Sliter hår i rasdjungeln
Jag kollar raser ofta för att alltid ha en klar bild för vilken ras som passar allteftersom livet förändrar sig inför den dagen en plats i flocken öppnar sig.
Boende: Vi (två vuxna) bor på en gård med kor, hästar, katter och andra hundar med mycket mark på landet.
Önskemål: Vi kollar runt i god tid nu efter en sällskapshund som inte sticker iväg som lös (låg jaktlust) och funkar bra ihop med korna och hästarna. Minimal pälsvård är ett måste då det är extremt lerigt och geggigt här mellan varven och djup snö på vintern. Om den måste kläs på vintern är det okej men ett plus i kanten om den klarar vintern bra ändå. Vill inte att hunden är för vass/skarp eller överhyper och föredrar helst raser som inte är överdrivet skälliga. Att varna då någon kommer och sådär är såklart okej men då hunden skäller för alla känslors färger blir det lite mycket.
Den ras som känns bäst för mig är dvärgschnauzern då jag redan har en och rasen passar mycket bra in i min beskrivning, MEN pälsvården dödar min rygg.
Har även kikat in på boston terrier, Chihuahua och chinese crested hairless, men Chihuahua känns lite för högrisk för skada då man är bland stora djur och med vår corgiblandis som är aningen oförsiktig av sig. Även funderat på cairnterrier men där är det massa pälsvård med. Funderade på whippet men det är lite i största laget och vill inte ha jaktlust då hunden ska vara lös. Kollade på border terrier men måste erkänna att utseendet inte lockar mig speciellt alls, även om jag har öppet sinne.
Stort tillägg är att rasen ska gå att få tag på i USA då det är där jag är. Stor nackdel med detta är att mentaliteten oftast inte prioriteras i USAs avel av småhundar. Jag har haft en fin skörd av kass mentalitet så det känns som en prioritet med.
Förslag?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Welsh corgi pembroke? :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Du tror inte den skulle valla korna? Våra kor reagerar rätt aggressivt mot hundar som visar lite för mycket intresse, speciellt som dräktiga eller med ungar.
Kanske en labrador? :)
Funderat på både labbe och kh collie men är inne på en liten ras i detta fall :)
#2 Är det ett big "no no" för valpen så tror jag det skulle passa bra!
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Ja kanske..
Fler förslag mottages gärna, gillar då jag har en lista av val att gå igenom :)
Varför inte en dp? Det var ju ändå samma ras till en början och dpns päls är sååå mycket lättare. Dansk svensk gårdshund annars men den kannor vara svår att få tag på over there
minavitas.wix.com/kennel
Lancashire heeler (liten pigg kofösare) hade varit en ras för er, men lite svår att få tag i när det gäller USA. Dom finns nog, men i fåtal. Inte alla har vallanlag och dom som har det vallar sällan kor "för sig själva".
#7 dp har jag tittat på men mentaliteten på dom här verkar minst sagt katastrofisk :s
#8 är inte de lite för högdriv för sällskapsliv? Har redan en högdrivhund och han räcker och blir över i den fronten :)
Jag slår väl ett slag för kooikerhondjen då, en utmärkt gårdshund! :) De finns i USA men inte många.
Varför inte bara skaffa den rasen man gillar? Aldrig förstått det här med rasval :)
Men är dom lika hemska där? En vanlig pincher brukar annars vara bättre mentalt men det kanske blir för stort? Annars så är prazsky krysarik en underbar ras och dom finns tyvärr i samma storlek som dpn för tillfället eftersom rasen är under återuppbyggnad… Fast dom kanske inte heller är så lätta att hitta på andra sidan pölen
minavitas.wix.com/kennel
Såg bu att det tydligen var värre med dpns menatlitet där borta, sorry
minavitas.wix.com/kennel
#10 läggs till på listan, ska kolla upp!
#11 för jag gillar raser som skulle kunna sluta i katastrof i denna livsstil och då blir inte hundägandet roligt ens. Dödade kalvar eller påkörd av bil eller aldrig få vara ute då 90% av dagen är vi ute och jobbar, därför hundarna kommer vara lösa då de bara "hänger med". Jag gillar bland annat saluki och jag skulle aldrig kunna lita på en saluki lös såsom vi bor med massa vildliv i skogen.
Detta rasköp blir inte förrän vi har fått ordning på unghunden, men jag gillar att vara ute i tid. :)
Kommer med några förslag till att kolla upp:
Släthårig foxterrier
Griffon (belge och bruxellois behöver trimmas men inte petit brabancon)
Jack russell terrier/parson russell terrier
Cavalier king Charles spaniel
Bostonterrier (som du sa)
Tibetansk spaniel
Jag har pratat med han jag bor med (hans gård) och då han haft pekingese och saknar att ha peki så är han intresserad av bostonterriern av de förslag som är hitills. Han har känt bostonterriers förr hos vänner och bekanta och verkar gilla rasen. :)
Fler förslag tas gärna emot om någon kommer på nåt, ifall bostonen skulle falla platt. :)

#16 pekingese? Verkligen? Hur ser en sån ut efter en dag i en kohage?
Tibetansk spaniel är lite som den gamla sundare typen av pekingese utseendemässigt. Kan ha lätt till skall dock, men trevliga.
Bostonterriern behöver en hel del ryckning av pälsen. Min chef har en och hon ser ut som ett troll igen några veckor efter en heltrimning.
Pudel skulle kunna fungera tror jag. Också en trimras, men en "helrakning" är inte lika tidskrävande tycker jag som att stå och rycka päls. Spanielraserna likaså.
#16 Hans son skaffade den och tog inte hand om den så han tog in hunden. Hon rakades ned regelbundet men det är verkligen inte optimal päls för denna miljö, därför vi kikar runt med. Hon avlivades i december.
Ryckning? Du menar inte border terrier?
Spaniel har jag kikat på men vill inte ha dom öronen bland alla fästingar och bajs och efterbörd och allt hundarna hittar. blörk. Pudlarna har tyvärr även dom rätt helkass mentalitet här borta verkar det som. :(

Haha, ja jag läste fel, tyckte det stod border:)
Haha ingen fara :) Jag blev lite ställd över nån som ryckte sin boston haha 😂
Vi hade korthåriga taxar som sällskapshundar samt "dörrklocka" på bondgården i Polen. Visst, de har en del jaktlust, men de höll sig runt husen och jagade sork. De gick alldeles utmärkt ihop med korna, grisarna samt hönsen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
De korthåriga är lätttvättade, bara att spola av.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Låter ju helt klart som en dansk/svensk gårdshund :)
#9 jo heelern är ju en aktiv hund, det går inte att komma ifrån🙂 men visst duger dom till sällskapsliv - bara det inte är för segt sällskapsliv😃
Podengo Portugues cerdoso Pequeno? Den har inte lika mycket jakt som Liso och är mycket lugnare.. Ingen pälsvård mer än att rycka svansen och öronen när de fäller.
Gjort massa research idag och pratat massvis med M och han verkar helt klart väldigt förtjust i bostonterriern så verkar som att det blir boston då det är dags. :)
Tusen tack för alla förslag! 🌺