Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 4735 ggr
[Camia7]
1

Kan en hund bli elak?

Har undrat länge nu 

Hur kan en hund bli elak mot andra människor eller hundar?

Hur kan dom hata att bli klappade eller hata när man håller i dom?

Och då tänkte jag på friska hundar som har haft en bra uppfostran hos bra människor

Värsta jag vet är när man hälsar på någon och dom säger "kolla inte hunden i ögonen eller klappa inte hunden eller blablkna"…. "hon/han är världens snällaste men hon/han morrar och biter folk som kommer för nära" seriöst? 🤓

Lathundarna
5

För att den av någon anledning blivit osäker, exempelvis.

[Camia7]
0

ja det kan jag förstå sånt händer men då tar man väl tag i det? 

Nja känns som det behövs mer för att den ska bli så?

Pennybus
10

Jadu, dom #1 säger, den kan ha varit med om någon dålig erfarnehet och blivit osäker osv. Sedan kan man ju ställa sig fråga, varför tycker inte människor om vissa mönniskor osv? :) Hur kan människor bli elaka mot andra människor? Jag jämför just detta då jag ser en likhet, alla hundar kan inte gilla alla människor eller hundar, precis som att människor inte kan gilla alla människor och djurarter.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Camia7]
1

Ja men menar att den inte gillar någon människa alls bara ägaren.. min brors hund blev attackerad av en stor svart Pudel och sen dess hatar den stora pudlar och svarta stora hundar men inga andra hundar.. 

Är väl väldigt viktigt då att jobba med såna saker tycker jag

Eller går det att träna bort?

Lathundarna
2

#2 Nej, det är inte alla som tar tag i det. Och blir hunden fortsatt utsatt för det som gör den osäker och utan träning kommer beteendet troligtvis bli värre.

Lathundarna
2

#4 Svarta hundar är svåare för andra hundar att läsa av. Många signaler försvinner i det mörka vilnet kan skapa osäkerhet hos mötande hund. Dessutom blir ögonvitan extra vit mot det mörka, vilket en del hundar kan reagera på. Utfall går att träna bort, men det kan krävas kunskap utöver det tålamod man måste ha.

Loveradio
2

Kan ligga dålig avel bakom också.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[[Boris Sager]]
5

Hundspråket är inte alltid som människospråket.

Många hundar uppfattar det t.ex. som ett hot om någon okänd ser den rakt i ögonen. Övrigt kroppsspråk både hos människa o hund spelar också roll, förstås. Vänd dig bort från hunden, låt den hälsa själv, om den verkar osäker.

Boris

CelsiusT
15

Jag är en sådan som säger så. Jag har en känslig hund, han morrar inte på människor om inte människorna gör något som är väldigt konstigt för hunden. Väldigt konstigt kan vara tex att böja sig över hunden, stirra den rakt i ögonen (vilket är väldigt hotfullt för en hund), le (=visa hela garnityret med alla vita blodtörstiga tänder), och sträcka fram handen och försöka dunka hunden på huvudet (vilket är en obehaglig situation då handen kommer uppifrån på ett hotfullt sätt). 

Jag har försökt att jobba med detta såklart. Men det är svårt att tala om för en hund att en människa som kommer fram och säger att den är superelak och vill äta upp dig, vill egentligen väl och är egentligen snäll. Det kan vara svårt att övertyga en hund om det. Såklart blir det bättre när man tränar på det. Men det är svårt att få en osäker hund att bli helt stabil och helt trygg med att människor beter sig konstig, och framförallt tar det vääldigt mycket tid och åter tid. Det är inget man gör i en handvändning eftersom det handlar om att först bygga upp ett förtroende och sedan dessutom vänja hunden vid att obehagligheter, sånt som hunden naturligt ska bli rädd för, istället är något positivt.

En stor anledning till att folk idag ofta behöver säga sådana uppmaningar till folk som ska hälsa på ens hund är för att folk idag oftast inte kan hundspråk. Folk har ingen förståelse för hundar och att dom kan bitas, idag ska hundar agera robotar och inte svara på något som en människa gör.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LLLINN
15

TS, varför tror du att människor med osäkra hundar inte jobbar med problemet? Jag har en hund som är osäker i vissa situationer (främst i hundmöten med stora, svarta hundar) och jag jobbar varje dag med detta problem. Men det tar lång tid att få bukt på osäkerhet och bara för att man jobbar med problemet betyder inte det att hunden blir normal direkt. Jag räknar med att det ska ta ytterligare ett år innan min hunds osäkerhet är bortarbetad. Jag tycker dessutom att det känns lite onödigt att låta så anklagande mot ägarna till osäkra hundar. I vissa fall är det ägarens fel, visst, men fast inte. Oftast handlar det om att andra människor och/eller hundar har behandlat hunden illa utan att ägaren kunnat göra något åt det.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[RMSLiners]
16

TS Det är väll bara bra att folk säger till hurdan deras hund är. Du hade inte heller fått klappa eller gosa med min om du hade frågat mig och det är för att hon backar från folk som slänger sig över henne, hälsning måste ske på hennes initiativ och inget annat. 

Liksom du inte förstår dig på folk som inte vill att man ska hälsa på deras hund så förstår jag mig inte på folk som prompt måste hälsa på andra hundar. 

Jag har också haft en hund som var ruggigt osäker mot andra hundar pga att han hade gråstarr och dessutom ovanpå det blivit söndertrasad av andra hundar ett par gånger. Tro inte att jag inte jobba med problemet för det gjorde jag men det tog också 3 år att få honom någorlunda stabil.

Tycker du låter lite dömande i det du skriver.

[Camia7]
0

#10 de jag har träffat har inte jobbat med det, finns så klart massa andra som gör det. #11 jag tycker.inte att det är okej att bara låta sin hund hälsa alla. Och jag skulle aldrig hälsa på en hund som jag inte känner. Om ägaren säger att hunden ska få hälsa själv så låter jag den göra det så klart det jag inte gillar är folk som tar det som att det är en del av hundens personlighet och försöker inte jobba med det

[typellisch]
5

#12 Det blir ju en del av hundens personlighet tills man arbetat bort det? Jag tror många försöker arbeta bort det men man som utomstående inte ser det. Och då är det fel att döma.

Jag tror inte många ser att jag tränar Molly när jag passerar någon med hund. Dom ser bara en osäker och rädd hund medan jag ser det som ännu ett steg i vår träning: att passera ännu en hund.

Samma med dom som morrar åt människor.. dessa ägare kanske passerar en drös av människor samt sitter på en bänk och bara chillar. Alla andra ser det som en elak och ostabil hund medan ägaren ser det som träning.

Tills man fått bort beteendet så är det, tyvärr, en del av hundens personlighet.

[Camia7]
0

Ja det finns massor som gör det:) men nu pratar jag om folk jag känner. Dom låter det vara

Minka040
6

#12 Varför ska folk behöva förtydliga för dig att de jobbar på det? Om de ger dig direktiv att hantera och hälsa på deras hund på ett speciellt sätt är du redan en del av den träningen och inlärningen.

Om någon däremot säger till dig att inte klappa eller hälsa är det bara att respektera. Som fd ägare till en hund skygg och nervöst lagd sedan födseln kan jag säga att du som främling aldrig hade fått klappa henne heller. Vad skulle nyttan vara? Alla hundar njuter inte av uppmärksamhet och klappar av främlingar. De är individer, precis som vi.

Neela
10

Jag känner i alla fall människor som är snälla och trevliga men som helt enkelt har en lite större personlig sfär än andra och som inte trivs med vem som helst för nära sig. Människor kan enklare säga ifrån, det accepteras att man inte går fram och tar på vem som helst. Hundar däremot ska acceptera att klappas och tas på av vem som helst och säger den ifrån är den ilsk. Det kan väl lika gärna vara så att vi får lyssna på hunden och ge den det utrymme den behöver för att känna sig bekväm i situationen?

Vettigt att ägarna läser av och känner sin hund för att på så sätt skydda den på förhand!

CelsiusT
12

#14 Men bara det ATT dom ber dig att inte titta på hunden osv under hälsning ÄR träning för hunden! Alla gånger som hunden får hälsa på människor under positiva förhållanden gör att hunden bygger självförtroende och så småningom vågar hälsa på människor, kanske även när människan tittar på hunden.

Jag ser den meningen "titta inte min hund i ögonen" som ett tecken på att ägaren är medveten om vad som skrämmer hunden och att ägaren aktivt hjälper sin hund tillrätta med bekymret. 

Hade däremot ägaren bara släppt fram sin hund och du hälsat på den och den sedan bitit dig och ägaren ryckt på axlarna, DÅ hade jag undrat varför ägaren inte tog tag i problemen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Camia7]
0

Ser att det är en massa missförstånd! så tänker inte svara på något inlägg 🙂

Loveradio
12

#18 Varför inte reda ut missförstånden istället? Förklara hur du menar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Portie
5

Det är väl bra om ägaren säger att hunden kan vara osäker/rädd och kan bita redan från början? Jag säger alltid till nya besökare att inte bry sig om Hugo, inte kolla på honom, inte klappa osv. tills att han själv väljer att komma fram och hälsa. Tycker det är viktigt att informera om man har en osäker/rädd hund..

[Camia7]
0

Nej för att det är väldigt svårt att förklara. Jag tycker att man ska avliva hundar som är aggressiva och bits. Man ska inte behöva vara rädd helatiden när man är hos folk som har sånna hundar. Jag skulle inte ens kunna gilla min hund om den va elak nu vet jag att det kommer att bli ett jävla liv!

Pennybus
1

#21 Så jag borde avliva min hund som skäller och gör utfall mot hundar, även om han är världens mysigaste och jätteduktig på plan? Hur tusan resonerar du?!?

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Magrat
7

Klart är att du nog får reaktioner på ett sådant uttalande då majoriteten av engagerade djurägare även har en etisk syn på sin djurhållning. Det är dessutom en självklarhet att en hund (ja, alla husdjur för den delen) blir familjemedlemmar, och inte gör du dig av med en sådan om denne skulle ha problem.

Var istället glad över att människor förklarar hur du bör bete dig kring deras hundar, om du nödvändigtvis ska fram och hälsa. Även hundar med en god uppfostran har känslor , instinkter och minnen från tidigare händelser och möten som kanske gått käpprätt åt skogen på grund av att någon inte respekterat hundens gränser.
Om det dessutom rör sig om ett besök i någons hem så är det ändå du som gäst som har ett ansvar att inte tränga dig på hunden och lyssna på ägaren, alternativt låter du bli att träffa hundägare med "problemhundar" hemma hos dem.
Jag har en riktigt osäker tik som gärna vaktar, hon morrar gärna om det kommer människor, men om hon får vara ifred och ingen tränger sig på henne så kan hon själv ta kontakt efter ett tag. Är det ett problem att även hundar har personligheter och talar om sina gränser (morra alltså)? Tala om att hit men inte längre?

En hund är inte elak, det är en levande varelse och inte en maskin därav kommer den att tala om var gränser går om främlingar tränger sig på. Lyssnar du på ägaren som känner sin/a hund/ar så blir det inga problem.

Du var själv intresserad av att skaffa en hund vad jag förstått? Med din inställning här rekommenderar jag att du lägger dem planerna på hyllan ett tag och istället skaffar kunskap om hundars språk och accepterar att det är levande och kännande djur.

Nu blev det långt och lite osammanhängande, men jag hoppas att andemeningen gick fram.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Portie
3

#21 Jag tycker det är ganska normalt för hundar att vakta sitt hem.. Självklart får ju ägaren styra upp det och göra allt för att hunden inte ska kunna komma åt och bita, men det är ju ändå bra att informera om att hunden är vaktig/osäker/rädd/arg och KAN bita. Sen kan ju alltid besökaren säga till om det är obehagligt eller om den är hundrädd redan innan dom kommer. Tycker också att besökaren ska lyssna på vad jag säger, har jag t.ex. sagt åt besökaren att låta hunden vara så ska man också lyssna på det. Har varit med om besökare som gått fram till Hugo fast att jag har haft honom "instängd" i ett rum (med kompostgaller) fast att jag flera gånger har sagt att INTE gå fram. Då kan det mycket väl hända att besökaren får sig ett nyp..

Att avliva alla hundar som bits känns lite överdrivet..

Förresten så är det inte bara aggressiva hundar som bits heller.

[Camia7]
0

Haha där ser ni! Helt galna blir ni! Jag skulle inte kunna tycka om min hund om den va elak. Hur ska jag då kunna lita på den? Ska man vänta på att den ska bita någon eller vad?

vallhund
5

#25 Hur gammal är du?

Du startar en tråd på ett diskussionsforum, när du inte blir struken medhårs så vill du inte svara för att du anser dig missförstådd. Detta utan att ens definiera vad som är en elak hund.

Vill man inte ha svar så skall man inte fråga. 

Naturligtvis skall man inte vänta på att ens hund biter någon, som ägare ser man till att den inte får tillfälle att göra det genom att bl a tala om för folk som kommer nära hur de skall bete sig, t ex inte titta den i ögonen eller klappa den om den inte gillar sådant.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Camia7]
0

Asså det har blivit ett missförstånd och orkar inte beskriva för har försökt! Det sista jag skrev jag för att jag inte orkar beskriva. Alla blir helt galna!! Ska man tassa runt för att andras hundar är elaka? Det är sjukt!

LinaK
3

Tycker inte jag ser någon som är "galen" i tråden, tycker det diskuteras på en bra och saklig nivå.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hiro
3

En situation här, du har en sjukt snäll hund. Världens underbaraste med dig, flocken och folk den känner. Men är osäker med andra människor. Tycker du då att den hunden skall avlivas? För att den morrar åt dig som främling?

En annan grejj. Hundar är inte elaka man är elak om man gör något dumt oprovocerat. Anledningen till att hunden till exempel morrar är för att den till exempel blev osäker då någon klappade den för länge sedan, när nästa skulle klappa då morrade den och det funkade! Handen försvann och därmed - problemet löst enligt hunden. Hunden är inte elak hunden är den som är oförstådd av arten människan

[Annamaja27]
0

Håller med om att man inte ska behöva tassa omkring för att inte riskera att bli biten. Har man en opålitlig hund får man väl se till att tydligt styra upp situationen när man får besök ex låta hunden vara i ett annat rum.

Det låter som du har råkat ut för mycket respektlösa hundägare!

vallhund
1

Elakhet är för mig en medveten handling för att såra andra. Hundars begreppsförmåga greppar inte sådana moralfilosofiska begrepp.

Vad är TS definition av elakhet? På vilket sätt är hundar elaka enligt din definition? Förklara gärna så vi andra förstår.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fenix_Chicci
2

Jag har en hund som ärosäker på andra hundar och är lite osäker på barn. Hon blev jagad av ett barn med en skallra när hon var liten och har stött spå hundar som inte accepterat hennes signaler, framförallt stora hundar. Vad gäller barn reagerar hon som tur är offensivt när hon blir rädd, men med träning så är hon knappt rädd allt för barn längre. För några dagar sedan var vi vid en sjö och då lekte hon med två barn som kastade kottar åt henne. Jag hade stenkoll på barnen och förklarade att de absolut inte fick jaga henne och det gick jättebra. Vad gäller hundar så gjorde hon tidigare utfall och skällde massor varje gång vi gick förbi en annan hund, hon är alltså defensiv mot hundar och det är klart, det märks mer än en hund som springer förbi med svansen mellan benen. Tack vare skvallerträning är hon mycket bättre och för någon dag sedan gick hon förbi en schäfer (de är extra läskiga) på drygt två meters avstånd och hon drog knappt i kopplet. Så hon har sakta men säkert blivit bättre. Dock händer det fortfarande ibland att hon blir extra skrämd om det tex är mörkt och börjar tokskälla och det värsta jag vet är nä ihandra hundägare muttrar om att jag inte kan få tyst på "hundskrället" Fattar inte hur man resonerar om man tycker att osäkra hundar som är defensivt lagda ska avlivas.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Portie
2

#25 Galna? Ser ingen som blivit galen här faktiskt. Och en hund är inte elak bara för att den är rädd eller osäker, läs på lite om hundens beteende så ska du se att du lär dig massor! 

Sen finns det ju ägare som inte har så värst bra koll på sina (främst osäkra) hundar, dom flesta hundägare har ändå koll på sina hundar tycker jag så finns väl ingen större anledning att tassa på tå hela tiden heller..

[typellisch]
1

TS, ingen här är galen. Vart snopen av din kommentar där då jag tycker alla, precis alla, sagt sin åsikt på ett bra och respektfullt sätt. Man kan inte bli så arg för att folk inte håller med dig.

Om du inte har hund just nu så vänta tills du har en. Då ska du få se vilka starka känslor man får för sin vän och hundens brister avgör inte hur vida hunden ska få leva eller dö. För man har inte mage att avliva sin hund för att den är bra på att säga ifrån. För det är det hunden gör: säger ifrån. En hund kan inte tala med ord så den måste säga till på sitt språk. Genom att morra, nafsa i luften och dylikt.

Nu råkar jag ha en väldigt snäll hund som gillar uppmärksamhet så hon har inte sagt ifrån, än. Men låt oss säga att hon fick personlighetsförändring och började göra utfall och började bita sönder andra hundar och jag väljer att avliva henne. Du anar inte hur mycket jag skulle gråta, jag får seriöst tårar i ögonen bara jag skriver detta. Oavsett vilka brister ens hund har så älskar man sin vän så oerhört mycket. Men om du inte har hund så är det väldigt svårt att förstå känslan vi hundägare har.

Har man en hund som biter ihjäl andra hundar och/eller människor (och man inte har mage att avliva sin vän) får man träna och hålla sig undan helt enkelt. För en hund som hatar andra hundar kan vara världens snällaste och finaste hund i hemmet.
Men om du inte har hund så förstår du säkert inte innebörden av min text.

Frida B
1

Fyf*n vad arg jag blir, menar du på allvar att du skulle avliva din hund om den var aggressiv, bara för att du inte orkar ta tag i problemet!? Nu kommer jag säkert bli anmäld för påhopp eller liknande, men det skiter jag i. För att tänka så är… Jag har inte ord för det! 

Och är du rädd för dina kompisars hundar, skit i och gå till dom då! Döm inte dom för att du tänker galet! Tänk om hundarna som är så "agressiva" faktiskt mår psykiskt dåligt, och behöver hjälp? Ska du då komma och säga "nej du måste avliva den hunden"? Vi pratar om hundar, liv, individer med känslor (ja jag tror hundar har känslor) och du säger att blir dom lite arga ibland så ska vi ta livet av dom!? 

#27 ja det ska man, har du problem med det så gå inte hem till dessa hundar då.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mantissa
2

Det finns inga elaka hundar. Aggressivitet (utfall, bitande mm) är en fullt naturlig del av hundens språk. Dess enda sätt att säga ifrån då den inte har möjlighet att komma undan en obehaglig situation. Tyvärr blir de ofta missförstådda då vi feltolkar hunden och händelser. Hundar sätter inte moral till sina handlingar. De agerar efter hur de upplever en situation nu och då, de resonerar inte kring vilket som kanske är dit bakomliggande motiv. Har den dessutom dåliga tidigare erfarenheter av en liknande situation eller är en osäker individ så ökar chansen att reaktionen blir negativ. Bästa sättet att hjälpa en osäker hund få tillit är inte att låta var och varenda människa tränga sig på den "för att visa att det inte är farligt" utan snarare att visa att människor respekterar hundens personliga utrymme, ber om lov innan man kommer inpå och beter sig med allmänt hund-hyfs.

Jag har ibland sagt att nån av mina hundar är rädda/aggressiva (ljugit)för jag har funnit att människor beter sig på ett betydligt mer respektfullt och lämpligt sätt då. Detta är inte något jag säger till var och en, men märker jag att någon är onödigt yvig eller "på" hundarna så kan det hjälpa. Speciellt på föräldrar med dålig pli på barnen, de blir lite mer noga att hålla dem i schack då. 
Första gången man träffar en ny person så slänger man sig inte runt halsen på den och klappar den på huvudet eller drar den i örat. Det fungerar på vissa, men de flesta tycker inte om det. Inte hundar heller. Det tar lite tid att utveckla det förtroendet för en främling.

Vissa hundar, raser eller individer, har med integritet än andra. De kan vara sk "enmanshundar". Inget fel i det, jättehärliga hundar, men de uppskattar helt enkelt inte gulligull med främlingar så varför tvinga det på dem?

Anibaz
2

Vill du veta hur en hund kan hata/vara elak mot andra hundar trots en bra uppfostran? Here we go.

Smilla, då 6 år gammal, världens snällaste hund, fungerade med hundar av alla typer, kvinnor, män, barn, hästar, katter osv. Språksäker som få, otroligt lättsam och till och med människor med extrem hundrädsla känner sig trygga runt henne. En lättsam, okomplicerad hund helt enkelt, med ett hjärta av guld.

Tills en dag då hon blev oprovocerat attackerad utav en annan hund som slet sönder bogen på henne, hela sidan hängde som en trasa och det var en månad med otaliga veterinärbesök, operationer, medicineringar och så ska vi inte glömma alla nätter hon låg sömnlös och gnydde av smärta.

Det tog nästan två veckor innan vi kunde vara säkra på att hon skulle överleva då hon fick en så pass stor infektion i hela kroppen efter skadorna.

Skadorna läkte och allt man ser nu är ärr, men det kommer ta tid innan hon läker mentalt efter det. Nu är hon 8 år och väldigt osäker på stora främmande hundar, hon kan nog tolkas som aggressiv för det okunniga ögat - ska jag avliva henne pga det? 

Det ligger i mina händer att bygga upp hennes självförtroende, och det jobbar vi på dagligen och har gjort i snart två år, enligt dig är det då vettigare att döda henne än att fortsätta träna?

Fenix_Chicci
2

#32 Har på något vänster lyckats blanda ihop offensiv och defensiv, eftersom det inte går att ändra inlägget nu så skriver jag det här om någon skulle bli fundersam över min text ;)

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Zlarviig]
2

Jag har en osäker hund. Hon har fått en bra uppfostran och bra uppväxt, ändå är hon osäker mot människor och väldigt undergiven mot hundar, kan även bli rädd mot väldigt stora hundar. När folk frågar om dem får hälsa och jag då säger att man måste sätta sig ner och att man inte får klappa henne ovanifrån, ska dem bli sura då för att dem måste anpassa sig efter min hund? Har även sagt åt folk att dem inte får röka om dem ska hälsa på min hund då jag för det första inte vill att hon andas in röken och för att hon dessutom hatar cigarettrök, ska dem bli sura då istället för att släcka ciggen eller låta bli att hälsa på min hund? Eller hur menar du?