Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3654 ggr
Noa-Nisse
10

Irriterad på riktigt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch vad jag kan bli irriterad ibland!

Om någon som inte känner mig så väl frågar vilken slags hund jag har, då svarar jag en Grand Danois.

Direkt kommer följdfrågan. "Men herregud hur kan det gå i en lägenhet?"

Tjaaa… för det första så aktiverar jag min hund utomhus. Innomhus ligger hon och sover eller äter ungefär.

Och när jag sen säger att en GD är en idealisk lägenhetshund så tror de knappt på det. "Eftersom en stor hund kräver ju JÄTTEMYCKET!!! och en Grand Danois är ju en JÄTTESTOR hund så då borde hon kräva JÄTTEJÄTTEMYCKET!!!" (ironisk)

Men ååh. Även fast jag har en liten lägenhet (fast jag tycker inte den är så himla liten, den ligger på ca 50 kvm) så springer ju inte Klenod omkring på alla ytor. Hon går efter mig eller ligger i soffan.

När jag berättar att Mamma och pappa bor i stort hus och har en dvärgpudel och han är mycket mer aktiv än Klenod. Men bara för det så springer inte Timmie (som han heter) runt i alla rum som finns i huset. Han håller sig till trappan och sover där…

Gah jag blir så irriterad när folk tror att de vet bättre om MIN hund än jag själv :S

Var bara tvungen att skriva av mig!!

Har ni mött folk som har fördommar mot er och ert rasval?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Banankaka320
2

Min rottis är en mördare för hon är osäker ibland och skäller på andra hundar som skäller på henne …

GD ska väl ändå inte röra sig överdrivet mkt eftersom dem är så tunga? :o

Noa-Nisse
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 jaha där ser man!! Men om t.ex. en liten pomeranian skulle göra så så hade det bara varit gulligt :P så typiskt alltså!

Nja inte för att de är tunga precis för det finns många raser som är tyngre för sin storlek än en GD om du förstår hur jag menar. de ska inte röra sig så mycket när de växer för det är en känslig ålder, sen när den växt färdigt går det bra att motioner precis som med vilken hund som helst.

AnneN
5

Ja fördomar har jag mött väldigt många som har dels pga att jag har blandras och dels pga de raser som finns i Velvet.

Hon är blandning mellan lapsk vallhund, pitbull, amstaff, dobermann och då har ju folk självklart fördomar mot "sådana där mördarhundar" och dess ägare bara för att de läser minsann aftonbladet och expressen och då "vet" de ju hur dessa hundar är och ägarna är bara kriminella narkomaner som vill ha tuffa mördarhundar.

På bilden sover Velvet med husse och bästa kompisen Kentucky (chihuahua) på vår soffa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kalli
2

Möter fördomar hela tiden men har man valt en kamphund, en utländsk hund och dessutom har tamråttor för man antagligen skylla sig själv. Oskyldig

Emaljoh4
0

Kan inte komma på någon fördom mot min ras än så länge!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Noa-Nisse
1

Ja det är helt sjukt alltså :S folk tar saker ur luften liksom. Och ur skvallertidningar och där räknar jag in aftonbladet och kvällsposten…

T.o.m en som frågat om Klenod är en kamphund… Man skulle vilja svara "ja det är hon och hon äter dumma människor"

Jag menar? en gänglig GD på långa ben och smalt huvud… JAA!! en kamphund är det första man tänker på då ;) haha roligt på något vis!

AnneN
1

#5 Shelties har jag hört fördomarna att de är skälliga och rädda av sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Emaljoh4
1

#7  Ja, i för sig. Det har du rätt i!… Moa brukar få beröm att hon är så tyst. Flört

Gilan
8

Jag var rädd att min uppfödare skulle tycka att jag bodde för litet för att ha flatte när jag bodde i liiten lägenhet.

Då sa hon nåt smart "Du får bo i en garderob om du vill, så länge hunden har plats att sova på och för mat och vattenskål. Hundarna ska sova inomhus och aktiveras utomhus."=)

Emaljoh4
0

#7 dock är det nog sanning till viss del…Tyvärr. Rynkar på näsan

Men liksom, tror ändå det är lite överdrivet att alla Sheltisar skulle skälla för ALLT, och att de är rädda.

tvättäkta bybo
0

"stadsfolk" säger ofta: hur kan ni ha 10 så stora hundar inomhus samtidigt!?!? de borde ju vara kaos, de gör säkert som de vill; springer de omkring på borden och allt!

svaret brukar bli: Skrikandes öööööh… nej de gör dem inte….

[rightPAW]
0

När jag hade min ast/rottis så träffade jag väldigt ofta på folk som lyfte upp sina hundar och bytte sida på vägen. Värt att nämna att han inte sa ett ljud när han såg andra hundar, inte ens när dem passerade.

Nu, med min Aussie, kan jag få skit för att jag har en Border Collie som inte får valla. När jag förklarar att det finns Aussies som är svart/vita så tittar dem på mig som om jag vore från Mars. Då pekar jag på hennes svans och säger att Border Collies har hellång svans, medans Aussies kan ha stump, trekvarts eller hel. Min har trekvarts.

Vissa vet inte ens vad en Aussie är, så dem tar förgivet att hon är en väldigt kraftig BC. När jag förklarar rasen och att det är mer en vallande brukshund än en renodlad vallare, så säger dem oftast "Jaha, en Border Collie utan vall i sig?".

Börjar bli redigt less alltså, att folk inte bara håller klaffen ibland.

Emaljoh4
0

#11 Undrar om man brukar se sånt på filmer. Obestämd

Kalli
0

#6: Hon är korthårig, då är det absolut en kamphund! Flört

Grannens har fått samma fråga om sin jaktlabbe, å andra sidan har jag fått frågan om min "kamphund" var labrador så de kanske är lika. Bara jag som missat det. :)

Nej, men okunniga människor kommer alltid att finnas tyvärr. Ofta har jag överseende men ibland vill jag slå in deras huvud med en spade (inte bildligt talat).

Banankaka320
0

#11 Man kan undra om deras hundar gör det xD

tvättäkta bybo
0

#13 haha, va? :D

tvättäkta bybo
0

men film är ju film! :)

Michaela-N
1

Shelties är nervösa och skälliga av sig, nu kommer alla sheltieägare och bangar på mig med klubbor, men jag lovar att om ni tänker efter lite så är de nervösa och rädda. Tyvärr. Jag har också varit ett stooort fan av rasen (är till viss del fortfarande), men valde en annan hund pga. nerovsiteten, skällandet och den långa pälsen.

Papillons…Skälliga, helt enkelt. Håller med till 100%

Riktiga bjäbbhundar, tanthundar. Små papefjotter..haha. Men det är det som gör dom charmiga!

[rightPAW]
1

#18 Har aldrig träffat en Sheltie som är varken nervös eller skällig. Tycker dem är helmysiga hundar. Bor flera stycken häromkring och dem är så genomgoa att man blir alldeles varm i hjärtat när man hälsar på dem.
Då är det olika kön och helt olika åldrar. Allihopa är fantastiska.

Michaela-N
0

#19 Ja absolut, genomgoda om man lär känna dem. Tyvärr brukar de vara lite reserverade också, men jag ser egentligen bara plus i det.

Noa-Nisse
1

Men #20, jag tror inte att rightPAW känner de sheltisarna som hon snackade om utan det var just ett "första intryck" och då kände hon direkt att de inte verkade skälliga och rädda.

Jag vet en som bor här i närheten som har en liten sheltie och den är precis som vilken hund som helst. Väldigt lydig och verkar inte heller rädd eller skygg.

Jag har HÖRT att det brukar vara collie som är mer skygg och rädd av sig än sheltie. Men det är somsagt bara som jag hört!!

tvättäkta bybo
1

nog för att vi har ett antal hakor på bordet när vi äter och de sover i soffan, äter sin mat inomhus (alla vet sin matplats) och ljudnivån är rätt så hög innan maten (hehe) och man måste vara minst 2 pers för att mata och självfallet är det slagsmål ibland (inte ofta) (10 hanhundar)

men de klättrar inte på borden och de är inte okontrollerat på något sätt. (förstår om en främling kan tycka det, men så är det inte) men vem som helst skulle inte klara av våra vardagssysslor. det är så vi lever! :)

Fler hundar blir det och de ska eftersom nu flytta ut i sina hundgårdar (minsta är ca 70 m2 och största är ca 100 m2) med isolerade hundhus (inga kojor) med värme (aldrig under 10 grader) och halmbäddar. 2 hundar i varje hundgård. så jag flyttar absolut inte ut dem med dåligt samvete! :) och självklart så får de springa fritt på gården flera timmar per dag!

[rightPAW]
0

#21 Precis, jag känner de ju inte utan det är vad det sett när jag träffat dem på promenader. Dem kanske är värsta monstrena som skäller på alla utom oss, vad vet jag Tungan ute

pius314
0

Ts: min fördom om GD är att de är världens största knähundar (och totalt o-bruksiga) ;-) Ja hujeda mig, boxrar dreglar 4liter om dagen, alla har sjukdomar, de är helt omöjliga att ha att göra med och så äter de små, små tanter till frukost… Om man ska tro alla "experter"… Klart att det finns sjuka individer och några gamla boxerherrar som dreglar, men det enda som stämmer hos oss är att medelåldern på kvinnor sjunkigt drastiskt i kvarteret senaste månaden ;-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Magrat
0

Precis som du så får jag höra "Men i en så liten lägenhet". Nu kräver visserligen en borzoi en hel del, men jag har bara trött börjat förklara (som så många andra) att hunden aktiveras utomhus, inomhus är det sova, äta, kela. Sen att hunden är mager, det verkar vara lite svårt att förstå att en vinthund inte har samma kroppsbyggnad som, exempelvis, en New Foundland. Sist men inte minst brukar man få höra "rädd och osäker" eftersom de inte springer fram till främlingar med viftande svans och gör vad som helst för att klappas och få leka.

Sett till fördommar är nog vinthundar en av de mest vanvårdade raserna någonsin, magra och livrädda Tungan ute

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Emaljoh4
1

Michaela-N

Vad definierar du som :

en rädd hund?

En nervös hund?

En skällig hund

En reserverad hund

Chilli10
0

Jag kan bara svara JA på den frågan, flera flera gånger om..

Min "kamphund" ser så farlig ut att om man har en valp och vi går förbi måste man lyfta upp valpen. Gäller även vissa småhundar. Man byter sida om man skulle råka gå på samma sida av vägen som oss. Man går omvägar för att slippa möta oss. Man går inte in i rastgården om vi är där inne, eller ber oss att vänta tills de är klara. Man vill definitivt inte låta sin hund hälsa på denna farliga "kamphund".

OM Chilli skäller är det för att hon är rädd/osäker aldrig för att hon är arg. När småhundar skäller på henne skäller hon nästintill aldrig tillbaka. Men om hon gör det är hon en läskig mödarhund…

Det värsta jag var med om var för några månader sedan när vi var ute och gick. En "nysvensk" går efter oss och mumlar ganska högt till sin flickvän "Titta en kamphund". Varpå vi svarar att det inte alls är någon kamphund. "Jag ser ju att ni har köpt hunden för att ha den som kamphund" Ehhh? WTF? Jag blev så J*vla förbannad!
"Det är ni svenskar som köper de där hundarna för att ha dem som kamphundar" Yeah, RIGHT!?

Michaela-N
1

#26 Vad är det som är svårt att förstå? Vet du inte vad orden betyder kan du kolla upp dem i en ordbok.

[Asta]
0

Okunskap tycker jag är en onödig sak att bli irriterad på. Om man inte kan så mycket om hundar så kanske det inte är så konstigt om man tycker det låter stort med en Grand Danois i en liten lägenhet. Då är det ju bara att förklara. Fördomar finns överallt och de får man nog lära sig leva med. De kommer ju fram här också fast du vill starta en tråd om att de inte borde finnas. Att reta sig alltför mycket på denna tråkiga mänskliga egenskap kostar mycket energi.

PetraKarin
1

#28 Jag tror att Emaljoh undrar samma som jag; hur tycker du egentligen och ser du egentligen skillnad på de orden?
För först skriver du "Shelties är nervösa och skälliga av sig, nu kommer alla sheltieägare och bangar på mig med klubbor, men jag lovar att om ni tänker efter lite så är de nervösa och rädda. Tyvärr. Jag har också varit ett stooort fan av rasen (är till viss del fortfarande), men valde en annan hund pga. nerovsiteten, skällandet och den långa pälsen" och sedan skriver du istället "Tyvärr brukar de vara lite reserverade också, men jag ser egentligen bara plus i det."

Jag har en sheltie och är medveten om att det finns många individer med för mycket rädsla, stress och nervositet. Även om min tjej är superglad i människor och hundar tycker jag ändå att hon i vissa situationer visar för mycket av van nämnda egenskaper. Det står i rasstandarden att de ska vara reserverade, det ser jag som en jättebra egenskap, men det är stoor skillnad på rädsla och reservation.

Jag brukar få förvånade kommentarer över hur orädd, tyst och glad min tjej är. Men så fort hon backar för att en en annan hund har ett oartigt kroppsspråk ser folk henne som rädd. De som känner till rasen slänger gärna in en kommentar i stil med "ja de är ju lite rädda av sig shelties". Men att min tjej bara vill hälsa på hundar som är artiga, lugna och glada tycker jag är bra. Att hon backar för de buffliga, spända och morrande är skitpositivt, betyder ju att hon talar hundspråk till skillnad från vissa andra.

Kalli
0

#29: Alla kan inte vara perfekta. :)

Jag vet till exempel att det inte hjälper det minsta om jag blir stressad när jag står i en lång kö, kön går inte snabbare för det. Men ibland när jag är trött och less och bara vill komma hem blir jag ändå stressad.

Likaså vet jag att många människor känner ett behov av att säga negativa/elaka saker om något som inte rör dem, varför vet jag inte men det händer. Och ibland när jag redan är ledsen och inte känner mig på topp gör dessa elaka kommentarer mig arg och irriterad, fast jag vet att det inte hjälper. Vissa människor är helt enkelt idioter. Glad

zoolatri
0

Vi brukar inte stöta på några direkt rasrelaterade fördomar, utan mer generella fördomar för småhundar. I stil med "de skäller ju inte alls!", "vad väluppfostrade de är". Det är väl ganska vanligt att folk drar små hundar över en kam och tror att de skäller och är allmänt ouppfostrade. (och våra är inga lydnadschampions på något sätt:P)

Sedan tycker jag att man får ta del at folks fördomar titt som tätt ändå gällande andra hundar. Jag har en hel del klasskompisar som kläckt ur sig saker inför mig som är helt korkade…Ordet kamphund är väldigt vanligt i de här sammanhangen…suck.

LinaK
0

Håller också med om att det handlar om okunskap när folk påstår saker om ens ras. Då är det bara att rätta och säga att så är det inte alls, sen får väl personen ta åt sig om dom vill eller inte Flört

Fick höra av en som gick på min kurs att "den där lilla kräver väl inte så mycket stimulans och motion? Det måste väl vara skönt" Eh, jo alla hundar kräver stimulans och motion. Men sen är det en jack russell jag har, en grythund/jakthund den kräver mycket mer stimulans än många andra stora hundraser Tungan ute Hon skulle bara veta hur en jack russell egentligen är Flört Dom är inte så små och gulliga för jämnan.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

Jag får samma fast tvärtom liten hund=kräver ingen aktervering Tyst

Emaljoh4
0

#28 Du behöver inte vara så otrevlig! Obestämd Jag ville som Petrakarin säger veta hur DU definerar orden. Man kan tolka saker olika, och jag är nyfiken på vad du menar just med de orden.

[Asta]
0

#31 - visst retar man sig på folk ibland. Då brukar vi säga "Vilken tur att VI är perfekta och aldrig gör fel!"

Mira89
0

Jag vet precis vad du menar Johanna. Eftersom jag också har en GD så känner jag igen det du beskriver. Om människor är "vänligt inställda" och nyfikna svarar jag gärna på frågor "Nej, det är inte en häst.", "Nej, vi bor inte i ett slott", "Nej, den äter inte mig ur huset", "Nej, den behöver inte jättemycket motion" Osv. Men vissa kommentarer blir man bara så irriterad över. T.ex. "Hur kan man skaffa en så stor hund?!" Vissa kommentarer kan man behålla för sig själv…Ungefär som att jag då inte sa "Hur kan man skaffa en så ful jacka?". Jag vill ha en stor hund, hon vill ha en ful jacka. 

När min hund var en valp (det är en blå GD) så var väldigt många övertygna om att det var en Weimaraner, då förklarade jag gärna att det inte var så. Vid ett par tillfällen har faktiskt folk frågat om det är någon sorts kamphund (eh…) då brukar jag le och säga "Nej, det är en dvärpudel", eller så säger jag "Ja, det är en Kamp Danois. Självklart orkar man inte vara trevlig och ge rasbeskrivningar till varenda kotte man möter…

Kalli
0

#36: Aha, det brukar jag inte säga men så är jag också helt bekväm med att jag också är irriterande ibland. :)

[Asta]
0

#36 - det är lite det som den frasen ska påminna en om.

Nikkis
0

Jag hade ärligt talat inte brytt mig ett jota om det där.
Det betyder bara att människan inte vet eller kan bättre än så, då kan man vänligt förklara hur det faktiskt ligger till. Än att skriva en försvars-tråd…

Jag och min sambo har 4 hundar plus katt i en 3:a. Det är kliniskt rent här hemma, hundarna är välaktiverade och alla har en egen vrå att gå till.
Perfekt!

Kalli
0

#39: Vilken tur att jag redan visste det då, behöver jag inte frasen som ni gör. :)

[Asta]
0

#41 - det är ju för att vi vet det som vi säger den frasen. För att skoja till det lite. Men man skämtar på olika sätt.

Misarn
0

När jag var yngre hade vi en Bullterrier tik som folk var totalt vettskrämda för, när vi kom och gick på gatorna så såklart vill väl hon hälsa på dom mötande hundarna och ägarna ville knappt att hon skulle få nosa för att det var en farlig ras, även fast hon inte ens skulle kunna göra en fluga förnär.

Men vi brukar ofta stanna och prata med hundägarna när hon får nosa på dom andra hundarna och berättar för dom om att det faktiskt är en riktigt härlig och snäll hund och dom står som frågetecken och undrar om jag är helt ifrån vettet. Men dom flesta brukar mjukna upp snabbt när dom får klappa och se hennes härliga personlighet Glad

Fridaaaa
0

Hade med blivit irriterad :/ Det var som en sa till mig ang Lillan när jag tränade lydnadsklass 1 med henne "man kan inte träna en sån ras, dem är sega, inte så smarta ect" Blir så sur när man har såna fördommar :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thilda-
0

Fördommar får jag smaka på varje dag..

Främst små hunds ägare och icke hundkunniga.. börjar bli väldigt van nu :)

Ibland när jag möter små hunds ägare som plockar upp sina eller byter gångväg så brukar jag säga ganska högt " titta akillez där kommer din lunch! för du har väl inte ätit din lunch ännu eller hur bubben??" då bruka han bli helt galen bara för att man pratar på mat ;) ;)

thilda-
0

jag har en kamphund av värsta sort som är livsfarlig blodtörstig mördare om du frågar Norskar och små hunds ägare…

LinaK
2

#45 hehe, jag är själv småhundsägare och en gång när jag gick med min lilla (han var väl bara nått år) så gick jag på trottoaren och längre fram står det några personer med en stor hund, jag går då över på andra sidan vägen, vilket är helt naturligt då det var trångt på trottoaren och jag inte har någon aning om den hunde gillar andra hundar. Då får man höra både det ena och det andra "Ja Buster där har du din lunch, fast det blir ju bara en liten mumsbit, som ett mellanmål" sen värsta asgarvet. Det är inte jätte roligt att höra heller kan jag säga, eller man blir mest förbannad. Så tänk dig lite för vad su säger kan jag tycka. Tycker inte det är så konstigt att dom fortsätter lyfta upp sina hundar när du säger så Tungan ute Men håller med dig om att det är löjligt när folk lyfter upp sina småhundar i famnen för att en stor och "farlig" hund kommer.

Har en granne som lyfter upp sin lilla hund så fort han får syn på mig och mina två småhundar, varför vet jag inte Glad Vi ser väl skräckinjagande ut kanske.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Nuttra
0

Jag har hört att min hund är en mördarhund. Och att man antagligen måste banka vettet ur dem för att få pli på schäfrar. Dom är ju så stora. Jag sa emot men då tittade han bara snett på mig. Men vi hade en lååång konversation dr han faktist lyssnade på mig och det verkade som att han tog in det jag hade att säga. Senare vågade han hälsa. MEEEEEN då vid ett perfekt tillfälle ser hon en hund och börjar gapskälla det högsta hon kunde -.- Jag tror mannen hade glömt allt jag sagt eller trott att jag bara hittat på.. suck

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Zabina
0

Usch ja, fördomar finns det gott om!

När vi skaffade våran BC-blandning bodde vi i lägenhet. Gissa om vi fick höra mycket skit!? Jodå, den ena efter det tredje skulle lägga sig i och talade om att en sån hund behöver minsann få vara ute och springa från morgon till kväll, utan stopp! Förvånad 

Nu har vi flyttat ut på landet, inte för hundens skull, utan för att vi människor ville det! Nu får vi ofta höra: "Åh vad skönt för hunden, nu kan han springa omkring hela dagarna". Jag brukar svara: "Ja åh vad skönt, för oss! För hunden kvittar det" Ibland tror jag till och med att det kan vara fördel att bo i lägenhet. I alla fall var det det för oss till en början. Det var mycket lättare att träna on/off. När vi var ute var det fullt ös och inne helt lugnt. Nu när vi har möjligheten att växla mellan att vara ute och inne oftare blir on/off inte lika tydligt för honom. Men visst tycker jag att det är skönt att bo i hus på landet med hund, men mest av lathet. Jag behöver inte längre gå ut och gå en promenad det första och sista jag gör, utan kan släppa ut honom på trädgården de mornar och kvällar man känner sig lite extra seg….Tungan ute

thilda-
0

#47 de som har sällskap med sig på sina promenader brukar prata väldigt högt om min blodtrörstande kamphund ;) de är vid dom tillfällena som jag brukar skoja och säga så där ;) hehe och sen så har vi inga väldigt små och trånga trotoarer utan det är av fördommar som de byter håll

[jakke94]
0

när jag hade min staffe gick folk över vägen och bytte håll osv

Trin
1

Åhh vad jag ogillar "hundrasismen" som jag kallar det. Min mamma har en svart labbe som ser mer ut som en kalv i storleken ;) Jag och min syster har blivit hotade när vi har gått ut med honom. Kommer du närmare med din hund så är det en död hund du har , har man fått höra. Självklart av en ägare med en liten hund. Säger inte att alla ägare med liten hund är såhär !

Allt en liten hund gör , skäller , hoppar på människor , drar i kopplet tigger och håller på med annat allmänt hyffs. Det är bara gulligtoch helt ok. Men gör en stor hund samma sak , nä då är den ouppfostrad, aggresiv och borde nästan avlivas. Dessa beetenden är absolut inte ok med en stor hund.

Jag förstår mig verkligen inte på detta "hundrasism" fenomen.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

[Asta]
1

Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå varför man ska bli så irriterad. Jag hade en schäfer, många var rädda för den trots att den var det snällaste man kunde hitta. Men jag förstår dem. De läser mycket och det är bara att konstatera att en schäfer i fel händer är betydligt farligare än en papillon i fel händer. Hur ska folk kunna veta att just jag är en bra ledare för min hund? De känner ju inte mig.

Själv tycker jag att råttor är superäckliga och är livrädd att de ska bita mig. Men de som äger råttor tycker förmodligen att jag är knäpp. Min man blir fullständigt hysterisk när vi är hos en kompis som har ormar och en av ormarna är ute. Fullkomligt ofarliga ormar för den delen.Det man inte kan och vet något om är det risk att man är rädd för. Det är väl inte så konstigt?

Zabina
1

Självklart handlar dessa fördomar om okunskap, men jag tycker att det finns gränser för hur man uppför sig. Inte behöver man säga till ägaren av en hund att den dödas om den kommer närmare, som #52 skriver om. En annan femma är det om hunden, på grund av ägarens brist på kontroll, rusar fram mot en människa eller på annat sätt beter sig illa…

[Asta]
0

#54 - nej det tycker jag absolut inte man bör säga. Tack och lov är de flesta inte så knäppa.

Trin
0

#54 Håller med dig. Det var rätt så läskigt och rädd blev man också. Där gick vi helt lugnt med vår hund. Han bara titta på den andra hunden och så får man höra såna saker.

Visst om han hade hoppat mot människan eller hunden då hade jag självklart förstått att gubben hade blivit rädd. Men nu när vår hund inte gjorde något..

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Michaela-N
0

Jag pratar för min egen åsikt, men jag anser att rasen är sådan. Lite rädd och inte så mycket framåt när det gäller främlingar och nya saker.

Ska jag behöva definera orden? Nej tack, där går gränsen.

Är jag otrevlig? Var inte meningen. Men som jag skrev, "Nu kommer alla sheltieägare och bangar på mig med klubbor".

Var ju lite det jag visste, alla vill försvara sin egen ras. Jag tycker om shelties, men jag tycker att de är skälliga och nervösa av sig.

Jag har en papillon. Dom är också jäkligt skälliga och jobbiga…

Jag försvarar inte min egna ras, men ibland hör vissa egenskaper till hundens ras, och sen går de oftast att (till viss del) träna bort. Så menar jag.

Jag älskar shelties, hörrni!

Noa-Nisse
3

#29, det är inte okunskapen jag blir irriterad på. Jag svarar gärna vänliga människor som inte vet/kan så mycket om hundar/om mitt rasval.

Men när man får mothugg av vissa personer så varför ska man fortsätta vara lika trevlig?

ex. för ca 2 månader sedan. En person som hade en blandras av något slag (typ cocker/cavalier blandning, svårt att se) stannade mig och frågade lite olika frågor som t.ex.

Hon - Vad är det för en ras?
Jag - Det är en Grand Danois.
Hon - Jasså, jag trodde det var en dalmantin!
Jag - ja många tror det p.g.a fläckarna.
Hon - Men hur mycket äter en sådan egentligen?
Jag - tja, ca 8-9 dl torrfoder om dagen.
Hon - men hur kan man välja en sådan stor hund?
Jag - För jag har alltid velat ha en stor hund och har alltid tyckt GD är fin.
Hon - Kan man ens kela med en sån hund?
(Där börjar jag bli lite irriterad. för hur tänker hon egentligen?)
Jag - ja hon kryper gärna upp och vill bli kliad/klappad som vilken hund som helst.
**Hon - Jasså… Ja men man kan ju inte göra något med den, den är ju så stor!!
**Jag - Hur menar du nu? Jag kan gå ut och gå med henne, jag kan tränar henne med klicker, vi är ute och springer ibland och cyklar ibland, åker bil, simmar, leker, tar med henne hem till anda människor utan problem, kelar, äter och dricker som VILKEN hund som helst!!
Hon - ja men kan man verkligen mysa och ha den uppe som min hund?
(nu är jag riktigt irriterad för hur trög får man vara?!?! så jag sa)
Jag - blir man lika ledsen när en sån liten hund dör som du har?

Sen gick vi och hon såg häpen ut… Samma dumma fråga som hon ställde fick hon tillbaka!!

#40, Försvarstråd? Jag ser det mer som en "skriva av mig tråd" och en "diskussionstråd" Iallafall jag tar illa vid mig när folk talar illa om ens hund som de inte ens känner, utan enbart p.g.a dess yttre… så därför ville jag skriva av mig helt enkelt :)

#37 haha känner igen så himla mycket i det du skriver!! Just det där om "bor du i ett slott?" hör jag ofta…

Mira89
0

Bra svar Johanna! Haha. Ibland mår man väldigt bra av att ge sånna svar. Som du säger, klart man gärna förklarar när folk är nyfikna och trevliga - och frågar för att lära sig mer. Men det finns som sagt gott om folk som frågar för att säga emot. 

"Den hunden behöver mycket, mycket motion"
"Eh, faktiskt inte."
"Joho du, det gör dom, det ser ju vem som helst."

Visst kan man gå därifrån och strunta i männskan…eller så kan man ge en spydig kommentar. Jag brukar göra 50/50.  ;)

Fridaaaa
0

#18 De shelties jag har träffat (och det är några stycken) har aldrig varit rädda eller nervösa. Så nej, sån är inte den rasen :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SaraC
8

Mycket dumt ska man få höra innan öronen trillar av. Mina öron har nog trillat av vid det här laget, jag bryr mig inte alls och brukar ofta svara något lika dumt tillbaka bara. Typ: "Äter inte den stora upp den lilla?" "Jo, det börjar bli lite dyrt att köpa en ny liten varje vecka."

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Noa-Nisse
3

#61 HAHAHAHAHAHHAHA herregud vad jag skrattade när jag såg vad du skrev! sådana svar älskar jag ;P HAHAH

meilin
1

#61 Haha! Otroligt roligt svar! Skrattande

Själv har jag ju Chihuahua, så får höra en heeeel del. Fast inte så mycket fördomar, utan mer spydigheter och skämt om mitt rasval.

Michaela-N
0

#60 *tycker jag

SaraC
0

#62/#63

Jag har fått den frågan så många gånger så jag har haft tid på mig att fundera ut ett bra svar på den Tungan ute

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Michaela-N
0

Enligt rasstandarden ska den inte vara rädd eller nervös, däremot får den vara reserverad mot främlingar. Jaha, bara jag som har den uppfattningen då.

Noa-Nisse
0

#63, ja det kan jag förstå!! När jag är ute och gå med en av mina vänner som har en chihuahuablandning men liknar en Chihuahua mest, dock lite kortare ben och längre kropp. Så brukar folk säga

"kalven och råttan som är ute och går"  varför måste folk kläcka av sig :P jag fattar inte varför helt enkelt!!

PetraKarin
1

#66 Men det var ju just det här vi menade, det är stor skillnad på rädd och reserverad och även stor skillnad på nervös och reserverad. 
Det är därför man blir lite irriterad när folk tycker att man har en rädd hund bara för att den inte blir upp över öronen i främlingar.

Men självklart får du ha din uppfattning Michaela och känner du att du har träffat många shelties med för mycket rädsla misstror jag dig inte, tyvärr finns det problemet både hos sheltie och collie.

Men det vi ville framföra var skillanden mellan reserverad och rädd/nervös för det är där många fördomar kommer in…

Michaela-N
0

#68 Jag vet också att det är stor skillnad. En hund får för min del gärna vara reserverad, jag ser egentligen bara fördelar med det. Men med rädd, då menar jag hundar som är rädda för väldigt mycket saker. Fin förklaring.

Emaljoh4
1

Precis, vart drar man gränsen till rädd? Är det när hunden går fram och nosar men inte vill bli klappad? Eller är det reserverad t.ex

PetraKarin
1

#70 Nja resereverad skulle jag säga är undvikande, ovillig, ointresserad men uppvisar absolut inga rädslereaktioner som hotsignaler, flykttendenser, upphetsade darrningar etc.

Emaljoh4
1

#71, Precis, håller med dig!

Men tyvärr så säger okunniga folk att hon är rädd ObestämdObestämd De mer kunniga (som har haft hund osv osv) säger att hon är reserverad.

Hon är liksom inte intresserad heller. Visst, hon går fram och nosar, och ibland  tillåter hon att man klappar, men oftast går hon därifrån när hon har hälsat tillräckligt (enligt henne).

Jag måste ha en fööööörskräckligt tråkig hund som inte älskar de Flört Enligt främlingar alltså.

Hiro
0

Nobbsar skall vara såå skälliga av sig (tydligen)

lillalycka
0

Har samma uppfattning om shelties som Michaela-N. Baserar de på att alla individer jag träffat av rasen utom en har vart sådana. Sen är det bara kul att höra att det finns så många bra shelties därute! :) 

Fördomar mot min tibbe får man också höra :)
- Du borde inte ta med en så liten hund när du är ute och rider, det kan han ju inte orka! (Nalle orkar utan problem!)

- En sån liten hund kan väl inte funka med hästar? (aldrig träffat en hund med bättre "hästsinne")

Värsta är när man berättar för nytt folk att man har en hund, så skiner de upp och frågar vilken ras. Sen när man berättar att man har en dvärghund så får man reaktionen "ahaa… ingen riktigt hund alltså".

Sen de här som nämts ovan med att vissa småhundsägare går omvägar runt folk med "kamhunds"-härstammade raser.. ibland går jag omvägar men detta är enbart för att min egna hund kan vara jobbig vid hundmöten och det inte alltid jag har ork att träna på det. Så det är inte alls pga vad mötande har för ras. :)

felzena
0

Har två jakthundar och fått hört några kommentarer genom åren och oftast frågasätter folk hur jag behandlar min hund för det är ju ändå en jakthund. Ex. om jag är och tränar lydnad med min jämthund då kan det gå förbi en person som frågar: varför jag tränar lydnad med en jakthund? Den kommer förstöras och inte går att jaga med för den kommer inte våga springa ifrån dig när du tränar inkallning!!! Jag brukar bara svara: Min hund är väluppfostrad och lydig och fungerar super i skogen, något mer du ville tillägga innan jag går vidare?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

tjoopa
2

Vi har ju ingen hund utan en golvmopp tydligen… ;)

Misarn
0

När vi skaffade Alice hade vi mycket fördomar mot oss, dels att det är en stor ras och en Leonberger kan man omöjligt ha i en lägenhet för den tar upp så mycket plats! Och det var många som sa att en Leonberger kan ni inte ha den kommer släpa omkring er runt kvarteret och den är så stor och opraktiskt. Men när man får så många emot sig, blir åtminstonde jag bara mer motiverad och eftersom Leonbergen är våran ras så blev det bara mer självklart och idag har vi Alice på snart 2 år och Kaila på 14 veckor :-) Vissa som vi möter går bara fram till Alice och ska klappa och hälsa och när hon ryggar bakåt och går därifrån så får vi oss en uppläxning, men vilken vettig hundmänniska går bara fram till en främmande hund? Alice är osäker och måste få ta sin tid att våga gå fram och det är ingenting man ska pressa henne till och att JAG ska bli uppläxad om min hund, när det är jag som känner henne bäst, det blir jag bara irriterad på. Likaså kan vi få frågan vems är hunden/hundarna? När jag svarar att det är mina tittar dom bara fundersamt på mig som att " visst vi säger så" Bara för att jag är 23, betyder det inte att jag inte kan ha egna hundar av den större varianten. Folk har väl fördomar mot yngre vuxna, men även fast dom jag känner är både yngre och äldre som också har Leonberger och andra raser. Men det är väl som någon skrev före mig att det är väl sådanna som bara läser skvallerpress och tror blint på vad som skrivs där.

[typellisch]
0

#76 Samma här.. jag har tydligen ingen hund utan en råtta :) Det var mig då en väldigt dyr råtta och väldigt stor råtta!

[[Boris Sager]]
1

Jadå! Fördomar finns alltid, även här. De, som enbart har en hund utgår från att just deras val av antal hund är rätt. Alla, som inte har deras antal är konstiga.

"Vad ska ni med så många hundar till?"

Nu har vi stort hus, hundtjejer, en av oss är alltid hemma, hundarna aktiveras.

Jag bryr mig faktiskt inte om vad andra tycker, bara dem jag väljer att lyssna på.

Misarn
1

Haha vilka bra svar vissa av er ger när ni får dumma frågor, noa-nisse och SaraC ni är så roliga så jag viker mig av skratt med era svar på alla dom frågor ni får :-)

Swadika
0

#78 Jag skaffar mig också tydligen en råtta, så fort jag nämner rasen "ahaa en sån där råtta" eller "Det är ingen hund, det är en råtta"

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[typellisch]
0

#81 Det är så himla irriterande!

[Raquel.asplund]
3

Alltså jag personligen gillar inte små raser och tycker att om man ska ha en liten hund som en chiuaua så kan man lika gärna skaffa en råtta för den är åtminstone tyst. Det är så galet många hundägare med små raser som bara drar i kopplet när sin hund skäller och säger inget åt dom, men om en rottis skulle skälla på det sättet, då jädrans skulle alla bli sura om ingen sa något åt den.
Tolka det inte som påhopp, det är min personliga åsikt. Tycker små hundar har blivit en mode-grej med löjliga kläder men man kan inte dra alla över en kam. Tycker också synd om dom för många tror att bara för att det är en liten hund så behöver man inte ge den mental stimulans, gå ut och spåra, träna lydnad eller vad man nu vill träna med sin hund. 

Jag har inte stött några fördomar, trots att jag har "stor" hund i en 13kvm rum i en studentkorridor. Men det beror kanske på vad man säger till folk. Jag berättar aldrig hur jag bor.

Tycker GD är riktigt häftiga och hoppas ha en i framtiden =D dom är så häftiga! ^^

[typellisch]
0

#83 Då har du stött på oseriösa hundägare ;)
Jag har en Kinesisk Nakenhund som har kläder i förebyggande syfte (vinteroverall, täcke vid mildare väder och t-shirts när vi kommer vara ute i solen i flera timmar + solkräm). Vi tränar lydnad i hobbynivå och ska börja med agility nästa år. Hon får söka godis nästan dagligen, leta godis i toarullar och i aktiveringsleksak. När vädret tillåter, jag har trots allt en nakenhund, är vi ute nästan 2-3 timmar dagligen. Åker på olika äventyr, idag satt vi på en äng och Molly sprang runt som en galning, kastade lite boll, jag hade picknick med en vän och så testade vi lite agility.

Har stött på många med små hund som aktiverar och stimulerar.. så det handlar om vart dessa ''idioter'' bor som har sina hundar som accessoarer.

Swadika
2

#83 Jag håller helt och hållet med #84 här. Det finns oseriösa hundägare, men jag kommer skaffa en Chihuahua och har planer i både agility, lydnad, sök och spår, och en massa mental träning. Många skogspromenader och kläder/täcken/tröjor när det behövs.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Princesseen
2

Jag har en pomeranian som jag går agility och spårkurs med för tillfället. Jag har fått beröm hela tiden vi har haft honom för jag har behandlat honom som en hund. Jag står där som ett frågetecken och undrar hur jag annars skulle behandla honom. Dom är chockade för att jag har regler på honom och inte låter honom göra vad han vill hela tiden bara för han är liten och söt. Han är dock hundrädd och skäller på hundar vilket vi tränar på hela tiden. Vi brukar gå och sitta utanför en rastgård och träna. Och när han skäller så tycker folk som sagt han är gullig och tycker det är kul att han försöker leka tuff säger dom. Skulle jag haft en stor ras, en "farlig" ras skulle ingen tycka det va roligt. När han var yngre så var han lös med hundar och då bet han hundarna när dom sprang ifrån honom. Och eftersom han var liten så fick han ju bara tag i pälsen. Jag tycker det var oacceptabelt förstås men alla andra tyckte han va jätte söt när han kom tillbaka med päls i munnen. Jag tycker det är lika illa att han bet någon annan hund som det skulle vara med vilken hund som helst.

[Raquel.asplund]
1

Jag är verkligen glad att alla med mindre raser inte är idioter som ser sin hund som en handväska. Tycker att ni som gör grejer med era hundar ska synas bättre ;)

[typellisch]
0

#87 Haha :)

[Bullen300]
0

jag har själv små hundar och en tjej i min klass tycker att mina inte behöver så mycket stimluans, vilket jag tycker är dumt, då de är hundar och inte något annat.

Ruzicka
0

Någon sade till mig att det var dumt av mig att ha skaffat en Corgi, han kommer ändå bara bli sjuk i diskbråck och dö ung. Tja, inte lika direkt kanske, men det var essensen av det hela, och det var inte så snyggt inlindat heller.. -_-

Och på ett hundforum här på iFokus när jag funderade på rasval fick jag svaret "men skall du inte välja en annan ras, en Corgi kan ju inte ens gå riktigt".

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

tjoopa
0

#78 Och en riktigt gullig "råtta" har du ju ;) Tycker nakenfisar är härliga, synd bara att sambon är lite mer svårflörtad :/

[typellisch]
0

#91 Nakenhundarna är toppen! Stor hund i liten förpackning. Uthålligheten är enorm. Som en bekant sa ''när man väl gått en timme det är då dom är uppvärmda och klara för att gå ännu mer''.
Dom är inte alls sköra som man kan tro för att dom inte har päls.. dom klarar mycket! En clown är dom med, får sina s.k kinesryck då dom kutar runt i cirklar och älskar livet :)

Alenzi
0

Orka bry sig, tänker jag? Folk tycker och säger så mycket.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.