Träna bort skällandet
Har ni några bra tips på hur man får en hund att sluta skälla å dra när den ser/möter andra hundar? Skulle vara så skönt om Smiley struntade i hundar lika bra som människor…
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#1 Tack, men vet du/någon hur man kan träna bort det utan klicker?
Varför nej till klicker?
jag har varit inne på skvallerträning men då vår metod funkat så bra har jag inte börjat ;)
det vi gör är att vi först och främst tar mötet på ett avstånd som hjälper vår hund att lyckas, finns möjlighet går vi en bit in i skogen eller går över gatan. vi säger ibland "leta" och kastar en godis på marken eller i gräset om det finns tillgängligt. sen regnar det godis en stund innan vi fortsätter gå. då har han något att fokusera på och inte låsa sig på hunden plus att äta är lugnande :)
vi kan även sätta honom och skymma sikten eller vända honom så han inte ser hunden och ge honom den uppgiften under mötet, att bara sitta kvar. eller börja träna nåt helt plötsligt, ibland får han balansera på en mur om det finns en lite lägligt just där och då, eller så får han göra lite tricks eller hålla ögonkontakt med mig/husse under hela mötet. allt beror på situationen, man lär sig snart vad som känns bäst. skulle han låsa sig totalt säger vi ingenting men vänder helt om och eventuellt försöker igen eller tar en annan väg.
detta är något som är tidskrävande men jag har sett enorma framsteg med min hund hittills :) har lite smått börjat komma till läget då han nästan förväntar sig att det kommer hända nåt kul när det kommer en hund. men vi är inte riktigt framme än.
hur gör du i dagsläget när hon skäller och vill fram? vet du på vilket avstånd hon kan genomföra ett "bra hundmöte" för tillfället?
man får prova sig lite fram och se vad som passar ens egen hund :)
#3 Jag gillar inte klicker..
Av nyfikenhet #5, vad är det du inte gillar med klickerträning? Själva dosan eller psykologin bakom träningsmetoden?
Jag tycker skvallerträning funkar lika bra med ett tydligt "bra" eller något annat ljud.
klickerträning är juh samma sak som att säga "bra" bara att man använder en klicker och att hunden blir mer säker på exakt det vi vill lära hunden så det går då snabbare för hunden att lära sig! 🙂
Skvallerträning tycker jag funkar bäst och det går ju även utan klicker. :) Skvallerträning har gett mest resultat för mig med alla mina hundar jag haft.
Fördelen med klicker är ju att hunden reagerar kanske lättare på just det ljudet i sådana situationer. För om du som förare t.ex. är osäker själv så kan hunden lätt märka det i ditt "Bra". Sen om du tycker klicker är jobbigt rent praktiskt så är ett tips att fästa den i ett snöre och ha kring halsen t.ex. :)
I senaste nr av hundsport var ett reportage om just skällande :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf