Byta torrfoder, vill höra era erfarenheter
Funderar på att byta torrfoder till min hund, jag är van vid att vi köper något billigt från mataffären som fungerar ok för hundarna, så jag behöver lite hjälp😉Min hund är lite svår med maten ibland och jag brukar få byta efter någon månad. Just nu är det Friskies som duger, tidigare var det Pedigree (och ibland Doggy som mina föräldrars hundar får).
Så jag vill gärna höra era erfarenheter om dessa foder:
Acana
Bozita
Orijen
Taste of the Wild
Purizon
Sedan på sidan jag brukar beställa ifrån läste jag detta om Bozita (dock stod det om våtfodret och det är torrfoder jag ska ha, men iallafall): "Due to strict Swedish regulations, Bozita does not contain antibiotics, hormones, or meat and bone meal." Detta gör mig ju fundersam om det kan finnas sådana dumheter i de andra fodrena jag skrivit ovan, någon som har koll?
Jag ger Bozita och tycker det är ett toppenfoder. Tillverkat i Sverige, har hög kötthalt och innehåller inte massa spannmål. Dessutom tycker Luna det är jättegott :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Vi försökte byta till Taste Of The Wild, men han blev så lös att vi slutade (dock bara efter någon dag). Mina svärföräldrar har samma erfarenhet med Taste - hunden blev väldigt lös.
Hade jag inte bytt till färskfoder hade jag kört på orijen. Han ingen bättre motivation än att det känns bäst för mig.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Acana är toppen! Hade Royal Canin innan som bara är skit och pannkaka så bytte till Acana Lamm och Äpple och Mollys klåda vart bättre, hon vart piggare och gladare och avföringen vart bättre.
Dock var jag inte nöjd med Acana i längden, ville ge det allra bästa så nu är det färskfoder som gäller för oss.

rekommenderar torrfodret Brit. Finns för olika storlekar på hundarna, har högt innehåll på animaliska produkter, lätt att dosera. Mina äter inte annat torrfoder, dem väljer alltid Brit framför andra, jag har testat. Det brukar finnas i din lokala djuraffär.
Tack, nu har jag lite att tänka på. Taste of the Wild går då bort, vill inte riskera lösa magar😉Fick hem en 400 gr provpåse av Purizon idag, så ska testa att ge min hund av den de närmsta dagarna.
#3: Jag skulle gärna vilja ge färskfoder men har svårt att hantera lukten (mår ofta illa av råkötts lukt)😐
#4: Känns som ingenting för mig, djuraffären här i länet som är återförsäljare ligger ca 5 mil bort och dit åker vi inte ofta (är beroende av mina föräldrar då jag ej har körkort). Fodrerna jag skrivit ovan kan jag beställa (från ett ställe där jag även har procent och får poäng på det jag handlar😛) så att de antingen hamnar på posten 3 km bort eller 2 mil bort.
#5 Kan du inte härda ut? Det är inte så farligt om man tänker på annat, sen vänjer man sig fort.. i alla fall jag.