Tips på att få spännena sitta kvar?
Har ni något tips på att få spännena som man drar åt så selen blir tajtare stannar kvar på sin plats?
Jag fick hem min nya Hurtta sele i förrgår och märker att den har en tendens att utvidga sig så den blir jätte stor så Molly nästan kommer loss 😕 På min andra sitter det åt som tusan, men den är också begagnad så att säga och har blivit stenhård vid spännen pga torkad lera typ, haha.
Men har ni något tips?
Är så tok-nöjd annars så det måste väl gå att lösa detta irriterande problem? Inte så kul att efter 5 minuter spänna åt dom igen..
Jag har en av hurttas selar en y-sele. Och spännena sitter fast där dom ska. Det är inte något fel på selen ?

gummiband? Hade en sele som gjorde som du beskriver, tog ett ganska stort gummiband och satte över de båda remmarna, friktionen blir större och du "klämmer" ihop dem så blir tendensen att glida upp mindre.
har ochså sytt fast, några näst med nål och tråd bara. Men man vill ju inte göra det på en sån dyr sele som hurrtas
#1 Nej, det är inte fel på den. Den är bara slapp, haha 😛 Skulle bara behöva nåt som gör så spännen sitter där dom ska..
#2 Tack! Har funderat på att sy lite enkelt :)
Haha nej, man vill ju inte det men måste man så måste man. Jag var ju så dum och slängde retursedeln rätt fort ;)
Sy 🙂
#5 Får nog bli det 😃 Jag testade att ha remmen som vart över lite utanför upp mot Mollys kropp, det höll det på plats så ska testa sen och se om jag anade rätt eller inte. Annars får det bli att sy lite fint.
Jag tar alltid bort "ställa in-spännet" då jag tycker den kommer för nära armbågen och syr fast remmen istället på två ställen. Enkelt sprätta upp och släppa ut om hunden fortfarande växer🙂
#7 Tack för tipset! Har själv märkt att spännet är precis vid Mollys armbåge men har inte kommit fram till hur jag ska göra! Så tusen tack 😃 Jag har att pyssla med ikväll!
jag som är hopplös med nål och träd tog helt enkelt superlim får att få den i rätt läge ;) tror dock att det är bättre att sy om man kan det.
#9 Tänkte också på superlim xD Ja, det är nog bara att sy lite 🤪 Är inte expert jag heller.
Kom att tänka på att det är själv spännet som sitter vid armbågen, men det ska nog gå an att placera den lite längre upp och sen sy. Det är inte omöjligt, inget är omöjligt!
haha nej inget är omöjligt :)
#11 Vilket dilemma för en liten sele, haha!
Nu har jag sytt 😃 Sydde precis under spännet så remmen inte kan ändras alls. Sen sydde jag fast den långa remmen som vart över så den inte flänger. Nu är jag nöjd! Blir dock en sommar-sele eftersom jag inte kan anpassa den till hennes vinteroverall nu 😕 Tur att jag har en annan Hurtta sele som vi får ha på vinter eller så kör vi på halsband! Det spelar ingen större roll!