Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 2868 ggr
Kawaiih
1

Lång päls fin till utställning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska ställa ut min tik nu 1 maj, det är första gången och då vill jag ju så klart få henne så fin som möjligt. Jag har kollat upp hur man klipper rasen(Leonberger) så det har jag koll på men jag tänkte om ni har några tips på hur man får pälsen så där silkes mjuk, blank och helt enkelt perfekt.

Alla tips är välkommna!

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

LillPom
0

Bada och borsta ;) För oss är de iaf att man ska helst borsta så mycket man bara kan så blir de ett bättre resultat, men man ska han nått medel så man inte sliter på pälsen.

Vet inte hur de är med leonberger  men jag antar att de är mycket med borste :P Du kan ju fråga en uppföddare ? :)

JamieBlue
0

Ge laxolja på maten, om du inte redan gör det.

[[Boris Sager]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, olja invärtes och någon typ av konditioner. Sen är det jättesvårt att rekommendera typ av schampoo, man får prova sig fram resp. kolla med andra utställare av rasen.

Jag har yorkar och malteser för närvarande. Haft Lhasa och Coton de Tulear tidigare av långhårshundar.

"Boris"/Celia

[Timantis]
0

Ta kontakt med din uppfödare så får du förhoppningsvis all info du behöver ha.

Men bada o borsta är väl det viktigaste. Tror itne 2½ vecka räcker för att höra någon nytta på pälsen med tex laxolja.

Vet ej om man trimmar en leo men kan väl tänka mej tassarna.

[Timantis]
0

såg nu att du redan hade koll på trimningen

Em_
0

Fattar som att du inte har klippt henne innan? Min uppfödare tipsade mig om att klippa typ en månad innan när man är ovan, och sen bara putsa till det sista och jämna till misstagen ett par dagar innan utställningen, när pälsen har hunnit växa ut lite igen.

Belimas
1

Det enda jag brukade göra var att bada (schampo + balsam) 1-2 dagar innan utställning, glansiga blir de automatiskt om de har fin pälskvalitet men sen får man borsta mycket också. Föna henne torr efter badet samtidigt som du borstar med ex. en karda.

Klipp gärna tassarna snart nog då även om det verkar lätt, lätt kan bli lite ojämnt om man inte är van så är det lättare att finputsa sen någon dag innan själva utställningen. Öronhåren kan du rycka när som helst om det behövs, på bilden ser hon ut att ha tillräckligt kort päls där så det är inte säkert att det behövs.

Misarn
0

Precis som Belimas skriver så ska man inte trimma en Leonberger alltför mycket utan mest finputsa och klippa till tassarna och ev rycka kanten på öronen så att den svarta blir tydligare men det är hur du vill att hon ska framställas. När vi ställde Alice så duschade vi henne ett par dagar innan och klippte klor och tassar, och för oss så räcker det men det är lite en smaksak och du ska ändå visa henne "rastypiskt" och visa henne frin sin bästa sida. Håll henne så naturlig som det bara går, jag tycker hon ser jättefin ut i pälsen , lycka till och berätta gärna hur det gick 🙂