vad ska jag börja med?
Jag blir så snurrig av allt man måste tänka på när valpen kommer, men vet inte vad jag ska börja med och hur? Är det viktigt att ta en sak i taget eller kan man lära valpen 10olika.saker samtidigt? Vad är viktigast att börja träna? Det finns ju massor som dom behöver lära sig:)
Kontakt. Trygghet. Säkerhet.
Allt annat kan vänta.
Kontakt.
Se till så du skapar en otroligt bra kontakt med din hund, det kommer vara till nytta i många lägen.
Trygghet.
Valpen kommer vara rätt förvirrad och rädd när du får hem h*n. Ge valpen tid och sedan ska du, med kroppsspråk, visa att du finns där för att ge trygghet. Om du måste sova på en madrass på golvet med valpen första tiden så gör det, det är obehagligt för dig men stärker ert band sinsemellan. Du ska vara en trygghet för din hund, du ska visa att vissa saker inte är så läskiga som dom ser ut, du ska skydda din hund m.m.
Säkerhet.
Samma som med trygghet. Om din valp ogillar stora hundar säger vi ska du kunna ta situationen ifrån din hund, visa att du löser det. En säkerhet ska du vara för din hund. Skydda den, visa den rätt väg och guida den osv.
Allt annat flyter på bra ska du se ;). Du springer ut med hunden efter lek/bus, sovstund och mat.. det blir en rutin som du sällan behöver tänka på. Att leka och lära trix kommer med tiden också. Viktigast är det jag nämnde ovan, enligt mig.
Ja det är så klart jätte viktigt:) men det är jätte många som tränar sina valpar vid 12veckor .. När ska man börja träna dom då? lite smått? Och vad i så fall?
#2 Börja med inkallning, att valpen ska veta sitt namn och reagera när h*n hör det.. och om du vill att h*n ska komma när du ropar h*ns namn så belöna när h*n kommer. Då lär sig valpen att matte minsann alltid har nåt smarrigt eller roligt när den kommer till dig på kommando :).
Träna när du tycker det känns lagomt.. när din valp börjat känna sig hemma hos er och känner sig trygg. Då kan man börja smått med lite trix liksom. Men inkallning är nog det viktigaste! :) Att du lär valpen att om den kommer till dig när du ropar, då har du nåt smarrigt eller roligt att bjuda på! Och då kommer du ha en hund som alltid kommer.. men straffa inte hunden när den kommer, bli inte arg eller ryck i nackskinnet (är emot det men man vet inte vad andra kör med) för då kommer din valp tro att du bara kommer vara arg och/eller elak när den kommer och då kommer den aldrig till dig.
Okej:) kan jag börja med inkallning direkt eller borde jag vänta en vecka eller så?
#4 Vänta några dagar i alla fall.. du lär märka på valpen när den tar för sig lite mer :). När den vågar lite mer och vågar göra lite hyss och leka och skoja, då känner den sig nog säker.
Men du kan alltid börja kalla den sitt namn :). Trix däremot skulle jag väntat med.. men att säga valpens namn skadar ju aldrig, och om den kollar på dig så belöna som sagt :).
Det är så individuellt det där 🙂 Hehe.. tror jag började använda Mollys namn direkt faktiskt, men det tog ett tag innan hon förstod att hon är Molly liksom. Men trix väntade jag med 1-3 veckor med faktiskt :). Jag gosade mest och lekte och busade med henne och sprang ut med henne, hahaha.
Kontakt och följsamhet är kanon att börja träna direkt. Kan rekommendera att läsa kontaktkontraktet, har nyss börjat läsa den men det verkar vara väldigt bra :) Mycket lättare att träna med en hund som man tränat mycket kontakt och följsamhet med från början. Jag har tyvärr varit lite slarvig med det med min yngsta hund som jag tog som ompöacering, vi har dock börjat jobba mycket med det och det är jätteroligt att se framsteg. Det blir som sagt mycket lättare att lära in olika moment när man har bra kontakt och inkallning och följsamhet går ju väldigt mycket hand i hand. Inkallning är ju också bara att börja träna på en gång! :)
Säger som de andra: Kontakt och inkallning är A och O.
Och efterhand valpen blir duktigare på sitt namn och på inkallningen hemma i trädgården t.ex. är det dags att lägga på fler störningar. Hitta på så många störningar du kan och skynda långsamt.
Ha som mål att du i teorin ska kunna kalla in din vuxna hund mitt på torget (även om man kanske inte bör ha hundar lösa där i praktiken, men du förstår säkert vad jag menar). Det är bra att ha höga mål att sträva efter och våga sträva efter dem.
Jobba även mycket med olika belöningstyper (det stärker er kontakt och relation). Försök testa dig fram så mycket som det går när det gäller belöningar;
- Kamplek
- Jaktlek (med trasa eller boll)
- Social lek med matte (jakt eller brottningsmatch)
- Godisbelöning (olika typer av godisar)
- Naturbelöning (Pinnar, kottar m.m…)
Och en massa masa mer…
Sen kan man börja med lite andra kommandon för allmänlydnad såsom
- Sitt
- Ligg
- Stanna
- Nej
- Tyst
- Stå
… Ja, du bestämmer själv namnen på kommandoorden och likaså vilka du känner är relavanta att använda.
Jag håller med samtliga föregående talare, men vill addera;
**Passivitet.
**
Många valpar känner inte av när de är trötta, och har väldigt mycket roligare saker för sig än att sova och vila. Att lära valpen att lugnt slappna av och vila då du inte gör någonting är guld värt, vare sig ni är hemma, på tunnelbanan eller på ett födelsedagskalas.
Jag gjorde så att när Fidel farit runt ett tag och jag tyckte det räckte, tog jag helt enkelt och höll honom stilla. Inte hårt men bestämt. Han förstod snabbt att han behövde slappna av innan jag släppte honom, och valde oftast att ligga kvar sedan eftersom han insåg att han behövde vila.
Nu har jag en valp på fyra och en halv månad som kan ligga under bordet på uteserveringen i en timme och sova. Jag tar alla tillfällen i akt att träna passivitet. Numera ställer vi oss bara på en livlig plats, kanske utanför t-banan i väntan på en vän. Sedan belönar jag när han själv lägger sig ner eller är avslappnad. Med beröm, fysisk beröring eller något halvgott godis (är godiset för gott blir han för uppmärksam typ; "godis, yes, vad ska jag göra?!").
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/