Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3701 ggr
Mysan_
0

Vilken ras är din hund?

Hej, jag ska skaffa en hund och behöver tips på raser:) Så jag tänkte undra vilken/vilka raser din(a) hundar är?:) Och vad tycker ni är bra och mindre bra med den rasen?:)

Mvh Islandshästen🙂

Wellcraft
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lagotto romagnolo

Det bra med denna ras är nog intelligensen, arbetsviljan & lojaliteten till sin familj (speciellt favoritpersonen ;). Han är proffs på agility, rallylydnad & tricks. Han kan gå lös nästan vart som helst (harar är dock kuuul att jaga) & vattenapporterar bra.
Han funkar med alla djur & alla hundar, så länge dem självklart är snälla mot honom. Det är en frisk ras.

Det dåliga.. Ärligt talat vet jag inte, pälsvården kan bli riktigt tjatig ibland när man inte har trimmer utan får klippa förhand. Men annars är de mesta bra med denna ras.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Och sen har vi pinschern, dagmatte hund som växt upp & utvecklats med mig.
Det är en ganska svår ras att beskriva då den är så mycket men kan försöka.

Det bra, för mig är det skärpan. Jag älskar skärpa & kräver någorlunda skärpa hos mina hundar, min lagotto har en del men i mitt nästa hundköp ska jag köpa en skarpare hund.
Detta ÄR rent utsagt en vakthund, den ska vakta gård & familj så det är inget man kan träna bort. Det är ingen larmande hund som ex. Chihuahua - mycket snack ingen verkstad.
En pinscher tar vaktandet på stort allvar & beter någon sig skumt & hotfullt då kan den attackera. Men den attackerar inte en vanlig människa som korsar tomten, såklart även om den misstänksamt skulle förfölja.
Sin matte eller husse avgudar pinschern, behöver du skyddas fixar pinschern det, behöver du kärlek fixar pinschern det, behöver du vila ligger pinschern vid din sida.
Det är en underbar ras.

Det dåliga då.. Ja en pinscher är en pinscher, man får ha det i åtanke. Om du tror att du dresserat din hund ordentligt ska du inte  vara så säker, om pinschern tycker att ex. bordet är en bra plats att sola på - då solar den där. Kanske hoppar den ner när du ser, men står du inte och vakar ja då kan du ge dig tusan på att pinschern är där ändå. 
Den har mycket jakt & det gillar inte jag, den ska jaga ikapp byten & döda fort, man får stänga in sina smådjur väl.
Sen har vi självständigheten, pinschern är en stolt varelse som anser sig själv vara centrum i hela världen, vill den göra någonting så gör den ofta det.
Säger du till pinschern på skarpen lär du få möta dövörat typ "jag lyssnar inte på dig matte när du är så tråkig & har den tonen".

Kort sagt, speciella hundar .. Men oftast blir det så att en gång pinscher alltid pinscher.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Turast
0

Collie :) Bra- rolig, charmig, aktiv bruksras som inte säger nej till träning Dåligt- ostabil mentalitet (inte alla såklart), rädslor, och dåliga med min collie är att han åkte på ED utan att det fanns spår av det i släkten :/

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Karolina-H
1

Kerry Blue Terrier Bra: Frisk ras med fåtal rassjukdomar, hänger med på allt, positiv, aktiv, älskar människor Sämre: lätt till skall, vass, har svårt för andra hundar, opålitlig Bouvier des Flandres Bra: aktiv, älskar arbete, lojal, charmig, snäll, myspropp, ställer upp på alla aktiviteter, kanon spårhund, lugn men med energi, stabil Sämre: vissa kan ha sämre mentalitet så kolla linjerna, mycket päls om man inte gillar det

Codeavalone.blogg.se

Sugar Mist
2

Jag har en australian shepherd. Det man får om man får en bra individ är en mångsidig hund med mod, driv, fart, personlighet, intelligens och ett stort hjärta. Det är en oerhört rolig hund att jobba med och som man kan komma långt med inom det mesta. Man kan tävla och träna det mesta inom hund eftersom det är en brukshund och vallhund, där vallinstinkten faktiskt finns kvar hos en hel del individer. Den har ofta stort föremålsintresse, är social och glad, stor kamplust och vilja. Egensinnig, påhittig och envis skulle man kunna beskriva den.

Sämre sidor är att det är en splittrad ras. Finns aussies som är som berner sennens. Sega, tröga, soffhundar som inte duger till annat än sällskap. Sedan finns det duracellkaniner som kan hålla igång i evigheter och där allt ska gå fort, fort fort. Sen finns det skarpa, reaktiva och socialt osäkra hundar som kräver mycket styrning i livet. Det finns en hel del skit i vissa linjer och en del rädslor och social osäkerhet. Det är en hund som kräver sitt i vardagen och för att få en fungerande hund så kan man förvänta sig att behöva lägga ner blod, svett och tårar under uppväxten. Sedan kräver den ju sitt under aktiveringsbiten eftersom den är en aktiv ras.

Men, är man villig att lägga ner en massa tid på att hitta rätt hund inom aussien så får man en kanonrolig hund att jobba med, och ffa en bästa vän!

-

[Nalle-]
0

Jag har en storpudel :)

Fördelarna med rasen är att den hänger med på allt man vill göra, vare sig det är att träna och tävla i hundsporter eller om man bara vill vara aktiv med sin hund i vardagen. De är väldigt anpassningsbara och är oftast nöjda bara de får vara med! Dessutom är de riktiga gosgrisar som helst ska vara så nära matte/husse som möjligt. Jag tycker om att de är så glada och ofta rätt flamsiga och barnsliga även upp i åldrarna. 

Nackdelarna tycker jag är att man ibland saknar lite mer krut och framåtanda i vissa situationer och man måste vara rätt påhittig i särskilt lydnadsträningen för att hålla motivationen uppe. Att traggla med en Pudel är inte enkelt, då gör de hellre nåt annat ;) Pälsen kan också vara en nackdel.

luckysheltie
0

Shetlans sheepdog!

Fördelar: Aktiv hund som passar dom flesta. Behöver bara borstas en gång i veckan. Lättlärd, följsam och pigg. Gillar att gå långa promenader och passar bra till nästan alla hundsporter. Gillar att vara med sin familj och hänger med på det mesta. Dom är i lagom storlek (enligt mig, men gillar mest dom som är åt det större hållet). Brukar funka bra med andra djur och hundar. Dom finns också i många olika färger.

Nackdelar: Kan vara skälliga och vissa kan vara lite nervösa.

En bild på min trefärgade sheltievalp!😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Empisen]
1

Har en Jack russell.

Älskar russllarnas uthållighet, envishet (ibland), styrka, clowniga sida och det faktum att dem är en stor hund i en liten kropp. 

Mindre bra.. Kan ju vara envisheten vid vissa tillfällen då, har min grabb bestämt sig för att han vill ha någonting så ger han sig inte förrns han fått det (vilket kan vara både bra och dåligt) 😉
Tyvärr hamnar många russllar i fel händer och deras styrkor blir då istället problem. Men det gäller inte bara Jack russelln..

Skickar med en bild på min fiina russell! ❤️

Ambrose
0

Rottweiler

Bra:
Mångsidigt, smart och arbetsvillig hund. Med rätt bruksavlad hund så kan man hålla på med det mesta. De kanske inte blir bäst på en specifik sak, men det blir rätt bra på många olika grejer. En hund för någon som vill arbeta ordentligt med sin hund på dagen, för att sedan slappa framför TVn på kvällen. Med rätt träning har det en stadig av och på knapp och de lär sig precis när de ska göra vad. Knähund i "lite" större format ;) Keliga, klantiga nallebjörnar som gör allt för sin ägare om denne har gjort sig förtjänt av det.

Sämre:
Envisa och självständiga. Oftast inte en hund som gör allt för en bit korv utan det gäller att hitta precis det din hund går igång på och se till att skapa en god kontakt och ett bra sammarbete. Hunden arbetar MED dig, när den vill, inte FÖR dig.
Något svåra hundar som skaffar sig sysselsättning på egen hand om de inte får en uppgift :) Absolut inte en hund som passar vem som helst.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ravynsfair
0

Nu har ju inte jag en renrasig hund men jag väljer att presentera honom ändå. 

Hector är en Schäfer/Dogo Argentino. 

Fördelar: 
Människokär, otroligt lugn och vänlig, självständig men vill ändå vara med. 
Mycket spring i benen. 
En riktig arbetsmyra med rätt belöning men samtidigt en soffpotatis. 
Bra spårnäsa.  Fantastiskt snäll med barn och andra djur. Långt tålamod. 

Nackdelar: 
Kan omöjligt koncentrera sig om han inte fått springa först. 
Kräsen med belöning,  
Sjävlständigheten kan vara ett problem ibland, lägger gärna dövörat till när det blir tråkigt. 
Stor jaktlust utomhus. (Inomhus märks det inte av alls trots div smådjur)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

5ara
0

Lite OT här. Hoppas det är okej🙂

Vilka fina hundar ni har!!!

#8 Vad innebär "en stor hund i en liten kropp"? 🙂 Hör ofta detta uttryck om JRT men har inte riktigt förstått vad det betyder…

CissiD
0

Jag har en Lancashire Heeler valp på 6 månader och är jätte nöjd med mitt val av ras. Positivt: vill hänga med på allt, blir inte galen av en vilodag, kommer orka med mina tävlings ambitioner men ändå älska att gosa i soffan, älskar människor och hundar, är en stor pussgurka som älskar att slickas, väldigt frisk ras, liten men robust och väldigt smart. Negativt: har lite jakt i sig så de behöver ja träna så han inte försöker fånga små djur, behöver en del mental aktivering annars hittar de på bus, slickandet kan bli lite jobbigt ibland annars har jag inte märkt något mer jag tycker är negativt och inte läst heller.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Wenniz
0

Hund nr 1, Sheila.

Sheila är en 8 årig Blandras dam som lever upp till namnet Dam då allt ska passa henne. Hon är en blandis mellan Border Collie/Siberian Husky.

**Bra:
**Tålig, aktiv, arbetsvillig hund som älskar att jobba med både kropp och huvud. En hund som har en tydlig "av & på knapp", trevligt temprament (i alla fall min) och är en väldigt säker och självsäker hund. Älskar människor och går bra ihop med olika hundar då jag tror att det kommer lite från Huskyns sida. Kan inte skälla (vet inte om det bara är min) men pratar istället vilket är trevligare än en gaphals. :)

Sämre:
Envisa och självständiga. Har både starkt jaktbeteende och vallbeteende vilket gör att det slår över lite vilket kan göra hunden lite frustrerad vid andra djurtyper som t.ex. hästar som springer eller får som ex. Fäller massa hår.  Drar en massa.

Hund nr 2, Corinne

Corinne är en 4 årig Whippet med rejsgener.

Bra:

Lugna inomhus och är en aktiv hund utomhus, då är det full fart. Trevliga och kärleksfulla hundar. Lättlärda när man har övertygat dem att det är roligt att träna, jag tränar flera hundsporter med min whippet. Bra storlek.

Sämare:

Klantiga, vissa Whippetar gillar att jaga och därför måste träning av inkallning börja tidigt. Kan ha svårt att leka med andra hundar då Whippets är kända för att vara lite "rasister" av sig som helst leker med sina egna. Ibland när det inte passar Whippeten kan den spela dum för att få sin vilja igenom. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
tjoopa
0

Jag har 2 bichon havanais :) Positivt är deras glada och vänliga mentalitet. Deras anpassningsförmåga, är du aktiv hänger dem gärna med och är du mer en soffpotatis är dem oftast nöjda bara dem får mysa med dig. Havanais är väldigt lättsamma hundar, skaffar du en kan det fort sluta med att du har en hel flock efter ett tag ;) Negativt är att rasen kräver en hel del pälsvård. Även om du håller hunden nedklippt så är pälsvård ett måste, och om du vill ha den rastypiska långa pälsen kan det vara bra att lära sig lite om pälsvård. Jag tycker pälsvården är en rolig del men den kan vara krävande om man inte är beredd :)

[Trollbjörken]
0

Har en blandrashane som är amerikansk coker spaniel, sheltie och pon och en chinese crestedtik. 

Hanen är min första egna hund, va 15 när jag skaffade honom, tyvärr nybörjare, hittade en söt valp på blocket och läste inte på om raser utan åkte och hämtade honom. Han är jättemysig, men oj va problem vi har haft med honom…envis, triggas igång på minsta lilla, man får inte hålla i honom för ex rakning, kloklipp eller hos vet för då går han till attack trots oändligt mycket träning, mycket problem med öron och tassjukdomar osv. Hade det varit idag jag hade hittat honom på blocket hade jag aldrig köpt en sån här blanding,(är egentligen inte för blandningar, blir i många fall galet enligt mig men där är det ju delade åsikter) men nu är han här sen 7 år och otroligt älskad trots sina brister 🙂

Chinese crestedtiken har jag haft i 1,5 år och den rasen har tassat rakt in i mitt hjärta. full fräs hela dagen, men kan även slappa i soffan under en filt på min arm. Nackdelen kan väl vara att de är så fruktansvärt envisa 😉 och min är riktigt svårmutad, men det verkligen en underbar ras 😃 Utseendet finns de ju dom som inte gillar, själv älskar jag hur de nakna ser ut 😍

[Empisen]
0

#11 Vet inte hur jag ska förklara det riktigt, men att dem kräver mer än vad utsidan visar kanske? 😉
Många tycker att små hundar inte alls kräver lika mycket som en stor hund..
Mycket hund i litet format kanske är en bättre benämning..

LuLeLo
0

Cocker Spaniel (engelsk)

Fördelar:
*Arbetsviljan
*Matmotiveringen

*Will to please

*Kärleksfull

*Glad och sprallig personlighet

*De älskar livet

Härlig arbetsvilja med energi och alltid glad över arbete. Trots tråkiga upprepningsövningar så älskar Lotus träning och har mycket "will to please". Han är även den snällaste hunden i hushållet och har ett väldigt bra psyke, tål mycket innan han säger ifrån. Han är kärleksfull och lekfull, och glad som in i bomben! Glädjen, arbetsviljan och viljan att tillfredsställa matte oavsett är det härligaste med rasen, plus den stora matglädjen förstås! En aktiv ras som ska ha längre promenader och gärna få träna på någon hundsport. Dessutom briljerar cockrar i viltspår.

Nackdelar:

*Jaktinstinkten

*Pälsvården

Jaktinstinkten och pälsvården. Cockrar är en jaktras som stöter vilt vilket ger betydligt större jaktinstinkt än om de bara skulle apportera, hare och fågel är värst. Denna egenskap gör så att jag aldrig kommer kunna lita på Lotus lös i alla situationer. Pälsvård får man dessutom mycket av. Det ska trimmas, rakas, klippas, borstas och effileras, ofta dessutom. Beroende på färg och pälstyp får man olika mängd pälsjobb.

Bild på lille Lotusen:

Tass Josephine

Whippetgerbilen
0

En Whippet 🙂En bra familjehund som gillar att mysa i soffan och springa 😛Vi hade en Papillon förut ett tag också men tyvärr så kunde vi inte ha kvar honom på grund av hundbråk 😕Men Papillon är en lärorik hund som gärna vill syssla med någon hundsport tex Agility. Det dåliga med Whippet är ju att om man tex vill gå lydnad eller sånt så går inte det så jättebra eftersom vinthundar är väldigt lika katter i beteendet!

Dogs is my world ♥

5ara
1

#16 Ja, den förklaringen kan jag verkligen förstå! Det är precis min uppfattning om Jack Russeln. Härliga hundar🙂 Tack för svaret!

Vildavestern
1

Skotsk hjorthund.

Bra:  väldigt snäll och vänlig ras.  Lugna och trevliga, slänger sig inte över främlingar och vill inte hälsa på allt och alla hela tiden. Kramdjur storlek XL. Väldigt vinthundigt beteende - jag skriver det som en bra sak för jag gillar deras sätt att vara. Mild och lite försiktig , min är otroligt förtjust i barn. 

Dåligt:  envis som synden, svårmotiverad och totalt omutbar - vill han inte göra något så övertalar man honom inte! Min är reserverad och osäker, det är hans personlighet, inte så rasbundet även om de flesta är som vinthundar är mest - familjen och matte är toppen ,alla andra skiter de ganska mycket i.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Fialialej
1

Aussie/bc. Det som är positivt är också negativt, i olika situationer; energisk, uppmärksam, reagerar snabbt, vill arbeta, älskara tt vara med mycket.

"På natten är alla katter svarta"

drika
0
**_Börjar med Keeshond:)

_**

Min första vovve var keeshond. Mycket barnkär hund men vill dock inte att man ska klänga på henne och myser gärna men är absolut inte en knähund enligt min erfarenhet. Var "unghund" mellan 1-3 år innan hon lugnade ner sig vid 4-5 år och då kunde hon gå lös när jag var ute och red min häst på 2 timmars turer men låg mycke träning bakom men det var de bästa hon visste. Väldigt snäll och lyhörd, vaktig vilket jag gillade. Nackdel, hon fick aldrig lära sig vara med andra hundar så hon kunde inte riktigt hundspråket men det är ju ingen rasgrej mer hur hon blev uppfostrad. Hon älskade att bada. En jättebra sällskapshund tycker jag. Rasen är lättlärd, intelligent, livlig, nyfiken men kan samtidigt vara något avvaktande mot främlingar, och fungerar idealiskt som larmande vakthund. Den har låg jaktlust. Man ska hålla koll på att den är frisk från hd och ed med:) Vill vara med familjen hela tiden skulle ja vilja säga.

Bästa första hunden!:)

Hälsningar

Fredrika

drika
0

Andra rasen: Leonberger

Mycket trevlig, folkkär och mysig ras.  Men också busig om han inte får sitt varje dag, kräver lite hjärngympa och en del motion annars är det enda negativa att dem har en del rasbunda sjukdomar. Men är som en stor nallebjörn och extremt snälla.

Hälsningar

Fredrika

drika
0

Och tredje: Shetlans Sheepdog

mest lättlärda och följsammaste hunden, vill alltid arbeta , också vara med mysa, har en av-påknapp. Tycker det är roligt att prova på olika aktiviteter. Tycker att denna ras passar den som antingen vill träna och tävla annar sska den vara hos någon som alltid är med hunden och gillar att röra på sig:) Detta är "min" ras. De tre hundar jag har nämt kräver dock pälsvård, en ordentlig borstin gca en gång i veckan men de räcker. Fråga gärna om det är nåt du undrar:)

Hälsningar

Fredrika