Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 3049 ggr
Kiyona
0

Slickar på sin fettknöl!

Hejsan!

Min hund har fått en fettknöl högst upp i vecket på vänster bakben. Vi var hos veterinären och han sa eftersom Rex är såpass gammal vill han inte operera bort det då riskerna är stora att söva en såpass gammal hund. Men han sa också att om Rex börjar slicka på det och det blir infekterat kommer dem vara tvungna att ta bort den iallafall.

Jag försöker säga till honom under dagarna när han slickar på den men jag kan inte vakta honom över detta 24/7. Finns det kanske något man kan lägga på knölen som smakar pyton så han inte vill slicka där? Knölen har börjar blöda flera gånger nu och är alldeles röd. Någon som har något tips på hur vi ska gå till väga? Vill ju helst inte operera honom med tanke på vad veterinären sa så tänkte jag kan kolla efter tips här :)

Om han fortsätter så kommer jag ringa veterinären och fråga om råd men om jag får något fungerande tips som kan lösa detta vore det ju toppen.

Tack på förhand!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[YukiOni]
1

Fick du ingen "lampskärm" med? 
Finns ju en del trattar/kragar att välja på som fungerar toppen👍

LinaK
0

Hur gammal är hunden?

Men håller med #1 att en tratt hade ju varit något.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

MatildaTure
0

Men om hunden är illa berörd av knölen så tycker inte jag att det är helt schysst att sätta på en tratt för jämnan. Om det inte går att bota symptomen på annat vis skulle jag operera bort den.

LinaK
0

#3 Givetvis menar inte jag att hunden ska ha tratt för jämnan, utan tills "bölden" läkt och kanske slutat klia.

Min svägerska (synthare här på ifokus) fick sin hund operarad när han hade hög ålder (på grund av böld på pungen tror jag att det var) Så har din hund stora bekymmer så kanske det skulle vara värt att operera bort bölden, men ja veterinären har ju andra invändingar då.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

League
0

tjärsalva… Men är dem tillräckligt störda av "problemet" så kommer dem slicka ändå.

vallhund
0

En fettknöl behöver hunden inte narkos för att ta bort, sederande o lokalbedövning räcker bra. O andra sidan kan man inte avgöra huruvida det är en fettknöl eller inte utan att ha skickat in vävnadsprov för analys.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
3

Om hunden är irriterad av fettknölen så skulle jag nog vilja få den borttagen, för då gör den ont/är obekväm för hunden. Har sett fula fettknölar som spruckit och blivit infekterade, så det är bättre få bort dom innan det händer.

Kiyona
0

Okej tack för alla svar! :)

jag gör så att jag ringer veterinären och pratar om att ta bort den då Rex inte vill sluta att slicka på den. Får hoppas dem kan ta bort den utan narkos då. Han är 13år men väldigt frisk för sin ålder.

Nej tratt låter inte som en hit men tack ändå :)

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[YukiOni]
0

Vår Rottweiler var 15 år då vi opererade bort en cancer-knöl från hans manke/nacke. Sålänge vovven är någorlunda pigg & fräsch för sin ålder skulle jag inte vara allt för orolig :)

Karmatarerskanise
1

#6 Det bror helt på hur knölen sitter och hur stor den är.
Sitter knölen vid stora blodådror, bakom en sena eller liknande behövs sövning.

Kiyona
0

#9 skrivet av YukiOni

Skönt att höra att din hund klarade operationen! Kanske kan funka ändå. Ska prata med veterinären :)

Den sitter i "armhålan" eller ska man kanske säga på framsidan av bakbenet vid vecket och är stor som ett körsbär.  Har för mig veterinären sa något om att det kanske skulle gå att ta bort utan att söva honom men efterso han inte slickade på det då så var det ju inte aktuellt. Ska pröva med tjärasalvan och smörja och se om han slutar då. Men det är ju ingen långvarig lösning. Han slickar ju inte hela tiden utan mest bara när han har trkigt typ precis innan man ska på promenad eller innan hans somnar eller vaknar innan jag gör det som han slickar.

Men självklart ringer jag veterinären så får han bestämma vad vi ska göra :)

Ska prata med min pappa och se om han kan hjälpa mig att betala för ingreppet om bufferten jag har inte räcker. Har ingen aning om vad ett sånt ingrepp kan kosta?

**Mvh//Andrea **