Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 936 ggr
League
6

Ibland blir man mörkrädd...

Var idag inne på granngården och skulle köpa pellets till min kanin, ställer mig i foderhyllan för hundar för skojs skull och får tag på en påse Royal Canin Chihuahua, och börjar läsa innehållsförteckningen:majs, vete, kött… Och jag blir bara arg, ALLA vet väl att hundar äter kött ?? Inte majs, vete och annat "skit" för hel****!!!!

För bara ett par år sedan hade dem kött som nr ett i innehållet, ofta var det kyckling. Det var ett foder som var allmänt kallat ett Bra foder, jag blev rekomenderad det, och rekommenderade andra att köpa detta "kvalitetsfoder" hundarna hade fin päls, var pigga o glada och mådde bra. Idag vågar man ju knappt ge dem fodret… Nej jag kommer gå över helt till BARF, nästan bara kött för mina älsklingar.

Hur ska man vända sig i denna djungel av "mat" till sina djur? Man blir på-prackad massa skit… Och man vill bara sina djurs bästa så ibland känner man sig dum att inte min lilla lurv får socker-fyllda godbitar på promenaden, dem får en vänlig klapp på kroppen, ett varmt beröm. Och folk:var e godisen då? Jag förstår de småbarnsföräldrar som har problem när farmor och mormor kommer med sina smockfyllda gottepåsar till barnen på onsdagar, fast det bara äts gott på lördag…

ville väl bara skriva av mig lite irritation och frustration.

Catta-
1

Ja, visst är det märkligt att inte fodertillverkare ser till hundens allra bästa och stoppar i massa magfyllnad för att dra ner på kostnaderna. Läste en artikel i en gammal Härliga Hund tidning där det var en vegetarian som också gav sin hund vegetarisk mat..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

PiganX
0

BARF låter väldigt bra, har själv velat börja med det men min hund genomgår just nu en foderallergiutredning så det går inte just nu. 

Men jag rekommenderar annars ett foder hon åt förut, Canagan. Det är helt utan spannmål, och med högt innehåll av kött och fisk. Endast naturliga ingredienser i fodret, det är ärligt talat det enda fodret jag med gott samvete kunnat ge henne, jag gillar inte att de håller på och blandar ner massa skit i vissa foder. 

http://www.grizzlyzoo.se/canagan/

Belimas
0

Jag håller med. Dessa dyra märken som ex. RC, Eukanuba osv. är ju "kända" för att vara "bra" märken men i själva verket är de inte mycket bättre än Doggy. Våra får ett helt spannmålsfritt foder och de mår som fina fisken =)

Portie
1

Jag har använt Royal Canin och var inte nöjd med det, samma med Eukanuba. Nu ger jag ett mycket billigare foder men som är så mycket bättre! Visst det är spannmål i det med, men hunden mår mycket bättre av detta och tröttnar inte på det, han äter det med glädje. Plus att pälsen är fin osv. Så man behöver inte köpa ett svindyrt foder för att hunden ska må bra av det.
Sen så är det olika från hund till hund vad dom mår bra av, ett foder som är dåligt för en hund kanske är bra för någon annan.