magsäcken på sitt byte. Sen kanske inte bytet i fråga ätit just ärtor, men något motsvarande är jag säker på! Jag vill ge mat som är så lik den mat som hunden är gjord för att äta som möjligt. Sen är det som #15 skriver, det behövs för att göra torrfoder och jag väljer MYCKET hellre lite grönsaker och frukt som faktiskt har ett rikt näringsinnehåll än att ha i ris. Om man jämför Orjien Adult och Standardt Original så har Orjien 38% råprotein och Standardt 24%. Vet inte om köttmjöl räknas som ett råprotein (rätt säker på att det inte gör det) men vilket fall så har ju Orjien en större procent vilket lämnar mindre utrymme för övriga ingredienser.

Anibaz
2

#18 Så du varierar alltså torrfodersorter då, menar du? För att hålla på snacka om variation fungerar ju inte eftersom det fortfarande är precis samma sak dag ut och dag in, oavsett innehåll. Får mina hanhund välja själv så väljer han Standardt framför Acana, om det är detta du ville komma fram till?

Självklart äter dem magsäcken på bytesdjuren, men det är ingen bidragande faktor till god hälsa och inte är det heller något ett rovdjur behöver få i sig näringsmässigt, snarare bukfylla även för vargar och andra rovdjur. Sen är det ju också så att Orijen innehåller alldeles för mycket protein för ett torrfoder vilket leder till att väldigt många hundar inte ens klarar av fodret proteinmässigt. Så ja, Standardt innehåller mindre protein än Orijen vilket jag är väldigt tacksam över eftersom mina hundar inte hade klarat Standardt om proteinprocenten var lika hög som hos Orijen. OCh att det skulle hinnehålla "lite" frukt och grönsaker är väl en tolkningsfråga, i mina ögon är det alldeles för mycket. Men alla är vi olika. 😉

exitingsvillemo
4

Jag håller fullständigt med Anibaz!

Standardt är ett toppenfoder, med högt köttinnehåll och lagom många ingredienser.

Stanardt har ris som första ingrediens eftersom dom vägt in allt kött torkat.
Orijen kan lägga sitt kött som första ingredienser, då dom väger in det färskt (alltså mest vatten i dom procenten)

Växttrådsprocenten är högre i Orijen än standardt.

Ktisroinen
2

#19 Ja faktiskt, det gör jag. Han får både färsk mat och torrfoder och vi varierar smak på både torrfoder och färskfoder. Men det var inte det jag tänkte på, jag menar att det är fan så mycket trevligare att äta potatis med grönsaker, kött o sås dag ut o dag in än att äta bara potatis o kött. Och visst bidrar det till god hälsa att få i sig mer näringsämnen. #20 jag vill ändå inte ha den mängden ris i maten pga arseniken. Dessutom innehåller standardt bara köttmjöl vilket jag inte är så glad för. Orijen må ha fler ingredienser men de är alla naturliga och det är mycket värt i mina ögon!

LinaK
1

Mina hundar får orijen och dom älskar det och mår bra av det. Bra magar och fin glansig päls är resultatet 🙂 Har testat acana innan men deras magar blev kassa. Sedan gillade dom inte det speciellt mycket, men vet flera som är nöjda med det fodret.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Cavia
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på min tik som är 7 år. En omplacering som bott hos mig i snart ett år. När hon kom hade hon bara ätit billig skitmat, hennes mage var helt kal och resten av pälsen var glanslös och risig. Jag vande över henne till först Acana, och sen någon månad äter hon Orijen Senior. Och idag ser hon ut så här på magen…lurvig och go.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Forest]
1

22 har med samma erfarenhet som du att acanan inte alls var så poppis, men råka köpa fel som tur var gick acana för små hundar hem här och magarna är fina http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/acana/acana_classic/366320

Jag har även orijen som godis men även för att Enja lätt tröttnar på äta samma foder 🥵

lizton
1

#20 Räkna ut andelen kolhydrater så ser du vilket foder som är mest köttrikt.  Ris och morötter innehåller nästan bara  kolhydrater. Ris innehåller några procent protein också. 

Gör så här om du vill räkna ut det: Tag 100 % minus vatten, protein, aska och fett. Det som återstår är kolhydraterna. Standardts foder innehåller ungefär hälften kolhydrater förutom extran som innehåller ungefär en tredjedel kolhydrater. Alltså deras foder består mest av ris. 

Kött består av mest protein. Ju högre andelen protein desto högre kötthalt brukar det vara i ett foder, om fodret inte har några vegetabiliska proteinkällor som kan heta något som slutar på ..protein eller ….gluten. (tex sojaprotein, majsprotein, vegetabiliskt proteinextrakt etc) Vassle och öljäst är också rika på vegetabiliskt protein. 

Orijen är nog det köttrikaste torrfodret som går att köpa här i Sverige och kanske i hela världen. Att det har färskt kött i fodret spelar ingen roll eftersom du kan räkna kanske 16-17 olika animaliska råvaror på de första platserna, några färska och några torkade.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Estellee13
0

Nackdelen är väl att man istället har proppat i ärtor och baljväxter i de flesta spannmålsfria torrfoder vilket inte innehåller några höga näringsämnen utan är mest en billig utfyllnad.

Jag råutfodrar mina hundar sedan 6 år tillbaka, kanske det vore något för er?