Nån som gått rallykurs?
Är det någon här som gått rallykurs?
Är det värt pengarna? Är det nödvändigt att gå kurs för att kunna tävla i syfte att komma någonstans eller funkar det lika bra att träna själv, så att säga?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Rallylydnad?
Jag har gått en nybörjar-helgkurs, det räckte. Tror det hade blivit långdraget att komma en gång per vecka i flera veckor, tog inte ens en timme att gå igenom skyltarna och sen ägnade vi resten av tiden till att träna var skylt för sig med hund, gå banor och lära oss lite regler osv. Gjorde även egna banor till varandra och det var jätteroligt!
Jag tycker att det var värt pengarna- man lärde in skyltarna med hjälp av någon som verkligen kunde, rallylydnadsskyltarna är lite krångliga tycker jag då det bara är pilar hit och dit ;) Även om jag pluggat mycket på skyltarna och tränat en del med min hund hemma kändes det nyttigt och kul att komma och verkligen bli visad och få respons.
#1 Tack för svar!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag lärde mig själv rally först, tävlade en gång och nu går jag kurs. Jag har lärt mig jättemycket via kursen trots att jag redan visste vad alla nybörjarskyltar innebar. Visst går det att tävla utan att ha gått kurs, jag gjorde det, men man får många tips och kan ställa frågor om någon skylt känns oklar. Man får också veta lite hur dom bedömer, vad man får poängavdrag på.
Det bästa jag lärt mig på min kurs är att träna att ha hunden på båda sidorna. Tex så gör kursledaren en bana och då gör alla den först med hunden på vänster sida och sen höger sida. För det kommer i högre klasser att hunden ska gå på höger sida också och då är det ju väldigt smidigt att man redan tränat på det så hunden redan kan det. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Om det är värt pengarna? Hell yeah! Jag var den totala skeptikern när vi började vår kurs i våras, men nu är det vi som kommer gå fortsättningskurs i höst. Det är ju skitkul! 😃
Att gå kurs är ju alltid kul, det blir lite mer inspirerande än att bara träna själv hemma. Man lär sig smådetaljer man inte har tänkt på. Går man inte kurs tror jag det är viktigt att man har några träningskompisar i alla fall, så att både du och hunden vänjer sig vid att folk tittar på er, och så att ni kan få lite kritik.
Vi går en rallylydnadkurs just nu, men det är mest för att vänja min bångstyriga tonåring vid att vara runt andra hundar utan att bli tokig. Ett plus i kanten blir det om han kan sitta samtidigt också. 😉 Men vi har jätteroligt och har lärt oss mycket, så det var definitivt värt det!
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.