Att äga en chihuahua
Jag har funderat på det här med att äga små hundar som bara väger några kilon. Jag såg nyligen på djurakuten på tv:n att det var en Chihuahua som kommit in för att den blivit biten rakt över ryggen av en stor hund och var svårt skadad.
Jag har en hund på 23 kilo så det är ingen bjässe men jag kan bara tänka mig vilken skada hon skulle kunna göra på små hundar om olyckan är framme. Känns det tryggt att låta sin hund leka med större hundar om man har t.ex en Chihuahua, eller är man hela tiden lite nervös över att någon ska råka trampa fel etc? Får man hjärtat i halsgropen om man ser lösa hundar när man är ute på promenad? Känns det som att hunden är väldigt "utsatt"?
Är det vanligt att små hundar skadas när de hoppar ner från soffor osv? Är det bara få fall med ren otur man hör om eller är det något man ständigt måste tänka på med en mindre hund?
Min amstaff hane leker jätte bra med kineser och en liten blandras tik på några kilon :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Känns det tryggt att låta sin hund leka med större hundar om man har t.ex en Chihuahua, eller är man hela tiden lite nervös över att någon ska råka trampa fel etc?
Nu har jag en nakenfis på 5kg. Hon har fått vara i rastgården tillsammans med schärar och sennenhundar osv. Inga problem :) Går även promenader med en Golden då och då.. inga problem där heller. Man håller såklart ett öga, det gör man ju med alla hundar oavsett storlek och ras, i alla fall jag. Men Molly föredrar ändå att leka med dom i hennes storlek har jag märkt.
Får man hjärtat i halsgropen om man ser lösa hundar när man är ute på promenad? Känns det som att hunden är väldigt "utsatt"?
Nej, nej och åter nej. Jag kollar på hundens kroppsspråk oavsett ras och storlek och dömer situationen därifrån. Även där har vi gått förbi stora hundar men även små och det har gått bra. Känner jag mig osäker tar jag en annan väg (oavsett ras och storlek).
Är det vanligt att små hundar skadas när de hoppar ner från soffor osv?
Ingen aning :) Vi har en låg soffa men en högre säng och det funkar bra!
**Är det bara få fall med ren otur man hör om eller är det något man ständigt måste tänka på med en mindre hund?
**Ang. höjder så är man lite mer noggrannare såklart. Molly får inte hoppa ur en bagagelucka själv utan jag bär ner henne. Sådana höjder är jag mer orolig för och såklart jag håller ett öga på henne.Men små hundar brukar vara stora hundar i små förpackning som jag säger :) Man ska inte vara orolig i onödan..
Jag äger ingen Chihuahua, än haha men snart. Men har en annan hund utav mindre ras och som sagt snart en Chihuahua, och jag måste vara ärlig och säga att just nu är jag livrädd för att saker kommer att hända, men hundar är väldigt smarta, oftast så förstår de hur "hårt" de kan leka och om det är en hund i större storlek som leker med en i mindre så anpassar sig den stora oftast och så ser man på hundarnas kroppspråk oftast.
Angående höjder så är det inga problem oftast, självklart måste man som ägare vara försiktig men vet chihuahuor som både hoppas upp i sängar, soffor, stolar och liknande utan att bryta benen, men jag kommer inte låta min vovve hoppa upp och ner för allt för höga höjder, som #2 nämner tillexempel bakluckan utav en bil, bord och annat utan då bär man ner dem. Men de skulle säkert kunna om de vill :)
Jag var inte mycket till hjälp, hehe.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag har en Chihuahua, som är 4 år. Har aldrig känt mig ssk orolig över att han kunde skadas. Men känner de flesta av hans kompisar och vi bor ju skärgården, så det är sällan nya hundar här. Han hoppar högst av alla. Tror inte hundar tänker på att de är små.
Boris
Jag har två st prazsky krysarik, lika små som vavvor. Tillsammans med äldsta hade jag ett tag två mexikanska nakenhundar en på 16 kg o en på 30, dom lekte vilda lekar ihop. Mexarna var försiktigare i lek med honom än i lek tillsammans. Kände aldrig att jag behövde vara orolig där förrän 30 kilos hunden rök ihop rejält med den lilla, då fick den lilla ett rejält underläge men skadades inte tack o lov. Mina hundar hoppar upp o ner i soffan själv, minstingen som inte ens väger två kg har hoppat ner från bilen själv och tom från köksbordet utan att skada sig, dom är inte så ömtåliga som dom ser ut. Men idag när jag hade lilla Mi lös så kom det en lös dobermann, då blev jag orolig eftersom jag inte kände den andra hunden, är den inte van vid mindre hundar händer en olycka så lätt, så jag kallade in min lillskit bara ifall att.
minavitas.wix.com/kennel
Tack för svaren allihop! Jag sitter och funderar på ras på framtida hund och var först inne på raser som finsk lapphund och corgi vilka är i ungefär samma storlek som min nuvarande hund. Jag har dock börjat inse att jag nog tycker att det går åt alltför mycket kött för att föda så "stora" hundar - min äter ett halvkilo om dagen. Jag har därför inte någon möjlighet att utfodra med ekologiskt/närproducerat kött som jag skulle vilja, vilket skulle gå med en liten hund.
Därför halkade jag in på raserna Chihuahua, russkiy toy och prazsky kysarik men det som gör att jag tvekar är just att det känns som att dessa hundar känns så väldigt utsatta om någon större hund skulle bete sig klumpigt eller så.
En annan sak: hur pass mycket fryser de på vintern? Då snackar vi -15 till -25 grader. Vill de ens vara ute då? Är det möjligt att ta en långpromenad då eller kommer de vända i dörren? Måste man pyssla med skor och grejer då? :) Jag har ingen erfarenhet av raser mindre än 20 kg… Har ni förslag på fler små raser?
#6 (jag kan bara om chihuahuan, så svarar bara för den) Det beror mycket på individen, jag vet chihuahuor som älskar snön och kan vara ute i flera timmar medan andra inte alls tycker om snön. Men man får tänka på att de kommer ifrån soliga Mexiko ifrån början. Men det är ganska få som behöver skor, men de som behöver det haar nästan haft som kramper i snön. En jacka eller täcke, eventuellt en overall om den är väldigt frysen räcker ganska väl för att kunna ta sig ut.
Jag älskar chihuahuan för att det är en stor hund i litet format. De tror att de är störst, bäst och vackrast, haha. Heeelt underbara hundar är de i alla fall :) De kräver dock väldigt mycket mentalträning, eller i alla fall mer än vad man kan tänka sig och har en stor personlighet :)
Du kan ju hälsa på några kennlar utav raserna du är intresserad av :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Min äldsta har jag bara kläder på om vi ska vara ute länge när det är extrem kallt, skor uppskattas men det är väldigt individuellt. Finns dom som får köldkramp redan vid minus 10 sen finns det dom som klarar kallare än minus 20 utan större problem. Mina har varsin overall till kallare väder men dom används knappt, skor är viktigast
minavitas.wix.com/kennel

mina både umgås och leker med större hundar (2,6/4kg) och är aldrig direkt orolig eller rädd att något ska hända. Däremot lämnar jag aldrig mina hundar ihop med större hundar (utom syrrans amstaff) och väljer vilka hundar FÅR leka med, men inte för att jag är rädd att de ska skada sig utan för att de hundar dem inte får leka med inte kan uppföra sig. vet jag inte riktigt varför jag inte lämnar dem hos andra hundar, men jag vill alltid ha mina hundar hos mig. Vi åker sällan ifrån dem.
Här är det sällan folk kommer med lösa hundar, och om det händer är det hundar vi känner och då får dem komma in till oss och jag ringer matte/husse så får dem komma och hämta sin i de fallen rymmare.
Våra hundar hoppar utan problem både i och ur bilen, upp och ner på soffan/sängen, men jag lyfter dem gärna med tanke på lederna osv.
Jag hade en papillon/phaléne då jag bodde hemma och hon var lika tålig som andra hundar. Hoppa högt kunde hon med. De skador hon fått av andra (större) hundar är två lösa hundar som kommit utspringade från sina gårdar och bitit vid två olika tillfällen - två olika hundar. De hundarna skulle förmodligen bitit - oavsett storlek på andra hunden.
Nu har jag en kinesisk nakenhund, och är dagmatte åt en flatcoated retriever och de trivs jättebra ihop. De är båda unghundar (8-9 mån) och leker försiktigt. De brukar få besök av grannens blandis, som är i samma storlek som vår.
Vår första hund hade ju lång päls, så hon behövde aldrig några kläder, fast vi får nedåt -30 grader om vintrarna. Tossor kunde hon ev behövt. Kort/strävhåriga kan jag inte svara för, men den pälsen borde väl vara varm med?
Då jag hade min första, så hade en moster en spets av något slag som gick hur bra som helst. Medans en annan moster hade en sankt bernhard som inte gick ihop med någon. Men det berodde helt på ägarens brist på engagemang och fostran.
Nu är detta ingen Chihuahua men de är ju i samma storlek ungefär :)
Känns det tryggt att låta sin hund leka med större hundar om man har t.ex en Chihuahua, eller är man hela tiden lite nervös över att någon ska råka trampa fel etc?
Jag har bestämt mig att min Inez inte får leka fritt med större hundar, hon får gärna vara med dem och hälsa men kanske inte leka omkring fritt om jag inte vet hur den individen är i lek.
De känns mer bara onödig riks, men sen här hon under 1 år så då är de ju lättare att nått händer och onödigt att behöva operera osv :)(Hon väger bara 1.5 kg än så länge..) Men man får söka lite mer små hundkompisar!
Får man hjärtat i halsgropen om man ser lösa hundar när man är ute på promenad? Känns det som att hunden är väldigt "utsatt"?
Nja de vet jag inte men jag gillar inte se lösa hundar på tätplats i vilket fall. Inte när vi hade stor hund heller just för jag inte vet hur den individen är.
Men kan tycka de är lättare med en liten hund att bara plocka upp om man är orolig :) När vi hade Nappe var ju de lite svårare… XD
Är det vanligt att små hundar skadas när de hoppar ner från soffor osv?
Ja de kan ju hända oavsett storleken tror jag, men jag har aldrig Inez i soffan, ska hon de så får hon ha en trappa. Men de är just mest för hon är valp och jag vill inte att hon ska anstränga leder allt för mycket på ner hopp och upp hopp.
Är det bara få fall med ren otur man hör om eller är det något man ständigt måste tänka på med en mindre hund?
Mycket tycker jag är otur men man ska nog alltid ha lite koll men de kan jag tycka oasvätt storlek, alla hundar kan landa fel :)
Tack för era svar! Jätteintressant att höra hur småhundsägare ser på saker och ting. :) Det kan mycket väl hända att vår lilla familj i framtiden kommer att utökas med en mini-vovve!

Jag har en vavvablandning på 3 kg, hon är 1år nu o hoppas in o ur bilen utan problem, soffan o sängen har hon heller inga problem med. Hon är väldigt kaxig när det gäller möten med andra hundar så hon får helt enkelt inte leka med stora hundar för hon triggar upp dom (likaså med mindre hundar oxå). Håller henne kopplad för hon lyssnar inte ett skit när vi möter andra hundar, hon blir rabiat o ska bara döda (jo vi jobbar på det). Har även en papillonkorsning o de leker ganska hårdhänt ibland utan några problem, det är den lilla som bestämmer