vad är det för kommando?träning?
Hej jag har läst en del om de där med att ha valpen i en löplina men linan är lös.. När den springer bor ska jag trampa på linan och säga nej eller vadå? Jag seriöst fattar inte hur man gör? Sen vill jag inte lära in nej och sånt bara stanna och bra saker. Vad betyder det? Är det följsamhet eller vad är det för träning? Jag kan verkligen inte beskriva saker bra när jag skriver från mobilen men hoppas att ni förstår ändå:)
När mina hundar springer före och kopplet släpas på marken är "stoppkommandot" just "Stopp" eller "Stanna" där hundens namn sägs före eller efter. Ex. "Ops, STOPP" ellr. "STANNA, Penny!" När jag inte för kontakt med hunden trampar jag på linan/kopplet och säger "HÖRREDU! Här är jag!" när jag är någon/några meter ifrån hunden, och då brukar de vända om och trava tillbaks och då få godis. Detta är dock en träningssak.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Är det ett sätt att lära in stop/stanna? Finns det andra sätt?
Jag älskar denna metod då den ger bra resultat på oss:
Jag sätter Molly på sin bädd, säger ''stanna'' och går ett steg ifrån henne och snabbt som tusan går jag fram och belönar (måste hinna före hunden så att säga) och sen utökar jag avståndet mellan oss och tillslut tiden… dvs att jag står en minut kanske 3 meter ifrån henne medan hon sitter kvar där. Och sen utökar jag det till längre tid och längre avstånd.
Sen tar jag hela den träningen ut i ''verkligheten'' och upprepar flertals gånger. Sen testar jag henne och ser om hon förstår att ''stanna'' betyder just ''stanna där du är''.
Sen övar jag på ''stanna'' när vi ska över vägar, funkar perfekt!
Okej:)
Att säga nej till en hund behöver inte vara negativt! Det är bara ännu ett kommando som ska få hunden att sluta med eventuellt beteende. För att kunna lära en hund varsågod så måste den också lära sig vad nej innebär. Det kommer göra träningen lättare, och hunden kommer förstå bättre vad som är okej och inte. För mina hundar är nej bara ännu ett kommando. Det betyder inte att dom känner sig illa till mods, skäms eller dylikt. Det ger dom en chans att göra rätt.
Mvh Jenna
Att ha en långlina på sin hund är väldigt bra, speciellt om du vill träna den att vara lös och inkallning. Du behöver ingen långlina för att lära den stopp och stanna.
Med långlinan är hunden lös men hunden blir 15 meter lång så du kan hinna hindra den innan den gör något dumt. Jag använder den hela tiden då jag inte litar på min hund till 100%.
En långlina är bäst för att träna inkallning. Ha hunden och linan lös och så ropar du in hunden, tjata inte. Lyssnar den inte så stoppar du linan utan att dra åt den, då kan hunden inte gå framåt. Du kan rycka lite i linan men dra inte i den, poängen är att hunden ska komma till dig av egen vilja. Kommer den närmare men inte helt till dig så kortar du linan tills den inte kan fortsätta framåt. Tillslut så kommer den komma till dig och då belönar du. KOmmer den på en gång så blir det massor med belöning.
Ett tips är att fånga hundens uppmärksamhet och då är en leksak eller rolig röst bra verktyg.