Från 24/7 till få timmar, omställning!
Jag måste bara skriva av mig lite, haha!
Nästa måndag börjar jag äntligen arbeta (köpte Molly september 2012 efter att ha arbetat i 6 månader, tog chansen då jag äntligen hade tid och ekonomi för en hund.. hade då velat haft hund i 15 år så jag var ju överlycklig som fick min chans) och Molly skolas in på dagis på fredag. Jag är i behov av jobb då pengarna helt enkelt börjar ta slut nu.. så det kom ju väldigt lägligt!
Jag har spenderat 11 månader med henne snart, 24/7. Enstaka gånger har jag åkt iväg på roligheter eller på ärenden men har mest spenderat min tid med henne eller så har hon fått följa med. Hon är ju en del av mig och jag är så tom utan henne. Jag satt och tänkte på detta nu.. från att ha varit med henne 24/7 i 11 månader till att få några timmar med henne/dag samt helgerna med henne… vilken omställning! Nu är det JAG som lider av separationsångest! Det jag dock ser fram emot är alla roliga kurser vi kan gå på då pengarna kommer rulla in.. nu kan jag äntligen ta tag i våra mål och planer så att säga!
Jag tror med all säkerhet att Molly kommer tuffa till sig på hunddagis, hon som är lite feg för främmande hundar (tjuter för sitt liv och gömmer sig, aldrig aggressiv) kommer nog växa enormt i psyket att få ha sin egna lilla flock och hon kommer nog lära sig hundspråket rätt bra. Hon kommer ha så roligt om dagarna och det behöver hon då hon är unghund idag och har mycket energi att få ut.
Men att man kan känna sig såhär sorgsen att förlora mycket tid med sin hund?! Någon som känner igen sig?
Jag har svår seperations ångest från min hund, jag går till skolan och saknar hans närhet och trygghet.
Brukar ofta åka tåg med honom, alltid ha honom nära som en trygghet, men utan honom blir jag osäker. Det är inte så att det märks på utsidan men jag saknar honom verkligen och helst av allt skulle han få följa med överallt, in i butiker osv, men det funkar ju såklart inte så det är bara lämna ifrån sig honom och tänka på nuet, vad man ska handla osv, inte grubbla på hur det går för hunden hemma utan man tänker på hur kul man har istället och sen möts man ju av en glad hund i dörren väl hemma igen, och den lyckan när man kramar sin bästa vän efter ett par timmar separerade slår ganska mycket faktiskt enligt mig, det är så mysigt 😘
#1 Skönt och höra att jag inte är ensam. :P Det blir lätt att man binder sitt liv runt sin hund så att säga.. så har det blivit för mig i alla fall. Jag gör ju allt med Molly så att få mindre tid med henne är lite sorgset.
Ja, sen får man väl se sina arbetstimmar som lite ''frihet''. Kanske blir enklare då. :P Att veta att andra tar hand om min hund så jag får lite frihet och vara lite ensam, det är rätt viktigt också i långa loppet.
Känner verkligen igen det där, bara med att ta sig in till skolan någon gång i månaden kommer bli svårt. Inte för att han klarar sig, för det gör han, om det så är att han är ensam några timmar eller med en släkting så klarar han sig. Det är matte som inte klarar sig ;)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#3 Hundar är beroendeframkallande. :)
Känner också igen mig. Har varit hemma med min hund i 10 månader, hade praktik några månader men då var han med. Han är som min skugga och nu ska jag börja plugga tre timmar fyra dagar i veckan och har väääärldens separationsångest. Blää! Känns skitjobbigt att han inte kan vara med.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#5 Det känns så bra att inte vara ensam om detta!
Önskar man alltid kunde vara hemma med hunden sin! Som pensionär kanske men det är långt dit, haha. :)
#6 😃
#7-#8 Så hade ju jag det som sagt, på min praktik. Det var heeelt ultimat. Efter mina studier har jag planerat så att jag ska kunna jobba hemifrån och ta med hunden till jobbet 😊 Haha… Man är kanske lite hundmänniska när man planerar sin framtid utifrån sånt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag har ordnat min vardag och anpassar mitt liv helt för att kunna ha hundarna med mig 24/7. Sover i bilen hellre än på vandrarhem osv.
De klarar utan problem att vara ensamma hemma, men jag får "separationsångest" bara av att gå ut på gårdsplan utan dem;) Känner mig både naken och handikappad (de är ju mina arbetshundar) när de inte är med.
#8 Haha ja, det vore drömmen!
#9 Ja, oja! Lägger man om sitt liv efter sin hund ÄR man nog hundmänniska. Nu när jag börjar arbeta tänker jag ''HUR ska jag ha tid för Molly?'' först och främst…. och så har jag pojkvän, familj och vänner och mig själv också. ;) Men först och främst tänker jag på Molly, haha! Man måste vara lite ''hundskadad'' då. :)
#10 Åh, jag blir alltid så glad av att läsa att folk engagerar sig så för sin/sina hund/hundar! :) Det är härligt att läsa!
Det där med att känna sig naken känner jag igen, fastän jag bara har Molly som sällskap hittills. Det är som att jag saknar nåt, man tänker och tänker vad jag glömt hemma och sen kommer jag på att det är Molly.. haha! Ett exempel var när jag och pojkvännen för första gången lämnade Molly hemma hos han och skulle till affären.. jag visste nästan inte hur jag skulle gå eller göra? Jag är ju van att ha en hund som vill nosa på allt och inget och nu behövde jag bara gå.. det var en konstig känsla. :P