Annons:
Etikettbeteende
Läst 2096 ggr
[Tisstassen]
10/21/18, 1:37 PM

Ointresse för mat, vad gör jag för fel??

Nu börjar jag tro att det är mig detta beror på… jag Har en hund på 3,5år som alltid varit lite kinkig med mat, han har inte velat äta torrfoder, han har haft intresse för färskfoder till och från, men det kan variera från dag till dag. Jag har försökt byta foder massor med gånger, försöker servera mat på nya sätt osv, men inget duger. Jag fick hem en matglad valp och jag var så glad och lättad! Men nu är han 9månader och är lika tveksam som den vuxna… valpen kan äta om det är megagott, tex färskfoder. Men jag har ingen plats att förvara sån mat längre! Vad tror ni att detta ointresse för mat beror på? De kan gå fram och nosa på torrfodret och sedan gå därifrån… ibland går de ej ens fram

Annons:
molam
10/21/18, 2:03 PM
#1

Hur aktiv är hundarna?  vår ena hund had ett otrolig ointresse för man och han inte aktiveras (tränas ol) Så fort vi tränar så han får bli nöjd som kommer intresset upp igen =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Werifesteria
10/21/18, 2:31 PM
#2

Min ena hund fungerar som #1. Hon äter som en häst vanligtvis då hon motioneras och tränas mycket men de dagar jag har varit sjuk eller  hon av annan anledning inte kunnat få så mycket motion eller stimulans så äter hon knappt.

frijoh
10/21/18, 4:32 PM
#3

Min hund vill bara käka på kvällen. När jag gav morgon och kväll åt hon knappt alls, sen började jag bara ge på kvällen och då började hon käka. Sen som #1 och #2 säger så ökar min hunds aptit också av att ha varit ute precis innan maten serveras :). Jobba för maten är också aptitretande, typ kleta färskfoder i ett träd har jag gjort ibland 😅, eller använda torrfoder som belöning.

Elsis matte
10/21/18, 5:48 PM
#4

Lugn och fin, aptiten sjunker ofta i samband med pubertetens hormonstormar, och ökar igen efterhand. De flesta av mina hundar (inte springern…) har haft en matkinkig period i ungefär den åldern. Sedan upplever jag att matlust i hög grad verkar vara medfött, visst kan man påverka den en del, men framförallt är det hundens ras, linjer och personlighet som avgör.

Jojaton
10/21/18, 6:02 PM
#5

Min hund åt kanske en tredjedel av vad han skulle mellan ca 7-10mån ålder - vissa perioder kunde han gå två-tre dagar med någon tugga mat och några godisbitar i magen. Jag provade strö på blodpulver, ge i Kong, ge allt på morgonen, allt på kvällen, dela upp, ge precis innan träning/långpromenad, precis efter osv. Vissa grejer funkade ett par dagar, andra funkade inte alls. Vid 10-11mån började aptiten sakta öka, nu (16mån) slickar han skålarna rena och verkar aldrig bli mätt.

Johanna - Instagram

[Tisstassen]
10/21/18, 6:28 PM
#6

Oj vad skönt att läsa!! Hade ingen aning om att detta kunde vara pga hans ålder! På den vuxna hunden ser jag skillnad på att han aldrig vill äta före lunch, samt att han äter bättre efter promenader precis som ni skriver! Då kanske jag bara ska ta det lite lugnt några månader och låta honom leva på de han petar i sig haha

Annons:
Kiwi2024
10/22/18, 7:11 AM
#7

Vår hund blev också kinkig med mat i den åldern men har definitivt gått över nu :)

[Forest]
10/24/18, 8:43 AM
#8

6 våra hundar får liten frukost med färskfoder det är inte alls mycket men det är bra för att hålla deras magar glada. Sen har dom torrfoder om dom vill ta efterrätt men det vill dom i regel inte. Sen får dom kvällsmaten (mellan 17-20 beror på hur jag jobbar) då färskfoder igen men nu med torrfoder. Jag kokar lite vatten häller i en skål över torrfodret när det svalnat lite så kör jag i färskfodret, delar upp det och ger dom. Dom har torrfoder även som torr under hela dagen och det är efter kvällsmaten när matte är hemma som dom gärna tuggar i sig några extra kulor.

[Tisstassen]
11/16/18, 9:56 AM
#9

Nu bara en månad senare är det enorm skillnad. Han nästan slänger sig över maten som serveras!! Precis som när han var valp. Så precis som ni skrev så var det säkert pga åldern! Nu är han snaaart 10 månader och jag märker stor skillnad i spökighet osv också

Jojaton
11/16/18, 10:33 AM
#10

#9 vad skönt att det släppte så fort! 😃

Johanna - Instagram

Ambrose
11/16/18, 3:20 PM
#11

#9 Har ni haft löptik i området? Det kan hanar reagera olika mycket på, bl.a. genom att inte äta, vara allmänt borta i huvet, eller ha svårt att slappna av. Skulle ju t.ex. kunna förklara varför det försvann såhär efter en månad. Då kan de komma tillbaka igen nästa gång en tik löper i närheten :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Tisstassen]
11/16/18, 5:03 PM
#12

#11 min vuxna hane reagerar väldigt starkt när det är löptik i området,(genom att lukta mer intensivt, dra i kopplet, slicka mkt på kissfläckar, allmänt mer stressad) och jag har inte märkt något på honom! matointresset hos unghunden varade typ 2 månader eller så 🤔

Rafflan
11/17/18, 1:05 AM
#13

Sålänge dem inte har problem med hullet är det inget att oroa sig för, min ena vovve kan skippa visa mål mat då och då, och äter sen nästa portion, bara dem inte blir magra/för smala så är det ingen fara om dem inte vill äta varje gång vi vill att dem ska äta ;)

Annons:
[Tisstassen]
11/17/18, 8:51 AM
#14

#13 nej det är sant :)

Upp till toppen
Annons: