Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 6128 ggr
[saga@]
0

Minst krävande hunden?

Vilken ras skulle ni säga var den minst krävande sällskapshunden/vall/vakt?

En hund som inte kräver mer än vanlig psykisk/fysisk träning, en lätt hund helt enkelt:)

Känns som det är pudeln?

Shelsy
4

En Pudel behöver aktiveras mycket och är en tuff ras. Många tror ju att det är en lätt ras för de är så eleganta, men det är det verkligen inte! :)

[saga@]
0

Okej:) när jag läste på skk´s sida så står det i princip att det är en jätte lätt hund :)

Lilllens
0

Har tidigare trott att Mops är en av de minst krävande hundarna, tills jag köpte mig en…. 😉Hon är dock en ovanlig mops, för det finns energi till tusen(betydligt mycket jobbigare än min rottis).
Annars är mopsar rätt lugna och väldigt bekväma, så där har du en ras som inte behöver mycket för att vara nöjd.
Fast min hör väl dock inte till den kategorin..

Shelsy
0

#2 Ok. :)

[saga@]
0

#4 men jag antar att du har en och vet bättre:) men kan det vara skillnad på en stor Pudel och en dvärgpudel i sättet?

Pennybus
1

Pudeln(toy,dvärg,mellan,stor) är en aktiv sällskapshund, inte en sk lätt ras.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Shelsy
0

#5 Nä, det har jag inte. Men jag vet och även hört en massa saker! ;) Hm… Det vet jag inte riktigt. Stor Pudeln är den riktiga pudeln, så kan tänka mig att det är skillnad mellan raserna, men hur mycket vågar jag inte svara på. :)

[saga@]
0

Okej:) ingen som kommer på någon hund som är lätt?:)

Mopsen är så ful 😜 men mamma kanske gillar den? :)

Lilllens
1

#8 Jag tycker att dem är fruktansvärt söta, kanske för att jag har en själv? 😉 Chihuahuaor är inte speciellt krävande, och inte frallor heller, iallafall inte de jag känner.

Shelsy
0

Mopsar är jätte trevliga hundar! Har du träffat nån? Lätta raser… Ingen ras är ju egentligen lätta raser… :) Te.x Chihuahua är en tuff ras, och samma sak där, folk tror att de är lätta bara för de är så små och "mesiga". Vet jätte många som köpt en och sen visat sig att de inte klarade av den lilla hunden. :) Men när det gäller motion så behövs det inte lika mycket som en annan ras, men de kräver också! (Ursäkta om det är kladdigt skrivit, är trött! ;))

[saga@]
0

ja jo alla kräver ju en del meeen tänkte på den som kräver minst :) svårt att svara på jag vet:) men hojta gärna till när ni kommer på någon ras eller så :)

Shelsy
0

#9 Tycker också Mopsar är fruktansvärt söta! Skulle kunna tänka mig att ha en. :) Och många andra raser!

Lilllens
0

#10 Beror väl på, tycker inte att varken pudlar eller chihuahuor är tuffa raser. Vavvor är väldigt lätta att ha och göra med, enligt mig. Men det är från person till person.

Lilllens
0

#12 Ja dem är underbara 🌺

Lilllens
0

#11 Det finns ingen speciell ras som kräver minst. Men kolla in rasgrupp 9, där är alla sällskapshundar samlade och du kan läsa vidare om du hittar någon som passar dig.

Shelsy
0

#13 :) Sen är det ju inte så att alla hundar är så! Men enligt mig så är dem överlag så som jag har skrivit längre upp i tråden. Klargör igen, det är inte alla som är så.

[Murvel]
0

Den pk (prasky kryzarek - stavning?) jag träffat var verkligen en superenkel hund på alla sätt. Gillade att lära sig tricks och att gå långa promenader, men mådde precis lika bra på att gå runt kvarteret varje dag och inte göra något annat alls än att vara med matte och husse. Hade noll problembeteenden eller stressbeteenden pga "underaktivering". Var glad och nöjd som ren sällskapshund, helt enkelt. 

Men sådant är så individuellt. Vissa kan vara lite "kaxiga", väldigt aktiva och blir skälliga och uppjagade när de inte aktiveras. Som många vavvor.

Em_
0

Tror att de matte/husse har gjort ett bra grundjobb med alla de där enkla hundarna. Känner en vorsteh, superlydig, gör allt på kommando, har bara koppel för syns skull osv. Världens enklaste hund! Sen skaffade matten en valp. Heeelt galen ^^ Världens svåraste hund tyckte jag, men inte hennes matte. Hero hade varit precis lika dan när han var liten :P De var ju bara att "träna lite". Ett par timmar om dagen eller så. 

Så kolla på vad hunden är avlad för. Är den avlad för jobb kommer den vilja jobba. Sen finns det ju raser som har varit t.ex. vallare som sheltien, men som används mest till sällskap och agility idag. 

Och eftersom jag själv har en mittel spitz måste jag tipsa om de ;) Har ungefär samma behov som grupp 9.

Mr_Si
0

Cavalier king charles spaniel ska vara vänliga små hundar avlade för sällskap. De behöver naturligtvis få röra på sig villket ts ju själv säger att alla hundar behöver men man kanske ändå kan klacificera den som en rätt "enkel" hund?

[typellisch]
0

Chinese Crested Dog är rätt simpla. Visst är dom evighetsmaskiner och har stor uthållighet och har energi så det räcker och blir över men dom är rätt anpassningsbara också. En promenad på 2 timmar sen är dom nöjda för resten av dagen.
Nu när min hund fortfarande har tratt på sig får hon en aktiveringsleksak och sedan tar vi ibland långa promenader och tränar lite trix, sen är hon så nöjd så. Men hon kan även arbeta mer under en dag. Anpassningsbar är perfekta ordet.

SuperLimm
0

Shi Tzu, Bichon-hundarna och lite andra pälsbollar i grupp 9 är enkla tycker jag. De kräver ju endel pälsvård men vad gäller aktivering kräver de inte så mycket.

Mvh Linn

Lathundarna
0

Men hallå eller? Lathunden såklart 😛 Näe, för min del har helt klart cavalieren varit den som krävt minst. Bortsett pälsvården dårå 🙂

[Teddies matte]
0

Inte Pudel iallafall, men det beror så på från individ till individ, men är bekant med en Tibetansk spaniel-uppfödare och tycker de hundarna är väldigt enkla att ha att göra med och kräver knappt något heller, däremot hänger de givetvis på om man vill göra något speciellt.

Jamie+Engla
2

Ett gosedjur bara för att vara lite rolig haha! Alla hundar kräver sin ägare och sin motivering.. Läs p SKK ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Shelsy
0

#21 Jag och min mormor har kennel och föder upp Dalmatiner och Tibetansk Terrier. En Tibetansk Terrier är inte nån första gångs hund! Det är sällan vi säljer till nån som aldrig haft hund. Sen såklart finns det de som är mildare, och då kan det gå bra. :)

SuperLimm
0

Varken dalmatiner eller tibetansk terrier är bra första gångshundar, vilket jag inte heller skrev :) Terriers tycker jag sällan passar som första gångshundar alls. Många säger att alla hundar i grupp 9 bara är sällskapshundar som inte kräver något och det stämmer verkligen inte. Därför jag skrev pälsbollar, tex som shi tzu och coton och hundar liknande dom, de passar som förstagångs hundar och kräver inte nått speciellt, bortsätt från promenader då.  :)

Mvh Linn

katarina_m
0

Om man inte har något emot jaktinstinkt är några av vinthundarna också rätt okomplicerade t.ex Greyhound, whippet eller italienaren. De behöver få rusa av sig rejält några gånger på (inhägnat) område. Och behöver förstås lite psykisk stimulans och uppfostran som vilken hund som helst. Men många är fullkomligen underbara, enkla sällskapshundar annars.

Frida B
0

Alltså jag skulle säga Pudel, eller några i grupp 9.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Shelsy
0

#26 Glömde att skriva att Dalmatinerna är verkligen inte en första gångshund. :) Nu ska ni få veta en sak! Tibetansk Terriern är INTE en terrier. Rasen fick heta Tibetansk Terrier för de var så livliga osv. Som en terrier. Men det ät absolut inte en terrier, och inte ens i närheten av det. :)

Telleliten
1

katt? Akvarium?

Neela
0

Pudeln är mjuk och lättlärd men inte en ren promenadhund i mina ögon.

Gullan402
0

Welsh corgi cardigan? Den lugnaste goaste valp som finns är min Flisa. Inte mycket denna snart 4 månaders valp kräver. Fullt ös ute men inne superlugn. Få se hur det blir i unghundsåldern. Haft labradorkorsning innan och den valpen hade nog ADHD eller nåt:)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

SuperLimm
0

Jag har aldrig haft någon Pudel men jag ser inte heller Pudel som en ren promenadhund. De behöver lite mer än bara promenader för att må bra upplever jag. Iaf alla pudlar jag har träffat.

Mvh Linn

Jespersen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 32 Jag tänkte faktiskt föreslå Corgi då jag har en själv, men hon hittar faktiskt på en del skit om hon är uttråkad ;) Hon klarar "latdagar" sämre än min jack russell faktiskt. 

Men hon nöjer sig däremot med ordentliga promenader, så man får väl säga att hon är rätt lätt, och hon är riktigt rolig att träna med också när man gör det. 

Riktigt härlig ras som jag absolut rekommenderar till den som vill ha en "lagom" hund, en hund som inte kräver jättemycket men ändå bjuder till när man gör saker.

Jag tror ju dock att det finns lugnare hundar i grupp 9, om det är det man är ute efter. Men då får man kanske inte heller den där motorn som kan vara rolig att ha om man är intresserad av att hålla på lite med hundsport och så.

russin
0

Håller med #21 - shit tzu, bichon mfl är nog dom lugnare raserna som inte "kräver" så mycket aktivering - men givetvis blir glada om dom får. Hundar som ofta är nöjda med att få hänga med dit matte/husse går, men som inte kräver massor med mental stimulering.

Pälsvård massor, men de många har dessa raser nerklippta om dom går som sällskapshundar🙂

Shi Tzu är en ras jag gillar massor, men som jag inte kommer ha pga pälsen. Men personlighetsmässigt är det mycket lugna och trevliga hundar.

LinaK
0

Bolognesen är "känd" för att vara väldigt lugna. Dock så hänger dom ju med på det mesta men de är väldigt lugna till sättet och kräver inte så mycket om man nu inte vill.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se