Vilken ras är den ultimata för mig?
Efter att jag nu jobbat ett tag ska jag åter igen börja studera och denna gång blir det på distans. Jag har länge väntat på rätt tillfälle för att skaffa hund och det känns som att det äntligen är här! 
Det jag söker är en:
liten/mellan hund i storleken.
en hund som är ganska lättlärd.
jag vill gärna köra lydnad/rallylydnad/agility och eventuellt tävla i dessa också.
så liten jaktlust som möjligt.
gärna en ras som är människokär.
Titta på sheltie, shetland sheepdog. Riktigt duktiga i lydnad och agility.
Tass Josephine
sheltie skulle nog passa :)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Tänkte också på sheltie :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Tänkte också på Sheltien, men jag vet inte om jag hade påstått att den är speciellt människokär. Inte så att just den egenskapen utmärker sig.
Är sheltien mycket skällig eller går det att lätt träna bort? 🙂
#5 alla hundar kan bli skälliga om man inte tränar dom 😉
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#6 och vissa går det inte att träna bort det på.. jag har ett levande bevis.. men han är ju en collie också och de är ju… lite knasiga..
#7 Är collie skälliga av sig?
Min vän som föder upp har isåfall väldigt tysta colliesar - dom skäller typ aldrig!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Kan vara värt att kolla in på papillon också :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
#8 oj! vad skönt xD haha de flesta jag vet som har collie har väldigt pratiga collies. Jamie har lätt till skall men för det mesta "pratar" han (gnyr, gruffan, mumlar) 😃
#9 Är det någon skillnad mellan papillon och phaléne förutom öronen? 🙂
#4 vaa alla shelties jag träffat har varit väldigt människokära en av dem mest människoälskande hundarna jag känt var just en sheltie hon var nästan "värre" än mina nuvarande jack russells!
Har även sett jaktlust hos shelties!
Och TS Jack russell terrier kan jag rekommendera fast dem fyller inte upp ett av dina krav det är jaktlusten för många individer har mycket jaktlust men det är individuellt och det finns uppfödare som satsar på att minska jaktlusten.
och Möjligt vis någon av dessa raser:
Italiensk vinthund, Pappilion, eller tysk spets annars rekommenderar jag dig att kolla efter själv se vilken ras du är intresserad av läsa på om den och kontakta uppfödare svårt att tipsa om raser det finns ju fler som kan passa!
#12, Sheltie, jaktlust? Hur mycket är det? Det är ju en vallhund från början, och vallhundar ska ju valla, inte jaga. Borde vara mycket mindre jaktlust i en sheltie än vad det är i t.ex en spaniel.
Tass Josephine
Jag är ett stort fan av dvärgschnauzer (kan bero på att jag har en). De är ju rätt lagom i storlek. Får plats i cykelkorgen men blir inte trampade på hela tiden. otroligt lättlärda. Några exempel - 5 min att lära sitt, 10 min att lära ligg och 5 för att lära rulla tog det för oss när han var valp. Nu lär han sig efter ett försök. Funkar till allt. Vi tränar agility för att det är kul men han skulle passa perfekt för tävling oxå. Riktigt lydig, skulle aldrig trotsa. Går alltid lös och kan för många tricks att jag inte kommer på alla. Så jag gissar att lydnad skulle funka bra det med. Vissa har problem med jakten eftersom de är råttjägare men det har inte varit något problem för oss. Vår går alltid lös, hajar till om en fågel flyger upp precis bredvid honom men jagar den inte. Ingenting med kaniner, chinchillor, katter, rådjur, osv. Gerbilerna hemma kan springa runt i bollar utan att han bryr sig men skulle de komma helt lösa nära honom skulle han säkert reagera. Griffon bruxellios ska vad jag har hört vara helt jaktfria och trevliga i lynnet. Däremot är de väl inte lika smidiga som collies och Schnauzrar.
Jag ville ha ungefär samma som dig en lättlärd, människokär, som skulle gå att tävla eller träna i allt möjligt. Så vi skaffade en Lancashire Heeler som även den är en vallhund. De följer med på allt och är lättlärda. En rätt ovanlig ras som är liten. Har bara en valp än så länge och han fattar de mesta direkt eller väldigt snabbt. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Vallning är en förfinad form av jakt, så vallhundar kan jaga, en del använder sina BCs till älg o rådjursjakt.
Shelties är kända för att ha lätt till skall, precis som många spetsar.
#12 Att avla bort jakt ur jakthundar borde vara straffbart, faller inte inom ramen för vad jag anser vara seriös avel.
Håller med om Lancashire Heeler!
Du kan gå på några utställningar, på de större brukar det finnas rasmontrar där man kan träffa flera individer av de olika raserna, uppfödare o vanliga ägare.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#16 fast jack russell räknas idag mer som sällskapshund än jakthund enligt skk och många uppfödare så jakt hos vissa individer har redan minskat, jag har inte heller rekommenderat något men jag känner många jrt uppfödare…
#13 alla hundar kan ha jaktlust oavsett ras sheltien jag hade hand om slet sig nästan ur kopplet så fort hon såg fåglar eller liknande smådjur(hon ville jaga dem)
sheltien har generellt låg jaktlust, och kan ha lätt till skall. man hade spetsar när man avlade fram dom. men jag upplever dom inte skälliga som t.ex spetsar. dom skäller t.ex när dom har kul, när någon knackar på dörren, när den vill ha uppmärksamhet osv.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag har sheltie, han går in på allt du skriver 🙂 Han har lätt till skall, men endast när någon kommer in på gården vilket jag tycker är ganska normalt. Kan hända att han ger ett litet skall om han blir för uppspelt under lek… Men de "pratar" mer än skäller, låter lite som "aaauuuhhfh" och "muff" och är extremt gulligt varje gång 😂 När någon kom förbi och han började prata med henne så sa hon att han lät preciiiis som hennes sheltie, så antar att det är ett sheltieljud 😂 Han har ingen jaktlust alls… Om man inte räknar insekter 😉
Har endast träffat en sheltie (min väns) som inte var människokär (och då endast främlingar, värmde upp till mig på andra besöket…), och jag vet att hon inte fick någon socialträning utöver valpkursen så det beror säkerligen på det…! Viktigt att socialträna från början precis som alla andra hundraser 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#11 nej det är ingen skillnad förutom öronen, vissa påstår att phalene är lite lugnare men det har jag svårt att tro på då dom kan födas i samma kullar :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Keeshonden skulle kunna passa :) Den är familjekär men oftast inte intresserad av främlingar.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Min Sheltie är inte människokär och han är ordentligt socialtränad sen han var liten. Han skäller inte mycket, men han "pratar" nästan jämt.
Tack för era förslag! Ska kolla på raserna ni föreslagit. 🙂
#16 Jovisst kan vallhundar jaga, precis som man kan lära en retriever att valla. Men det mest ultimata är väl att ha en ras utformad för det arbete den ska få göra.
Kan alltså vallningsinstinkten ta sitt utlopp i att hunden springer efter och jagar vilt?
Tass Josephine
kolla aven in mittelspitz och jaktcocker.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Skulle också säga papillon :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus