Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 943 ggr
MikkansBuse
0

Försäkran på blivande valp.

Försöker bestämma vad jag ska ha för rimlig försäkring på min aussie grabb framöver.
Har fundering på folksam. Hyfsat bra pris och ett värt bolag, dubbel veterinärvård med medicin och rehab som tillägg för 131:-/mån, 1574:-/år.

Har ni någon erfarenhet av Optimal djurförsäkring? Agria är lite väl dyrt för mig. Dock kanske man kan välja något vettigt där oxå, vill ha tillägg med försäkringen.

Vad tycker ni? Är folksam bra? Vad rekomenderar ni för försäkringsbolag?

Kalli
0

Jag har Folksam och är nöjd. Det enda jag kan klaga på är att de höjer premien två gånger under hundens livstid, vid 4 och 7 år om jag inte minns fel.

Har ingen erfarenhet av Optimal, det lilla jag hört har varit positivt dock. Dina Försäkringar tänker jag också titta på till nästa gång.

MikkansBuse
0

Okej. Höjer dom mycket under dessa perioder, märkbart?

Tack för svar (:

sarae
0

Agria är i dagsläget det enda bolaget som inte sänker veterinärvårdstaket med åldern på djuret. Något som jag varmt rekommenderar. Vanligtvis är det ju allt eftersom hunden blir äldre som den insjuknar och behöver veterinärvård. Ser alltför många stackars djurägare på mitt jobb varje dag som står med en äldre hund som behöver ett dyrare ingrepp men med en försäkring som numera bara täcker några tusenlappar. Även om det kanske kostar lite mer per år så är det en väl värd investering inför framtiden. (En kastrering på en tik som fått diabetes på äldre dar är som exempel ingen billig historia räkna med 12.000-20.000 kr) - då är man glad att försäkringen täcker det trots hundens ålder. 

Optimal har jag bara haft att göra med vid direktregleringar för ett fåtal kunders räkning och de har hittills varit ganska struliga och kräver ut journalkopior på vartenda besök som ska ersättas… vilket gör att det lätt kan ta några timmar innan deras veterinär gått igenom journalerna och gett klartecken för eventuell ersättning (vilket i kortfattat innebär lång väntetid hos veterinären). Sen är det ju ett nytt bolag vilket gör att det iaf. för min del, inte känns lika tryggt som de äldre, större bolagen - de vet man har råd och kommer att finnas kvar de närmaste åren. 

Själv har jag Agria - högst ersättning, livförsäkring, alla tillägg som går att ha (rehab + medicin) samt har valt den lägsta självrisken. Betalar drygt 200 kr per månad (har rabatterad premie). Första året om man har valp får man 30% rabatt på försäkringspremien, man får även rabatt om man är med i te.x SKK och en rad andra organisationer.

[Lilla_Myy]
0

Jag är student och har agria. Alltså om pengar är något bristfälligt så tycker jag att agria funkar väldigt bra för att dom har så låg självrisk på 1400 kr +15% och då ingår otroligt mycket. Visst betalar man lite extra per månad men ändå. Annars har jag hört nånstans att det har blivit vanligare med att inte ha någon försäkring och att istället spara dom pengarna. Alltså om du betalar 200 kr/mån för försäkring så kan du istället stoppa dom pengarna i ett konto och händer det något så har du sparat pengar för det. Men jag vet inte riktigt vad jag tycker om det.

sarae
1

#4 En korsbandsoperation, som exempel, kan gå på 40.000 eller mer…. om man ska spara så mkt pengar i madrassen så behöver man spara i 20,8 år om man lägger undan 200 kr i månaden… nog för att vi alla vill att våra hundar ska leva minst så länge, så är ändå risken ganska så stor att något händer hunden innan dess. 

Min valp kostade närmare 35.000 i veterinärvård innan jag hade haft henne i en månad…. jag hade mao. inte kommit så långt med 200 kr i madrassen då. 

Så nej… så tillvida man inte har möjlighet att lägga undan en  4000 kr i månaden så har man betydligt större nytta av en försäkring. Att den i sin tur kan kosta en 3000-5000 kr per år tycker jag är en mycket billig investering för vetskapen att man kommer att ha råd att ge sitt djur den vård den behöver, när den behöver. 

När jag hade iller så hade jag som mest 11 illrar och en hund försäkrad i Agria samtidigt. Jag var då student och gick på studielån. Vill man så går det är väl det enda jag kan säga - och det var en fantastisk trygghet att ha.

[typellisch]
1

Jag har Agria.. visst är det dyrt men efter Mollys besök pga mjölktänder som fick dras ut, röntgade hela munnen på henne i samma veva så är jag tok-nöjd! Att dra ut mjölktänderna samt att dra ut en trasig tand (på torsdag) ingick i försäkringen och på torsdag behöver jag bara betala 15% av kostnaden :) Direkt reglerar gör jag också och det har funkat bra.. dom ville ha en kopia av journalen men när dom väl fick den gick allt jätte snabbt! 

Har kollat runt på andra försäkringar men jag har varit så himla nöjd hittills med Agria. Har ställt massor med frågor till dom också och har aldrig känt mig dum eller i vägen :) Kommer fortsätta med Agria helt enkelt!

[Lilla_Myy]
0

#5jo men precis, jag tycker också att det är en trygghet med försäkring och som du säger så kan det bli väldigt dyrt. Så det beror väl på ens ekonomi hur man vill göra.

MikkansBuse
0

Då kanske jag skulle satsa på agria istället. Det är ju som ni säger, lite dyrare betalning men när det väl händer något så står man förhoppningsvis inte tomhänt med pengar.
Min uppfödare har agria oxå, hon ser positivt på det.

För mig, om jag skulle täckna agria på försäkringsbelopp 50.000, fast självrisk 1600:- och rörlig självrisk 25% (är det bättre med 25% eller 15%. Sammanlagt blir beräkningen på 1718:- per år. Hur låter det?

MikkansBuse
0

-Tillägg på medicin och rehab inräknat. Blir någon hundring dyrare med 15% rörligt självrisk. Ändå ganska bra. Nu är ju 30% rabatten inräknad oxå.

[typellisch]
0

#8 Jag har 15%, billigare vid veterinärvård men dyrare i försäkringsräkning.

Jag har:
50.000 kr.
15% rörlig.
2300kr fast självrisk idag.
Rehab och medicin.
Livsförsäkring.

MikkansBuse
0

Okej, det ser ju faktiskt inte så farligt dyrt ut när man väl sätter sig ner och funderar. Men självrisken, kan man ändra den om man nu skulle vilja det, längre fram i tiden? Man kan väl ändra det mesta på försäkringen om man inte är nöjd?

[typellisch]
0

#11 Ja, beroende på hur man betalar. Betalar du månadsvis så kan du ändra när som i stort sett, betalar du halvårsvis kan du ändra när räkningen kommer och samma när du betalar årsvis.

Jag ska ändra i min försäkring men måste vänta tills den kommer i höst då jag betalar årsvis.

[tintilar]
1

Jag har Folksam och har haft länge till både hundar, hästar, bilar, etc. Jag tycker att dom är väldigt bra, otroligt lätta att ha o göra med, inget strul med ersättningar och supertrevliga på telefon. Dessutom tycker jag att dom är billiga. Den enda nackdelen är att dom bara har 40' i vet.vård änsålänge. Men det är ju ganska nytt med 50' och det kommer nog, dessutom är 10' inte mycket nog för att jag ska teckna en dyrare försäkring hos ett f-bolag som jag inte vet hur det är mot sina kunder.

Jag har 1500:- självrisk och 20% rörligt, medicin upp till 3000:-/år ingår. Vi har haft hund i 10 år och har insett att dom allra flesta besöken (alla i vårt fall) blir billigare än 2500:- (som den fasta självrisken brukar ligga på) om vi betalar 1500+20%. Inte ens när valpen blev allvarligt skadad med röntgen, stygn, två narkoser, blev det så mkt som 2500:- för oss att betala. Eller när gamlingen kastrerades - vilket täcktes av föräkringen då det gjordes pga förstorad prostata. Så vi spar pengar på att ha låg självrisk med %. Om hunden skulle behöva använda hela sitt vet-belopp är det ca 8000:- kr för oss att betala, vilket vi har råd att lägga ut i en akut situation. Men jag förstår att man vill ha fast självrisk om man har lite ostabil ekonomi tex.

MikkansBuse
0

#12 Okej, det är ju bra om man skulle vilja höja eller sänka kostnaden.

#13 Ja, folksam känns bra det med. Är lite kluven på vilket utav försäkringarna jag ska välja, båda är ju bra på sitt sätt. Ska smälta detta lite så får jag väl gå efter magkänslan vad som känns rätt. Tack alla för hjälpen!

Kalli
0

#2: Lite drygt 400 kr per år om jag inte minns helt fel men det kan ju skilja, det vet jag inte.

#13: Folksam har också 50.000 som högsta ersättning nu. :)