Svullen/knöl på kinden.
Jag och min mamma upptäckte idag på eftermiddagen att vår hund hade en liten knöl på kinden och så var han extremt svullen runt själva området.
Några timmar senare kommer jag ut och hittar honom såhär (bild) svullnaden har gått upp något extremt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Vad kan det vara och vad borde jag göra?
Det där skulle jag starkt misstänka huggormsbett om hunden svullat så pass, på så kort tid denna årstid.
Vad hade ni gjort timman innan hunden svullnade upp ? är hunden dålig på något annat sätt ?
Jag skulle kontakta veterinär akut, för är det huggormsbett behöver hunden vård och är det en allergisk reaktion så kan den behöva vård även då. leta efter rispor där den lilla knölen hittades först och se om det kan vara en böld eller ev ett bett och ring jourveterinär.
Kontakta veterinären, eftersom det är runt nosen kan dom vilja att ni kommer in så han får kortison så det värsta lägger sig o det inte täpper till andningen. :) Lycka till!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Ormbett/allergisk reaktion? Kontakta vet omg skulle jag råda!
Jag kom hem vid tvåtiden på dagen och upptäckte att han började svullna smått..
Mamma har varit ute med dom idag, mer än så vet jag inte. En gång på morgonen och en gång på eftermiddagen.
Vad jag förstår så har inget speciellt hänt under promenaderna.
Han är en aning trött och är inte alls lika speedad som han brukar.
#4 Åk till veterinären. Han är svullen, det är kring nosen. Fortsätter det svullna upp kan han få andnöd.
Var kan jag kontakta en veterinär? (Är fjorton år gammal och min mamma är på möte..)
Kolla tandköttet, min valp blev sådär svullen för ett tag sedan och då visade det sig att han hade ett sår/blåsa i tandköttet då gav jag honom ett grisöra att tugga på så gick det hål på blåsan och den försvann :) Men det kan också vara ett ormbett eller insektsbett av nått slag.
Hälsningar Lovisa & Chester❤
Kan du inte ringa din mamma eller få tag i henne på något sätt ?
Verkar din hund må som vanligt eller verkar den slö, andas konstigt eller så ? Fortsätt gärna skriva här så ska vi försöka lotsa dig🙂
Inte alltid så lätt när man är 14 år och en veterinär kanske inte ens tar emot dig utan myndig person - så därför är din/dina föräldrar viktiga här.
#7 kollade. Det fanns inget bett eller liknande.
#8 Ringde mamma och hon sa att jag skulle ringa veterinär och att hon skulle komma så fort som möjligt.
Sitter i väntekön på luren och väntar på att få prata.
Kanonbra - då hoppas vi på det bästa och håller tummen för er.
Du får skriva sen och berätta hur allting gått🙂
#10 Självklart ska jag det. Tack för all hjälp!
Jag måste bara säga att va duktig du är som ber om fortsatt hjälp här o är så förståndig/förnuftig när det kommer till din hund o lyssnar på alla råden du får och tar till dig :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Min valp blev biten av en huggorm förra sommaren. Han såg ut ungefär som din hund gör nu. (han blev biten på nosen) Vi åkte direkt till veterinären! )
Ville bara hälsa alla att det gick bra. Veterinären är inte helt säker på vad det var men med största sannolikhet hade han blivit biten av en insekt eller dylikt. Han fick en spruta och så fick vi med oss lite medicin hem.
Nu började svullnaden långsamt gå ner och han mår bra igen.
Tusen tack för hjälpen! ❤️
Samma sak hände min kompis hund för ett tag sen. () Hon vaknade och hon var svullen i hela ansiktet, såg ut som en shar pei! Hon fick kortison och lite tabletter och sen blev allt bra igen.
Gav ni honom något ovanligt som han inte brukar få innan det hände? För isåfall vet ni vad ni borde undvika så att det inte händer igen.
Skönt att det löste sig iallafall! 🙂
Skönt att det inte var värre än så❤️