Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2809 ggr
Herveaux
3/18/18, 1:39 PM

Folk som fotar utan att fråga

Så hände det igen. 
Ute med maken och jycken i solskenet.
Korsar en väg där det går ett par på andra sidan. 
Hinner inte ens över vägen innan snubben har tagit fram telefonen för att fota/filma. 
Jag blir så förbannad när folk inte ens har hyfs att fråga om det är okej innan den där j*vla luren ska fram. 

Har ni några tips på vad man kan ryta till med för att få folk att fatta att min hund inte är någon sevärdhet som varenda käft med kamera har rätt att föreviga?
Nu blir det oftast något i stil med "Fråga om lov först, tack!" eller en arg blick och svordomar… 
Råkar ni också ut för hundpaparazzis?

Ursäkta tonläget i texten. Pissed off husse här.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Pyttelite
3/18/18, 1:51 PM
#1

Så länge du befinner sig på allmän plats och du inte finns inom ett skyddsobjekt finns det ingen regel som säger att man behöver ha fototillstånd vad jag vet. Vilken lag syftar du på om man ska behöva be om lov?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Taggeman
3/18/18, 1:52 PM
#2

Här en sida av regler för att fota.

Får jag ta bilder av folk på gatan?
Ja, du får fotografera vem du vill, var du vill (jag tar upp det där med var du vill längre fram i texten). Det spelar ingen roll om du fotograferar flera personer i en folksamling eller en enskild person på nära håll.

Måste jag inte fråga först?
Nej. Men det är naturligtvis trevligast att fråga, såvida du inte är ute efter ögonblicksbilder förstås.

Men om jag börjar fotografera och personen ber mig, vänligt eller hotfullt, att sluta fotografera, får jag fortsätta ta bilder?       Ja.

https://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/vad-far-man-fotografera.htm

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

m2studio
3/18/18, 1:52 PM
#3

Jag tror att det är fritt och ta kort eller filma på gatan nästan hur man vill, men där efter om du ser filmen eller bilden publicerad som du/ni är huvud karaktären utan lov då du kan kanske stoppa den eller anmäla det. Lagen är lite klurigt med detta tycker jag.

Ex: jag låter min Gå-kamera rullar i bilen o filmar allt och alla som passerar den. Jag kan använda det hur jag vill nästan och det min material. Om jag lägger den på nätet skall jag otydlig gör alla andra bil nummer plåtar och kanske lite annat bara tror jag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Herveaux
3/18/18, 1:54 PM
#4

Jag syftar inte på någon regel eller lag.

Jag kanske är en den enda som tycker det hör till vanligt hyfs att fråga om det är okej innan man fotar folk eller deras djur…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[IdaSoren]
3/18/18, 1:58 PM
#5

#3 Det stämmer inte, man får publicera bilder på människor/hundar/registreringsskyltar/annat hur man vill så länge det inte är i reklamsyfte. Länken i #2 förklarar alla regler väldigt bra.

Förstår dock att det är irriterande att folk fotar på avstånd istället för att komma fram och fråga först! Har du provat göra de som fotar medvetna om att du har sett dem och inte uppskattar det? Inte genom att vara otrevlig eller så menar jag, utan bara uppmärksamma dem om att du ser vad de håller på med? Eller så kanske du skulle kunna gå fram till dem och fråga om det var något speciellt de undrade, eftersom du såg att de var så intresserade… Men förstår att det inte är något man orkar, eller borde behöva, göra. Lättast är nog att bara försöka att inte bry sig om det.

Herveaux
3/18/18, 2:05 PM
#6

#5 Nja, ganska sällan folk fotar på nämnvärt avstånd. Oftast står dom 1-2 meter ifrån eller kommer fram för att fota när man tex sitter på stan och pratar med en kompis och hunden  är med. Oftast säger dom inget, utan kliver fram fotar och går. Känns ganska olustigt minst sagt. 

Någon gång ska jag prova att gå fram och fota tex föräldrar med sina barn utan att säga ett ord, se hur poppis man blir då.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[IdaSoren]
3/18/18, 2:08 PM
#7

#6 Brukar du säga något då, eftersom de kommer så nära menar jag? Om du skulle avbryta dem genom att typ säga hej eller vad som helst tänker jag att de flesta kanske skulle komma av sig och faktiskt fråga om de får fota istället för att bara köra på, liksom.

Zadeira
3/18/18, 2:16 PM
#8

Ta upp din egen mobil och börja fota dem tillbaka om det stör dig.

Herveaux
3/18/18, 2:18 PM
#9

#7 Jodå, provat att både säga ett glatt "Hej!" och att ge en missnöjd blick men det blir mest att dom tar sin bild och slinker iväg. Ett fåtal ser väl lite ertappade ut men säger ändå inget.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Changrila
3/18/18, 2:19 PM
#10

Vad är problemet med att de fotograferar?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Herveaux
3/18/18, 2:21 PM
#11

#8 Bra idé! Maken sa samma sak.😃
Kanske ska höra med fotografen i släkten om han har kvar sin pensionerade gigantiska systemkamera. Kan jag slänga upp den i nyllet på folk, se hur kul dom tycker det är.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
3/18/18, 2:32 PM
#12

#10 Problemet är inte just att dom fotar, utan att dom inte frågar om det är OK, även om dom inte måste fråga. 
Jag tycker det är otrevligt och ganska jobbigt att folk fotar oss i tid och otid (utan att fråga). På tåget, när man fikar ute med vänner, när jag tar ut pengar….osv.
Frågar folk först har jag iaf en chans att neka (även om det inte måste respekteras).
Vill ha med hunden men inte behöva se en kamera i ögonvrån titt som tätt. 
Vet inte om min sociala fobi gör det hela än mer laddat.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tiger tok
3/18/18, 2:32 PM
#13

Ta det som en komplimang. De tycker antagligen att din vovve är fin/cool:) Det är väl som om att någon skulle gå fram och säga "fan vilken häftig hund du har!"

Annons:
Herveaux
3/18/18, 2:47 PM
#14

#13 Då får hellre folk komma fram och säga det - eller skrika det när dom inte vågar komma nära.

---

Jag trodde verkligen inte att jag var den enda som tycker detta fotande (utan att fråga) är jobbigt eller störande. Se så fel man kan ha.🤐


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zadeira
3/18/18, 2:49 PM
#15

#14 Jag har faktiskt aldrig varit med om att nån fotat min hund alls faktiskt. Däremot blev jag och en kompis en gång tillfrågade om en fotograf fick ta foto på oss till en eventuell utställning. Det var skumt men verkligen uppskattat att han frågade och inte bara fotade.

Däremot tycker jag sämre om när folk kommer fram och börjar klappa/prata med hunden innan de checkat läget med mig.

CayKantos
3/18/18, 2:56 PM
#16

Jag förstår totalt vad du menar. Jag fotar själv mycket men frågar alltid först OM inte det va ngn moment jag fångade i kameran, men då går jag oftast dit i efterhand och frågar om det är ok jag tog en bild på dom/deras hund. Tycker det e ren respekt och ngt man bör göra om man inte vill att det till slut faktisk blir lag på det… Jag skulle inte gilla om en massa tar bilder på mig/min hund utan att fråga..

Eller som en tjej gjorde i stan nyligen.. gick förbi med axeln mot mig, men sin telefon riktad mot mig och Ralf… super diskret.. -_- höll på med ngt telefonsamtal. Så jag bara stirrade rakt in i telefonen medan hon gick förbi med et super irriterad ansikte.. Hoppas den i andra sidan luren märkte detta 😡

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Herveaux
3/18/18, 3:05 PM
#17

#15 Ja, folk som ska klappa utan att fråga först - don´t get me started…😡
DET är jag dock ganska beskonad ifrån. En av fördelarna med att ha en XL-hund.

#16 Skulle det vara så att jag/hunden kommer med i bakgrundsmyllret till en bild så håller jag truten. Tack för att du är en "frågare"!👍
Jisses, den tjejen har lite att slipa på när det kommer till smygfotande… Suck.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

MonicaLagerquist
3/18/18, 3:25 PM
#18

Ta det som en komplimang.

Stolt ägare till fem La permer

Changrila
3/18/18, 3:26 PM
#19

#12, själv skulle jag bli glad om folk fotograferade utan att ta kontakt. Som det är nu blir det ett fasligt svarande på frågor när jag är ute, och hundar som sprattlar runt och är glada och jag kommer ingenstans alls.

"Får jag klappa?! Får jag fotografera?! Är de snälla?! Är ni ute mycket?! Får jag klappa nu då?!" och allt jag vill är att GÅ på min promenad och faktiskt komma någonstans. Om åtminstone de som fotograferade såg till att göra det utan att ta kontakt så skulle det gå så mycket smidigare med allting. 99,99% av de som vill fotografera en hund vill ju det för att de tycker att den ser häftig/vacker/cool ut och då förstår jag inte vad som är så illa med att de fotar heller.

Om du funderar lite extra: vad med fotograferingen är det du tycker är jobbigt? Är det att du (hunden) får uppmärksamhet? att du inte vet varför de vill fota? att du inte vet vad de gör med bilden sedan? att ni inte får vara ifred på promenaden?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Magrat
3/18/18, 3:52 PM
#20

Jag har blivit rätt sur när det har kommit fram människor, satt sig på knä, gått runt och fotograferat utan att säga ett ljud till mig. Jag tycker det är väldigt obehagligt då jag inte vet vart bilderna hamnar och att jag dessutom inte vill bli funnen av min våldtäktsman.

Annars har många turister fotograferat när vi gått i gamla stan, det har jag inga problem med.

Det värsta jag varit med om var när vi hade tre Borzoier och gick med en vän som hade två. Då var det en man som började följa efter oss med kameran. Han följde efter i flera kvarter, gick framför och tog foton. Sa inte ett ljud han heller.

Tycker det är ett extremt otrevligt beteende! Man kan gott fråga först.

Baka in att jag också lider av diverse sjukdomar som gör mig livrädd för andra människor så är det inte så himla kul!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
Itchy
3/18/18, 4:03 PM
#21

sist jag åkte med Vincent på stadsbussarna så satt det en mamma med hennes ca 2-3 år gamla unge en bit i från, och så fort ungen får syn på Vincent och börjar gallskrika, så flyttar mamman på sej och sätter sej rakt mitt emot oss, och sätter helt plötsligt, utan att ens fråga, ungen nästan på Vincent, och börjar fota, och jag sitter bara där chockad att man kan bete sej på detta sätt, och hon verkade inte kunna förstå svenska speciellt bra, för jag försökte förklara flera gånger att hon skulle ta sin dotter och sätta i hennes knä istället, då Vincent inte är van vid små barn, och inte så pass nära utan att ens få hälsa

You can't spell Bitchy without Itchy

Haztparken
3/18/18, 5:43 PM
#22

Jo tack det händer oss också! Ofta är det för att folk tycker det är så häftigt med alla tottarna som ena pudeln har eftersom hon är i utställningspäls. Jag tycker också det tillhör vanligt hyfs att fråga först för jag tycker att det känns jobbigt just för att jag inte vet varför som tar bilden (kommer folk fram å frågar först så brukar dom säga att dom fotar tex för att hon är så söt, dom vill komma ihåg vad det var för hund eller visa någon hemma m.m) jag vet ju inte vart bilderna hamnar OCH jag vill själv inte vara med på bilden. Frågar folk får dom gärna fota om jag har tid och lust, då hjälper jag gärna till också så hunden står stilla, tittar in i kameran och sånt roligt som dom uppskattar.

KatarinaSt
3/18/18, 6:58 PM
#23

Oavsett lagar så håller jag med TS att det hör till vanligt hyfs att fråga först. Det skulle räcka att lyfta kameran/mobilen i en frågande gest - behöver inte vara mer än så för att hundägaren ska känna att han/hon faktiskt har ett val

reverse
3/19/18, 11:12 AM
#24

Jag tror inte att jag varit med om att folk börjar fälla upp kamerorna när jag kommer gående med hunden/hundarna. Däremot ganska vanligt att folk blir förtjusta i min aussie Loke och de kan både prata högt om honom som om jag inte var där (”omg, ser du? Olika färger på ögonen, det måste vara en husky-mix”) eller att de vill ta kontakt - ibland utan att låtsas om mig och ibland riktat mot mig för att få ställa frågor. Åka kommunalt är hopplöst med en snygg hund, hahaha. Jag hade helst sluppit all form av kontakt, men i synnerhet den när de börjar gå på min hund utan att fråga först. Jag skulle inte heller vara jätteförtjust i att någon fotograferade/filmade, men mest för att JAG inte vill vara med, det känns lite obehagligt. Loke stoppar gärna hela ansiktet i objektivet. Du kanske ska fortsätta uppfostra folket helt enkelt. Man måste inte låta vresig, men inte glad heller, utan bara konstaterande säga att ”Det hör till vanligt hyfs att fråga först.”. Särskilt de som är närgångna.

 //Lina

hemul
3/19/18, 12:01 PM
#25

Det är faktiskt ganska märkligt att man får fota folk hur som helst. Kan ju upplevas som oerhört påträngande. På håll, visst, men att trycka upp kameran i ansiktet på nån…

Brukar vara ute och fota ibland och har vid tre tillfällen råkat ut för att invandrare blivit skogstokiga. Har inte alls fotat dem, utan någon byggnad eller liknande och de har bara råkat gå förbi. En krävde t.o.m. att få se bilden jag tagit. Det fick han. Jag förstod att han var rädd och att det berodde på upplevelser i landet han flytt ifrån. Det var samma med de andra. De trodde att jag var hemliga polisen som gick omkring och registrerade folk.

Hornslandet
3/19/18, 12:18 PM
#26

Alltså jag tog för givet att TS menade hyfs, och inte lagar.. som såklart var fallet också. Jag kan hålla med om att många idag är oartiga helt enke.t

#25 Ja, det kan ju det. Men det blir ju otroligt svårdefinierat och omöjligt att efterfölja om man inte får fota folk på stan. Då får man sannolikt inte fota alls. Man måste ju inte tränga upp kameran i nyllet på nån för att få en väldigt detaljerad och skarp närbild..

Haztparken
3/19/18, 5:02 PM
#27

#25 Ja och också många personer med skyddade identiteter. Dom vet ju inte vart man lägger upp sina bilder, kan ju vara på något ställe där någon person får syn på dom och känner igen dom och letar upp dom.
En bra anledning att alltid fråga först.

Håller med #26 Att fota nära borde inte vara tillåtet men långt ifrån där man inte kan urskilja direkt är ju en annan sak.

Annons:
Hornslandet
3/19/18, 7:51 PM
#28

#27 Du kanske missförstod vad jag skrev.. Nära eller långt borta spelar ingen större roll rörande hur detaljrikt du kan fota nån. Men jag tycker det hör till vanlig hyfs att inte trycka en kamera i nyllet på nån utan att fråga - lag eller ej.

Haztparken
3/19/18, 9:03 PM
#29

#28 Jag förstod och höll med men sen la jag till vad jag själv ansåg eftersom jag tycker det är svårare att urskilja om man står längre ifrån än om man fotar någon precis framför en :) *tillägg* läste om nu och läste fel på ditt inlägg, ursäktar för Det! Såklart kan man få en detaljerad bild även långt ifrån men risken är ju större om man fotar någon precis vid en än om man är längre ifrån. Tex om man tar någon natur bild så råkar någon komma med i en kant är lite skillnad mot att man med mening går fram och ska fota någons hund och då ägaren kommer med på bilden.

Soffihorse
3/19/18, 9:36 PM
#30

#5 Publicera bilder på andra människor får man väl aldrig göra utan lov? På min skola påminns vi alltid om att fråga varann först innan vi lägger upp en bild av nån annan.

Skulle inte tycka det var roligt alls om nån kom och fotade mig eller min hund utan att fråga först.

Jojaton
3/19/18, 9:56 PM
#31

#30 jo om bilden är tagen på allmän plats och inte används kommersiellt FÅR man lägga upp bilder på vem som helst - sen är det ju absolut trevligast att fråga innan man gör det!

Johanna - Instagram

Soffihorse
3/19/18, 9:59 PM
#32

#31 Aha okej. Kanske är annorlunda här i Finland också, men om det gör det eller inte hör inte hit kan jag tycka ;)

Jojaton
3/19/18, 10:00 PM
#33

#32 mycket möjligt, kan bara svenska fotolagar :)

Johanna - Instagram

[nevamisse]
3/19/18, 10:54 PM
#34

Vilket ohyfs, jag hade blivit väldigt irriterad. Respektlöst och ofint att gå omkring och fota människor och djur utan att fråga först. 

Jag har ingen hund, men har aldrig blivit fotad när jag varit ute med hästarna och liknande (vad jag vet).  Har du någon speciell hund som gör att folk blir så hänförda att de struntar i vanligt hyfs? Självklart ska det inte spela någon roll vad man har för hund, jag blev bara nyfiken på vad som gör att folk anser att det är okej att vara ohyfsad.

Annons:
hemul
3/20/18, 5:23 AM
#35

Det här är nog nåt det finns väldigt mycket missuppfattningar om. Har själv trott att det är hårdare regler än det är.

Bloggar och sociala medier_
Publicering av till exempel namn och foton på personer på bloggar och sociala medier är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker personen. Att "hänga ut" och skandalisera en privatperson är ett typexempel på vad som normalt sett är kränkande._
https://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

Undrar om detta har ändrats. Det var mycket om PUL får nåt tiotal år sedan och då fick man intrycket att man inte ens fick publicera någon annans namn på nätet. Om inte så var detta en mycket spridd missuppfattning. Fortfarande kan man se i reglerna på fotosidor att det står nåt i stil med "tänk på att om människor går att identifiera på dina bilder måste du ha deras tillstånd för publicering". Vilket alltså inte alls är sant.

Rafflan
3/20/18, 6:23 AM
#36

TS vad är det för ras du har? vart mest nyfiken vad som gjorde folk så fascinerade att dem vill ta bild :)

Herveaux
3/20/18, 8:54 AM
#37

#34 #36 Irländsk varghund. En stor gråraggig sak.😍

Uppmärksamhet är vi vana vid och det tycker vi båda bara är roligt, kan stå och babbla om min hund och hans ras tills folks öron ramlar av, inget emot att bli fotade heller - bara folk frågar först
Som någon nämnde här ovan räcker det med en frågande blick.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

-Aida-
3/20/18, 10:01 AM
#38

Tycker också det är störande när folk inte frågar om lov innan de tar en bild. Det har lugnat ner sig med tiden men de kanske beror på att alla som vill ha en bild har redan tagit den….. Jag hade problem med att folk i bilar stannade upp trafiken för att ta en bild och sen åka igen.. 🤓
Tycker de hör till normalt hyfs att fråga innan med tanke på att det är min hund och inte deras. Jag skulle nog haft enorma problem om jag dessutom haft skyddad indentitet och folk fotar hej vilt.

hemul
3/20/18, 11:39 AM
#39

Det är mobilernas fel.

Herveaux
3/20/18, 11:58 AM
#40

#38 Urk, ja den har hänt här också. Samma sak med cyklister som ska fota i farten och då nästan kör av vägen eller krockar med en bil.😕

#39 Håller med, smartphones och social medier.😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Hornslandet
3/20/18, 12:00 PM
#41

#37 Varghund! Jadu… det är nog svårt att bara få folk att inte vilja både titta och fota, de står ju ut.. "lite" :D

Jag är ordentligt ut-tittad jag med när jag går genom stan med min något ovanliga ras. Det är ganska kul tycker jag, sålänge det är positivt och glatt! Får ofta "oj!!" eller "ååh va söt, såg du han har en klämma i håret" och sånt.. eller bara folk som stirrar lite. En enda gång har idiotungdomar varit lite dryga och otrevliga, men jaja sånt händer.

Annons:
Rafflan
3/20/18, 12:09 PM
#42

#37 aha, då förstår jag att dem fotar, dem är ju lite ovanliga och troligt vackra 😍
Men förstår din irritation att folk fotar utan att fråga, kanske en väst med texten "Ta ej bild på mig, tack!" vore en idee :)

Herveaux
3/20/18, 12:40 PM
#43

#41 Haha, japp… Han syns.😃 

Som sagt i #37 så har jag (och inte hunden heller) några problem med uppmärksamheten i sig, vare sig folk som är glada och intresserade eller med dom som ska göra sig lustiga eller droppa spydigheter.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

m2studio
3/22/18, 8:35 AM
#44

#5 av: IdaSoren

tack för info,n. Nu jag har lärt lagen också. tack

Det har hänt att när jag e ute med min kort ben Jack Russell ingen bry sig om oss, men jag jag ute med min Vita Schäfer (Schweizisk Schäfer) då ibland ser att folk ville fota hunden inte mig😂. Samt när vi alla tre är ute då blir roligare bild och man får med massa uppmärksamhet för min stora hund faktiskt.

Sällsynt ras, större än andra Schäfer och då folk visar uppmärksamhet, inga konstiga saker utan som andra säger man kan ta den som komplimang, jag blir glad att folk gillar henne och ger henne berömmelse.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

JoannaLi
3/22/18, 12:22 PM
#45

#44 Har aldrig hört talas om Schweizisk Schäfer, det var en ny ras för mig :) Har den några likheter till Vit Herdehund?

hemul
3/22/18, 12:52 PM
#46

Det vet du nog. Den heter ju så i "original", så att säga. Berger Blanc Suisse, Weißer Schweizer Schäferhund. Den heter faktiskt så på de flesta språk utom svenska.

Rafflan
3/23/18, 12:22 AM
#47

#45 Schweizisk Schäfer = vit herdehund ;)

m2studio
3/23/18, 8:30 AM
#48

#46 och  #47 har rätt.

Svenskar kallar den Vit hedershund. Större öron än Schäfer också större kropp, Tiken storlek är som en stor Schäfer hanhund och Han hunden är större än Schäfer hanhund.  Väldigt fint vacker och väcker allas uppmärksamhet på gatan.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
JoannaLi
3/23/18, 10:40 AM
#49

#46, #47 och #48 då förstår jag, tänkte annars att det kanske var någon variant, som typ shiloh shepherd osv :)

Grodan
3/29/18, 7:53 PM
#50

TS jag förstår dig fullt. Det är ohyfsat och störande att folk fotograferar utan att kolla att det är ok. Jag kan lämna ställen där det är för många lurar uppe som håller på…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Maleficum
4/2/18, 6:28 PM
#51

Ända gång jag råkat ut för att folk velat fota hund var när jag färgat Fjants päls inför Hamburgsunds prideparad då var det flera som ville fota men alla frågade först om dem fick.

Har som tur är även haft ganska bra tur med folk som faktiskt frågat först om de får klappa eller hälsa.

Men värsta var väl det mamma råka ut för när vår labbe var unghund (och inte allt helt kontrollerbar) när en gubbe med hund bara går fram till Gletta och börjar koppla loss henne för han tyckte hans hund kunde få leka med henne. Inget frågande eller något innan! Mamma blev rätt förbannad då!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: