Rått eller tillagat kött?
Om jag skall ge min hund lite kött, exvis köttfärs, skall det vara rått eller tillagat?
Allt kött ger jag rått, annars får du ju inte med vitaminer och mineralerna i det, skulle jag ge tillagat skulle han vägra äta det,sedan skulle han garanterat få en reaktion på magen i så fall.
lena1 ger du även fläskkött rått eller bara nötfärs. Har ingen aning men vi människor kan ju bara äta nötkött rått.
allt kött ger jag rått, men brukar undvika fläskkött om dom inte är vana, nötkött är bättre…
Tack:)
så lite så ;-)

Rått kött.
om man tiilagar köttet fördsvinner näring och det godaste för hunden =)
Tyson får alla typer av kött och även ben, och det ger vi han rått.
Han går ju på braos hundfoder och det köttet som då är oxkött, är inte tillagat.)
Alfons älskar rått kött!

Som det är sagt. Ge hunden rått kött.
Samma här. Om det är meningen att han ska få köttet, så får han det rått. Däremot kan han få tillagat om han får rester.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hundarna kan väl även de få trikiner? Som kan finnas i rått griskött?

#10# ja, det borde dom väl kunna få?!
Då hade jag inte gett rått griskött till min hund.

# 10
trikiner, i alla ära….
Men hur gjorde dem på stäppen??
nä ge dem rått.
Vet inte hur dom gjorde. Men eftersom jag inte vill att varesig jag eller min hund ska ha trikiner, skulle jag inte ge honom rått griskött. Nötkött helt ok.
Fast jag ger ju torrfoder i vilket fall som ;)

rått kött är bättre än tillagad som de andra sagt. men inte i för stor mängd… hundens naturliga diet är ju visserligen rått kött men dagens hundmagar är inte "byggda" för att äta det längre….

Vad är trikiner för något?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
"Trikinens latinska namn är Trichinella Spiralis. Trikinen är en parasit tillhörande släktet rundmaskar. Dessa är små och blir vid fullvuxet tillstånd inte längre än 2- 4 mm långa. Rundmaskar brukar kallas för nematoder vilket är det släkte som vanliga maskar tillhör. Anledningen till att de benämns med denna term är att de har samma egenskaper som dem. Det vill säga att de är små, bakterieätande samt att de är genomskinliga. till följd av att de lever på bakterier så har rundmaskarna har en speciellt utformad matstrupe med en muskelbulb i nedre ändan. Genom denna pumpas sedan bakteriehaltig markvätska.
En infektion utav trikiner är en s.k. zoonos. Med detta menas att det är en sjukdom som kan smitta såväl djur som människa (varmblodiga djur). Trikiner finns i stort sett över hela världen med en större koncentration vid tempererade platser som exempelvis U.S.A. Notera dock att de även kan förekomma vid polerna, vilket jag senare kommer att återkomma till.
En infektion av trikiner går till på följande sett. En individ, som senare blir värddjuret, konumerar infekterad muskelvävnad. Det vill säga att köttet innehåller inkapslade trikinerlarver. När vävnade når magsäcken så frigörs larverna och de börjar vandra mot tunntarmen. Här växer de till sig och blir sedemera könsmogna. De parar sig och honorna börjar producerar avkomma. De fullvuxna maskarna förblir i tunntarmen och upprepar parningsskeddet, emedan larverna vandrar genom tarmväggen och blodomloppet ut till tvärstrimmig muskulatur. Tvärstrimmig muskulatur är till exempel ögonen, tuggmuskeln samt axel-, andning- och hjärtmusklerna. Inuti muskulaturen tränger larverna in i muskelcellerna. Runt sig så bildar de sedan s.k. cystor vilka är skyddande kapslar. Larverna kan ligga kvar i muskelcellerna under flera år, redo att för smittan vidare. De kommer slutligen att förkalkas och dö. De fullvuxna maskarna producerar fortfarande nya larver så köttet tillförs hela tiden ny smitta."
Googlade fram detta

Jag smakar gärna på köttbullssmeten oavsett om den är gjord på nöt- eller fläskkött, och jag inte då inte sett några trikiner än. Det är väl som salmonellarisken på kyckling, det finns så sällan att man ska ha ordentlig otur för att råka ut för det. ;)
Jag brukar åka till Slakteriet och köpa köttslamser som inte duger till oss människor
och ge vovven ibland.
Det är VÄLDIGT uppskattat och jag ger den RÅ!!!
Trikiner är larver som i magen kan utvecklas till maskar. Man får en Trikininfektion.
I Sverige är sjukdomen ovanlig, två fall hos människa har rapporterats under de senaste tio åren (utlandssmittade).
Förekomst av trikiner hos svenska tamsvin är mycket sällsynt. Under senare år har dock enstaka fall påvisats hos vildsvin.
Samtliga grisar som slaktas i Sverige kontrolleras. Även hästar kontrolleras numera sedan man påvisat trikiner i hästar importerade från Östeuropa till Italien och Frankrike.
Info från smittskyddsinstitutet
Jag tar inga risker. Äter aldrig rått griskött.. Och kycklingen är färdig, annars äter jag den inte.

Jag har hört att skjuter man tex vildsvin så ska man kolla om det är besmittat med trikiner. Man skickar då iväg köttet någonstans. Eller en bit kött iaf.
Det kanske inte finns så ofta i våra vanliga grisar? Sånt kollas väl i våra slakterier?
Men får en människa tex trikiner i kroppen så dör man en långsam död. Finns inget som kan ta bort var det en jägare som sa till mig.
Jasså? Jag visste inte att man dör av det,

Trikinerna äter upp en inifrån sa dom. Precis som det står i det du googlade fram.
Ja hur gjorde dom på stäppen, en vildhunds matvanor kan inte helt likställas med tamhundens eftersom dom har skilda matvanor,sedan vet man ju inte hur många vildhundar som faktiskt dör av olika sjukdomar dom får av kosten,och dessutom bryter dom ner maten med lite annorlunda enzymer.
Jag skulle abolut undvika griskött, risken finns att dom kan få väldigt dåliga magar annars……

Precis våra vildhundar levde inte så många år. Där var nog medelåldern 3 år mot våra tamhundar som är mellan 6-10 år beroende på vilken ras det är.

En hund doch en mäniska har inte samma tar och magflora.
Tina, jag jämförde inte människa och hund, utan tamhund och vilda hundar….eller vad menar du?.

Jag tror nog att tama hundar tål en hel del, de med. Fast om de är vana från början att bara äta samma torrfoder jämt, och aödrig något annat, så förstör man ju tåligheten på magen.
Ger man blandat från början, så tål de att äta nästan allt!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
vattnadal, jag det är precis det jag menar…nästan allt, jag ger ju själv rått kött till min och alla mina jag har haft, men jag vet att vissa saker ska man passa sig lite för,om man inte vill ha en rektion på magen förstås.
Jag ger torrfoder, det klarar de sig också på :)
Jag ger honom alltid torrfoder och tänker fortsätta med det, men som en extra godbit ibland tänkte jag att han skulle få lite kött. Han får en rå äggula 1 gång i veckan.
Skorpan får också smaka rått kött då och då….håller jag på med köttfärs känner hon på sig det direkt och är bokad på första plats =D