Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1840 ggr
mingman
0

Var brukar fästingarna sitta?

Alldeles nyss plockade jag mina två första fästingar på Fidel. Jag är uppväxt i skärgården och mycket van att plocka fästingar på mig själv, men jag måste medge att min erfarenhet med hund och fästing är mycket begränsad.

En satt i örat och den andra ovanpå huvudet. Jag har nu inskaffat fästingskydd men givetvis måste man ändå hålla koll.

Ni med mångårig erfarenhet, var brukar fästingarna sitta? Fidel är ju en aussie som äntligen börjar få rejäl vuxenpäls. Behöver jag vara lika noga överallt när jag kollar? Det känns ju som en fästing borde ha svårt att tränga sig ner genom täckpäls och underull.

Så, ansiktet, öronen, på magen där det inte är så mycket hår. Sen får han givetvis en grundlig koll överallt, men är det någon mer plats där de gärna sätter sig som jag bör vara extra vaksam på?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[Bolten]
0

Öron, ögon, mellan tårna och armhålorna eller vad man ska kalla de brukar de sätta sig på mina =)

Lathundarna
0

Där huden är lite tunnare.

Wezza
0

Dom kan sitta överallt ;)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Portie
0

Min hund får ofta fästingar precis vid ögonen. Men har hittat fästingar lite överallt, på rumpan, mellan frambenen, vid öronen, i öronen. Men i ansiktet och på huvudet är det vanligast att dom sitter på Hugo, men jag känner ändå igenom honom ordentligt varje dag, tycker att man känner fästingarna lätt trots all päls.

[[Boris Sager]]
0

Mina hundar är ljusa i ansiktet/huvudet. Där sätter de sig gärna, förutom på tidigare nämnda platser.

Boris

[tintilar]
0

Jag har en borderblandis. Oftast hittar jag fästingarna på huvudet/ansiktet, nacken eller under magen, typ vid ljumskarna.

Fridaaaa
0

På på våran hund sätter dem sig främst runt ögonen och huvudet överlag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CHARMEN
0

Här sätter de sig i ansiktet, kring öronen, på insidan av låren de dras även lite extra till vitt och ljusa färger så om hunden är ljus någonstans kan man kolla lite extra där. Jag har plockat tre fästningar på Chester på bara två dagar men trots att vi delar säng så har jag varit fri från dem än så länge(peppar peppar!) haha😜

Hälsningar Lovisa & Chester❤

lisa90
1

På min sätter de sig främst på huvudet, men även öron och ljumskar. Jag har aldrig hittat någon som bitit sig fast på på rygg, bröstkorg eller ben.

russin
0

På mina kortbeningar sätter sig fästingäckel oftast på bringan. Ibland i armhålan eller vid ett öra, men allra oftast som sagt på bringan.

felzena
0

När jag läser inläggen ovanför är jag väldigt glad över att det inte finns fästningar där jag bor!

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Zlarviig]
0

Jag har tur som har en korthårig hund och ser minsta lilla myggbett på henne, så jag ser dem redan innan dem sätter sig. Så Mixa har bara haft några stycken och dem satte sig vid öronen, ögonbrynen och rumpan. Jag har sett andra hundar med fästingar i ögonvrån, på ögonbrynen, i och runt öronen, vid nacken, tassarna, ljumsken, mellan tuttarna (på en skendräktig tik), precis under svansen, och i armhålorna. Dem sätter sig ju gärna där det är varmt och lite trångt. Fast jag kollar varje gång vi kommer hem från en längre promenad och tar dem innan dem sätter sig så att dem inte släpper och sätter sig på katterna istället.

[schäfernronja]
0

Fästingar trivs bäst på varma ställen såsom i ljumskar och armhålor så det är där jag håller mest koll. Brukar stryka med fingrarna på övriga delar då och då. Omkring vulvan (inte ljumskarna) har jag hittat ett antal fästningar också :)

Misarn
0

På Alice hittar jag fästingar lite överalt men främst i ansiktet (ögon, öron) ljumskar, på magen där hon är hårläs och på halsen och bringan men vi försöker gå igenom hela henne efter en promenad men såklart missar vi ibland i hennes tjocka päls :-)

[Forest]
0

pannan,nosen,under ögat armhålorna eller ljumskarna.

Tycker de är överallt de äkliga asen 🤓

sunnys
0

Kan hitta de lite överallt, men främst på ljumskarna, magen, nacken eller armhålorna.

Ruzicka
0

Nelson har haft fyra fästingar hittills i sitt 6 månader korta liv, och alla har suttit där öronen sitter fast i huvudet, eller vad man skall säga.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.