Hur gå vidare med tricket?
Hej!
Jag vill lära min tjej att stänga dörrar/lådor. Jag läste här på forumet att man kan ta en gul post it lapp och sätta på sin hand och sen lära hunden att putta/dutta på handen. Detta har jag gjort och har även lärt in kommandot "putt" så det förstår hon. Detta har jag gjort i några omgångar i 2-3 dagar. Men hur ska jag gå vidare? Jag testade att sätta den gula post it lappen på en låda i köket, men då förstod hon inte alls att hon skulle putta utan tittade bara efter godiset.
Har ni några tips på hur man går vidare? Ska jag fortsätta med den gula post it lappen på handen istället?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Håll handen mot lådan med lappen i handen så lådan åker in så hunden förstår att lätet är en bra sak. :) Att lådan rör sig alls är bra liksom så försök använda handen emellan och sedan sätta lappen på lådan :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
När jag lärde Saga att stänga lådor, dörrar och skåp lärde jag henne först att dutta med nosen på en post-it lapp i min hand, men när jag satte den på en lucka ville hon inte längre. Istället testade hon att använda tassen, så jag belönade henne för det istället. Så nu kan hon stänga allt möjligt, men med tassen istället för nosen, och vi har börjat träna på att hon ska kunna öppna lådor också.
Förmodligen tyckte hon att det var obehagligt att trycka på hårda saker med nosen.
Såhär gjorde jag:
Höll en godis så pass långt upp på en dörr att Molly var tvungen att ställa sig på bakbenen.
Sen sa jag ''varsågod''.
Då när hon försökte ta godisen så följde jag dörren rörelse och vips var dörren stängd.
Upprepade och till slut la jag in kommando.
tack för era svar, får försöka 🙂
När man ska lära in ett nytt trick så är det lättaste att tänka igenom hela tricket innan man börjar. Lägg upp en kriterieplan med mål för din hund, så att du lätt vet hur du ska gå vidare, eller backa ifall din hund inte förstår. Klickerträning går trots allt ut på att om hunden inte fattar, då är det du som har gått för fort fram.
Min kriterieplan såg ut såhär när jag skulle lära Tyra:
Övning: Stänga låda med nosen
Mål: Att hunden ska kunna gå 2m bort till en byrå och stänga en låda genom att putta igen den med nosen
Delmoment:
1. Lära sig targeting av post-it lapp
2. Stänga lådan med lapp
3. Stänga lådan utan lapp
4 Stänga lådan från 2 meters avstånd
Kriterieplan:
1. Berör post-it lappen med nosen när jag håller den i handen
2. Berör post-it lappen med nosen när den är fäst på en öppen låda, medan jag pekar och uppmuntrar
3. Berör post-it lappen med nosen när den är fäst på en öppen låda utan att jag pekar
4. Puttar på post-it lappen med nosen så att lådan rör sig
5. Puttar på post-it lappen med nosen så att lådan stängs helt
6. Starta en bit ifrån lådan
7. Starta 2 meter ifrån lådan
8. Putta på lådan, utan post-it lapp
9. Pussa på lådan så att den stängs helt, utan post-it lapp
10. Starta en bit ifrån lådan, utan post-it lapp
11. Starta 2m ifrån lådan, utan post-it lapp
12. Starta 2m ifrån lådan, med förare ståendes brevid. Säg på kommando. Utan post-it lapp.
Detta tog 4dagar har jag för mig. Det är viktigt att inte trötta ut hunden, det ska vara roligt. Gör korta pass, fast flera. Och gå inte vidare förrän det i pincip sitter i ryggraden på hunden. Om hunden inte förstår, gå då tillbaka ett steg tills hunden känner sig säker.
Bästa är att göra en egen kriterieplan som passar din hund. Ibland behöver man fler kriterier, och ibland behöver man färre, beroende på hur lätt hunden har att förstå. Min hund fattade ganska snabbt, så vi hoppade över många av kriteriena ovan.
Lycka till:)
Mvh Jenna
Min älskar att leka med flaskor och med sin kokong, så jag började med att berömma henne när hon puttade på något utav dessa saker ( spelade ingen roll för mig om det var med tassen eller nosen), till sist började jag lägga in kommandot putta och körde med det väldigt länge, plus att jag petade lite lätt på flaskan eller kokongen. Sedan när hon kunde detta bra så började jag på skåp men hon tyckte inte om lätet när de gick igen så kämpade ett bra tag men nu sitter det perfekt:)
tack så mycket för alla era tips och råd! verkligen superbra! ska testas 🙂