Hunddagis - inte sig själv nu
Nu har min Pudel på 6,5 månader varit på hunddagis för första gången. Han var bara där ett par timmar, och han fick leka med en labbe-tik i hundgården och ligga i sin box. När jag hämtade honom så blev han glad, men han gnällde mycket. När vi åkte därifrån gnällde han hela vägen hem i sin bilbur. Här hemma är han väldigt orolig. Han gnäller, morrgnäller, flämtar och springer runt. Han gömmer huvudet under soffan och biter i tyget och beter sig allmänt oroligt. Han är ju inte van vid att leka med andra hundar så här. På valpkursen fick han göra det, och då var han precis som nu väldigt orolig och gnällig hela tiden. Hur ska jag tolka det här? Är det omställningsbesvär? Känner han av sina hormoner (könsmognad på gång)? Vad ska man tro? Vad har ni för erfarenheter av hunddagis och deras första tid?
Hunddagis kan vara en väldigt stressig miljö. Låter som din hund blivit stressad.
Vad ska man då tro om framtiden? Han är ju väldigt lättstressad så man blir ju lite nervös :(
Jag tror att det kan vara så att din valp är överstimulerad. Vi har haft vår valp på hunddagis i snart 3 veckor. Han är snart 7 månader. När vi pratade med hon som driver dagiset så sa hon att det är vanligt att valpar inte kan sova på dagiset de första dagarna och att det är väldigt mycket nya intryck på samma gång. Så hon rekommenderade oss att ta det lugnt på kvällarna och hålla oss hemma förutom promenaderna då.
Nu hade vi tur och han sov bra redan första dagen på dagiset men trotts det va han väldigt trött på kvällarna. Han va också lite gnällig första veckan men det har försvunnit nu. Så mitt tips är att ta det lugnt resten av dagen och låt valpen sova så mycket som möjligt. Sen är ju alla valpar olika vissa har lättare till stress än andra har. Men ge det 2-3 veckor och se om det fortsätter, blir bättre eller värre. Prata även med de som driver hunddagiset så du vet om han sovit och hur han beter sig under dagarna medan han är där.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/