Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 588 ggr
[Pyretstyle]
0

Planerar för nästa hund. Behöver lite rastips.

Jag är uppvuxen med hundar, har alltid haft hundar omkring mig. Många har varit omplaceringar som vi varit jourhem åt. Just nu har vi tre hundar hemma dock är det min systers och mammas. Jag har alltid hjälpt till med hundarna och har haft en egen hund. Men nu planerar jag för min nästa egna hund den kommer inte flytta hem till mig förens jag flyttat hemifrån och har ekonomi och tid för en hund. Men jag känner att jag redan nu vill börja planera och kolla upp rasen.

Jag har hittills bestämt att det ska vara en renrasig hund (har nästan bara haft blandraser och sedan några renrasiga schäfrar). Och schäfern är en hundras jag tycker verkligen om men samtidigt vill jag prova på en annan ras.

Vad för hund jag söker: Storlek och päls har inte så stor betydelse. Den ska tycka det är kul att jobba, men samtidigt inte vara så jätte krävande att den behöver träna varje dag för att den inte ska må dåligt. Ska tycka om att vara bland folk (så ingen reserverad ras). Ingen skällig hund och ingen jakthund. Jag skulle vilja hålla på med lydnad och iallafall testa agility.

Raser som jag har erfarenhet av: Collie, Dobermann, Schäfer,Amstaff. Blandraser med: schäfer, labrador, golden, bordercollie, rottweiler, shihtzu, tib.spaniel , papillon, ridgeback.

Så har ni några förslag som ni skulle kunna tro passar.Ni kan skriva vad ni tycker så ska jag läsa om rasen.

bejtedejte
0

Jag kan bara berätta om mina erfarenheter med dobermann, och vill du ha en hund som tycker om att jobba och "vara med" är den perfekt. Men en dobermann blir väldigt rastlös om den inte får göra något. Med min tik så räcker det att jag åker ut i skogen och tränar och leker i en timme om jag inte känner för att göra något mer konstruktivt just den dagen. Annars kan hon ställa sig och gräva i soffan t.ex. för att hon är uttråkad. Dobermann har ju rätt mycket jakt i sig också (eftersom de troligen har Greyhound i sig), men jag ser inte det som något större problem. :)

Sedan har ju många dobermann problem med att bli lämnade ensamma. Har hört om många som blivit tvungna att göra sig av med sin dobermann för att de inte kunnat lämna den. Själv har jag tränat min tik sedan jag fick hem henne vid 12 veckors ålder att vara ensam, men lämnar jag henne och tar med mig den andra hunden också, så blir hon nästan panikslagen och ylar och skäller.  

Dobermann är ju väldigt sociala hundar, och alla som träffat min tik kan intyga att de älskar människor. Bara matte godkänt att de får komma in i lägenheten, annars skulle hon nog inte tveka att markera ordentligt. ;)

Annars är ju min favoritras old english sheepdog, men där får man ju vara intresserad av pälsvård, och det är ingen hund som kommer bli lydnadschampion (även om det funnits några i rasen som blivit det) utan att man får jobba riktigt ordentligt med dem. Men det är sociala, människoälskande hundar som gör allt för att vara till lags, även om de älskar att "testa" och busa till det. ;) Ligger gärna i soffan tre dagar utan att göra något speciellt, bara de blir kliade på magen.. ;)

[Pyretstyle]
0

#1 Dobermann är en ras som intresserat mig väldigt länge och någongång vill jag ha en egen. Men sen som du skrev har jag hört många som har problem att lämna dessa ensamma och dom kräver ju en del aktivering. Fast jag aktiverar ju hunden gärna lite mer än att ha en hund jag inte trivs med :)

bejtedejte
0

Det finns ju sätt att lösa problemet med ensamhet, jag har t.ex. en bur till min tjej. Det har jag haft sedan jag fick hem henne. Där inne känner hon sig trygg, och det är hennes egen plats. Vet flera dobermannuppfödare som har sina hundar i bur på nätterna och när de inte är hemma, för de trivs helt enkelt bäst där inne och går gärna in på dagarna och lägger sig där, för där vet de att de får vara ifred. :)

Om jag ska ha en dobermann igen så lär jag satsa på en äldre omplacering, för det är ju en ras som mognar sent. Har insett att jag inte har tålamodet som krävs med en ung dobermann. ;) Min tik börjar bli vuxen nu, och då är hon 3 år gammal nu. Folk frågar alltid om det är en valp jag har i kopplet.. :P Sedan är det ju positivt att de är unghundar länge eftersom de är pigga och alerta när de blir äldre också. Min tiks mamma är 7,5 år nu, var och hälsade på henne hos uppfödaren för några veckor sedan, och hon är ju hur pigg som helst och raceade gärna med de yngre tikarna, till skillnad från min sheepdog, som varit "gammal" i sättet sedan han var 3 år, även om OES också är en ras som mognar väldigt sent. ;)

Jag tycker inte att man behöver hålla sig till de traditionella aktiveringsgrejerna med en dobermann, som bruks och lydnad t.ex. Min tik tycker att lydnad är dötråkigt medan hon älskar att lära sig tricks, och hon blir bra mycket mer uttröttad i hjärnan av att lära sig tricks än att gå ett tradigt lydnadspass, hur kul jag än försöker göra det. Finns ett par agility-dobbisar också, vill gärna prova på det med min tik, de är ju smidiga och snabba som tusan, så det borde ju funka. :))

AnneN
0

Faraohund

Pincher

Schnauzer

Retriever av alla slag

Setter

Spaniel

Tibetansk terrier

Chinese crested

är iaf några förslag

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
0

Australien Shepherd

Schäfer

Boxer

Där har jag tre bruks raser som jag kommer på, men mitt hjärta ligger hos dn australienska vallhunden! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Diezel
0

hej en bra hund att träna lite grann med så då och då är nog leonberger, eller finsk lapphund. hoppas att det är till någon hjälp… =)